ISLE Of MAN - racerapport!

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Stanna till i Växjö ska du få stryk din jäkla skrytmops!
Komma här och spänna sig när vi andra måste slava på jobbet?
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Ja alla ålarensen som åker färdtjänst får bara en liten propp mens du som har mage att köra båge dit får nog räkna med slagsmål a la auktionen i Backhorva!
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Ensam hemma med Radio Manx via bluetooth på stereon och taxvalp på magen så börjar adrenalinet sjunka så smått. Bara 5 min kvar...
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Nu blev jag aggressiv igen!
Men ta du 3 pints för mig och taxen så låter vi udda vara jämnt :)
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Björn är iväg!
Men det finns inte så mycket att rapportera eftersom det inte sker någon tidtagning torsdag kväll. Detta beror på att det är "changing weather conditions" runt banan. Alltså omväxlande vått och torrt. Vid dålig sikt, men det är inte fallet ikväll, så kan inte helikoptrarna lyfta och då blir det ingen träning eller tävling alls. Tänk på att på en rundbana på dryga sex mil så finns det en innerplan. I det stora området bor det en hel del människor. De måste ha möjlighet att få hjälp med polis, brandkår och ambulans då deras landsväg är avstängd nästan hela dagarna då det är tävlingar och hela kvällarna då det är träning. Då använder man helikoptrar för man vill inte stoppa tävlingarna och träningarna. Dessutom så används helikoptrarna för att snabbt få skadade förare till sjukhus. Om det är för dålig sikt för att flyga så finns det ingen hjälp att få för dem på innerplan. Därför stänger man inte av landsvägen vid dålig sikt. "Esso" Gunnarsson berättade gärna om då han började köra på ön i början av 60-talet. Då körde man i dålig sikt som oftast uppstår uppe på berget. "Esso" sade att man måste veta var man var och hur banan såg ut. Sedan räknade man 1,2,3 höger 1,2,3,4,5 dubbel apex vänster och så vidare. Sant eller inte? Tja det är vad "Esso" berättade i alla fall!

Jag kanske skall tillägga att Isle of Man har en yta ungefär lika stor som halva Öland. Det bor drygt 80.000 människor på ön så avstängningarna drabbar de flesta utom dem som bor på södra ön. Det finns ett ställe där man kan passera i en tunnel under banan och komma till och från innerplan. Det har att göra med en nedlagd järnväg. Det är nära Quarter Bridge och tunneln kallas "TT access road".
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Om jag har räknat rätt så har Björn kört minst 7 varv på träning t.o.m. torsdag. Kanske 8. Jag är lite osäker.:va Björns träningsvarv börjar 20.05 svensk tid på fredag kväll.
 
Last edited:

Jucati

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Åland
Hoj
Ducati o Jucati
Jag tackar mig själv för att jag äntligen, efter år av halvhjärtade försök, skärpte mig och åker till I.o.M. Vi tre musketörer från Ålands fan-club av "Djäfvel-Björn" kommer till ön först på söndag men resfeber börjar NU. Korsar "Peter af Närke" våra vingligavägar är lyckan total, fast Herrn var oförskämd och vinkade på Anderstorp. Tack för ordet.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Två bilder på Björn från torsdagsträningen. De är tagna vid Douglas Road Corner, infarten till byn Kirk Michael. Det är vid 15.54 i min guidade film. Det var i den här kurvan som den svenske föraren Joakim Karlsson omkom på träningen för the TT 2005.
BjornThursday1.jpg BjornThursday2.jpg
Den vänstra är från varv 1. Klick=förstoring.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top