ISLE Of MAN - racerapport!

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Installerad och klar i depån på Isle of Man!

Hej alla!

Idag har de äntligen fått igång WiFI i depån. Tyvärr räcker det inte hela vägen ner till vår tältplats i paddock C men jag har klämt in mig med min bärbara dator bredvid McGuinness husbil och här fungerar det att uppdatera tråden...:)

Vi anlände med färjan i tisdags kväll och har nu byggt upp vårt tältläger för de närmaste 3 veckorna. Med fem personer och packning för en månad så är det ont om saligheten men vi hade tur med vår tilldelade tältplats. Hela depån ligger i en slänt men vår tältplats har inte värre lutning än att det går att palla upp bilen så att vi får sova någorlunda horisontellt.



En fantastisk utsikt över bukten in mot huvudstaden Douglas försämrar ju inte trivselfaktorn.

Av någon anledning verkar det inte gå att ladda uppbilder på SH.com just nu men jag får återkomma med det.

På återhörande!
/Björn
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Varje gång jag öppnar den här tråden får jag en liten pulsökning... :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vi är på väg men hinner med en sväng till Skottland först!

Free WiFi är lysande, sitter på en pub i Kirmington och väntar på mat!:)
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Strax dax för Manx Grand Prix 2014. Träningen börjar på lördag 16/8.
Man kan lyssna på livesändningar från tävlingarna på Manx Radio: http://www.manxradio.com Referaten av tävlingarna börjar 23/8. RadioPlayer AM!
Schema för racen finns här: http://www.manxgrandprix.org/
Live timing brukar finnas här: http://mgplive.mgpfestival.com/index.htm (funkar ej då detta skrivs.)
En uppdaterad guidad tur på engelska runt banan finns här, välj 720p HD:
https://www.youtube.com/watch?v=xczd86eTnJ8
Gratis schematisk karta att ladda ner finns här: http://www.luff.org.uk/tt_map/
TT course knowledge, en tråd om banan på engelska finns här. Scrolla ner lite på sidan 35 så syns senaste uppdateringen. http://www.iomtt.com/Home/Forum/ShowPost.aspx?PageIndex=35&PostID=95543

Jättekul att du har engagerat dig i tråden Silja!:tummenupp:tummenupp:tummenupp

För er som inte känner till Silja sedan tidigare så har han otroligt mycket kunskap om historien runt The Mountain Course och jag kan varmt rekommendera ombordvarvet med den gamla Scott tvåtakteran där Silja berättar om sevärdheter, bra publikplatser m.m. runt banan.

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
SM-deltävling Sviestad 14-15 juni

Här följer ett inlägg som är någon månad gammalt men som jag inte haft tid att göra klart förrän nu. I väntan på att vi ska komma igång med träningarna här på Isle of Man imorgon så får ni hålla till godo med det...

Efter testdagarna på Karlskoga med SMC som jag skrev om för några inlägg sedan konstaterades som sagt att fjädringen inte var tillfyllest. Efter inställningssupport från Öhlins drog vi vidare mot SM-deltävlingen på Sviestad i mitten av juni.

Fjädringen var fortfarande skum i uppförandet men åtminstone mer balanserad efter att vi följt efter genom att bl.a. spänna upp förspänningen fram. Under fredagens två fria träningspass utan tidtagning regnade det ena passet bort. Det inte är någon idé att försöka justera bort fjädringsproblem på vått väglag eftersom man aldrig kan få fjädringen att fullt ut bekänna färg när friktionen mot asfalten är så mycket sämre.

På lördagen körde vi därför ut med relativt oprövade inställningar men jag lyckades i alla fall köra till mig en elfte startposition på förmiddagens kval. Vi gjorde ytterligare lite finjusteringar på chassit i samband med lunchuppehållet och efter en ovanligt bra start lyckades jag under eftermiddagens tävling sedan jobba mig fram till en slutlig femteplats i mål. En fullt godkänd placering efter förutsättningarna.

Söndagens kval gav en niondeplats. Racestarten gick inte riktigt lika fint som under gårdagen men efter en kul batalj med Magnus ”Mozz” Mossberg lyckades jag tillslut passera honom och kunde bevaka en sjätteplats i mål.

https://www.youtube.com/watch?v=49zzIp8VpLQ
Medtävlaren och vännen Magnus Mossberg är duktig på att filma sin framfart på banorna och denna är från race 2 på Sviestad. Spola fram till min 4.00 där starten går. 6.20 min passerar jag in i esset men kan inte hålla Mozz stången. 9.35 min bromsar jag om in i krokskruven och kan sedan bevaka 6:e platsen in i mål.

https://www.youtube.com/watch?v=4yioMtqEhdw
Och så här såg duellen BG v.s. Mozz ut från publikplats från innerplan i ingången till esset...

Den för framtiden viktiga slutsummeringen av helgen var dock att vi fått fjädringen att uppföra sig någorlunda på ute på banan men att alla inställningsvärdena (fjädrings-sag m.m.) signalerade att något var allvarligt fel.

Någon vecka efter körningen skickades bakstötdämparen för renovering och mycket riktigt visade den sig behöva helt andra shims än vad som suttit monterade. Där hade vi sannolikt föklaringen till en stor del av grundproblemen i chassits uppförande. Under ett fem veckor långt sommaruppehåll plockades resten av hojen ner och gicks igenom. Fotpinnar, styren, avgassystem, styrdämpare och en massa andra småsaker har bytts mot helt nya grejer för att så långt som möjligt minimera strul under veckorna här på Isle of Man.

På återhörande!
/Björn
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Hej alla!

Idag har de äntligen fått igång WiFI i depån. Tyvärr räcker det inte hela vägen ner till vår tältplats i paddock C men jag har klämt in mig med min bärbara dator bredvid McGuinness husbil och här fungerar det att uppdatera tråden...:)

Vi anlände med färjan i tisdags kväll och har nu byggt upp vårt tältläger för de närmaste 3 veckorna. Med fem personer och packning för en månad så är det ont om saligheten men vi hade tur med vår tilldelade tältplats. Hela depån ligger i en slänt men vår tältplats har inte värre lutning än att det går att palla upp bilen så att vi får sova någorlunda horisontellt.



En fantastisk utsikt över bukten in mot huvudstaden Douglas försämrar ju inte trivselfaktorn.

Av någon anledning verkar det inte gå att ladda uppbilder på SH.com just nu men jag får återkomma med det.

På återhörande!
/Björn

Måste kännas skönt för dig att äntligen vara på plats efter alla förberedelser.

Vi syns snart på ön:)
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Tänkte på dig Björn och firade sista semesterdagen på en CBR600 och sedan blev det 2 st Irish coffee (nära i alla fall samt att Ulster Grand Prix pågår) i en synnerligen passande behållare.

Lycka till!

irish.JPG
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
En kort uppdatering.

Dagens träning blev inställd på grund av funktionärsbrist. Tyvärr togs inte beslutet förrän 10 minuter innan start när alla köat i timtal för att besiktiga och få bra platser inför utsläppet på banan. De enda som fick köra på banan var nybörjarna som fick ett varv bakom föråkare, ett så kallat speed control lap.

Själv stack jag ut efter att vägen öppnats igen för allmän trafik och körde ett par varv med den Honda SLR som vi tagit med som depåmoppe. Hela banvarvet var torrt men det var enormt blåsigt, förmodligen en föraning om den storm som sägs dra in över ön imorgon. Det hade inte gått att hålla fullt med en 600:a på vare sig öns västsida eller över berget som vinden låg på idag. Tycker jag har hygglig koll på sträckningen så jag längtar verkligen efter att få pröva mina nya teorier på banan i verkligheten nu. Däremot råder fortfarande en del oklarheter kring chassiinställningarna, något som jag får återkomma till när jag haft möjlighet att testa i hög fart.

Imorgon är det Söndag och kyrkliga som man är här på ön så förekommer ingen racing på söndagar.

På återhörande!
/Björn
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
En kort uppdatering.

Dagens träning blev inställd på grund av funktionärsbrist. Tyvärr togs inte beslutet förrän 10 minuter innan start när alla köat i timtal för att besiktiga och få bra platser inför utsläppet på banan. De enda som fick köra på banan var nybörjarna som fick ett varv bakom föråkare, ett så kallat speed control lap.

Själv stack jag ut efter att vägen öppnats igen för allmän trafik och körde ett par varv med den Honda SLR som vi tagit med som depåmoppe. Hela banvarvet var torrt men det var enormt blåsigt, förmodligen en föraning om den storm som sägs dra in över ön imorgon. Det hade inte gått att hålla fullt med en 600:a på vare sig öns västsida eller över berget som vinden låg på idag. Tycker jag har hygglig koll på sträckningen så jag längtar verkligen efter att få pröva mina nya teorier på banan i verkligheten nu. Däremot råder fortfarande en del oklarheter kring chassiinställningarna, något som jag får återkomma till när jag haft möjlighet att testa i hög fart.

Imorgon är det Söndag och kyrkliga som man är här på ön så förekommer ingen racing på söndagar.

På återhörande!
/Björn

Fint att höra av dig Björn! Håll i nu!:tummenupp
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Har försökt ladda upp bilder från veckan som gått i 3 dagar nu utan att det fungerar...:gnissla

En JPG-bild på 2.7 MB tagen med mobilkamera burkar väl normalt inte innebära några problem, eller???

Allt fungerar som vanlgt fram till dess att det är dags att ladda upp filen. Då får jag bara ett rött kryss som säger att uppladdningen misslyckats.

Tips och råd mottages tacksamt!

Annars är det söndag och vilodag här i depån. Resten av teamet har åkt på sightseeing på ön men det får vänta tills tävlingarna är avklarade för min del. Hade som sagt i plan att delge er lite bilder här på sporthoj idag och senare i eftermiddag ska jag ge mig ut med depåhojen för att fila på linjerna över den så viktiga bergssektionen. En del av mina gamla referenspunkter har försvunnit och jag behöver hitta nya.

Sprang ihop med en mekaniker åt den gamle landsvägshjälten Nick Jefferies (farbror till David Jefferies om jag fattat det rätt) som bl.a. körde i Castrol-Honda teamet i början av 90-talet på Honda RC30 med Joey Dunlop. Colin som meken heter erbjöd sig att ordna en möjlighet med att få åka ett varv med NJ himself! Vi får väl se om jag har möjlighet att hitta en tid som passar både honom och mig...

På återhörande!
/Björn

Edit: Det verkar gå att bifoga gamla bilder som jag redan har laddat upp i tråden en gång???
 

Bifogat

  • IMG_3230.jpg
    IMG_3230.jpg
    224.9 KB · Visningar: 110
Last edited:

Olssonz

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2014
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki ZX6R & Yamaha WR450F
Ska bli mycket spännande att få följa dina äventyr på ön. Tyvärr inte på plats men får hoppas att jag har möjlighet att ta mig till ön i framtiden. Har suttit o läst igenom hela denna tråden och den har verkligen ökat mitt intresse för Motorcykel racing :)

Lycka till!
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Har försökt ladda upp bilder från veckan som gått i 3 dagar nu utan att det fungerar...:gnissla

En JPG-bild på 2.7 MB tagen med mobilkamera burkar väl normalt inte innebära några problem, eller???

Allt fungerar som vanlgt fram till dess att det är dags att ladda upp filen. Då får jag bara ett rött kryss som säger att uppladdningen misslyckats.

Tips och råd mottages tacksamt!

Annars är det söndag och vilodag här i depån. Resten av teamet har åkt på sightseeing på ön men det får vänta tills tävlingarna är avklarade för min del. Hade som sagt i plan att delge er lite bilder här på sporthoj idag och senare i eftermiddag ska jag ge mig ut med depåhojen för att fila på linjerna över den så viktiga bergssektionen. En del av mina gamla referenspunkter har försvunnit och jag behöver hitta nya.

Sprang ihop med en mekaniker åt den gamle landsvägshjälten Nick Jefferies (farbror till David Jefferies om jag fattat det rätt) som bl.a. körde i Castrol-Honda teamet i början av 90-talet på Honda RC30 med Joey Dunlop. Colin som meken heter erbjöd sig att ordna en möjlighet med att få åka ett varv med NJ himself! Vi får väl se om jag har möjlighet att hitta en tid som passar både honom och mig...

På återhörande!
/Björn

Edit: Det verkar gå att bifoga gamla bilder som jag redan har laddat upp i tråden en gång???

Nej en bild på 2.7 MB skall normalt inte vara något problem. Jag misstänker en begränsning på WiFi.
Då du postar om bilder som redan finns på nätet så skickar du bara en länk som pekar på bilden och media skickas inte igen. En nytagen bild innehåller media och om det då finns en begränsning i WiFi så går det kanske inte med så mycket media som 2.7 MB.

Det fanns ett bra internetcafé på Victoria Street ganska nära strandpromenaden senast jag var på ön. Höger sida då du går upp från havet. Andra kvarteret om jag minns rätt. Där kan du ansluta till ett uttag i väggen med en vanlig nätverkssladd. Tala annars med Simon Crellin (presschef) så kanske du får komma in och låna ett uttag i pressrummet! Lycka till!
 
Last edited:

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Har försökt ladda upp bilder från veckan som gått i 3 dagar nu utan att det fungerar...:gnissla

En JPG-bild på 2.7 MB tagen med mobilkamera burkar väl normalt inte innebära några problem, eller???

Jag har haft problem att ladda upp stora bilder, men om jag då har gjort dem lite mindre gick det ladda upp utan problem, garanterat inget som har med internetuppkopplingen att göra när jag hade problem. Att lägga in bilder som redan finns på internet skapar inte samma problem.

/Fredrik
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Jag har haft problem att ladda upp stora bilder, men om jag då har gjort dem lite mindre gick det ladda upp utan problem, garanterat inget som har med internetuppkopplingen att göra när jag hade problem. Att lägga in bilder som redan finns på internet skapar inte samma problem.

/Fredrik

Alla e-postprogram och e-postservrar är inställda på en maxstorlek på sända mails. I det här fallet så används troligen samma program som hemma då du postar på detta forum. Men uppkopplingen till Internet från depån via WiFi kanske också har en limit för skickad post. Prova med en mindre bild eller snacka med Simon Crellin. Björn, hälsa från mig.
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Förberedelser inför första tidsträningen...

Den utlovade stormen här på ön kom av sig en smula igår men även om det mesta regnet uteblev så var det duktigt blåsigt hela dagen. Själv hann jag med att jogga en runda på förmiddagen i Nobles Park, precis i anslutning till depån. Det var skönt att syresätta kroppen och försöka få lite uppbyggda spänningar att släppa. Erfarenheten från 2012 är annars att det ofta var lite svårt att hinna med fys-träningen under de dagar då det var körning på programmet, eftersom mycket energi gick åt till förberedelserna kring det.


Nick%20Jefferies%20-%201993%20Formula%201%20winner.jpg

Nick Jefferies framför sin Castol-Honda

När jag kom tillbaka stack jag in huvudet i Nick Jefferies trailer och den 61-årige legenden fanns mycket riktigt på plats. Jag framförde min önskan om att få åka med ett varv med honom som guide och vi bokade in tisdag eller onsdag den här veckan. Han ställde lite frågor om vad jag var för en filur och när han fick klart för sig att jag var från Sverige så undrade han om RR-Petrarna Lindén och Sköld som han tävlat mot på 80-talet. Tyvärr fick jag berätta för Nick att Sköld p.g.a. sjukdom inte längre är med oss men att jag och Lindén körde endurance ihop på Karlskoga så sent som för några veckor sedan. Han bad mig hälsa om jag träffade Lindén igen. Att Anders Andersson tävlat i F1-klassen på Isle of Man hade Jefferies också koll på och han undrade om Anders fortfarande jobbade kvar på Öhlins. Jag kunde berätta att jag sett "Mr. Andersssons office" i Upplands-Väsby men att jag inte haft äran att möta honom personligen. Sedan frågade han om jag kände till engelsmannen (jag minns tyvärr inte namnet som NJ nämnde) som omkom i samband med Scandinavian Open-premiären på Anderstorp 1996. Jag förklarade att jag kände till olyckan men att jag inte har någon koll på detaljerna, eftersom det där hände ett par år innan jag själv började tävla på den nivån. Nick Jefferies berättade att de varit mycket goda vänner och att Nick hade hållit tal på begravningen. Tyvärr hade han själv kraschat på North West 200 några veckor tidigare och då slagit av kindbenet så illa när gaffelbenet penetrerade visiret, att det var få av begravningsbesökarna som kände igen honom. Icke desto mindre hade han blivit tvåa på TT efter Phillip McCallen senare den våren. Gossarna här borta lipar inte onödan om man säger så…:rolleyes:

Ett par varv runt banan med SLR:en hann jag också med innan kvällningen. Man kan väl säga att Windy Corner uppe på berget verkligen gjorde skäl för namnet när jag höll på att blåsa i diket på en kåplös offroadare i 90 km/h...:näsblod

Ikväll hoppas jag få beträda banan för första gången på riktigt. Besiktningen börjar kl 16 lokal tid om jag minns rätt och jag gissar att Manx Radio kommer att sända live från träningarna som vanligt. Jag sticker inte under stol med att jag är väldigt nyfiken på hur det ska kännas att ge sig ut på första varvet. Sist jag körde på banan resulterade det som sagt i en bruten fotled och det ska bli spännande att se hur hjärnan reagerar när man nu är åter, med ambitionen att under de här två veckorna på ön försöka slå sitt eget personbästa på 180 km/h i snitt. Att tävla på The Mountain Course är framförallt en mental utmaning, det kan nog alla skriva under på som någon gång i livet tagit sig an den utmaningen.

För att lyckas med min målsättning är dock första steget att få hojen att gå stabilt i hög fart, något som vi haft en del bekymmer med under säsongen i form av "weaving". Vi har ännu inte haft möjlighet att prova hojen i toppfart efter den senaste modifieringen. Vi tog oss till Jurby, Isle of Mans enda permanentbana, i torsdags kväll och körde några testvarv. Tyvärr var sidvinden så stark att det inte gick att hålla fullt på rakan och nå de farterna där problemen inträffar. Att asfaltstemperaturen var blott 19 grader och att däckvärmarna inte förmådde att värma däcken till mer än 67 grader p.g.a. den kalla vinden, uppmuntrade ju inte heller direkt till stordåd.

Nåväl, vi håller tummarna för att vi ska kunna använda de första träningspassen här på ön till att få de sista pusselbitarna på plats inför tävlingarna på onsdag och fredag nästa vecka.:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Ska bli mycket spännande att få följa dina äventyr på ön. Tyvärr inte på plats men får hoppas att jag har möjlighet att ta mig till ön i framtiden. Har suttit o läst igenom hela denna tråden och den har verkligen ökat mitt intresse för Motorcykel racing :)

Lycka till!

Tack Olssonz och alla andra som kommit med lyckönskningar!:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Jag kanske inte hinner kommentera alla era inlägg här men min förhoppning är att ni, precis som ni gjorde 2012, kan hjälpa varandra att hitta relevant material från Manx GP och publicera här på tråden. Målet är ju att det här ska vara Isle of Man-tråden framför alla andra här på forumet, eller hur? Så länge jag får bekräftelse på att på att någon faktiskt läser det jag skriver genom att ni trycker på "Gilla-knappen", kommer jag fortsätta rapportera så fort jag hinner.

För ordningens skull kanske jag bör påpeka att det är sporthoj.com som är mitt forum för förstahandsuppgifter. Alla rätt-trogna sporthojsåkare vet att det är på SH.com det verkligen händer, facebook är bara en fluga!:D BG-racing på facebook använder Karin följaktligen bara som ett komplement för att det ska bli lättare att posta bilder och om det är något speciellt som jag bör känna till där så förmedlar hon den informationen till mig, eftersom jag inte bevakar den sidan särskilt frekvent. Vet i fanken om jag ens kommer ihåg inloggningsuppgifterna till facebook...:näsblod

På återhörande!
/Björn
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Den utlovade stormen här på ön kom av sig en smula igår men även om det mesta regnet uteblev så var det duktigt blåsigt hela dagen. Själv hann jag med att jogga en runda på förmiddagen i Nobles Park, precis i anslutning till depån. Det var skönt att syresätta kroppen och försöka få lite uppbyggda spänningar att släppa. Erfarenheten från 2012 är annars att det ofta var lite svårt att hinna med fys-träningen under de dagar då det var körning på programmet, eftersom mycket energi gick åt till förberedelserna kring det.




. Sedan frågade han om jag kände till engelsmannen (jag minns tyvärr inte namnet som NJ nämnde) som omkom i samband med Scandinavian Open-premiären på Anderstorp 1996.

Steven Ward hette han, om det skulle komma upp igen.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top