ISLE Of MAN - racerapport!

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag mottog nedanstående upprop från Manx GP-arrangören över mail nyss. Om någon svensk råkar befinna sig på ön redan till första träningen den 16 augusti så vore det ju tacknämligt om denne kan tänka sig att hörsamma kallelsen så att inte första träningskvällen ställs in eller kortas ner. Vill minnas att jag hört att det krävs ca. 600 flaggvakter för att bemanna banan, så att det saknas några i början på träningsveckan är kanske inte så konstigt. Manxborna är oerhört vänliga och hjälpsamma så jag utgår från att man kommer bli väl omhändertagen och få stå med erfarna funkisar, så brist på rutin som flaggvakt behöver inte vara ett hinder.

Bättre åskådarplatser och närmare action än så här lär väl inte gå att komma utan att själv sitta på hojen...:tungan

På återhörande!
/Björn


289395.jpg


Aug 5 at 12:41 PM

Dear Competitor

With just 10 days until the start of the Classic TT and Manx Grand Prix we hope your preparations are going well.

You are probably aware that we have full grids for all the races which means we have over 320 riders taking part in this year’s event so it is imperative that we have as many full practice sessions as possible to ensure you all get the maximum amount of practice and qualify to race.

After speaking to the IOM TT Marshals Association it already obvious that they will short of marshals for the beginning of practice week. Especially for the 1st and longest evening session commencing at 5pm on Saturday 16 August.

I am therefore asking that if you know of a friend or colleague who could volunteer, please ask them to get in touch with the Marshals Association as soon as possible so we can make sure this very important practice session can go ahead.

Please contact any former and potential riders and ask if they can help. If any of your team members and supporters are available ask them to go along to the TTMA Office in the paddock and register as soon as they arrive, please don’t leave it until late Saturday afternoon – it might be too late and the practice could be cancelled.

The IOM TT Marshals Association have an online system for marshals to sign on www.iomttma.com and we would encourage all potential and returning marshals to visit the website asap and register so that Terry and his team can compile their rotas and hopefully anticipate where any shortages might occur.

We look forward to welcoming you all next week and wish you a safe and enjoyable fortnight.

Yours sincerely

P J Taubman

Menförihelvete, vilken CHANS!!!!! Nu är jag ju inte så intresserad av RRR, men OM jag varit det hade jag stuckit diReCkt!!!!!
Vilken chans! Björn, hade inte du en hel busslast med dig= 50 flaggvalter juh!!!!
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Kan inte det vara en schysst konversationsöppnare vid vinterns pubkvällar... "-Appropå ingenting så var jag ju förresten flaggvakt på Isle of Man i augusti serru vettu". Informationen om en sådan altruistisk insats kan inte leda till annat än att din barstolsgranne kommer att bjuda dig på nästa omgång....:fyllisar;)

Gå in och anmäl er på länken i Taubmans meddelande och glöm sen inte att skriva om det i din blogg Milla...:banana

På återhörande!
/Björn

Sorry BG :( Det blir ingen Rockmor och Ulvis på IOM. Det var en biltur på 70 svenska mil och en färja som inte gick bra tider och som kostade 5000 sek så det räckte inte vår semesterbudget till för som extra utgift. Tyvärr. Önskar så det hade gått någon snabbfärja lite längre norrut och som inte var så dyr eller att vi redan var på ön.

Hoppas det löser sig ändå. Vi hejjar på dig :banana:banana
/Milla
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Menförihelvete, vilken CHANS!!!!! Nu är jag ju inte så intresserad av RRR, men OM jag varit det hade jag stuckit diReCkt!!!!!
Vilken chans! Björn, hade inte du en hel busslast med dig= 50 flaggvalter juh!!!!

Jomen visst kommer det att dyka upp en busslast svenskar på ön om allt går som vi hoppas!:tummenupp

Tyvärr anländer de inte förrän till tävlingsveckan och då brukar också de mer långväga marshallerna dyka upp. Däremot är det tyvärr inte helt ovanligt att det är funktionärsbrist i början på träningsveckan i samband med Manx. Vi får hoppas att det fixar sig ändå på något vis.

På återhörande!
/BG
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Om du skriver en häktningsorder som jag kan visa upp och ordnar hämtning/eskort så kommer jag. :fakta
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jomen visst kommer det att dyka upp en busslast svenskar på ön om allt går som vi hoppas!:tummenupp

Tyvärr anländer de inte förrän till tävlingsveckan och då brukar också de mer långväga marshallerna dyka upp. Däremot är det tyvärr inte helt ovanligt att det är funktionärsbrist i början på träningsveckan i samband med Manx. Vi får hoppas att det fixar sig ändå på något vis.

På återhörande!
/BG

Ahhhh, synd! Det hade ju varit en kalasmerit att få med hem, att ha varit funktionär på IoM….
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Om du skriver en häktningsorder som jag kan visa upp och ordnar hämtning/eskort så kommer jag. :fakta

Alltså, hade det varit en svensk Real RoadRacing-tävling så hade jag ju så klart utfärdat en häktnings/arbetsorder "ögona böj" för att säkra funktionärstillgången...:rolleyes:

Jag är dock osäker på om mina makt(fullkomliga)befogenheter sträcker sig hela vägen till Isle of Man med tanke på att det är en självständig kronkoloni...;)

På återhörande!
/Björn
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Alltså, hade det varit en svensk Real RaodRacing-tävling så hade jag ju så klart utfärdat en häktnings/arbetsorder "ögona böj" för att säkra funktionärstillgången...:rolleyes:

Jag är dock osäker på om mina makt(fullkomliga)befogenheter sträcker sig hela vägen till Isle of Man med tanke på att det är en självständig kronkoloni...;)

På återhörande!
/Björn

Jag behöver bara en häktningsorder att visa upp hemma och på jobbet. Något som förklarar min hastiga frånvaro. ;)
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
En hälsning från båten till Storbritannien!

Det ska enligt uppgift vara internetuppkoppling här via sattelit men det funkar måttligt effektivt eftersom man måste uppdatera sidan 50 gånger för att kunna få igenom ett meddelande. Bilder och länkar verkar bara vara att glömma så det här får bli en kort uppdatering..:gnissla

Nåväl, nu är vi på väg över Nordsjön i alla fall. Det har varit en gungig och blåsig natt ombord. De sista bitarna föll plats i förrgår, dagen innan avfärd. Vi fick fatt i de sista däcken som saknades och ett extra kåpset hämtades nylackat (tack Anders för ett snyggt jobb med färgsättningen). Det måste vara en obrytbar naturlag som säger att en racermotorcykel aldrig blir klar förrän sista minuten, trots att vi ansträngt oss för att vara ute i god tid.:3freak Det har varit stressiga sista veckor för alla inblandade i teamet men nu är vi alltså på väg och det känns OTROLIGT skönt!

Beräknad ankomst till Isle of Man blir i morgon. Hoppas få tillgång till WiFi i depån när helgen närmar sig och inskrivningen börjar på fredag. Det får bli tätare uppdateringar då...

På återhörande!
/Björn

- - - Updated - - -

En hälsning från båten till Storbritannien!

Det ska enligt uppgift vara internetuppkoppling här via sattelit men det funkar måttligt effektivt eftersom man måste uppdatera sidan 50 gånger för att kunna få igenom ett meddelande. Bilder och länkar verkar bara vara att glömma så det här får bli en kort uppdatering..:gnissla

Nåväl, nu är vi på väg över Nordsjön i alla fall. Det har varit en gungig och blåsig natt ombord. De sista bitarna föll plats i förrgår, dagen innan avfärd. Vi fick fatt i de sista däcken som saknades och ett extra kåpset hämtades nylackat (tack Anders för ett snyggt jobb med färgsättningen). Det måste vara en obrytbar naturlag som säger att en racermotorcykel aldrig blir klar förrän sista minuten, trots att vi ansträngt oss för att vara ute i god tid.:3freak Det har varit stressiga sista veckor för alla inblandade i teamet men nu är vi alltså på väg och det känns OTROLIGT skönt!

Beräknad ankomst till Isle of Man blir i morgon. Hoppas få tillgång till WiFi i depån när helgen närmar sig och inskrivningen börjar på fredag. Det får bli tätare uppdateringar då...

På återhörande!
/Björn

- - - Updated - - -

En hälsning från båten till Storbritannien!

Det ska enligt uppgift vara internetuppkoppling här via sattelit men det funkar måttligt effektivt eftersom man måste uppdatera sidan 50 gånger för att kunna få igenom ett meddelande. Bilder och länkar verkar bara vara att glömma så det här får bli en kort uppdatering..:gnissla

Nåväl, nu är vi på väg över Nordsjön i alla fall. Det har varit en gungig och blåsig natt ombord. De sista bitarna föll plats i förrgår, dagen innan avfärd. Vi fick fatt i de sista däcken som saknades och ett extra kåpset hämtades nylackat (tack Anders för ett snyggt jobb med färgsättningen). Det måste vara en obrytbar naturlag som säger att en racermotorcykel aldrig blir klar förrän sista minuten, trots att vi ansträngt oss för att vara ute i god tid.:3freak Det har varit stressiga sista veckor för alla inblandade i teamet men nu är vi alltså på väg och det känns OTROLIGT skönt!

Beräknad ankomst till Isle of Man blir i morgon. Hoppas få tillgång till WiFi i depån när helgen närmar sig och inskrivningen börjar på fredag. Det får bli tätare uppdateringar då...

På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Ja då är du väl framme då du läser det här. Jorka vet att du kommer så han dyker säkert upp och säger hej i depån. Han är framme före dig. Ha det bra nu därborta och kom hem hel!
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Vill passa på att tacka alla trevliga besökare i Nordgren Racing-montern under helgens MC-mässa i Älvsjö. Ni var glädjande många som gjorde er besväret att komma förbi för att önska mig lycka till med läkningen av foten och med den framtida Isle of Man-satsningen. Följande lilla banavsnitt presenterar jag därför speciellt för er...:tummenupp

Tidigare i tråden ägnade jag ett inlägg (#368) åt banavsnittet "Bottom of Barregarrow". Det är en beryktad sektion som är omvittnad för att "skrämma agnarna från vettet" för att travestera ett gammalt ordspråk. Lika nervkittlande är dock flygturen över Ballacrye. Alla som kommit i kontakt med The Mountain Course har förmodligen inte kunnat undgå att se bilder från hoppet över Ballaugh Bridge. Det är det i särklass mest fotograferade hoppet runt banan men farten är inte särskilt hög här (2:ans växel) och i ärlighetens namn renderar det i ett ganska måttligt adrenalinpåslag i jämförelse med många andra passager runt banan.

Själv förälskade jag mig istället i "Ballacrye jump", ett hopp som inte alls är lika namnkunnigt men som i mitt tycke krävde betydligt mer skärpa, skicklighet och mod. Det britterna kort och gott sammanfattar med begreppet "balls"...:tungan Grunden för en lyckad "take off" över Ballacrye läggs redan i samband med landningen efter Ballaugh Bridge. Har man fått med sig en någorlunda rak linje över denna bro så kan man gå på gas så fort bakhjulet tagit mark. I samma ögonblick måste man dock bryta ner hojen i den efterföljande ess-kombinationen. Eftersom även en 600:a gärna klättrar upp på bakhjulet från 2:ans växel, med risk för missat spårval ut ur byn Ballaugh som följd, så gör man klokt i att kortväxla upp till 3:ans växel ungefär samtidigt som bryter över åt vänster och siktar mot trottoarkanten i vägens förlängning.

Därefter får man som förare en stunds andrum medan man jobbar sig upp genom växelådan nedför trädallén som leder ut ur byn. Vägen sluttar svagt men ändå märkbart utför genom allén, vilket medför att motorn upplevs som extra varvvillig. Ett intryck som förstärks av att vägen är ganska ojämn här, något som i sin tur får framhjulet att hela tiden vilja lätta från vägbanan.

Mellan träden börjar man så småningom kunna skymta den svaga vänsterkurva som är största hemligheten bakom ett skönt hopp över Ballacrye med efterföljande hög toppfart bort mot Quarry Bends. Sjäv använde jag telefonstolparna där träden börjar glesa ut på högersidan som referens för var jag la min svängpunkt inför denna viktiga vänsterkurva. Om man betänker att man redan några hundra meter innan vänstern stoppat i högsta växeln förstår man att farten är hyggligt hög vid det här laget och att det inte finns något större utrymme för tvekan om var svängen måste påbörjas. Passar samtidigt på att varna för att använda för mycket av vägens bredd genom att gå för nära högerkanten i ingången till svängen. Redan under träningsveckan upptäckte jag nämligen att asfalten var ganska ojämn där, vilket hade en otrevlig förmåga att oroa chassit på väg in i böjen.

Så fort man påbörjat nedlägget åt vänster siktar man lämpligen mot den målade vita linje som markerar kurvans apex och som på samma gång varnar dig för att komma för nära trottoarkanten där. Själv försökte jag att inte gå mycket närmare än en meter från trottoaren för att inte riskera att sätta framhjulet i det skräp, i form av grus och löv, som gärna ville samlas där inne som en följd av det myckna regnandet.

Kurvan kniper en aning i utgången och innan man vet ordet av har man passerat mittlinjen och befinner sig åter på höger väghalva. Har man fått med sig farten genom kurvan kan det nu upplevas som om häcken som kantar banans högersida närmast försöker suga in dig i lövverket och det gäller att vinkla upp hojen innan grenarna börjar piska dig över knogarna på högerhanden.

Det är nu som allvaret börjar!:näsblod Krönet i änden av den korta uppförsbacken som tagit sin början i vänstern du nyss passerat, närmar sig förskräckande fort och det är hög tid att börja fundera på vilka krafter som egentligen inverkar på en RR-hoj när man försöker sig på konststycket att hoppa med den i över 200 km/h. Jag har ingen exakt vetskap om vilken hastighet jag själv kan ha haft upp mot Ballacrye-krönet i mina bästa stunder men med ledning av utväxling och varvtal skulle en vild gissning kunna bli 230, möjligen upp mot 240 km/h. Tricket innan uthoppet är att förankra sig i hojen efter bästa förmåga och samtidigt flytta fram kroppsvikten genom att sträva efter att krypa ihop bakom kåpglaset. När man väl är luftburen har man små möjligheter att påverka framfarten under den korta stund som hoppet pågår, men luftmotståndet i dessa farter kan förändra scenariot på tusendelar av en sekund. Exponerar man för mycket av överkroppen riskerar det nämligen att resultera i att hela ekipaget slår över baklänges eftersom din överkropp förvandlas till ett segel. Vissa dagar och vissa varv måste man dessutom vara beredd att kompensera för eventuella sidvindar som kan få hojen att vilja blåsa ur kurs. Det resulterar gärna i en rejäl "tankslapper" när hjulen inte spårar vid landningen, men så länge man inte slarvat med knäslutet är det oftast inte så märkvärdigt som det kan se ut från sidan. Hjulens gyralverkan hjälper till att stabilisera färden tämligen omgående.

View attachment 377356View attachment 377357View attachment 377358

Ovanstående bildserie är hämtad från mitt andra varv under seniorracet. Som synes blottar jag kanske lite onödigt mycket av axelpartiet vilket ger obefogat mycket framhjulslyft i landningen. Jag blir också en aning störd över att jag är på väg att blåsa ur kurs vilket syns på motstyrningen i bild 2 och 3. Den som har lust och ork kan beskåda exakt samma ögonblick skildrat på film från min ombordkamera som jag länkade till i inägg #311 på sidan 11 i den här tråden. Momentet finns 22:15min in i filmen. Den som är riktigt skarpsynt kan till och med se fotografen till stillbilderna ovan i ljus varselväst en bit bortanför flaggvakterna på filmen.

Killen i nedanstående youtubeklipp kan knappast skryta med något längdhoppsrekord över Ballacrye men klippet åskådliggör ganska väl vad som kan inträffa, även i jämförelsevis moderat hastighet, när man kombinerar odisciplinerad kroppshållning med taskig gaskontroll.
http://www.youtube.com/watch?v=sXuWx5GLZbQ

En sista varning utfärdas slutligen för att tappa nerverna i samband med uthoppet och slå av på gasen under luftfärden. Då landar man ofelbart på framhjulet och belönas sannolikt med ett stabilt kronwobbel vilket demonstreras av en av mina medtävlare i Manx GP 2012 på denna bild nedan.
View attachment 377365

Förhoppningsvis medverkar ovanstående redogörelse till att lysa upp dagen för alla hojbröder och systrar i väntan på vårens antågande.:)

På återhörande!
/Björn

Så här kan man också ta Ballacrye! Stefano Bonetti på träning 2007. Jag stod i en hagtornshäck en hel kväll för att få bilder från Ballacrye. Numera "restricted area."
51StefanoBonetti.JPG
Klicka=större bild.
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Bra att veta inför MGP 2014.

Strax dax för Manx Grand Prix 2014. Träningen börjar på lördag 16/8.
Man kan lyssna på livesändningar från tävlingarna på Manx Radio: http://www.manxradio.com Referaten av tävlingarna börjar 23/8. RadioPlayer AM!
Schema för racen finns här: http://www.manxgrandprix.org/
Live timing finns här: http://ttlive.iomtt.com/index.htm#.U_JLAEgxBCw
En uppdaterad guidad tur på engelska runt banan finns här, välj 720p HD:
https://www.youtube.com/watch?v=xczd86eTnJ8
Gratis schematisk karta att ladda ner finns här: http://www.luff.org.uk/tt_map/
TT course knowledge, en tråd om banan på engelska finns här. Scrolla ner lite på sidan 35 så syns senaste uppdateringen. http://www.iomtt.com/Home/Forum/ShowPost.aspx?PageIndex=35&PostID=95543
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
bg:
Om internetuppkopplingen strular för er så kör vi med den gamla hederliga inställningen till livet som gällde innan mobiltelefoner och internet:

Så länge vi inte hör något så är allting bra.
 

MC-bruden

Galvad kärlek rostar aldrig!
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Benelli Tre 899 K, Honda CBR 600 RR
En liten reseuppdatering

Jag var i kontakt med Björn och teamet igår kväll.
Då var de på en camping i Heysham. Resandet hade så långt gått enligt plan.
Idag kl 14 tar de båten till Isle of man

Repportern i verkligheten :musik

Karin
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Har tyvärr inte tid att leta i tråden om detta,
finns det inte en manx radio där man kan följa detta?
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Har tyvärr inte tid att leta i tråden om detta,
finns det inte en manx radio där man kan följa detta?
Rulla upp en bit till #891. Där finns all info som behövs för att avnjuta MGP 2014 här hemma i Svedala...
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
haha, ja jag fetmissade, sorry, tack tack
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top