ISLE Of MAN - racerapport!

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Inte hoj, men...

Mark Higgins sätter nytt rekord för bilar på 19.15.88 i en Subaru WRX STI. Han kommenterar varvet där han ligger på fullgas 80% av tiden och de har lagt in nyttig information (och en banprofil).

Jag är torr i munnen och fuktig i handflatorna...

http://youtu.be/t7gmbQ8KxM4

Edit:
Varvstopp till fullgas...
 
Last edited:

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Inte hoj, men...

Mark Higgins sätter nytt rekord för bilar på 19.15.88 i en Subaru WRX STI. Han kommenterar varvet där han ligger på varvstopp 80% av tiden och de har lagt in nyttig information (och en banprofil).

Jag är torr i munnen och fuktig i handflatorna...

Jävlar så bra film, första gången jag kan förstå hastigheten och banan. Onboard på hoj kan jag inte riktigt relatera till då det nästan blir overkligt men det här förstår man. :tummenupp

Dock tycker jag inte han är på varvstoppet mycket. Däremot får nog turbon jobba då laddtrycket ligger på max hela tiden utom inbromsningar och under confidence lifts.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jävlar så bra film, första gången jag kan förstå hastigheten och banan. Onboard på hoj kan jag inte riktigt relatera till då det nästan blir overkligt men det här förstår man. :tummenupp

Dock tycker jag inte han är på varvstoppet mycket. Däremot får nog turbon jobba då laddtrycket ligger på max hela tiden utom inbromsningar och under confidence lifts.

Ja, visst blir hastigheten kännbar? Lite loco faktiskt... :dummer

Varvstoppstiden tog jag från Top Gears sida, det var där jag hittade länken. Jag har inte klockat varvstoppet, det kanske jag borde ha gjort... Förvisso kan man tolka "full-throttle" som att han hade plattan mot mattan oavsett varvstopp eller inte (under acceleration), men jag tolkade det som varvstoppstid.

"The Manx native was at full-throttle for 80 per cent of the time as he skittered across the narrow public roads, through villages and over kerbs at 160mph."

http://www.topgear.com/uk/car-news/is-this-the-best-onboard-footage-ever-2014-06-01

Edit:
Nu när jag har lugnat mig lite och sett filmen några gånger till så menar de såklart "fullgas" och inte "varvstopp"...
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Härligt att se en icke photoshoppad modell, "Real Road Models". :tummenupp

Meddelar här så du vet vilket drag det är på BG IoM-prylarna, igår morse skickade jag iväg en beställning på hoodie, T-shirt, mugg och 2 dekaler.

Beställning fixad, ☺ IOM satsning måste man ju sponsa.☺

Hoodie beställd! Lycka till nu :tummenupp

"En får bocke & tacke pöjkar":tummenupp

Karin ringde igår och berättade att det redan var bra drag i supportershopen...:banana

För kännedom befinner hon sig just nu på Gotland där hon kör med SMC på Gotland Ring under 4 dagar. Om någon råkar läsa det här som befinner sig i samma depå eller känner någon annan som är där, så har Karin med några exemplar av produkterna till försäljning. Det kan ju vara ett smart sätt att slippa ifrån frakten tänker jag.

På återhörande!
/Björn
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Kan tillägga att alla produkter från BG håller grymt hög kvalité!:tummenupp:tummenupp
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Kan tillägga att alla produkter från BG håller grymt hög kvalité!:tummenupp:tummenupp

Tack för berömmet Marcus!

Kul att du gillade prylarna.

Vår ambition när vi valde ut produkterna var att t.ex. T-tröjorna skulle palla för att både användas och tvättas utan att tappa formen och börja hänga som en blöt disktrasa över kroppen, att Hoodien skulle ha riktigt blixtlås i metall och ärmmuddar som behåller spänsten. Vi får väl se om vi lyckats med kvalitetsmålen över tid, men vi tror det i alla fall... :)

Allt blir så klart att lite dyrare att framställa, men det kan det ju vara värt om grejerna används och uppskattas!:rock


På återhörande!
/Björn
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
T-tröjor, temuggar och ett gäng dekaler beställda! T-tröjorna är unisex, som det heter på modern svenska, som de flesta träfftröjor så även Mrs B kommer att vara klädd på ön i augusti! :)

När du vet startnummer och bottenfärg skulle jag inte ha något emot en sådan dekal också... :krama
 

MC-bruden

Galvad kärlek rostar aldrig!
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Benelli Tre 899 K, Honda CBR 600 RR
Idag har de första lådorna med beställda supporterprylar lämnat "lagret" :banana
Fler är på gång...
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Kan tillägga att alla produkter från BG håller grymt hög kvalité!:tummenupp:tummenupp

Håller med. Dricker kaffe ur BG-muggen och t-shirten sög inte upp all spilld kaffe = kvalité!=)

Önskar dock kunna köpa en grej till: En signerad plansch:tummenupp
Efter årets tävling kan man ju ordna med poster kanske? Blanda in 4-5 bilder i lagom storlek tex. Så får man rama in den själv. Tex en liten "vykortsstorlek" och en större poster.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Mina grejor på väg.
Just svarta tischor har jag en brassillijard så jag hoppas på ett osvart men hyfsat neutralt alternativ. Grått? Sandbrunt kanske?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Mina grejor på väg.
Just svarta tischor har jag en brassillijard så jag hoppas på ett osvart men hyfsat neutralt alternativ. Grått? Sandbrunt kanske?

"Hyfsat neutralt"!?

Nej, fixa en gul t-shirt med loggan i svart tryck. Det skulle jag vilja ha. :tummenupp

Blå Mozz och gul BG. Klockrent!
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Old Badger skrev:
När du vet startnummer och bottenfärg skulle jag inte ha något emot en sådan dekal också... :krama
Jamen bingo! Såna vill jag ha på Hpd:n
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det här är så grymt det bara kan bli!
Att du skulle gå hela vägen från lite klotter i studentmössan, till ALL-OUT-REAL-ROADRACER på IOM trodde jag aldrig ;) (Det var inte riktigt meningen att du skulle bevisa det med en krasch på Manx när jag skrev det 1994 ;))
Det fick mig iaf att logga in på SH igen, och suget efter att köra igen är enormt och ska du över igen så ska jag fanken vara på plats ;)
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Det här är så grymt det bara kan bli!
Att du skulle gå hela vägen från lite klotter i studentmössan, till ALL-OUT-REAL-ROADRACER på IOM trodde jag aldrig ;) (Det var inte riktigt meningen att du skulle bevisa det med en krasch på Manx när jag skrev det 1994 ;))
Det fick mig iaf att logga in på SH igen, och suget efter att köra igen är enormt och ska du över igen så ska jag fanken vara på plats ;)

Haha... Nja, tankarna på att någon gång tävla på Isle of Man fanns nog redan där när vi tog studenten på Knut Hahn-gymnasiet i Ronneby 1994, men jag gjorde väl inget större väsen kring de där idéerna på den tiden...:tungan Då var det hockey som gällde för min del, men jag har tydliga minnen av din röd/gula TZ med RD 350-motor som till slut kostade dig mjälten...;)

Kul att du hittat tillbaka till Sporthoj.com igen Filip, då är ju inte det här bloggandet förgäves.:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Starttillstånd!

Då är det klart att jag fått starttillstånd i både Junior (=supersport 600) och Senior (=Superbike) under Manx GP 2014.:tummenupp

Tyvärr har jag fått ett högre startnummer än vad jag hoppats på eftersom jag tilldelats nummer 49 båda klasserna. Startnumret har ju ingen som helst betydelse för startordningen i vanlig racing eftersom startpositionen avgörs vid kvalsessioner. På Mountain Course praktiseras dock intervallstart där förarna släpps iväg en och en med 10 sekunders mellanrum och startordningen seedas fram i förväg enligt gammal sed.

Problemet med ett högt startnummer är att man tvingas till många omkörningar och då är det lätt att tappa mycket tid om man blir hängande bakom en långsammare förare eftersom banan är väldigt svår att köra om på. Jag har satt min ambitioner lite högre än till 49:e plats men jag gissar att man som avlägsen och förhållandevis orutinerad svensk inte kan räkna med att få en så mycket mer framskjuten startposition än så här. Med tanke på att jag vet att det finns gott om förare som inte har fått starttillstånd överhuvudtaget så får jag väl vara rätt nöjd ändå med att jag får delta i båda de klasser som jag ansökte om.

Det sägs dock att om man fått ett högt startnummer men gör riktigt bra ifrån sig under träningsveckan så kan man få ett lägre nummer när det väl blir dags för start. Det gäller alltså att borra ner huvudet bakom kåpglaset och visa arrangörerna att man är värd ett nytt startnummer när det väl blir dags för tävlingsveckan...:brynad

Min kompis Peter har dock uppmärksammat att det åtminstone görs reklam för svenskt deltagande i årets Manx GP på arrangörens facebooksida...:)
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=524235557703067

På återhörande!
/Björn
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Då är det klart att jag fått starttillstånd i både Junior (=supersport 600) och Senior (=Superbike) under Manx GP 2014.:tummenupp

Tyvärr har jag fått ett högre startnummer än vad jag hoppats på eftersom jag tilldelats nummer 49 båda klasserna. Startnumret har ju ingen som helst betydelse för startordningen i vanlig racing eftersom startpositionen avgörs vid kvalsessioner. På Mountain Course praktiseras dock intervallstart där förarna släpps iväg en och en med 10 sekunders mellanrum och startordningen seedas fram i förväg enligt gammal sed.

Problemet med ett högt startnummer är att man tvingas till många omkörningar och då är det lätt att tappa mycket tid om man blir hängande bakom en långsammare förare eftersom banan är väldigt svår att köra om på. Jag har satt min ambitioner lite högre än till 49:e plats men jag gissar att man som avlägsen och förhållandevis orutinerad svensk inte kan räkna med att få en så mycket mer framskjuten startposition än så här. Med tanke på att jag vet att det finns gott om förare som inte har fått starttillstånd överhuvudtaget så får jag väl vara rätt nöjd ändå med att jag får delta i båda de klasser som jag ansökte om.

Det sägs dock att om man fått ett högt startnummer men gör riktigt bra ifrån sig under träningsveckan så kan man få ett lägre nummer när det väl blir dags för start. Det gäller alltså att borra ner huvudet bakom kåpglaset och visa arrangörerna att man är värd ett nytt startnummer när det väl blir dags för tävlingsveckan...:brynad

Min kompis Peter har dock uppmärksammat att det åtminstone görs reklam för svenskt deltagande i årets Manx GP på arrangörens facebooksida...:)
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=524235557703067

På återhörande!
/Björn

Är det detta som kallas staggered start tro?
Med andra ord kan publiken inte veta vem som leder utan kompletterande info?
Och den på första placering i mål kan inte känna sig säker på vinst förrän ett antal kombattanter rullat över linjen?

Smart upplägg ihop med seedning må jag säga, blir det inga varvningar kan många förare koncentrera sig på sitt.
Fast jag gissar att varvningar är oundvikligt? Används blåflagg?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top