ISLE Of MAN - racerapport!

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Följande presenterades på Manx Grand Prix officiella hemsida och facebooksida den 18:e juni!:tummenupp

Klicka på länken nedan och bli varse att vårt vikingatåg i västerled inte har passerat obemärkt förbi på Isle of Man. Den stora skillnaden blir väl att vi den här gången anländer i turistbuss istället för i drakskepp som våra förfäder gjorde på 800-talet...:hihi

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=518804284912861



3d-mountain-circuit-map2autolevel.png


På återhörande!
/Björn

Kul läsning:tummenuppVi i supporterbussen får lägga Manxen till och göra allt för att synas så mycket som möjligt runt banan:)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Följande presenterades på Manx Grand Prix officiella hemsida och facebooksida den 18:e juni!:tummenupp

Klicka på länken nedan och bli varse att vårt vikingatåg i västerled inte har passerat obemärkt förbi på Isle of Man. Den stora skillnaden blir väl att vi den här gången anländer i turistbuss istället för i drakskepp som våra förfäder gjorde på 800-talet...:hihi

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=518804284912861



3d-mountain-circuit-map2autolevel.png


På återhörande!
/Björn

Kul!!!!
:tummenupp
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Isle of Man TT 2014 på Eurosport 2...

eurosport2.jpg



Kollade på Superbike-VM på Eurosport idag och då flaggade Sandy och Äpplet (kommentatorerna) för att Eurosport 2 sänder ett entimmes sammandrag av årets TT-tävlingar nästa helg. Tänkte att det kanske kan var på plats att flagga för detta i tråden redan nu så att ni läsare har god tid på er att sondera vilka vänner i bekantskapskretsen som har tillgång till denna kanal och som ni därmed därför lämpligen våldgästar på någon av tiderna nedan...:tummenupp

Fred. 27 Juni
17:15

Lörd. 28 Juni
19:00

Sönd. 29 Juni
15:15

På återhörande!
/Björn
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
eurosport2.jpg



Kollade på Superbike-VM på Eurosport idag och då flaggade Sandy och Äpplet (kommentatorerna) för att Eurosport 2 sänder ett entimmes sammandrag av årets TT-tävlingar nästa helg. Tänkte att det kanske kan var på plats att flagga för detta i tråden redan nu så att ni läsare har god tid på er att sondera vilka vänner i bekantskapskretsen som har tillgång till denna kanal och som ni därmed därför lämpligen våldgästar på någon av tiderna nedan...:tummenupp

Fred. 27 Juni
17:15

Lörd. 28 Juni
19:00

Sönd. 29 Juni
15:15

På återhörande!
/Björn

Sweet Jeebus! Jag kollade precis, den kanalen har jag! :banana

Det blir till att kolla på fredag, för på lördag är jag på Gelleråsen (och möjligen på söndag också om jag inte får ett ryck och åker till Oslo och ser/lyssnar på Pearl Jam istället...). Stort tack för tipset! :hej
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Träningsläger på Slovakia Ring våren 2014

Dags att backa bandet några månader och publicera lite material från min försäsongsträning och lite annat kul som hänt under våren. Som jag tidigare nämnt så har jag befunnit mig i Stockholm sedan slutet av april och där jobbat som instruktör med en MC-utbildning för blivande MC-poliser. Dessa kurser är fantastiskt givande men lämnar inte mycket tid över till annat. Åtminstone inte om helgerna samtidigt är fullbokade med racing...:näsblod Lagom till midsommar kom jag dock hem till Göteborg och har nu, kors i taket, faktiskt en och annan ledig dag att ägna åt bl.a. den här tråden.:tummenupp

Träningslägret i Slovakein ägde rum under påskhelgen och det var första gången jag satt på en modern roadracing-hoj sedan kraschen på Isle of Man 2012. De första dagarna var det av naturliga skäl lite ringrostigt. Jag kom dock relativt snabbt överrens med förarmiljön på den nybyggda Honda CBR 600RR.

Fjädringen är byggd och shimsad för landsvägsracing vilket inte är optimalt på en slät och jämn permanentbana som t.ex. Slovakia Ring. Denna nybyggda bana i västra Slovakien är 6 km lång och delvis väsentligt snabbare än alla våra svenska banor. Kurva 2 tas till exempel på 5:ans växel och med knäskrap i gissningsvis 200 km/h. Samtidigt har banan också en knixigare sektion på innerplan.

Hade jag satsat på att göra bra resultat på vanliga banor borde jag ha valt en chassisättning som ger mer feedback i långsamma, tvära svängar och på jämn asfalt. Mitt mål med vårens körningar har dock endast handlat om att köra med inställningarna i det skick jag tänkt använda på Isle of Man för att på så sätt lära mig så mycket som möjligt om hur hojen uppträder på gränsen. Allt för att jag och hojen ska känna varandras egenheter så bra som möjligt när det blir dags att storma ner för Bray Hill för första gången i augusti.

Dessutom har vi lämnat motorn helt orörd under försäsongen, frånsett avgassystem och tändbox från HRC. Detta eftersom motorn ändå ska rivas ur ramen i juli för att byggas om till Isle of Man-specifikationer och vi har prioriterat hållbarheten fram till dess. Det gör att det har saknats ett antal hästar i jämförelse med de superstocktrimmade motorer som det körs med i de flesta nordiska nationella mästerskap (där man bl.a. får höja kompressionen).

Ovanstående till trots tyckte jag att jag hängde med allt bättre för varje dag nere i Slovakien och fjärde och sista dagen ställde jag upp i ett improviserat lopp som arrangören ordnade, där jag bl.a. hade en kul fight med fjolårets rookievinnare, Marcus Mellgren, som i år klassat upp till elitförare för att stångas med oss gamlingar i superstock 600...:tungan Marcus syns på den vackert nagellacksrosa Hondan närmast framför in i första kurvan efter starten.:tummenupp



https://www.youtube.com/watch?v=FtC_ynBPpAM
Starten går ungefär 4 minuter in i filmen för den som inte orkar se hela...

Summa summarum så var det 4 lyckade dagar på Slovakia Ring i danska Zenergys regi. Jag fick det första intrycket av hojen och jag fick ett kvitto på att jag inte tappat alltför mycket fart under mitt ofrivilliga tävlingsuppehåll under fjolårs säsongen. Dessutom var arrangemanget gemytligt avspänt och de inhemska slovakiska banfunktionärerna exemplariska i sitt arbete och bemötande. Svenskrepresentationen var stor på plats men det var även en hel del danskar (så klart), norrmän och överraskande många finnar. Bl.a. men finske kompis Tuukka som var där för att förbereda sig för vårens TT-tävlingar på Isle of Man.

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Tack MC-polisveteranerna för ett trevligt årsmöte...

Efter träningslägret på Slovakia ring under påskveckan (som jag behandlade i föregående inlägg) gick resan raka spåret upp till Polishögskolan i Solna för att i egenskap av instruktör, under ett par månaders tid utbilda 10 blivande MC-poliser. Nu är ju förvisso min uttalade ambition att den här tråden ska handla om mitt intresse och vurm för real road racing på Isle of Man och inte mitt yrkesval. Ibland korsas dock dessa stigar och under min Stockholmsvistelse var jag inbjuden att tala om mina Isle of Man-erfarenheter på MC-polisveteranernas årsmöte i matsalen på PHS.

Jag tänker därför ta tillfället i akt att presentera MC-polisveteranerna, en liten och relativt exklusiv förening i vilken jag självfallet är stolt medlem, som verkar för att bevara MC-polisarvet från förr. Kanske finns det någon läsare som uppskattar att påminnas om när han i ungdomen hade "snutjag", gränslandes en trimmad Puch Dakota...:rolleyes:


LS_Vinterhoj_3_1_11_-2_medium.jpg


MC-polisveteranerna bildades 1984 och i stadgarna kan man läsa att det är en ideell förening som är öppen för alla som någon gång genomgått och godkänts vid polisens centrala MC-utbildning. Föreningen startades till 30-års jubileumet av den första centrala MC-poliskursen 1954 som ägde rum på arméns motorskola i Strängnäs om jag inte missminner mig. 1995 hade veteranernas idoga arbete med att spåra och restaurera bilar och motorcyklar som använts i polisiär tjänst genom seklerna, lett till att man kunde slå upp portarna till det polistekniska museet på PHS i Solna med samlingar som numera värderas till några av de största i sitt slag.

https://www.youtube.com/watch?v=cs30ZlVOs8A
Föreningens uttalade mål är att samtliga fordon i samlingarna ska vara körbara och de används också vid diverse rallyn, utställningar, filminspelningar och andra publika evenemang


Föreningens medlemmar har ett genuint MC-intresse som ibland även spiller över i icke rent polisiära engagemang. Som exempel kan nämnas att det var MC-polisveteranerna, med dåvarande ordförande Janne Huzell i spetsen, som mellan åren 1999-2004 arrangerade SörentorpsloppeTT. Det var en TT-uppvisning på avspärrade vägar inne på PHS skolområde för gamla road racingmaskiner som skulle ge Stockholmarna en chans att få stifta bekantskap med förare och racerhojar från förr.
Affisch%2004.jpg

Föredraget gick bra och jag fick en hel del intressanta frågor från kollegorna. En av åhörarna i 80-årsåldern (som jag tyvärr glömt namnet på) var extra exalterad och det visade sig att han hade varit med i entouraget till det svenska sixdays-landslaget i mitten på 60-talet när tävlingen gick av stapeln på Isle of Man. Förutom att han hade kört på TT-bansträckningen berättade han också stolt att han hälsat på självaste Goeff Duke (1950-talets Valentino Rossi) under sitt besök på ön.


I sann "det var bättre förr"-anda måste jag avslutningsvis dela med mig av ett reportage om MC-polisverksamheten, saxat ur Dagens Nyheter från 1962, som jag funnit på MC-polisveteranernas hemsida...

2_MC_kurs_XXIV_1965tw.jpg

Ur DN 1962

Lättrörlig mc-konstapel mot fartsynd och slarv
För att lära stockholmstrafikanterna att vara vänligare och köra säkrare rullar varje morgon och eftermiddag tio motorcykelpoliser ut från högkvarteret på Bergsgatan 48 och sprider sig över stan. De tio körskickliga herrarna i svart läder med vita hjälmar, koppel och reflexband som piffiga och lättsynliga accessoarer är stockholmspolisens senaste giv för att om möjligt göra trafiken på storstans gator lite mer dräglig, lite mindre nervslitande och blodtrycksfarlig. Det går också med fog att kalla dem antijäktapostlar.
De tio skall bl a försöka – genom kontroll av last, lastningssätt och fart – förhindra olyckor av det slag som inträffade söder om söder där en bilist dödskrockade mot en sprängsten som en lastbil tappat.
-”Det är ett länge närt önskemål som vi börjat förverkliga, säger kommissarie Erik Redsjö vid trafikpolisen. I flera år har vi känt behovet växa av att få ut mc-män i trafiken och kunna slå ett slag för vänligare trafik vilket också betyder säkrare trafik. Nu har vi äntligen över sommaren lyckats skifta över fem man från andra sysslor så att vi kan bemanna de tio motorcyklar vi har. Ännu fler skulle behövas. Genom sin lättrörlighet är mc-männen sina kolleger i radiobilarna överlägsna när trafikintensiteten antagit dimensioner som den gjort i Stockholm. En mc-polis kan slingra sig fram i de tätaste köer. Han kan lätt komma fram till just den plats där han bäst behövs. Han kan lätt ställa ifrån sig sitt fordon – det tar ingen plats som en radiobil gör. Han kan om det är lämpligt rycka in och sköta trafikdirigering direkt från motorcykeln, sittande gränsle över den. Och han kan lätt och behändigt nå ikapp en syndare."
De tio läderklädda, som når stor effekt bara genom att synas, skickas inte ut för att sätta fast syndare. De har självfallet rapportblock och penna till hands men deras stora uppgift är att prata tillrätta folk som felar, ge råd till alla som röjer okunnighet och hjälpa de vilsna. De skall med lätt och varsam hand ta alla felande i kragen, från det våghalsiga barnet på trehjulingen till den grånade men kanske vinglande gentlemannen på moped. De har kommit till för att t ex gjuta olja på upprörda vågor, dvs ingripa och tala lugnande till irriterade bilister som vevar ner sidorutan och öser ovett över den närmaste omgivningen.
En av de tio, 34-årige mc-polisen Stig Frisk, ”släcker” sitt 35-hästars accelerationssnabba vidunder som gör honom så överlägset lättframkomlig och summerar i den snabbt tätnande rusningstrafiken sitt jobb, så här:
-”Detta att dels vara lärare, dels rådgivare och stundtals guide är mycket trevligt och angenämt. Det är betydligt trivsammare att kunna vara till hjälp än att ständigt behöva ta till penna och rapportblock. Vi försöker alltid skiljas från trafikanterna som vänner.”



MC-polisen av idag må ha något mer än 35 hästar till förfogande i sina "accelerationssnabba vidunder" men den trevliga attityden försöker vi bevara...;)

På återhörande!
/Björn
 

Mac-10

RealRoadRacing
Gick med
2 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
RC8R -12
Missat denna tråd, verkligen stort. IoM är det fetaste som finns! Hoppas du kommer iväg och att du kickar ass! Jag ska dit (som åskådare) 2016 och bara det är ju stort. Jag kommer att följa din resa här. Lycka till och kör hårt!!
/ Mackan
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Lättrörlig mc-konstapel mot fartsynd och slarv
För att lära stockholmstrafikanterna att vara vänligare och köra säkrare rullar varje morgon och eftermiddag tio motorcykelpoliser ut från högkvarteret på Bergsgatan 48 ...


Nu riskerar ju detta bli en diskussion om trafik och beteende på allmäna vägar men jag måste säga att beteendeövervakning måste vara viktigare än hastighetsdito?
Och alla elektroniska hjälpsystem som går under namnet "aktiv säkerhet" måste ju förbjudas å det snaraste.
Ansvar och skyldigheter ska vara hos föraren.

Nu prata vi Isle of Man igen. Sårry.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
eurosport2.jpg



Kollade på Superbike-VM på Eurosport idag och då flaggade Sandy och Äpplet (kommentatorerna) för att Eurosport 2 sänder ett entimmes sammandrag av årets TT-tävlingar nästa helg. Tänkte att det kanske kan var på plats att flagga för detta i tråden redan nu så att ni läsare har god tid på er att sondera vilka vänner i bekantskapskretsen som har tillgång till denna kanal och som ni därmed därför lämpligen våldgästar på någon av tiderna nedan...:tummenupp

Fred. 27 Juni
17:15

Lörd. 28 Juni
19:00

Sönd. 29 Juni
15:15

På återhörande!
/Björn

Kul att se IoM-TT på Eurosport igen efter många många års frånvaro...
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
"BG - Isle of Man Racing"-supporterprylar och facebooksida!

Då är det så äntligen dags att presentera möjligheten att öppet visa sitt stöd för svensk Isle of Man racing genom att bära lite "BG - Isle of Man Racing"-prylar i syfte att upplysa och glädja sin omgivning.:tungan

Vi gav oss i kast med att trycka upp en provomgång med lite olika plagg och prylar som vi visade upp i depån på Karlskoga under ett SMC-event för några veckor sedan. Syftet var att få lite feedback och tankar kring produkterna från hojåkarna i depån och efter att dessa sedan sammanställts är jag glad att kunna presentera följande kollektion:

Björn_T-shirt_2.jpgBjörn_hoodie_fram.jpgBjörn_hoodie_bak.jpgKlibba.jpgMugg.jpg
Den med arbetsuppgiften rätt obekväme provdockan på bilderna, har med sina 178cm/72kg iklätt sig mediumstorlekar i både tisha och hoodie, om nu det kan vara till någon hjälp vid storleksbeställningarna.

Självklart är den bakomliggande tanken att allt överskott ska komma satsningen mot TT på Isle of Man 2015 till godo.:tummenupp

För att inte stöta sig med eventuella forumregler eller göra det här till en ren kommerstråd har vi skapat en sida på facebook där vi presenterar produkterna lite mer ingående. Alla eventuella beställningar görs därför vänligen den vägen genom att följa instruktionerna på facebooksidan nedan:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.718913818174896.1073741828.713755865357358&type=1


Tack för ert stöd!

På återhörande!
/Björn
 
Last edited:

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Då är det så äntligen dags att presentera möjligheten att öppet visa sitt stöd för svensk Isle of Man racing genom att bära lite "BG - Isle of Man Racing"-prylar i syfte att upplysa och glädja sin omgivning.:tungan

Vi gav oss i kast med att trycka upp en provomgång med lite olika plagg och prylar som vi visade upp i depån på Karlskoga under ett SMC-event för några veckor sedan. Syftet var att få lite feedback och tankar kring produkterna från hojåkarna i depån och efter att dessa sedan sammanställts är jag glad att kunna presentera följande kollektion:

View attachment 408333View attachment 408332View attachment 408331View attachment 408334View attachment 408335
Den med arbetsuppgiften rätt obekväme provdockan på bilderna, har med sina 178cm/72kg iklätt sig mediumstorlekar i både tisha och hoodie, om nu det kan vara till någon hjälp vid storleksbeställningarna.

Självklart är den bakomliggande tanken att allt överskott ska komma satsningen mot TT på Isle of Man 2015 till godo.:tummenupp

För att inte stöta sig med eventuella forumregler eller göra det här till en ren kommerstråd har vi skapat en sida på facebook där vi presenterar produkterna lite mer ingående. Alla eventuella beställningar görs därför vänligen den vägen genom att följa instruktionerna på facebooksidan nedan:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.718913818174896.1073741828.713755865357358&type=1


Tack för ert stöd!

På återhörande!
/Björn

Äntligen:banana:banana
Lägger in en beställning direkt:)
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Min beställning lagd!

Om man har BG-klibba på Boldoren, får man lite extra rabatt i kontrollen då? :p

Inte för att jag har så mycket att frukta, har ju bara två saker gemensamt med McGuinness
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Äntligen:banana:banana
Lägger in en beställning direkt:)

Min beställning lagd!

Om man har BG-klibba på Boldoren, får man lite extra rabatt i kontrollen då? :p

Inte för att jag har så mycket att frukta, har ju bara två saker gemensamt med McGuinness

Tack grabbar!:Bugar:Bugar:Bugar

Rabatter p.g.a. dekaltrimning kan jag tyvärr inte lämna utan att bli av med jobbet, men däremot lovar jag att du ska få en kram Ryddarn...:krama:hihi

Bara för att undvika missförstånd så bör jag kanske påpeka att jag har hjälp i hanteringen av facebooksidan och prylbeställningarna av Karin i Kalmar så det blir henne ni får brevväxla med där. Med 40 dagar kvar till avresan mot årets Manx GP på Isle of Man så försöker jag ägna all vaken tid åt att titta på ombordvarv och koordinera bensinbeställning på IoM, brevväxling med arrangörer ang startnummer och allt annat som ska hinna fixas. Det är en jäkla tur att pappa och Håkan, tillsammans med Nordgren Racing, gör ett så bra jobb med att försöka hinna få hojen klar i tid. Det är bråda dagar i teamet nu...:näsblod

Är det någon som vill mig något så nås jag självklart fortfarande här på sporthoj eftersom jag värnar om att ge er så mycket info som möjligt den här vägen...:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Jag ska ha t-shirt, kaffekopp och några dekaler! Fixar du t-shirts i damstorlekar till nästa "batch" så köper jag till tjejen. Hon gillar de tighta Rossi/Guy Martin/dainese grejer som jag brukar köpa till henne:tuttar
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Jag ska ha t-shirt, kaffekopp och några dekaler! Fixar du t-shirts i damstorlekar till nästa "batch" så köper jag till tjejen. Hon gillar de tighta Rossi/Guy Martin/dainese grejer som jag brukar köpa till henne:tuttar

Tack Rash!:tummenupp

Vi har nog storlek small beställda i alla fall är jag rätt säker på. Karin (supporterprylsansvarig) har jobbat i klädbranschen och har rätt bra koll på vilka storlekar som funkar till vilka personer. Följ beställningsanvisningarna i supportershopen så hittar du en e-mailadress där att skicka beställningar och frågor på.:)

På återhörande!
/Björn
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Härligt att se en icke photoshoppad modell, "Real Road Models". :tummenupp

Meddelar här så du vet vilket drag det är på BG IoM-prylarna, igår morse skickade jag iväg en beställning på hoodie, T-shirt, mugg och 2 dekaler.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top