ISLE Of MAN - racerapport!

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Hej alla!
Internet är ungefär det sista jag hunnit tänka på de senaste dagarna men jag ska försöka återkomma lite senare ikväll eller imorgon med en utförligare rapport om vad som hänt så här långt.

Kl 17:20 lokal tid (18:20 för er hemma i Svedala) ska jag göra mitt första varv runt Mountain Course med föråkare. Kl 19 lokal tid släpps vi ut på vår första fria träning. Om allt går vägen så hoppas jag hinna 2 varv på den träningen.

Manx Radio som Lasse länkade till tidigare i tråden sänder som vanligt allt live och Greenlight television har jagat oss hela dagen med sina TV-kameror. För oss som är vana vid en svensk SM-depå är det här verkligen en cirkus...:)

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Då har jag äntligen gjort mitt debutvarv runt The Mountain Course...:banana Visserligen med föråkare under ett så kallat "speed controlled lap", vilket innebär att alla vi gröngölingar som är här för första gången får åka bakom en föråkare i grupper om 5-6 förare. Men banan är åtminstone avlyst så att man kan få känna på racinglinjen för första gången. Föråkarna är alla erfarna Manx GP- och TT-förare och deras uppgift är att hålla en rimlig hastighet runt banan. Vad som är en rimlig hastighet för en gammal TT-förare som t.ex Paul Hunt är dock inte det samma som att man hinner med genom svängarna som nybörjare om man slarvat med att göra sin hemläxa med att lära sig banan under vintern. Något flera förare fick känna på då de blev lämnade i sticket och istället fick fångas upp av efterföljande grupp.

Med startnummer 4 gick jag ut i första startgrupp och alla där verkade ha tagit sin uppgift på allvar, för vi höll ihop gruppen under hela det 6 mil långa varvet. Även om det var uppehåll i går eftermiddag så har det regnat kraftigt under de senaste dagarna vilket innebar att det var gott om vatten som rann över banan, framförallt i sektionen från Ballacraine till Sarah´s cottage som har lövverk som hänger över banan. Det var dock torrdäck som gällde och det kändes som om mina Pirelli Supercorsa gjorde ett bra jobb.

Efter av vi tagit oss runt på mastervarvet så var det planerat att det skulle äga rum en friträning kl. 19.00 igår kväll. Då regnet spolat upp ett hål i vägbanan inför bromsingen till trippelapex-vänstern vid 32:a milestone, i kombination med att man saknade funktionärer för att kunna hantera situationen, beslöt tävlingsledningen tyvärr att ställa in all träning resten av kvällen. Där gick jag miste om 2 av de maximalt 10 varv i racefart som jag hoppats kunna få göra innan första tävlingen. Allt verkar kunna hända på den här ön och det enda man kan vara helt säker på är att det aldrig kommer att bli som man föreställt sig...:näsblod

Nu kl. 13 har jag fått löfte om att få lift med en minibuss ytterligare ett varv runt banan och en sådan chans får man inte missa. Det regnar nämligen och att sätta sig på den landsvägshoj jag har med mig känns inte så lockande för tillfället.

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Utmaningar...

Då var det dags för en ny rapport. Ingen träning i dag enligt schemat då det är Söndag. Däremot fick jag ett varv i minibuss tillsammans med en av MGP-organisationens instruktörer. Vi gjorde varvet på drygt två timmar och jag fick ytterligare några referenspunkter att hålla i minnet. Jag har kommit till det stadiet i utvecklingen där jag börjar få någorlunda klart för mig hur varvet bör köras i teorin. Att få ihop alla detaljerna i racetempo är dock en annan femma och jag strävar efter att försöka förhålla mig ödmjuk inför uppgiften. Att exempelvis hinna plocka ut en svängpunkt inför en kurva i 50 km/h är något annat än att närma sig i 250 km/h när man dessutom ska hinna med en inbromsning och 2 nedväxlingar under nedlägg. Då gäller det att inte tveka över var man ska fästa blicken.

Nu är det ju inte bara kurvorna som innehåller utmaningar. Det gäller att positionera sig rätt, både på vägbanan och i sadeln, inför hopp och kompressioner också. I ett tidigare inlägg nämnde jag nedförsbacken vid Bray Hill som ett exempel på vilka höjdskillnader banan innehåller. Höjdskillnader vilka dock nästan helt försvinner på onboardfilmerna. Jag passade på att ta några foton härom kvällen för att försöka visa vad det handlar om. Jag fotade en av trädgårdsmurarna på vänstersidan av banan, strax innan "bottom of Bray Hill". Den vita överliggaren på muren är horisontell och kan kanske ge en liten fingervisning om hur verkligheten faktiskt ser ut.

DSC01025.jpgDSC01022.jpg

När man närmar sig denna nedförsbacke på ett flygande varv så har man redan haft fullt på högsta växeln under ett antal hundra meter. På en bra 600cc lär farten gissningsvis vara ett gott stycke på väg mot 250 km/h-vallen när man lämnar trottoarkanten på vänstersidan av vägen, strax efter muren jag bifogat foto på, för att söka sig över mot apex i "bottom of Bray Hill".

Tiondelarna innan du når kompressionen i botten på svackan måste du komma ihåg att resa dig på fotpinnarna, lyfta ändan från sadeln och knipa åt med knäna runt tanken för att på så sätt underlätta fjädringens arbete. Fjädringen kommer med 100% säkerhet att bottna ut, men genom att du bär din egen kroppsvikt på pinnarna så behöver hojen inte ta hela din kroppsvikt i första skedet, istället slås du ner i sadeln och möter hojen på "uppstuds" så att säga. Min kompis Tuukka berättade redan när vi var här i mars månad hur han glömt att resa sig från sadeln under sitt andra flygande varv genom "bottom of Bray hill" och hur hela hojen bottnade ur så pass att inte bara underkåpan gick i marken, utan hur även värmeskölden för avgasröret slagits loss i framkant. Att han även slog hakan i styrkronan och bröstkorgen i tanken, mildrade inte direkt adrenalinpåslaget. Tag dessutom i beaktande att svackan i botten måste tas under svagt nedlägg åt höger för att komma rätt till "Agos leap". Det sista du får göra är dessutom att börja tveka i själva svackan eftersom ett avslag på gasen där riskerar att få framhjulet att tappa fästet p.g.a. nedlägget i kombination med viktförskjutningen framåt. All eventuell fartreducering måste därför ske i på vägen ner i backen, men på allt annat än en fullkittad superbike förväntas du alltså hålla stumt genom hela Bray hill-sektionen. Ett kvitto på om du har lyckats med uppgiften får du ögonblicket senare genom att du belönas med ett framhjulslyft över "Agos leap" på väg ner mot Quarter bridge. Hela det här banavsnittet kan beskådas i början på vilken onborad-film som helst och sträcker sig för den oinvigde, från startlinjen fram till första hårda inbromsningen som alltså sker vid Quarter bridge. Ska bli spännande att se hur fort man törs köra imorgon under det första fria varvet. Håller tummarna för torr-väder.

Avslutar för denna gång med att rikta en önskan till läsekretsen. Om någon av er råkar snubbla över bilder, radioutsändningar (har inte ens en aning om dessa överhuvudtaget går att spara ner eller om de bara går att lyssna på i realtid) eller eventuella videoklipp på mig under Manx GP-tävlingarna så vore det hygglo om ni vill göra er besväret att spara ner eller meddela mig om var de finns att få tag på. Är själv måttligt datorintresserad (läs kunnig) men inser att det hade varit kul att kunna ha sådant sparat för framtiden. Jag betalar självklart alla eventuella utlägg:tummenupp

På återhörande!
Björn
 
Last edited:

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
En gammal bild, men den visar tydligt vilka höjdskillnader det handlar om.ago2_bray_hill.jpg
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
En gammal bild, men den visar tydligt vilka höjdskillnader det handlar om.View attachment 368217

En fin gammal klassisk bild du hittat på Agostini som visar varför "Agos leap" fått sitt namn. Det är nedförbacken Bray Hill som syns i bakgrunden. Ago lär ha varit en av de första som blev luftburen över det här krönet någon gång på 60-talet. Sedan dess sägs man ha fasat av krönet en smula men dagens hojar är så mycket snabbare att det återigen är möjligt att lätta från marken (om man får till Bray Hill rätt vill säga).

På återhörande!
/Björn
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
En fin gammal klassisk bild du hittat på Agostini som visar varför "Agos leap" fått sitt namn. Det är nedförbacken Bray Hill som syns i bakgrunden. Ago lär ha varit en av de första som blev luftburen över det här krönet någon gång på 60-talet. Sedan dess sägs man ha fasat av krönet en smula men dagens hojar är så mycket snabbare att det återigen är möjligt att lätta från marken (om man får till Bray Hill rätt vill säga).

På återhörande!
/Björn

Lånar din tråd och skryter lite :) Har själv varit luftburen över samma krön. Men jag hade väl kanske 150km/h genom Bray Hill, med turbohoj hehe...så det var bara att krydda på lite över krönet så hängde framhjulet direkt. Mad sunday är kul.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Än så länge inte mycket att se på youtube men det kommer väl längre fram.

QUOTE]

Grymt bra jobbat "Hårding"!:tummenupp

Som du säkert redan listat ut så är jag rätt kass på allt som har med datorer att göra men om jag kan få lite sådan här hjälp av er därhemma så ger det genast lite mer liv till tråden. Förhoppningsvis blir det lite roligare för er att läsa då!

Ikväll är det dags för första friträningen om allt går som det ska. Exakt tidsschema för veckan hittar ni på MGP-hemsidan samt även en massa andra nyheter. Än så länge ser åtminstone vädret någorlunda lovande ut. Vi tränar ihop med classic-hojar och Supertwin så det lär bli ganska mycket trafik på banan.

Har varit runt ett varv i förmiddags för att kolla skicket på banan och det var ganska torrt utom efter Handlys och i Glen Helen-sektionen. Det ges ju inga sightinglap i den här sporten så man måste försöka lista ut var det är störst risk för vatten på banan så att man inte går in för hårt i dessa kurvor.

Är laddad inför kvällens uppgift. Ska ut och jogga ner den värsta anspänningen innan det är dags för besiktning.

På återhörande!
/Björn
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det ges ju inga sightinglap i den här sporten så man måste försöka lista ut var det är störst risk för vatten på banan så att man inte går in för hårt i dessa kurvor.

Låter klokt! :tummenupp Kör hårt Björn!
 

majure

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
luleå
Hoj
Körkortslös..
Björn, du är skyldig mig en arbetsdag. Efter sett denna tråden har dagen mest
gått till ride along Isle filmer :fakta

Otroligt kul, läsning. Kör hårt! :Bugar
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Fyller på med lite bilder från i fredags när det regnade.

Öltältet
524547_3659014559406_771962130_n.jpg


Depå.
481953_4397617949389_1807918993_n.jpg


Stenarna som ska drenera bort vattnet vid regn bredvid vägen spolades ut på asfalten.
603467_408963665826455_1242795561_n.jpg
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ser ut som att en Dakarhoj vore ett bättre val på de bilderna...
Du är tuff. På riktigt. Men det visste du nog redan.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top