ISLE Of MAN - racerapport!

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag känner att jag måste förtydliga mig en smula... :rodnar

Jag tror inte på något sätt att vare sig du eller Mozz skulle känna sig kReNkT av något den andre eller jag skriver eller gör. Jag ville mest retas lite med Mozz...

Och avundsjukan ligger hos mig. Jag kan känna ett styng av avundsjuka gentemot er som fullföljer det ni (och jag) drömmer om och att ni dessutom är bra på det. Medan jag lusläser era rapporter och försöker suga åt mig av er kunskap och erfarenhet så vet jag att jag med allra största sannolikhet aldrig kommer att kunna leva det liv ni lever. Jag kommer nog inte att vara tillräckligt bra för att det skall vara värt det. Istället lever jag mitt liv men drömmarna får rusa fritt i huvudet.

Så, jag hoppas att jag gjort det hela lite klarare.

Med den allra största respekt och med förhoppningar om många fina race! :)
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Läste i ett helt annat samanhang om "crowdfunding" http://www.sv.wikipedia.org/wiki/Gräsrotsfinansiering. Kan det funka för vanlig kultur så borde det väl göra det för RRR och RR oxå? :va :tummenupp :)

Inget skulle vara roligare än att se att duktiga förare även från Sverige fick en chans att komma ut och visa vad de kan. Klart man vill hjälpa till, även om man inte har de stora slantarna. Sedan kan/måste man ju åka till tävlingen för att se hur det går för "ens egna" förare! :rock
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Jag känner att jag måste förtydliga mig en smula... :rodnar

Jag tror inte på något sätt att vare sig du eller Mozz skulle känna sig kReNkT av något den andre eller jag skriver eller gör. Jag ville mest retas lite med Mozz...

Och avundsjukan ligger hos mig. Jag kan känna ett styng av avundsjuka gentemot er som fullföljer det ni (och jag) drömmer om och att ni dessutom är bra på det. Medan jag lusläser era rapporter och försöker suga åt mig av er kunskap och erfarenhet så vet jag att jag med allra största sannolikhet aldrig kommer att kunna leva det liv ni lever. Jag kommer nog inte att vara tillräckligt bra för att det skall vara värt det. Istället lever jag mitt liv men drömmarna får rusa fritt i huvudet.

Så, jag hoppas att jag gjort det hela lite klarare.

Med den allra största respekt och med förhoppningar om många fina race! :)

Jag är rätt säker på att jag förstår vad du menar och jag tycker att det är riktigt jävla roligt att få höra att jag är en inspiratör för dig i ditt mc-intresse. Det lär dyka upp fler racerapporter från både Mozz och mig framöver så det behöver du inte oroa dig över...;)

Läste i ett helt annat samanhang om "crowdfunding" http://www.sv.wikipedia.org/wiki/Gräsrotsfinansiering. Kan det funka för vanlig kultur så borde det väl göra det för RRR och RR oxå? :va :tummenupp :)

Inget skulle vara roligare än att se att duktiga förare även från Sverige fick en chans att komma ut och visa vad de kan. Klart man vill hjälpa till, även om man inte har de stora slantarna. Sedan kan/måste man ju åka till tävlingen för att se hur det går för "ens egna" förare! :rock

Jepp, jag kan intyga att det fungerar över förväntan. Att ha en miljon på banken att putta in i ett sådant här projekt vore ju så klart både enkelt och bekvämt. Jag har emellertid upptäckt att tacksamheten och tillfredställelsen över vetskapen att folk runt om i stugorna uppskattar mina visioner till den milda grad att de faktiskt vill engagera sig själva på alla möjliga upptänkliga sätt är rätt svårslagen och väl värt allt extra arbete...:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Ombyggnation till tävlingshoj... (forts)

Första dagen ägnades som sagt åt att strippa hojen. Ett nog så tidsödande arbete om man är mån om att allt ska vara återmonteringsbart.



DSC01291.jpg
Efter någon timmes arbete såg det ut så här på verkstadsgolvet. Kåpbekädnaden på en standardhoj är något av ett pussel att plocka isär och det gäller att börja i rätt ände för att inte råka bräcka sönder något litet dolt fäste någonstans om man någon gång i framtiden skulle få för sig att hojen skall kunna återställas i originalskick eller om bitarna eventuellt ska säljas vidare. Lackerade delar slås med fördel in i bubbelplast (som kan inhandlas på metervara i närmaste bygghandel) innan de arkiveras.



DSC01289.jpg
Henrik, teamchefen i Nordgren Racing, demonterar originalavgassystemet samtidigt som pappa, min främste stöttepelare i racingen under alla år, plockar bort kylaren i bakgrunden. På golvet till vänster i kartonger ligger nyckeln till vägegenskaper i världsklass, nämligen fjädringskomponenter från svenska Öhlins! En förutsättning för ett lyckat resultat på en krävande landsvägsbana som "The Mountain Course"!



DSC01294.jpg
Håkan, till vardags f.d. viggen och numera gripen-mekaniker på F17 i Kallinge, är van att skruva projektiler som ska kunna hantera överljudshastigheter. En noggrannare och bättre mekaniker kan man inte önska sig när man ska ägna sig åt real road racing på Isle of Man. Här har han gett sig i kast med att avlägsna det komplicerade ABS-systemet.



DSC01312.jpg
Slutprodukten efter första dagens skruvande. En strippad Honda CBR600RR sedd från ovan. Under nästa besök i verkstaden om någon vecka ska det börja återmonteras racingkomponenter istället för alla originaldelar.



På återhörande!
/Björn
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Snygg Yamaha-påse! :7peta

Fick du möjlighet att provköra den innan ni strippade den? Så du kan berätta skillnaderna för oss sedan när den är klar...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ovanstående gäller även gentemot Mozz. Det är lika bra att jag skriver till det så han inte känner sig kReNkT. Ni är båda personer vars polisongstorlek jag skulle bli glad om jag ens nådde hälften av under min livstid.

Ojojoj, jag rodnar!:Bugar:Bugar

Och kränkt, hallå!!!! Att bli nämnd i samma andetag som Björn är en ära, vare sig det gäller racingprestation eller polisongkvalitet!:fakta

Jag är dessutom säker på att jag törs uttala mig å även Mozz vägnar när jag påstår att ingen av oss någonsin skulle bli kReNkT av den andres framgångar eller beröm. Vi må vara en smula olika som personer men vi förenas i vårt brinnande racingintresse och har stort utbyte av varandras (livs)erfarenheter. Avundsjuka ligger nog inte riktigt för någon av oss men däremot tycker vi båda att det är fantastiskt kul att det finns motorcyklister runt om i Sverige som hejar på oss i våra ambitioner, oavsett om det handlar om en "like" uppe i högra hörnet av inlägget eller ett köp av en racing-tischa!:tummenupp

Vi gör båda vårt bästa för att förmedla våra tankar från racingdepåerna, var och en på sitt vis, och gläds samtidigt åt tanken på att vi genom detta också kan inspirera andra när de gör viktigare saker i livet som att hämta ungar på dagis, bidrar till en bättre nationalekonomi, eller helt enkelt bara pillar sig i naveln framför sporthoj.com...:krama:hihi

På återhörande!
/Björn

Väl talat Björn! Instämmer till 100 %!!!:tummenupp

Jag känner att jag måste förtydliga mig en smula... :rodnar

Jag tror inte på något sätt att vare sig du eller Mozz skulle känna sig kReNkT av något den andre eller jag skriver eller gör. Jag ville mest retas lite med Mozz...

Och avundsjukan ligger hos mig. Jag kan känna ett styng av avundsjuka gentemot er som fullföljer det ni (och jag) drömmer om och att ni dessutom är bra på det. Medan jag lusläser era rapporter och försöker suga åt mig av er kunskap och erfarenhet så vet jag att jag med allra största sannolikhet aldrig kommer att kunna leva det liv ni lever. Jag kommer nog inte att vara tillräckligt bra för att det skall vara värt det. Istället lever jag mitt liv men drömmarna får rusa fritt i huvudet.

Så, jag hoppas att jag gjort det hela lite klarare.

Med den allra största respekt och med förhoppningar om många fina race! :)

"Retas med Mozz…"??? Fattar inget! Kommentarer som dina är oerhört inspirerande och gör det ännu lättare att både rejsa hårt och sedan skriva om det efteråt!:tummenupp
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
På väg till Isle of Man...

I morgon bär det av till ön på nytt för en liten rekognoseringstripp ihop med min kompis Tuukka. Vi var där i mars 2012 inför min första tävling på Manx GP. Dessutom hann vi med en liten avstickare till IoM i fjol våras i samband med att jag följde med Tuukka när han tävlade i Cookstown 100.

Den minnesgode kanske kommer ihåg reserapporten från Cookstown i fjol tidigare i tråden:http://www.sporthoj.com/forum/showt...racerapport!&p=5808344&viewfull=1#post5808344

På väg hem hann vi som sagt spendera några intressanta dygn på ön och hade i samband med det äran att guidas runt banan i bil av den lokale hjälten Dan Kneen. Han är en hårdgasare som inte prutar på rullen i onödan vilket gett honom ett antal topp 10 placeringar i TT men dessvärre också en och annan skada genom åren. Dan är professionell RRR-förare med allt vad det innebär. Arai säljer bl.a. hans replikahjälm m.m. En mycket trevlig kille hur som helst, precis som så gott som alla andra på Isle of Man!:tummenupp

DSC01177.jpg
Här är en suddig mobilkamerabild från våren 2013 när vi tog en paus på den legendariska puben "Creg-Ny-Baa" i samband med Dans guidning! Jag hade inget att lära honom om banan men däremot försatte jag så klart inte tillfället att sprida Mossbergs budskap om hur racing förhåller sig till facebook, genom att blotta min av "Mozz" inköpta racing-tischa!;)

Här följer några av mina favoritklipp från tuben som illustrar Dan Kneens spektakulära körstil. Håll till godo:

https://www.youtube.com/watch?v=og35NzN-Gz4
Den här talar för sig själv, eller hur?


https://www.youtube.com/watch?v=q_JqYF5xikQ
Förstora till helskärm på datorn och kolla in sjätte gubben som kommer över fullgaskrönet vid Cronk y Voddy Crossroads. Det är Dan!

https://www.youtube.com/watch?v=aXR8Df_Bml0
Dan Kneen är killen som syns på bakhjulet med sin Suzuki (nummer 8) innan videon rullar igång och som i den rörliga sekvensen sen illustrerar hur en professionell Real Road Racing-förare hanterar kurvtagning på landsväg!

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Otur...

Varje racerförares mardröm och inte direkt vad den 20-faldiga TT-vinnaren John Mcguinness behövde i uppladdningen inför årets Tourist Trophy och jakten på meste mästaren Joey Dunlops 26 TT-segrar...

http://www.motorcyclenews.com/MCN/s...ad-races/2014/March/mar1814-mcguinness-wrist/

146-1209-02-zroad-racerjohn-mcguinness.jpg

Mcguinness rundar Handley's

På återhörande!
/Björn
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Ni kanske redan har sett det här, men jag slänger upp det för jag fick precis nys om det.

Olika tävlingsbanor i samma skala. Inuti the Mountain Course... Klicka på bilderna och förstora dem.

http://imgur.com/a/XRlVh

Jag blir mer och mer imponerad av er som tar er an the mountain Course... :Bugar
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Ni kanske redan har sett det här, men jag slänger upp det för jag fick precis nys om det.

Olika tävlingsbanor i samma skala. Inuti the Mountain Course... Klicka på bilderna och förstora dem.

http://imgur.com/a/XRlVh

Jag blir mer och mer imponerad av er som tar er an the mountain Course... :Bugar

Coolt Peter och bra letat när du hittade den där skissen och ännu bättre att du postade det här i vår ioM-tråd!:)

Ja den där översiktbilden ger ju onekligen lite perspektiv på vad det handlar om att försöka lära sig bansträckningen runt "The Mountain Course". Jag hittade Scandinavian Raceway i Anderstorp som är vår längsta tävlingsgodkända svenska RR-bana i överdelen av bilden som du hänvisar till. Till och med Nürburg Ring ser ju hanterbar ut i jämförelse. Vill minnas att jag hört någon gång att det sägs ta 100 varv runt ringen innan man hittar runt någorlunda. Under den regnstörda sommaren 2012 hann jag köra 10 och ett halvt varv i full fart runt The Mountain Course plus ett "speed controlled lap" för oss nybörjare samt ett halvvarv med fri fart upp till Ramsey innan vi blev avflaggade p.g.a. dimma över berget. Med bra väder och lite tur hoppas jag få till 15 varv runt banan under årets Manx GP. Det krävs med andra ord ganska mycket koncentration och god analysförmåga av dessa varv för att tillgodogöra sig banan på ett sätt som innebär att man kommer ner på tider som är tillräckliga för att kvalificera sig till TT våren 2015.
Tur att man fötts så envis... ;)

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
...reserapport från IoM, våren 2014

Tiden rusar iväg så här års när det börjar dra ihop sig till RR-säsong. Tur att ni läsare är tålmodiga och håller igång verksamheten på egen hand genom att posta intressanta och relevanta Isle of Man-notiser när ni snubblar över sådant som passar in här i tråden. Själv har jag tyvärr inte hunnit ägna Sporthoj.com särskilt mycket uppmärksamhet de senaste veckorna men idag är jag ledig och tänkte därför ge er en uppdatering på hur rekognoseringsturen till IoM för några veckor sedan förflöt.

Jag och min finske vän Tuukka Korhonen, som vid det här laget genomfört 3 Manx GP och som därför känner sig mogen att ta klivet upp i TT nu i vår, sammanstrålade på Arlanda onsdagen den 12 mars. Därifrån bar det av till Gatwick i London för en omlasting till planet som skulle ta oss över till Ön (med stor begynnelsebokstav och i bestämd form;))

Flygningen till Isle of Mans flygplats utanför Castetown i sydöstra hörnet tar ungefär en timme från London men vid ankomst låg det ett tjockt molntäcke över flygplatsen som tyvärr förhindrade landningen. Efter att ha cirklat över IoM under en timmes tid, vilket i och för sig gav en fin överblick över resten av ön som var så gott som molnfri, bestämde piloten sig för att flyga tillbaka oss till Liverpool 20 minuter bort. Där spenderade vi sedan 4 timmar på plattan sittandes i planet i väntan på att molnen skulle lätta innan flygbolaget gav upp och inkvarterade oss på ett Beatlesinfluerat hotell i anslutning till John Lennon Airport. Tuukka berättade att han flugit 4 gånger till IoM i sitt liv och detta var andra gången han råkat ut för samma sak och fått vända tillbaka för övernattning i England. Vi garvade gott åt öns välkomnande och dess väder som bitvis skulle kunna vara som taget ur Sagan om ringen-berättelserna. Vi var trots allt i trygg förvissning om att vi ändå skulle ha tillräckligt med tid över på ön till våra aktiviteter så länge det inte blev mer än ett dygns försening.

Nästa morgon låg dimman tät över hela Storbritannien med inställda avgångar i bl.a. London enligt morgonnyheterna på TV. Vid lunchtid kunde vi dock sätta ner landningsställen på Isle of Man och kvittera ut vår hyrbil. Vi åkte direkt till det bokade hotellet och checkade in eftersom vi inte haft möjlighet att meddela oss med dem tidigare. I receptionen bara log de åt vår sena ankomst (de är vana vid vädrets spratt) och visade anteckningen de gjort i hotell-liggaren. Där stod kort och gott "Might arrive tomorrow". En rätt avspänd och skön atmosfär på den där ön eller hur?

DSC01358.jpg
Tuukka provligger hotellsängen av klassiskt brittiskt snitt

Efter att ha provlegat sängarna gav vi oss ut på de första varven runt banan i vår hyrda Ford Focus. Vi hann dock bara ett par omsorgsfulla varv innan mörkret lägrade sig över ön. Tillbaka på hotellet var det mexikansk afton och för 10 pund per person fick vi både förrätt och huvudrätt samt varsin valfri mexikansk öl. Prisvärt och självklart valde jag en Corona som jag alltid brukar göra när jag måste dricka mexikanskt (egentligen föredrar jag mörkare öl) eftersom de sponsrade Pierfrancesco Chili och Corona-Suzuki i början på 2000-talet. Att sponsra Road Racing ska löna sig!:tummenupp

Fredagen ägande vi åt mängdträning runt banan. Jag minns inte exakt hur många varv det blev men 6-7 stycken kan det nog ha blivit. Dessutom hann vi med att mitt på dagen besöka Manx GP-organisationen, som i likhet med t.ex. Vasaloppsorganisatörerna här i Sverige, bedriver sin verksamhet året runt. De har sin byggnad i depåområdet i huvudstaden Douglas. Efter att ha fått de senaste nyheterna och beskedet att man har fler anmälningar än någonsin till årets MGP fortsatte vi färden runt banan. Både jag och Tuukka har valt att tävla på Honda CBR600:eek:r och det gjorde att vi kunde utbyta erfarenheter om lämpliga växelval m.m. Tuukka har dock till skillnad mot mig kostat på sig en tätstegad Nova-växellåda inför sin Tourist Trophy-debut i vår. En sån lär dock kosta runt 3000 pund och den utgiften finns det inte utrymme för i vår för egen del. Vi får väl se vad budgeten inför 2015 tillåter.


DSC01316.jpgDSC01317.jpg
Ön är full av racinghistoriska minnesmärken och här har vi klivit ur bilen för att promenera igenom kurvkomplexet "Guthries memorial" i jakten på idealspåret. Under avdelningen "livsviktigt racinghistoriskt vetande" kan rapporteras att ett likadant minnesmärke är rest till Jimmys ära vid Sachsenring där han omkom 1937

Under lördagen fick vi möjlighet att träffa John Barton från TT-organisatörerna. Han är en av dem som har till uppgift att hjälpa nytillkomna förare att hitta runt banan och han följde med oss ett varv i vår hyrbil. Ett varv som gav mig uppslag på hur jag skulle kunna tackla ett par kurvor lite annorlunda och kanske prova en högre växel genom Ballagarey och vid Alpine cottage. På lördagkvällen var vi inbjudna att hälsa på familjen Taubman som är Isle of Man-bor och driver TT-team. Fixstjärnan Cameron Donald har kört deras Supertwin med goda resultat i de senaste årens TT. Mick och John har dessutom en CBR600 i teamet och jag fick många värdefulla tips på hur man ska preparera en sådan på bästa vis.


DSC01342.jpg
Mick var snäll och lät mig ta några spionfoton på hans TT-tank.

Under söndagen gjorde vi ett besök i Taubmans TT-garage och vi fick bl.a. lite tips om lämpliga tankmodifieringar. De flesta standardtankar rymmer inte tillräckligt med bensin för att ta en sporthoj på fullgas två varv runt The Mountain Course vilket innebär att varje modell kräver sina modifieringar. Turligt nog har Hondan en av de rymligare tankarna och genom att svetsa om tankhalsen får man de extra deciliter som behövs för att slippa tanka efter varje varv. Dessutom hann vi med ett stop vid Jurby under söndagseftermiddagen. Där är öns enda permanentbana belägen och där pågick vårträningen för fullt. John Barton var där och höll på att köra in sin nya Supertwin baserad på en Kawasaki ER-6 som han ska tävla med i årets TT.


DSC01331.jpg
Manxbon John Barton har varvat banan med ett snitt på över 120 MPH i Senior men har med ålderns rätt övergivit 1000cc till förmån för den lite mer lätthanterliga Supertwinen.

Söndagen var hemresedag men Tuukka hade bokat in ett möte under förmiddagen med Paul Philips som är en av de högsta cheferna inom TT-organisationen. Återigen medvetandegjordes skillnaden i synen på motorsport på Isle of Man i jämförelse med i Sverige. Paul hade sitt kontor på ekonomidepartementet i regeringsbyggnaden i centrala Douglas och som svensk racerförare är man ju inte riktigt van att vistas i sådana miljöer i motorsportsangelägenheter. En smula surrealistisk känsla minst sagt, men icke desto mindre angenämt! Paul kunde bekräfta att Tuukka kunde förvänta sig starttillstånd i vårens TT-tävlingar. Beskeden skickades nämligen ut till de anmälda förarna under samma vecka som vi besökte Isle of Man och då anmälningarna var betydligt fler än de 100 som skulle släppas ut på träning skulle man tyvärr tvingas att avslå flera ansökningar. Om jag minns rätt så berättade Paul dessutom att av de 100 man som släpps ut till träning så skulle bara de 70 snabbaste tillåtas starta i tävlingen så det gäller att göra bra ifrån sig redan under träningsveckan. Paul bekräftade att det successivt skett en markant standardhöjning på startfälten de senaste 5-6 åren i takt med att inte minst youtube gett landsvägsracingen på IoM ett genomslag av sällan skådat slag bland både förare och publik.

DSC01324.jpg
Kalendern med årets större motorsportsevenemang på Isle of Man, anslagen på huvudgatan Glencruchery Road nedanför Grand Stand i huvudstaden Douglas. Varför kan vår riksdag inte besluta om en liknande tavla på Sveavägen i Stockholm?

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Mcm,...

...det svenska motorcykelmagasinet, som under de senaste decenniet mest gjort sig känt som en tidning som premierat flacka gaffelvinklar framför branta nedläggningsvinklar, har tydligen bestämt sig för att i viss mån bredda sin målgrupp.

Jag ska villigt erkänna att den bakåtlutade åkstilen aldrig intresserat mig (även om jag hyser den djupaste respekt för hantverket bakom en välbyggd chopper) och därför är det endast i undantagsfall som denna tidning gästat det Gunnarssonska hemmet de senaste åren.

Annat var det i tidningens ungdom på 80-talet. Tidningen såg dagens ljus ungefär samtidigt som jag var stor nog att börja spendera veckopengen på MC-tidningar istället för lördagsgodis, och jag minns att man på den tiden kunde läsa intressanta reportage om europeiska och amerikanska road racing-maskiner, såväl som fräcka caféracers. Vackra och annorlunda (läs; udda i den japanska dominansen) sportmaskiner som sedermera kvävdes i en aldrig sinande ström av HD-motoriserade långgafflar, som näppeligen skulle klara G-krafterna i "Bottom of Bray Hill" utan att gå av på mitten...:död;)

Med andra ord inte så konstigt att jag blev en smula konfunderad då jag blev uppringd av reportern Henke Nyberg som berättade att tidningen ämnade närma sig sitt ursprung och fortsättningsvis tänkt sig att bl.a. bättre bevaka den klassiska racingen i Sverige. Eftersom jag med glädje hänger mig åt classic road racing så fort tillfälle ges hade jag tydligen ett nyhetsvärde. Denna gång var dessutom inte vinklingen historisk utan fullt modern med min Isle of Man-satsning i fokus. Jag antar att det måste kunna anses vara något av en hedersbetygelse när man publiceras i denna tidning sittandes på en årsfärsk japansk plastraket i form av en Honda CBR600RR...:hihi

MCM-1403_stor.jpg

Nu i en tidningskiosk nära dig! Se artikeln på sidan 12 i numret ovan med rubriken "Svensk satsning på Isle of Man"...:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Kul! Grattis! :tummenupp

Jag gissar att MCM kommer att märka av en kraftig ökning i lösnummerförsäljning just den här månaden. :fakta
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Då har man ju en anledning att köpa blaskan:)

Hur går det med ombyggnationen av hojen då? och när ska din första tävling med den gå av stapeln?
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Då har man ju en anledning att köpa blaskan:)

Hur går det med ombyggnationen av hojen då? och när ska din första tävling med den gå av stapeln?

Ombyggnationen går fint! Hojen befinner sig för tillfället i ett mellanstadium på sin väg mot IoM-racer. Den sattes ihop i Superstock 600-utförande under tiden jag gjorde mitt IoM-besök, för att den ska kunna användas på nordiska banor. Jag har inte sett den på hjulen ännu men premiärkörningen blir till kommande helg i samband med träningsläger på Slovakia Ring i Slovakien. I Juli kommer dock byggnationen att färdigställas med de rätta bitarna och då får jag väl anledning att följa upp byggrapporten. Det har liksom varit lite mycket att stå i den senaste månaden... ;)

På återhörande!
/Björn
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ombyggnationen går fint! Hojen befinner sig för tillfället i ett mellanstadium på sin väg mot IoM-racer. Den sattes ihop i Superstock 600-utförande under tiden jag gjorde mitt IoM-besök, för att den ska kunna användas på nordiska banor. Jag har inte sett den på hjulen ännu men premiärkörningen blir till kommande helg i samband med träningsläger på Slovakia Ring i Slovakien. I Juli kommer dock byggnationen att färdigställas med de rätta bitarna och då får jag väl anledning att följa upp byggrapporten. Det har liksom varit lite mycket att stå i den senaste månaden... ;)

På återhörande!
/Björn

Jag såg den på rejspassen, sjukt snabb hoj du tjöpit. Mycket snabbare än min.
:tummenupp
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Jag såg den på rejspassen, sjukt snabb hoj du tjöpit. Mycket snabbare än min.
:tummenupp

Tjena Martin!
Jag missade att du var i samma depå som mig där nere. Vi snackades ju vid i samband med MC-mässan i januari om jag inte är helt ute och cyklar. Hoppas att din Retta levde upp till förväntningarna på den snabba men tekniska banan i Slovakien. Min Honda gick precis som du påpekar helt, okey trots att den ännu är helt oöppnad i motorn. Jag stack raka spåret från träningslägret upp till kungliga Hufvudstaden där jag ska jobba de närmaste månaderna. Jag har haft fullt upp i veckan men imorgon tänkte jag ägna tråden lite omsorg med några uppdateringar kring vad som hänt på racingfronten de senaste veckorna. Må väl till dess! :)

På återhörande!
/Björn
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ganska intressant jämförelse av tre olika epoker under tre minuter längs samma sträcka. Jag trodde ärligt talat att det skulle vara större skillnad, men man kanske har nått någon sorts magisk gräns i vad man kan pressa sig och maskinerna till på the Mountain Course...

Man är betydligt närmare gränsen för hur fort det går att åka baserat på bankonditionen jämfört med GP/SBK, visst går det fortare varje år men det är inte med samma stora steg som vanlig RR. De snabbaste 1991 åkte så fort att det hade räckt till top10 2013. Mike Hailwood 1979 hade inte blivit sist i årets Senior TT....
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top