ISLE Of MAN - racerapport!

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
OBS!!! Föranmälan till Isle of Man-föredraget fredagen 24/1-14 är nödvändig!!!

Efter det senaste dygnets PM-skörd här på Sporthoj.com har jag insett att jag behöver skaffa mig en smula bättre överblick över hur många som kan tänkas dyka upp. Jag har fått en del anmälningar över PM redan och då den tilltänkta lokalen trots allt har ett begränsat platser vill jag inte riskera att någon oanmäld dyker upp utanför grindarna för att få beskedet att det är fullt.:va

Därför gäller nu följande:
1) Alla som planerar att dyka upp till föredraget måste anmäla sig över PM till mig med namn och telefonnummer. Det är dock ingen obligatorisk närvaro bara för att man är anmäld men det ger mig i alla fall en hint om hur stort intresset kan vara.

2) Med anledning av ovanstående är platsen för närvarande vakant. Det kan eventuellt bli så att vi måste se oss om efter en annan större lokal utifall att det är väldigt många fler intresserade än vad jag föreställt mig.

När platsen för föredraget väl är bestämd kommer jag eller någon ur teamet att ringa upp samtliga som står på den föranmälda "gästlistan" på det telefonnummer ni angett och meddela adress för föredraget. Det kommer dock att bli någonstans i närheten av MC-mässan i Göteborg. Detta samtal kommer ni sannolikt att få på fredag förmiddag, samma dag som föredraget hålls den 24/1-14. Hör ni inget innan dess så finns det med andra ord ingen anledning till oro, föredraget kommer att bli av, det handlar bara om att vi ska skaffa oss en överblick över vilka lokaliteter som behövs för att ingen ska behöva bli nekad på plats.

Jag understryker att när man får sitt telefonsamtal på fredag förmiddag så är det helt okey att utan närmare förklaringar lämna återbud till föredraget.

Jag hoppas på förståelse för situationen och att detta lilla merarbete för er genom nödvändig föranmälan, inte avhåller er från eventuella funderingar på att komma och lyssna!:tummenupp

Precis som tidigare gäller annars:
DATUM: Fredagen 24/1-14
TID: Kl 18:30
PRIS: 200 kr/pers som oavkortat går rakt in i det svarta hål som ska föreställa min racingbudget…:brinnerup


På återhörande!
/Björn
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Efter det senaste dygnets PM-skörd här på Sporthoj.com har jag insett att jag behöver skaffa mig en smula bättre överblick

Precis som tidigare gäller annars:
DATUM: Fredagen 24/1-14
TID: Kl 18:30
PRIS: 200 kr/pers som oavkortat går rakt in i det svarta hål som ska föreställa min racingbudget…:

.....


På återhörande!
/Björn

Tack för det trevliga föredraget. Var en trevlig samling av folk som dök upp.

Energydrinkmix by Mordgren gjorde kvällen lång och pigg!

/erik
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Tack för det trevliga föredraget. Var en trevlig samling av folk som dök upp.

Energydrinkmix by Mordgren gjorde kvällen lång och pigg!

/erik

Tack för berömmet och kul att du dök upp för att lyssna Erik!:tummenupp

Vill också passa på att tacka ex-racerföraren Christian Å som engagerat sig i att fixa en lämplig lokal. Det var en förnämligt tillfälle att i samband med mässan under fredagskvällen kunna ge teammedlemmar, sponsorer, supportbussresenärer och ytterligare några trådläsare en liten glimt av vad som väntar i satsningen som förhoppningsvis ska leda hela vägen fram till TT våren 2015!

Mer info kommer i tråden inom kort...

IMG_2842.jpg
Laddat och klart för ännu ett föredrag. Den här gången främst för en liten exklusiv skara av människor som på ett eller annat sätt engagerat sig i mina högtflygande Isle of Man-planer.

På återhörande!
/Björn
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Dags att sammanfatta förra helgens MC-mässa ur mitt ringa (racing)perspektiv...

Vinterns största svenska kollektiva MC-happening ägde rum i Göteborg förra helgen. Ett litet andningshål i det istäcke som nu annars lagt sig över landet i väntan på nästa motorcykelsäsong.

För egen del såg jag fram emot att på allvar kunna offentligöra mina planer och sammarbetsparterns inför den kommande Isle of Man-satsningen som förhoppningsvis ska ta mig hela vägen fram till TT våren 2015. Just denna del väljer jag dock att utveckla i ett kommande inlägg.

Här följer istället en fullständigt subjektiv mässrapport, kryddat med lite racingskvaller som jag snappade upp under mässans fyra dagar:

1401 MC-mässan 17.jpg
I samspråk med Mats i MCHK-R-montern där det bl.a. annat ställdes ut en Suzuki RG500-78, en Bakker enduranceracer samt en 50cc Honda 4-taktsracer.


På onsdagskvällen, dagen före mässans öppnande, landade min gamle tävlingskompis sedan femton år tillbaka Henrik Nordgren i farstun hemma hos mig. Henrik, som i likhet med mig ursprungligen är bleking, har nu å jobbets vägnar istället tvingats slå ner bopålarna utanför Södertälje. Då är det ju istället praktiskt att jag råkar ha ett hus några mil utanför Göteborg när det är MC-mässa här i stan. Henrik kom sin vana trogen med andan i halsen eftersom han och Filip Hellberg, som för övrigt ska köra full säsong i Italienska 250GP-mästerkapen i sommar på en Team Nordgren-Honda, ägnat eftermiddagen åt att bygga upp vår monter på mässan. Team Nordgren Racing var (rätta mig gärna om jag är fel ute här) det enda rena racingteamet som fanns representerat på årets mässa med en egen monter och följaktligen hade vi inofficiellt bestämt oss för att vi hade "mässans snabbaste monter"...:tungan Oavsett vilket så är det befriande att det i en tid av recession inom svensk roadracing finns någon som vågar och orkar satsa på att hjälpa gamla och nya förare in i branschen genom att erbjuda konkurrenskraftigt material till överkomliga pengar, eller hur? Att sen dessutom lägga tid och resurser på att ställa upp en egen ren racingmonter så att racingintresserade mässbesökare ska ha någonstans att komma förbi och finna likasinnade att samspråka med, oavsett om det gäller RR-SM, MotoGP eller Isle of Man, är en nästan lika stor bedrift och vittnar om ett stort racinghjärta tycker jag. Ni som håller med om detta påstående klickar på gillaknappen längst upp till höger i detta inlägg... ;)

Team Nordgren 2.jpg
Team Nordgren Racing-montern i 2014 års tappning: Närmast kameran står ett par Moto3:eek:r och en 125GP tvåtaktsracer. Näst längst bort i montern med nummer 54 står en 250GP-racer i form av en TSR-Honda, identisk med den jag tog ett SM-silver på 2010. Med i runda slängar blott 100kg och drygt 100 bakhjulshästar är det den i särklass häftigaste MC jag tävlat på! Längst bort en CBR600, snarlik den jag skrotade på ön 2012


Nåväl, efter sedvanligt nattsudd som det gärna blir när gamla vänner inte setts på länge blev det till slut läggdags. Torsdagsmorgonen bjöd på tidig uppgång eftersom vi ville vara på plats för att snygga till det sista på hojarna och i montern innan allmänheten bereddes tillträde. Vår monter visade sig ur min synvinkel ha fått en perfekt plats på 2:a plan mitt emot vännerna från Motorcykelhistoriskaklubbens Racing-avdelning (MCHK-R), vilka administrerar den classic roadracing som den minnesgoda läsaren vet ligger mig varmt om hjärtat. Till vänster om vår monter hade så Falkenbergs MK, som är den klubb jag tävlar för, sin plats och strax bortom dem huserade svenska BMW-klubben där jag fått många nya vänner efter mitt föredrag för dem i höstas.

På väg fram till vår mässplats kunde jag dock inte undgå att dröja mig kvar vid Tony Dönges (Toymans) förnämliga monter, också den på andra våning inte långt från oss. Det blev bara ett av många improviserade stopp under helgen för att drägla över hans samling av homologiseringshojar för Superbike-VM mellan åren 1988-2003. Jag besöker alltid Toymans utställningar när jag råkar ha turen att befinna mig på samma plats som hans rullande museum, men jag tror aldrig att jag har sett så många av hans hojar samlade på ett och samma ställe förut. Favoriterna denna gång blev hojarna i raceskrud, d.v.s. Castrol- Hondan och Vance&Hince-OW01:an och så klart 888-duccen och dubbel-R-gixxern och...:kär Hoppas att det är fler än jag som tar alla tillfällen i akt att berömma Tony för hans engagemang när det gäller att ge oss racingnördar en möjlighet att komma verkligt nära dessa klenoder.

Toyman3.jpgToyman1.jpg
Bilderna är lånade från Toymans eminenta blogg där den intresserade kan följa införskaffandet, renoverandet, körandet och utställandet av klenoderna.


Då torsdagen publikmässigt var ganska behaglig tog jag chansen att göra mässan under några timmar. Det är ju skönt att slippa trängas alltför mycket i montrarna om man inte måste. Nu råkar det ju vara racing som är mitt huvudintresse och då fanns det mest att hämta på övervåningen men mitt hojintresse stannar inte där utan sträcker sig över så mycket mer. Kort sagt allt som inte inbegriper fransar och sadelväskor i läder...:rolleyes:;) Beundrade bl.a. några ökenracers av Dakartyp, caféracer-byggen och lyssnade på ett intressant SMC School-föredrag om hur överlevnadsreflexer kan lura oss till felbeteenden på racerbanan och på landsvägen. Bland nyheterna så ingick det en obligatorisk provsittning av BMW:s R nineT och KTM:s 1290 superduke. En extra eloge till KTM som fabrikat som fixat dit mässans enda (så vitt jag kunde se) GP-racers byggda enbart för roadracing i form av två stycken Moto3-hojar. Att vi i Nordgrenmontern kunde förevisa både 125GP-, Moto3- och 250GP-Hondor (samtliga enbart konstruerade för RR utan några som helst eftergifter för gata) behöver jag väl i sammanhanget inte påpeka...;)

IMG_2899.jpgIMG_2900.jpg
Kul att det finns fler utställare som anstränger sig för att bjuda besökarna på riktiga roadracingmaskiner. Notera mässans sötaste avgasrör på den lilla stånkan


Under helgen tilltog sedan publiktrycket för att nå sin kulmen på lördag eftermiddag. Massor av trevliga människor släntrade förbi vår monter under dagarna och en och annan hade dessutom vänligheten att köpa min MGP-DVD som jag lyckats komma ihåg att ta med till försäljning. Tack till alla er som tog er tid att komma fram och snacka lite racing med oss i Nordgrenmontern under mässan!:tummenupp. Riktigt skoj var det dessutom också att träffa de blivande förarkollegorna i Nordgren racing årgång 2014 i form av regerande SM-femman Martin Svensson, SM-trean Hans Pedersen, och den svenske mästaren Alex Persson som dessutom siktar mot BSB i sommar. Samtliga grabbar kör i 125GP/Moto3-klassen och har framtiden för sig då de både är unga och blixtrande snabba, så håll utkik efter dem på banorna den här säsongen!

Andra svenska racingkollegor som kom förbi montern och levererade lite skvaller om sina internationella satsningar var Daniel Hermansson som i likhet med Alex Persson kommer att tävla i 125GP/Moto3-klassen i British Superbike-serien, Krister Bohm som kör 6 deltävlingar med option på ytterligare ett par race i enhetsklassen Triumph Triple Challenge som även den går som support till BSB och Morgan Rejnäs som planerar att köra ett antal tävlingar i IRRC. Detta är en tävlingsserie vars förkortning står för International Road Racing Championship och som enbart består av landsvägslopp nere i Europa. I år kommer det att köras 6 deltävlingar fördelat på länderna Holland, Belgien, Tyskland och Tjeckien. Jag önskar samtliga förare lycka till med sina respektive satsningar!:)

På återhörande!
/Björn
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
I år 2014! Ett mindre supportergäng ifrån Sverige, 14 stycken Honda CB1100R åkare kommer hålla koll på racet. Engelska CB1100R klubben håller ett Int: möte där, så var det även 2004 då vi var närmare 40 hojar totalt: 1 vecka på Isle of Man är bara glädje..... lägger in några CB1100R Isle of Man bilder här... 10 år sedan nu!

P6000010.jpg P6000015.jpg P6040005.jpg P6050007.jpg P6050024.jpg P6050031.jpg P6060047.jpg P6060051.jpg
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Några bilder till år 2004! Isle of Man med CB1100R klubben!

!!!!???? helt plötsligt kunde jag ej bidraga med fler bilder......... förminskade några, inte det gick heller. :va
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Gatregistrerade replikor på svenska racerförares tävlingshojar...

I år 2014! Ett mindre supportergäng ifrån Sverige, 14 stycken Honda CB1100R åkare kommer hålla koll på racet. Engelska CB1100R klubben håller ett Int: möte där, så var det även 2004 då vi var närmare 40 hojar totalt: 1 vecka på Isle of Man är bara glädje..... lägger in några CB1100R Isle of Man bilder här... 10 år sedan nu!

View attachment 398684 View attachment 398686

Kul att höra att ni är ett svenskgäng som ska över i sommar! Är det vårens Tourist Trophy som är målet eller rent av Manx Grand Prix i Augusti som ni siktar på? Som racinghistoriskt intresserad har jag snappat upp att många märkesklubbar numera väljer att lägga sina träffar på Isle of Man i samband med Manx på hösten eftersom de senaste årens hype kring landsvägsracingen där borta medfört att stämningen och trycket inte är riktigt lika hysteriskt då som under TT.

En tjusig uppställning av CB1100R på borggården ni fått till! Tycker mig ana en replikalackad Peter Lindén-hoj med Flygvapensponsring i vimlet. Vad vet du om den? Är det rent av ingen replika utan faktiskt samma exemplar som Peter tävlade med i svenska Superbikeserien runt -82? Kul med folk som väljer att köra runt med replikor på svenska racerförarers hojar. Snacka om smal nisch, exklusivt endast för de riktiga kännarna och mest utpräglade racinghistorikerna!:rock

Under avdelningen svenska racingreplikalackeringar på gathojar så stod jag i mellandagarna och kliade mig i huvudet en lång stund framför en knallgul CB900 i Oves Motors skyltfönster. Den gula färgen var definitivt ingen originalkulör och det stod Bosse Granath motivlackat över sidokåpan. Bosse är en av de största legenderna inom svensk racing (bl.a. 5:a i 500cc GP-VM 1972 på Husqvarna) och det har sagts mig att han innehade RR-licens och tävlade aktivt över 6 decennier! Toppa det den som kan! Hur som helst så fick jag till sist lämna skyltfönstret med oförrättat ärende då jag inte lyckades utröna hur vida den varit tävlad med eller ej. Någon som vet bättre?

Den kanske mest exklusiva svenska racingreplikan jag sett på allmän väg var annars på en liten småländsk landsväg någon gång i slutet på 90-talet när jag mötte en Anders "Petjo" Lilja-replikalackerad GSX-R750 i en amerikansk verktygstillverkares färger (som jag tror hette PROTON eller något liknande) och som sponsrade Petjos Superbikesatsning under någon säsong. Gissningsvis runt 98-99 ungefär. Vill minnas att den lackeringen var lite lätt "stars and stripes"-influerad och inte lik något annat som rullade på svenska landsvägar vid den tiden. Vad jag dock kommer ihåg mycket tydligt är att jag höll på att vrida nacken ur led i samband med det mötet...:hihi

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
BG+Nordgren Racing+Honda Sverige=Sant!

Dags för ett officiellt tillkännagivande på tråden!

Ni som befann er på MC-mässan i Göteborg under söndagens sista timmar hann kanske få en förhandsglimt av det som kommer att bli basen för min Isle of Man-satsning under innevarande säsong. Nu är det dock hög tid att dela med sig av den glada nyheten även till övriga följare här på tråden.

Som de flesta trogna läsarna av den här bloggen känner till så tävlade jag på en Honda CBR600RR vid Manx GP senast när jag var där 2012. Den blev dock mer eller mindre totalskrot i kraschen under det tredje och sista loppet jag deltog i där borta.

När jag drog upp riktlinjerna för min comeback, och det som mig veterligen är Sveriges enda satsning mot real roadracing på Isle of Man i dagsläget, så var jag självklart angelägen om att ge mig själv och teamet de bästa möjliga förutsättningarna för ett lyckat resultat inom ramarna för en realistisk budget. År 2012 byggde så gott som hela satsningen på de pengar jag lyckats spara ihop under 2 år med ett enda mål i sikte; att en gång i livet få tävla på världen tuffaste roadracing-bana, "The Mountain Course" på Isle of Man. Med den erfarenheten och inte minst resultaten jag nådde på ön 2012 har det, tillsammans med en stor portion tur, emellertid visat sig att jag och teamet haft en förbluffande medvind i seglen beträffande sponsorjakten i år när vi planerat för comebacken på ön.

Det viktigaste verktyget i satsningen är så klart en duglig motorcykel. Ni som har inblick i sporthojssegmentet och som följer internationell racing vet att det i dagsläget finns en handfull konkurrenskraftiga fabrikat i supersport 600-klassen. Även om skillnaderna mellan märkena inte på något vis är enorma så finns det karaktärsdrag som gör vissa modeller lämpligare för landsvägsracing än andra. När jag befunnit mig på Isle of Man under mina resor dit så har jag självfallet passat på att ställa frågan om vad som anses som den lämpligaste supersporthojen på The Mountain Course. De flesta svaren har pekat i en riktning, nämligen Honda! Honda CBR 600RR är en av de lättare hojarna i klassen och är känd för att ha ett bergstadigt chassi, en oerhört viktig egenskap på en krävande och ojämn landsvägsbana som den runt Isle of Man. Motorn svarar dessutom fint på trimning och flera av dem jag talat med där borta har lyft fram att den väletablerade "Honda-kvalitén" borgar för att motorn, trots trimning, tål att smiskas på rödmarkeringen varv efter varv runt ön. Med tanke på att telemetrimätningar visat att man håller fullgas ca. 70-75% av varvet på The Mountain Course på en 600cc så kan var och en föreställa sig vilka påfrestningar en motor utsätts för under det 6 mil långa varvet.

Därför är det nu fantastiskt roligt att härmed kunna tillkännage att Henrik Nordgren och jag fått Honda MC Svenska AB, generalagenten i Sverige, som samarbetsparter inför Isle of Man-satsningen 2014 genom att de erbjudit sig att ställa upp med en välrabatterad hoj! Som alla MC-åkare här hemma i Svedala säkert känner till, så har hela den svenska MC-branschen genomgått ett stålbad under de senaste årens finanskris, med få sålda enheter och beklagliga nedläggningar av välrenommerade MC-firmor. Mot den bakgrunden känns det väl lite extra härligt att Honda Sverige, tillsammans med sitt återförsäljarnät i ryggen, törs, vill och vågar satsa på att hjälpa till att ställa en svensk förare och ett team som Nordgren Racing på startlinjen till Isle of Man 2014, eller hur?

Jag hoppas att ni passar på att ge Hondas svenska representanter och återförsäljare en klapp på axeln, en dunk i ryggen eller rent av en kram när ni stöter på dem i sommar...:tuttar;) Det är det bästa beviset de kan få på att svenska hojåkare faktiskt uppskattar att de engagerar sig i svensk Isle of Man-racing!:tummenupp


IMG_2926 Redigerad.jpg
Fotot är taget på söndagseftermiddagen under MC-mässan i Göteborg för några veckor sedan, i samband med att Hondas representant Rolf Mälberg (till höger på bilden) lämnade över ägarbeviset till den CBR600RR av årsmodell 2014 som hela helgen funnits tillgänglig för provsittning i Hondas monter. Själv sitter jag på hojen och till vänster står en nöjd Henrik Nordgren, ägare och teamchef i Nordgren Racing, som tillsammans med chefsmekaniker Anders Larsson kommer ansvara för förädlingen till Isle of Man-racer under vårvintern. Ombyggnationen är tänkt att påbörjas i mars och kommer att kunna följas här i tråden. Stay tuned!!!:)

På återhörande!
/Björn
 
Last edited:

Bagarn_73

Dooh!
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Stan
Hoj
Honda cbr 600rr 08 banhoj, sv 650-01+ ktm 450exc 12
En liten dokumentering från orginal till racer vore riktigt kul!
Schyssta klubbor förresten.
:tummenupp
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
En liten dokumentering från orginal till racer vore riktigt kul!
Schyssta klubbor förresten.
:tummenupp

Tanken från teamets sida är att presentera en och annan bild från ombyggnationen här i tråden under våren, så du är med andra ord välkommen att kika in här med jämna mellanrum för att hålla dig uppdaterad!:)

Beträffande hockeyklubborna så är de en viktig accessoar inom real roadracing bland både förare och publik, något som jag avhandlat tidigare här i tråden. Som en liten bonus så har min vän och 54-årige racerföraren Magnus Mossberg denna helg dessutom bevisat att ett par rejäla sideburns även fungerar för den som är ute efter att plocka pokaler i Dubai Grand Prix! Kolla här...http://www.sporthoj.com/forum/showt...skapen-2014!&p=5963341&viewfull=1#post5963341

Detta var för mig ett nytt användningsområde, men som jag tidigare påpekat så ska man aldrig underskatta kraften i ett par stabila rejsingpollisar...:fakta:tungan

På återhörande!
/Björn
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2

Gratulerar till sponsringen! Nu känns det bra att jag kör Honda (också...).

Den hojen har jag klappat, smekt, suttit på och torrbrutit, fast inte på mc-mässan. ;) Den är ännu finare i verkligheten än på bild och mitt hjärta slår extraslag när jag tänker på att jag har träffat hojen som skall dansa runt Isle of Man under BG:s ledning. :kär

Det skall bli intressant att följa dess väg från tamdjur till vilddjur. :tummenupp
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Hej BG, sjukt kul att det rullar på och grattis till sammarbetet med Honda. Duger det åt den "kungliga" hovleverantören till TT, Mcguinness så duger det nog fint till dig. Kan för övrigt rekomendera serien TT legends på youtube som följde Hondateamet under hela 2012 :tummenupp
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Det går bra nu...

...som Petter en gång sjöng!;)

Gratulerar till sponsringen! Nu känns det bra att jag kör Honda (också...).

Den hojen har jag klappat, smekt, suttit på och torrbrutit, fast inte på mc-mässan. ;) Den är ännu finare i verkligheten än på bild och mitt hjärta slår extraslag när jag tänker på att jag har träffat hojen som skall dansa runt Isle of Man under BG:s ledning. :kär

Det skall bli intressant att följa dess väg från tamdjur till vilddjur. :tummenupp

Tack! Jo det var en viktig pusselbit som föll på plats där. "There ain't no such things as free lunches" för en amatörracerförare som mig, men en rejäl rabatt ger mig åtminstone utrymme att omfördela mina egna pengar till saker som däck och träningstillfällen. Det betyder mycket för mig och teamet i vår strävan att komma väl förberedda till Isle of Man i augusti!:tummenupp

Måste vara skönt för dej, att det är klart med vilken hoj du ska köra på IoM, så du kan koncentrera dig på andra saker.
Stor eloge till Honda Sverige:tummenupp

Jepp, glöm nu bara inte bort att ge Hondafolket lite "cred" för det här, så att de märker att det faktiskt sitter folk hemma i stugorna som uppskattar att de anstränger sig lite extra för att hjälpa till med det här projektet. Realist som jag är så har jag aldrig förväntat mig att det ska komma någon och lägga upp en halv miljon kronor för något sådant här ändamål. Jag och teamet är istället helt inställda på att efter bästa förmåga försöka kapa kostnader och förlita oss på små donationer och hjälp från många olika håll istället. Det handlar ytterst om hårt arbete för alla inblandade om det ska gå vägen!:)

Även om det är jag som i egenskap av förare råkar vara ansiktet utåt av förklarliga skäl, så är det många i utkanten av teamet som jobbar helt ideellt i bakgrunden med supporterbussprojektet, byggnation av hoj m.m. Allt för att det ska bli så bra som möjligt i slutändan. Dessutom kan jag inte riktigt upphöra att förvånas över hur för mig tidigare okända människor tar kontakt i alla möjliga och omöjliga sammanhang för att fråga om de kan hjälpa till med allt från busstransport, anordna lotteri eller helt enkelt bara för att sticka till mig någon hundralapp i sponsorsyfte. Det är tack vare alla dessa egna privata initiativ som jag i samband med MC-mässan kunde deklarera att Manx GP i sommar redan är i hamn organisatoriskt och, förutsatt att jag inte totalskrotar hojen under försäsongen eller liknande, även ekonomiskt som det ser ut i nuläget.

Jag har därför redan kunnat börja jobba på att försöka få ihop de ekonomiska förutsättningarna för TT-tävlingarna våren 2015. Det kommer så klart att bli en tuff uppgift även det, särskilt med tanke på att jag bara har drygt ett halvår på mig för att försöka få ihop den summan efter att jag kommit hem från Manx i september. Desto bättre alltså att jag redan nu kan börja med förberedelserna för 2015 eftersom det ger mig och teamet ytterligare ett antal månaders respit.

Med andra ord: Ett vansinnigt stort tack till alla er som gjort det möjligt att vi redan kommit så här långt i vår ambition att nå startlinjen på Isle of Man! Ingen nämnd ingen glömd...
:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
TT Legends

Hej BG, sjukt kul att det rullar på och grattis till sammarbetet med Honda. Duger det åt den "kungliga" hovleverantören till TT, Mcguinness så duger det nog fint till dig. Kan för övrigt rekomendera serien TT legends på youtube som följde Hondateamet under hela 2012 :tummenupp

Hej själv Henric!
Fint att du nämner TT Legends-serien. Jag såg de första delarna men har inte haft så mycket datortid de senaste veckorna. Kollade dock ikapp på de senaste avsnitten igår kväll. Del 4 och 5 handlar om teamets insatser under TT-veckorna våren 2012. Jag har ju en ambition att den här tråden ska vara lite av en tummelplats för oss Isle of Man-frälsta och du har helt rätt i att dessa avsnitt självklart förtjänar att påannonseras här. Har man ett uns av intresse för ön och racingen där är denna serie ett måste!:mattias

Avsnitten är drygt 20 min långa och följer ett av de främsta TT-teamen, TT Legends (som för övrigt också råkar köra Honda:tummenupp), under 2012 års säsong. Teamets viktigaste tävling är såklart Isle of Man TT men man kör dessutom VM-deltävlingar i Endurance (Allt från 8h till 24h-tävlingar med 3 förare som turas om att köra så många varv som möjligt med samma hoj inom den angivna tidsgränsen för respektive lopp). Endurance-tävlingar är enligt mitt sätt att se, det bästa sättet att förbereda sig och kroppen för vad som väntar på Isle of Man.

TT Legends-teamet innehöll 2012 den främste av alla nu aktiva förare, John McGuninnes som numera har 20 TT-segrar. Dessutom porträtteras den alltid lika jovialiske australiensaren Cameron Donald samt rookien Simon Andrews som för övrigt kraschade hårt i Les Graham memorial på varv ett i Superbikeracet. Det är en snabb vänsterkurva som jag tror tas på 4 med en Superbike och det är lätt att drifta ut i utgången och träffa gräsbankingen på utsidan, vilket han tycks ha gjort. Resultatet blev hur som helst att han fick pysslas om av sköterskorna på Nobles Hospital några månader innan jag själv hamnade i samma sjukhussal. Jag kan intyga att det finns sämre ställen att vårdas på än på Nobles...;)

Håll tillgodo...
http://www.youtube.com/watch?v=N5UDRXWtTew

http://www.youtube.com/watch?v=4yJLPsxMnwo

På återhörande!
/Björn
 
Last edited:

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
...som Petter en gång sjöng!;)



Tack! Jo det var en viktig pusselbit som föll på plats där. "There ain't no such things as free lunches" för en amatörracerförare som mig, men en rejäl rabatt ger mig åtminstone utrymme att omfördela mina egna pengar till saker som däck och träningstillfällen. Det betyder mycket för mig och teamet i vår strävan att komma väl förberedda till Isle of Man i augusti!:tummenupp



Jepp, glöm nu bara inte bort att ge Hondafolket lite "cred" för det här, så att de märker att det faktiskt sitter folk hemma i stugorna som uppskattar att de anstränger sig lite extra för att hjälpa till med det här projektet. Realist som jag är så har jag aldrig förväntat mig att det ska komma någon och lägga upp en halv miljon kronor för något sådant här ändamål. Jag och teamet är istället helt inställda på att efter bästa förmåga försöka kapa kostnader och förlita oss på små donationer och hjälp från många olika håll istället. Det handlar ytterst om hårt arbete för alla inblandade om det ska gå vägen!:)

Även om det är jag som i egenskap av förare råkar vara ansiktet utåt av förklarliga skäl, så är det många i utkanten av teamet som jobbar helt ideellt i bakgrunden med supporterbussprojektet, byggnation av hoj m.m. Allt för att det ska bli så bra som möjligt i slutändan. Dessutom kan jag inte riktigt upphöra att förvånas över hur för mig tidigare okända människor tar kontakt i alla möjliga och omöjliga sammanhang för att fråga om de kan hjälpa till med allt från busstransport, anordna lotteri eller helt enkelt bara för att sticka till mig någon hundralapp i sponsorsyfte. Det är tack vare alla dessa egna privata initiativ som jag i samband med MC-mässan kunde deklarera att Manx GP i sommar redan är i hamn organisatoriskt och, förutsatt att jag inte totalskrotar hojen under försäsongen eller liknande, även ekonomiskt som det ser ut i nuläget.

Jag har därför redan kunnat börja jobba på att försöka få ihop de ekonomiska förutsättningarna för TT-tävlingarna våren 2015. Det kommer så klart att bli en tuff uppgift även det, särskilt med tanke på att jag bara har drygt ett halvår på mig för att försöka få ihop den summan efter att jag kommit hem från Manx i september. Desto bättre alltså att jag redan nu kan börja med förberedelserna för 2015 eftersom det ger mig och teamet ytterligare ett antal månaders respit.

Med andra ord: Ett vansinnigt stort tack till alla er som gjort det möjligt att vi redan kommit så här långt i vår ambition att nå startlinjen på Isle of Man! Ingen nämnd ingen glömd...
:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar

På återhörande!
/Björn

Det är som du säger, lätt att glömma bort alla eldsjälar som gör massor av jobb i bakgrunden, folk som offrar sin tid på att ro det här projektet i land. Stort cred till alla dom:Bugar

Jag brukar serva min Honda på Honda City i Upplands-Väsby ( Då jag har garanti kvar) Så nästa gång jag åker dit så ska jag snacka med dom om ditt IoM äventyr:)
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Intresset för Isle Of Man (TT och Manx gp) har med den här tråden gått från måttligt till besatthet. :banana
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Intresset för Isle Of Man (TT och Manx gp) har med den här tråden gått från måttligt till besatthet. :banana

Kul att läsa att du känner så! Hade nog lite på känn att det fanns ett visst för IoM när jag skulle åka iväg till ön 2012, men att det skulle bli ett sådant här gensvar hade jag aldrig kunnat föreställa mig. Så länge du och andra fortsätter att läsa och skriva i den här tråden kommer även jag att fortsätta att försöka dela med mig av mina tankar och erfarenheter från Isle of Man.
:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tanken från teamets sida är att presentera en och annan bild från ombyggnationen här i tråden under våren, så du är med andra ord välkommen att kika in här med jämna mellanrum för att hålla dig uppdaterad!:)

Beträffande hockeyklubborna så är de en viktig accessoar inom real roadracing bland både förare och publik, något som jag avhandlat tidigare här i tråden. Som en liten bonus så har min vän och 54-årige racerföraren Magnus Mossberg denna helg dessutom bevisat att ett par rejäla sideburns även fungerar för den som är ute efter att plocka pokaler i Dubai Grand Prix! Kolla här...http://www.sporthoj.com/forum/showt...skapen-2014!&p=5963341&viewfull=1#post5963341

Detta var för mig ett nytt användningsområde, men som jag tidigare påpekat så ska man aldrig underskatta kraften i ett par stabila rejsingpollisar...:fakta:tungan

På återhörande!
/Björn

Helt klart: "Its all in the polisongs!"
Ända sedan jag följde den gode Björns råd och anlade ett par fjuniga men ändock polisonger, så har ALLT gått mig väl i livet: jag har trots min ålder blivit snabbare, kraschat mer sällan och kört till mig fler pokaler! Minns Björn, förra våren på Torpet, när jag trots polisonger inte var snabbare på kvalet än 2012, och du sa:
- Du måste TRO magnus, have faith in the power of the sideburns!!!!

Och se hur det gåttsedan dess....:)

KUL Björn att saker faller på plats!!!! Detta blir fint!
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top