ISLE Of MAN - racerapport!

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
(bortklippt)

Till helgen är det så dags att åter packa väskan för att bege sig till Kolsva och företaget Spinning Wheel där jag ska hålla låda under lördagskvällen. Något jag verkligen ser fram emot!:)

(bortklippt)

På återhörande!
/Björn

Kolsva!!! :banana Var? När? Hur? :fakta
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Man är ju så himla bizi vettu…
Vad ska vi se? Gammal Formel 1?
Klart att vi ska fördjupa oss i några säsongsreviewer från de gyllene åren på 70-talet när Fittipaldi, Hunt och grabbarna fortfarande körde sina F1:eek:r på ställ genom böjarna. Det har jag ju redan lovat dig i din egenskap av gammal Formel Ford-chaffis. Lite riktig landsvägsracing med tvåhjulingar kommer du nog dessutom också tvingas genomlida i TV-soffan. Minns ju hur du i ett ögonblick av eufori i samband redogörelsen för ditt SPA Francorchamps-äventyr berättade om hur du anat en doft av svunna tiders landsvägsbana genom vissa sektioner där. Vi kommer nog att få en trevlig kväll ska du se...:krama

Kolsva!!! :banana Var? När? Hur? :fakta
Den här gången är det frågan om en föreläsning för ett slutet sällskap och därför dessvärre tyvärr inte öppet för allmänheten. Det är dock inte helt omöjligt att det blir ett återbesök i trakterna (läs Mellansverige) till våren för en mer publik föreläsning, även om inget ännu är bestämt. Då vore det så klart kul om du dök upp och lyssnade MrsZ...:)

På återhörande!
/Björn
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Klart att vi ska fördjupa oss i några säsongsreviewer från de gyllene åren på 70-talet när Fittipaldi, Hunt och grabbarna fortfarande körde sina F1:eek:r på ställ genom böjarna. Det har jag ju redan lovat dig i din egenskap av gammal Formel Ford-chaffis. Lite riktig landsvägsracing med tvåhjulingar kommer du nog dessutom också tvingas genomlida i TV-soffan. Minns ju hur du i ett ögonblick av eufori i samband redogörelsen för ditt SPA Francorchamps-äventyr berättade om hur du anat en doft av svunna tiders landsvägsbana genom vissa sektioner där. Vi kommer nog att få en trevlig kväll ska du se...:krama

På återhörande!
/Björn

Jobbar du hårt mellan nyår och trettonhelgen? Lärare har ju en rätt rimlig arbetsbörda den tiden av året...:)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
På söndag ska jag dessutom träffa Peter som håller i supporterbuss-upplägget och därefter kan vi presentera pris och exakta resdatum. Den stora flaskhalsen, nämligen att hitta 50 sängplatser på ett och samma ställe för att slippa onödig transfer, har Peter lyckats lösa på ett mycket föredömligt sätt. De som har efterfrågat möjligheten att ta egen MC över till ön inom ramarna för supporterupplägget kommer förhoppningsvis inte heller att bli besvikna.:tummenupp

På återhörande!
/Björn

Ser fram emot det!:tummenupp

Härligt att kroppen läker som förväntat! :)
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Spinnin' wheel

Tar härmed tillfället i akt och tackar Thomas och Paula på Spinnin' Wheel AB för en särdeles skojig föreläsningskväll och dessutom till råga på allt med en del classic racing-kombatanter bland åhörarna. Verkligen ett kul initiativ att ordna en möjlighet att umgås såhär vintertid.:tummenupp

Kan inte avhålla mig ifrån att berätta för er läsare om en av kvällens lyssnare som ofrånkomligen höjer sig över alla oss andra i fråga om Isle of Man-kunskaper, nämligen Iréne Gunnarsson Sjödahl!

Det denna kvinna inte vet om Isle of Man är sannerligen inte värt att veta! Hon berättade för oss andra under middagen att hon besökt Manx Grand Prix ett tjugotal gånger och TT-tävlingarna 32 gånger! Sammanlagt har hon räknat ut att hon spenderat mer än 2 år av sitt liv på Isle of Man och det utan att någonsin varit bofast där borta! Respekt...:Bugar

Iréne var gift med den år 2003 tyvärr allt för tidigt bortgångne Sven-Olof "Esso" Gunnarsson, som själv tävlade på Isle of Man med framgång under 60-talet på Norton Manx. Esso var flerfaldig svensk mästare och sägs bland mycket annat vara den ende som vunnit en SM-deltävling i både bil och på motorcykel under samma dag! Esso var dessutom en hårding till förare av den gamla skolan. Bland annat så var Irénes historia om när Esso skrämde slag på sina svenska medtävlare när han kom åkandes i en bil bandagerad som en mumie efter en svår krasch i Frankrike (tror jag det var?) obetalbar!:rofl

Esso och Iréne var/är dessutom intresserade och duktiga fotografer och Iréne förvaltar ett stort stycke svensk racinghistoria i form av tusentals fotografier hemma i bostaden. Hoppas innerligen att någon har förstånd nog att värdesätta denna skatt den dag hon inte tycker sig ha plats för alla dessa unika bilder längre!

Som om inte ovanstående vore nog så har denna kvinna dessutom en personlig registreringsskylt i form av "IoM TT" på sin bil! Do I need to say more? När jag blir äldre vill jag också bli som Iréne!:banana Ser ni henne på stan så ge henne en kram, ty världen behöver fler personer som henne...:)


DSC03671 - Kopia.jpg
Omtänksamt nog så hade Iréne tagit med sig en bok om Joey Dunlop av fotografen Stephen Davison, som hon förärade mig efter föredraget. Självklart tvingade jag henne genast att signera den... ;)


På återhörande!
/Björn
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Bland annat så var Irénes historia om när Esso skrämde slag på sina svenska medtävlare när han kom åkandes i en bil bandagerad som en mumie efter en svår krasch i Frankrike (tror jag det var?) obetalbar!:rofl

Esso, en MAN! Någonstans hemma hos morsan ligger en Teknikens värld från 1969-70 med ett reportage om Esso där en bild från ovanstående tävling är med. Han ser precis lika illa ut som du beskriver, totalt bandagerad! Kul!

Vidare myntade han (eftersom han tyckte att moderna banor var för säkra och födde chanstagare) uttrycket:
- Det finns ingen starkare returfjäder än en bergvägg!
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Skulle aldrig falla mig in så länge jag fortfarande har lite ambitioner...

Har du rakat dig???????? Var är polisongerna?????

Sällan...:tungan Det rör sig om en ogynnsam fotovinkel. Är ju uppenbarligen bara inte tillräckligt medietränad för att vända andra kinden till som det står i bibeln. Vill ju gärna fortsätta att utvecklas som förare även till nästa säsong och farten finns som bekant i sideburnsen. Det vet ju du bättre än de flesta eftersom du till och med startat en tråd i ämnet här...http://www.sporthoj.com/forum/showt...Eller-I-m-a-believer!!!&p=5799134#post5799134 :D

På återhörande!
/Björn
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Iréne och hennes vänner är fortfarande ute och kollar in RRR. Träffat dom ute på race i Nord Irland. Kul att få träffa så intresserade Svenskar utav denna racingen. Full koll på förare och banor från förr till nutid! :Bugar

Här en bild från Wheelers Corner på Dondrod 2010 med den Finske Nordgren Racing föraren Tuukka och Iréne med bl.a Johan Lavis pappa Levi.
41154_425594343669_4283257_n.jpg
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Fick upp ögonen för den här fina dokumentären för någon dag sedan. Snyggt filmad och med en och annan intressant kommentar från de som är involverade i sportens elitskikt och som faktiskt vet vad de pratar om...:tummenupp

Tillräckligt bra för att vara värd ett eget inlägg här i tråden, eller hur?

https://www.youtube.com/watch?v=yV7bb-QmGPs

På återhörande!
/Björn
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Du skall inte ner med oss till Slovakien?
Perfekt bana att träna lite på Björn:banana
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Du skall inte ner med oss till Slovakien?
Perfekt bana att träna lite på Björn:banana

"Ingenting är omöjligt!" som Gunde brukade säga. Planerna för försäsongsträningen är emellertid ej fastslagna ännu. Det beror på ett antal olika faktorer. Siktar dock på att köra några SM-tävlingar här hemma som en del av försäsongsträningen, innan allvaret börjar i augusti... ;)

På återhörande!
/Björn
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hej Björn!
Låt mig få önska god bättring, bra träning och God Jul, så ses efter tjällossningen!

/Mats
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Hej Björn!
Låt mig få önska god bättring, bra träning och God Jul, så ses efter tjällossningen!

/Mats

Tack Mats!
Foten har läkt ihop fint och den förutvarande infektionen i ett av operationssåren som jag skrev om tidigare, betvingades med en 20 dagar lång penicillinkur som jag avslutade i onsdags. Nu är det bara att ge sig till tåls de sista två veckorna också för att var helt säker på att skruvhålen i skelettet läkt ihop. Den 6:e januari blir jag officiellt friskförklarad efter 16 månaders konvalescens i efterdyningarna av kraschen. Ska bli skönt att kunna gå in i ett nytt år och en ny säsong med full kraft!:tummenupp

Hoppas att ditt racerbygge, din hälsena m.m. också blir i skick att ta sig an 2014 på ett bra sätt!

God Jul till dig och alla andra läsare av tråden!!!:)

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Officell premiär för bokning av supporterbussresan!

Nu är det officiell premiär för bokning av supporterbussresan till Manx GP 2014 på Isle of Man!

IOMT66_21Sep05ub.jpg


De återkommande läsarna av denna tråd kanske drar sig till minnes att jag redan i höstas flaggade för att vi var i färd med att fixa en bussresa från Sverige för att ge intresserade svenskar en möjlighet att uppleva denna magnifika ö i samband med mitt tävlande i Manx GP 2014. Att detta överhuvudtaget är möjligt är helt och hållet min vän Peter Karlssons förtjänst som axlar reseledaransvaret för resan.

Peter och jag har under hösten diskuterat oss fram till ett upplägg av resan som vi tror på och härmed finns det alltså en möjlighet för alla och envar att anmäla sitt intresse av att följa med.

Upplägget ser i stora drag ut enligt följande:

Tidigt fredag morgon 22 augusti avgår supporterbussen från Örebro i riktning mot Malmö. Färdvägen i Sverige är lite beroende av var det största antalet resenärer finns att hämta upp men så fort Öresundsbron passerats är det raka spåret genom Danmank, Tyskland och ner till hamnen Hook of Holland. Där avgår färjan (med hytter) kl. 22.30 fredag kväll. Lördag morgon kl. 06:30 anlöper färjan hamnen i Harwich.

Eftersom hela lördagen är avsatt för transport upp genom England kommer bussen att göra ett stopp på Duxford Airfield som är ett av Europas största historiska flygfält och krigsmuseum. Britterna är inte bara duktiga på att vårda sina real roadracingtraditioner utan även sin krigshistoria. När vi stannade till där i samband med att jag var över och körde en classic racingtävling på Brands Hatch för några år sedan, fick vi tillfälle att se bl.a. både en Spitfire och en Lancasterbombare i luften eftersom det flygs regelbundet med många av planen i samlingarna. En syn- och hörselupplevelse som inte ligger så vansinnigt långt efter att se en RR-hoj på fullt skaft nedför Bray Hill...:tummenupp

Klockan 02:15 natten mellan lördagen och söndagen avgår färjan från Heysham i norra England och kl. 06.00 är den framme i Douglas på Isle of Man.

Väl på ön har Peter bokat 50 bäddar på Best Western Palace som ligger längs med strandpromenaden i Douglas och på gångavstånd från depå och Grand Stand. Det är del i dubbelrum som gäller för resans deltagare!

Tävlingarna körs måndag 25/8, onsdag 27/8 och fredag 29/8 och däremellan vet jag att Peter planerar småutflykter på ön till bl.a. ett bryggeri m.m. för dem som så önskar. Eftersom det där är Peters avdelning får han presentera ett mer detaljerat program varefter som bitarna faller på plats. Ön har ju dessutom massor av vacker natur att erbjuda!

Mitt bidrag i det hela ser ungefär ut som följer:
-Alla deltagare i supporterupplägget kommer att få en officiell fanclubs T-shirt vid ankomsten till ön, dels som en inträdesbiljett till supporterupplägget, men framförallt för att
vi ska kunna synas och höras på ön...:hihi
-Vi ska se till att bussa runt alla supportrar som så önskar runt den 6 mil långa banan med mig som guide där jag berättar om svårigheterna, mina referenspunkter i de olika sektionerna och hur jag går till väga för att hantera dessa i racefart, tips på bra publikplatser m.m.
-Depåvandring där vi tar en runda i depån och kollar in klassiska racerhojar, reder ut hur den berömda leaderboarden framför huvudläktaren fungerar med de handmålade varvtiderna m.m.
-Besök på hotellet någon av kvällarna för lite filmvisning från min onboardkamera och föredrag om upplevelserna från träningsveckan.


Hemresan börjar lördag morgon den 30:e augusti med färjeavgång kl 08.00 från Douglas.
På kvällen kl. 22.30 går nästa färja från Harwich för att anlöpa till Holland tidigt söndag morgon. Därefter går färden norrut för att anlända till Örebro sent under söndagskvällen 31:e augusti.

Priset för ovanstående äventyr är 12900 kr. För den som funderar på att anmäla sig är det dock viktigt att tänka på att en anmälan är bindande eftersom en kamratresa av den här typen inte tål avhopp utan att förutsättningarna för vår planering trasslas till. Självklart går det dock utmärkt att sälja sin plats vidare om man skulle få förhinder. För att undvika spekulationer vill jag också tydligt klargöra att en mindre del av anmälningsavgiften på 12900 kr är tänkt att gå till att delfinansiera mina tävlingskostnader m.m. Det är det som är själva supportertanken.

Vid anmälan kommer man att få betalningsinformation där man ombeds att sätta in 4000 kr omgående för att anmälan ska vara giltig. Detta eftersom bl.a. hotellbokning måste förskotteras. Annars gäller som vanligt först till kvarn för att få en av de 50 bussplatserna.

För den som vill sköta resa och boende på egen hand så går det ändå utmärkt att ta del av själva supporterupplägget med T-shirt, banguidning, hotellföreläsning och andra påhitt genom att ta kontakt med Peter och anmäla sitt intresse av att hjälpa till och stötta undertecknad på plats på ön. Priset för detta är 1500 svenska riksdaler.

EFTERSOM JAG FÖR NÄRVARANDE HAR FULLT UPP MED ALLT SOM RÖR MITT TÄVLANDE PÅ ÖN SÅ ÄR DET PETER SOM TAR EMOT ALLA ANMÄLNINGAR, HANTERAR BOKNINGAR OCH BETALNINGAR, SVARAR PÅ FRÅGOR OM RESAN M.M.

PETER NÅS PÅ:
peterportimao@gmail.com

På återhörande och en riktigt God Jul er alla!
/Björn
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Lysande upplägg!!! Hade jag inte haft en egen racingkarriär att vårda hade jag hängt med direckt! Detta kommer att bli grymt Björn!:tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu är det officiell premiär för bokning av supporterbussresan till Manx GP 2014 på Isle of Man!

IOMT66_21Sep05ub.jpg


De återkommande läsarna av denna tråd kanske drar sig till minnes att jag redan i höstas flaggade för att vi var i färd med att fixa en bussresa från Sverige för att ge intresserade svenskar en möjlighet att uppleva denna magnifika ö i samband med mitt tävlande i Manx GP 2014. Att detta överhuvudtaget är möjligt är helt och hållet min vän Peter Karlssons förtjänst som axlar reseledaransvaret för resan.

Peter och jag har under hösten diskuterat oss fram till ett upplägg av resan som vi tror på och härmed finns det alltså en möjlighet för alla och envar att anmäla sitt intresse av att följa med.

Upplägget ser i stora drag ut enligt följande:

Tidigt fredag morgon 22 augusti avgår supporterbussen från Örebro i riktning mot Malmö. Färdvägen i Sverige är lite beroende av var det största antalet resenärer finns att hämta upp men så fort Öresundsbron passerats är det raka spåret genom Danmank, Tyskland och ner till hamnen Hook of Holland. Där avgår färjan (med hytter) kl. 22.30 fredag kväll. Lördag morgon kl. 06:30 anlöper färjan hamnen i Harwich.

Eftersom hela lördagen är avsatt för transport upp genom England kommer bussen att göra ett stopp på Duxford Airfield som är ett av Europas största historiska flygfält och krigsmuseum. Britterna är inte bara duktiga på att vårda sina real roadracingtraditioner utan även sin krigshistoria. När vi stannade till där i samband med att jag var över och körde en classic racingtävling på Brands Hatch för några år sedan, fick vi tillfälle att se bl.a. både en Spitfire och en Lancasterbombare i luften eftersom det flygs regelbundet med många av planen i samlingarna. En syn- och hörselupplevelse som inte ligger så vansinnigt långt efter att se en RR-hoj på fullt skaft nedför Bray Hill...:tummenupp

Klockan 02:15 natten mellan lördagen och söndagen avgår färjan från Heysham i norra England och kl. 06.00 är den framme i Douglas på Isle of Man.

Väl på ön har Peter bokat 50 bäddar på Best Western Palace som ligger längs med strandpromenaden i Douglas och på gångavstånd från depå och Grand Stand. Det är del i dubbelrum som gäller för resans deltagare!

Tävlingarna körs måndag 25/8, onsdag 27/8 och fredag 29/8 och däremellan vet jag att Peter planerar småutflykter på ön till bl.a. ett bryggeri m.m. för dem som så önskar. Eftersom det där är Peters avdelning får han presentera ett mer detaljerat program varefter som bitarna faller på plats. Ön har ju dessutom massor av vacker natur att erbjuda!

Mitt bidrag i det hela ser ungefär ut som följer:
-Alla deltagare i supporterupplägget kommer att få en officiell fanclubs T-shirt vid ankomsten till ön, dels som en inträdesbiljett till supporterupplägget, men framförallt för att
vi ska kunna synas och höras på ön...:hihi
-Vi ska se till att bussa runt alla supportrar som så önskar runt den 6 mil långa banan med mig som guide där jag berättar om svårigheterna, mina referenspunkter i de olika sektionerna och hur jag går till väga för att hantera dessa i racefart, tips på bra publikplatser m.m.
-Depåvandring där vi tar en runda i depån och kollar in klassiska racerhojar, reder ut hur den berömda leaderboarden framför huvudläktaren fungerar med de handmålade varvtiderna m.m.
-Besök på hotellet någon av kvällarna för lite filmvisning från min onboardkamera och föredrag om upplevelserna från träningsveckan.


Hemresan börjar lördag morgon den 30:e augusti med färjeavgång kl 08.00 från Douglas.
På kvällen kl. 22.30 går nästa färja från Harwich för att anlöpa till Holland tidigt söndag morgon. Därefter går färden norrut för att anlända till Örebro sent under söndagskvällen 31:e augusti.

Priset för ovanstående äventyr är 12900 kr. För den som funderar på att anmäla sig är det dock viktigt att tänka på att en anmälan är bindande eftersom en kamratresa av den här typen inte tål avhopp utan att förutsättningarna för vår planering trasslas till. Självklart går det dock utmärkt att sälja sin plats vidare om man skulle få förhinder. För att undvika spekulationer vill jag också tydligt klargöra att en mindre del av anmälningsavgiften på 12900 kr är tänkt att gå till att delfinansiera mina tävlingskostnader m.m. Det är det som är själva supportertanken.

Vid anmälan kommer man att få betalningsinformation där man ombeds att sätta in 4000 kr omgående för att anmälan ska vara giltig. Detta eftersom bl.a. hotellbokning måste förskotteras. Annars gäller som vanligt först till kvarn för att få en av de 50 bussplatserna.

För den som vill sköta resa och boende på egen hand så går det ändå utmärkt att ta del av själva supporterupplägget med T-shirt, banguidning, hotellföreläsning och andra påhitt genom att ta kontakt med Peter och anmäla sitt intresse av att hjälpa till och stötta undertecknad på plats på ön. Priset för detta är 1500 svenska riksdaler.

EFTERSOM JAG FÖR NÄRVARANDE HAR FULLT UPP MED ALLT SOM RÖR MITT TÄVLANDE PÅ ÖN SÅ ÄR DET PETER SOM TAR EMOT ALLA ANMÄLNINGAR, HANTERAR BOKNINGAR OCH BETALNINGAR, SVARAR PÅ FRÅGOR OM RESAN M.M.

PETER NÅS PÅ:
peterportimao@gmail.com

På återhörande och en riktigt God Jul er alla!
/Björn

Lysande!:)

För oss som är lite avvikande och kör hoj till ön så skulle en dekal inte vara fel heller, om man får önska lite. :hej
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Ikväll så kommer det ett program på BBC2 där James May från Top Gear bygger en sidvagn utav ett Meccano för att köra ett varv på Manx GP's 90-årsjubileum 2013. Kl 22.00 vår tid går detta programmet.

James May's Toy Storries: The Motorcycle Diary.

p01nsmp9.jpg


http://www.bbc.co.uk/programmes/b03njvbz
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top