ISLE Of MAN - racerapport!

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Tackar för svar. Men det sista stycket väcker följdfrågor av den lite mer oseriösa typen. :)

Hur stora pungkulor bör man ha för att tävla på IOM? Mäter man omkrets, volym eller vikt?

Innebär det att det är i princip meningslöst att ställa upp om man är tjej eftersom chanserna till ett bra resultat är i stort sett obefintliga? :tungan

En lite mer seriös fråga igen då: Är det några (för att vara sporthoj.com-vänlig) brewdar :tuttar som tävlar på IOM?

Svarar på min egen fråga: En snabb sökning visade att det finns några brewdar som kört på IOM. Den snabbaste är tydligen Jenny Tinmouth (UK) som har haft en snitthastighet på 116.483mph (2009)
 
Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Ja, jag gör ju som sagt så gott jag kan för att det här ska vara en informativ och kul tråd. Så länge läsarna visar att de uppskattar ansträngningarna genom att klicka på "gilla-knappen" någon gång ibland, eller rent av ställer lite frågor och bidrar med info i egna inlägg, så fortsätter jag gärna ett tag till...:hej

Foten läker långsamt men min uppfattning är dock att det går åt rätt håll åtminstone. Rörligheten blir successivt något bättre och det gör lite mindre ont under belastning. Jag jobbar på enligt de direktiv jag fick när jag träffade läkaren senast i slutet av november, vilket omfattar belastning med egen kroppsvikt men utan att utsätta fotleden för slag, stötar eller vridningar. Den 28 februari är det dags för nästa röntgen och nya läkardirektiv. Ska bli spännande att höra utlåtandet från röntgenbilderna eftersom det är enda möjligheten att få besked om hur skelettet egentligen mår. Som jag berättat om tidigare så är det benvävnadens blodkärl som är den kritiska punkten och ett positivt besked den 28:e, 6 månader efter olyckan, blir ytterligare en liten delseger mot det hägrande målet som är en friskförklaring i augusti.

På återhörande!
/Björn

Det låter bra Björn.

Anledningen till att tråden lever som den gör är enkelt.
Du förmedlar din vision och svarar folk på ett föredömligt sätt.

BTW hojta till nästa gång du är nere så får vi väl ta en ny middag.


Håller med oops164; du skriver med en otrolig inlevelse och känsla så det är helt otroligt. Inte många som besitter talangen att få ner tankar, känslor & detaljer på papper, men denna konst har du verkligen!
Hoppas röntgenbilderna besannar din kropps uppfattning om att foten blir bättre. Rock on! :yoparty

Putte



Den känslan Björn förmedlar är än bättre när man träffar honom IRL.
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Slänger in den här filmen som jag precis hittade. Ganska ny också så det är säkert några som inte ha sett den. Ett varv med "coachning" :)

 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Big Balls!!!

Håller verkligen tummarna för att det går bra med foten!
Såg bilderna från kraschen i Highsider Magazine, det var en otäck flygtur.

Skönt med helg och äntligen lite tid över för att sätta sig framför datorn igen.

Ja du Evil Twin, det var en upplevelse som det räcker att vara med om en gång i livet. Men om man nu ändå ska hamna i situationen så är det ju kul att det står en vaken fotograf vid bankanten som förevigar hela förloppet. Det blir lite mer tyngd i återberättandet när man kan illustrera det hela med en bildserie. Att fotografen Arthur Devlin sedan lät mig använda bilderna utan kostnad som en hjälp på traven i min rehabilitering av kropp och plånblok, understryker bara ytterligare den generositet och välvilja som präglar real roadracingmiljön. Tidningen står för övrigt fortfarande kvar ute i tidningshyllorna för den som inte sett hela bildserien ännu.



Håller med oops164; du skriver med en otrolig inlevelse och känsla så det är helt otroligt. Inte många som besitter talangen att få ner tankar, känslor & detaljer på papper, men denna konst har du verkligen!
Hoppas röntgenbilderna besannar din kropps uppfattning om att foten blir bättre. Rock on! :yoparty

Putte

Tackar för de vänliga orden!:tummenupp



Håller med er andra.

Jag är dock för klumpig med orden för att kunna skriva det. :rolleyes:

Det behöver inte vara märkvärdigare än så här för att det ska upplevas som att man får något tillbaka från er läsare för timmarna man lagt bakom tangentbordet. För din del uttrycker du dig dessutom bättre i skrift än vad du verkar tro. När jag låg skadad i soffan i höstas fann jag stort nöje i att ta del av din reseberättelse från Nürnburg Ring. Tack för den!:hej



Tackar för svar. Men det sista stycket väcker följdfrågor av den lite mer oseriösa typen. :)

Hur stora pungkulor bör man ha för att tävla på IOM? Mäter man omkrets, volym eller vikt?

Innebär det att det är i princip meningslöst att ställa upp om man är tjej eftersom chanserna till ett bra resultat är i stort sett obefintliga? :tungan

En lite mer seriös fråga igen då: Är det några (för att vara sporthoj.com-vänlig) brewdar :tuttar som tävlar på IOM?

Svarar på min egen fråga: En snabb sökning visade att det finns några brewdar som kört på IOM. Den snabbaste är tydligen Jenny Tinmouth (UK) som har haft en snitthastighet på 116.483mph (2009)

Haha… gissar att jag får skylla mig själv som la upp bollen(!) för en så enkel smash i förra inlägget. Nåväl, utan att göra anspråk på att vara någon etymolog så skulle jag gissa att det handlar om att det brittiska språket allt mer har influerats av amerikanskans sätt att utrycka sig. När jag under förra vintern skred till verket med med att studera banan upptäckte jag att det brittisk/amerikanska uttrycket ”balls” återkom i var och varannan guidebeskrivning. När det inte fanns någon bättre förklaring på hur man skulle bära sig åt för att tackla en viss svårighet, landade det ofelbart i att det ytterst var en fråga om att vara innehavare av ”a pair of balls big enough”. Ju mer insatt jag blev ju tydligare kunde jag definiera någon av egenskaperna skärpa, skicklighet eller mod bakom begreppet, oftast i en mix av två eller alla tre egenskaperna på en gång. När man diskuterade banans layout med folk av den mindre verbala sorten kunde man ibland få associationer till smurfarnas sätt att byta ut alla signifikanta ord mot ordet ”smurf”…:rolleyes: Jag är medveten om att refererandet till manliga genitalier med den här symboliken inte är lika vanligt i det svenska språket, men är det någonstans där det är på sin plats så borde det vara i det här sammanhanget. Den som mot förmodan tar anstöt av mitt sätt att utrycka mig får väl trösta sig genom att välja att tolka det som att det ju faktiskt inte behöver säga särskilt mycket alls om storleken på testiklarna. Uttrycket kan ju istället ha sitt ursprung i storleksförhållandet till övriga delar av det ”manliga paketet”. Vissa myter mår kanske som sagt bäst av att inte penetreras allt för djupt…:rodnar

Oavsett vad man anser om detta språkbruk så kvarstår faktum att begreppet är så etablerat och synonymt med real roadracing och Isle of Man, att när man nu i vår ska genomföra en kampanj för att uppmärksamma kampen mot testikelcancer på Nordirland så används bröderna Michael och William Dunlop, arvtagare till Joey och Robert i Dunlopdynastin för er som har koll på er RRR-historia, som affischnamn. Att döma av det sammanlagda antal TT-segrar som Dunlopklanen erövrat så torde man väl knappast kunna föreställa sig ett lämpligare val av dragplåster…:brynad

Saxat från MCN.s hemsida:

Road racing stars William and Michael Dunlop have teamed up with Northern Irish glamour model Laura Lacole to promote an event in Belfast to raise awareness of the dangers of testicular cancer.

The racing brothers stripped down to just their boots and helmets for a photoshoot to promote the Belfast Strut, a fancy dress sponsored walk to be held next month.

Laura Lacole said: "Northern Ireland has had zero deaths from testicular cancer for 3 years out of a 10 year period. These statistics are unique and incredible. The Belfast Strut event is to showcase to the rest of the world NI's achievements of Zero Deaths so other countries can lead by our example!"

"William and Michael have shown their support by stripping down to their boots with only their helmets covering their modesty to inspire their fans to sign up and get involved. When I asked them if they would get pictures taken in the nip there wasn't much hesitation as they said it's for a good cause!"

"The Belfast Strut itself, comprising of 100 giant testicles will make the visual impact we need to get the message across in a light-hearted and fun way. This event is putting NI on the world stage. We have 14 charities from around the world flying in for it, the world's leading Oncologist is giving the key note speech, and we'll also have VIPS and special guests."

The event will take place on the 16th March and those interested can sign up at www.ballsoutchallenge.org

31451_610579865634281_1882292731_n.jpg


Beträffande möjligheten att vara tjej och ändå sätta snabba varvtider på ön så finns det inget som helst motsatsförhållande. Förutom den redan nämnde Jenny Tinmouth så är den mest kände Maria Costello. Hon var innehavare av damernas varvrekord under ganska många säsonger innan Jenny debuterade. Costello tävlar fortfarande men är väl i sanningens namn inte riktigt lika snabb som i fornstora dar. Mats Nilsson presenterade henne för mig i depån då hon var där som deltagare i Classic Superbike-klassen under Manx GP tillsammans med stjänor som Farquhar och Michael Dunlop. Costello verkade vara en riktigt trevlig tjej som berättade att hon ville tävla under Manx GP:t av kärlek till fenomenet The Mountain Course och som ett sätt att hålla sig ajour med banan inför vårens TT.



BTW hojta till nästa gång du är nere så får vi väl ta en ny middag.

Det kommer jag att göra. Kommer jag ihåg det så tar jag dessutom med mig filmen "The Road Racers" som jag lovade. Något vackrare har sällan skådats på vita duken!

På återhörande!
/Björn
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
Beträffande möjligheten att vara tjej och ändå sätta snabba varvtider på ön så finns det inget som helst motsatsförhållande. Förutom den redan nämnde Jenny Tinmouth så är den mest kände Maria Costello. Hon var innehavare av damernas varvrekord under ganska många säsonger innan Jenny debuterade. Costello tävlar fortfarande men är väl i sanningens namn inte riktigt lika snabb som i fornstora dar.
...

Maria har typ råkat ut för ett Irlands-problem.. :rolleyes:

Hon känner sig rädd för att köra och tänker ofta på att det kommer göra ont att krascha och att det är farligt att köra. Hon ogillar det faktiskt. Har försökt slutat som racerförare men det är det enda hon jobbat med och kan typ. Men hon gillar glamoren i depån och av att vara racerstjärna. Så hon har fått bita i det sura äpplet att hon får leva på sitt racingnamn och tjänar pengar på sina sponsorer och av att hon skriver böcker om hur det är att vara racerkvinna. Hoppas hon hittar tillbaka till sin forna toppform igen!

Men annars är hon en väldigt trevlig brittisk kvinna!! :tummenupp
Har själv fått låna hennes newcommersväst ett par gånger där över så jag sluppit panta för en av arrangörernas västar. :)

396841_10150455143836580_1902466858_n.jpg


Det finns rätt många tjejjer som kör rrr faktiskt. I Tjeckien finns tom ett tjej-RRR-Mästerskap. En av toppförarna där, Veronica, kommer köra ett par race på Irland i år bl.a

En bild från en prispall i Tjeckiska Tjej-RRR-Mästerskapet. Veronica vann detta racet. Men tror den korta blonda tjejjen tog hem hela serien förra året.
417449_3162246389783_1190097812_n.jpg
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Filmen "Road Racers" togs bort på youtube pga copyrights.

Men den finns på en liknande Rysk filmsida.

Tror att om man är bara lite intresserad av riktig racing och inte sett den så kommer man gilla den så mycket så man köper en egen film. :)
http://rutube.ru/video/35300bbe810d83decfe636bc9d7e6527/

Lite sorligt är att ännu en karaktär i filmen gått bort för bara någon dag sen.. :(
En av mekanikerna i filmen. "Wee-Man". Korta killen i skägg.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
The Road Racers!

Filmen "Road Racers" togs bort på youtube pga copyrights.

Men den finns på en liknande Rysk filmsida.

Tror att om man är bara lite intresserad av riktig racing och inte sett den så kommer man gilla den så mycket så man köper en egen film. :)
http://rutube.ru/video/35300bbe810d83decfe636bc9d7e6527/

Lite sorligt är att ännu en karaktär i filmen gått bort för bara någon dag sen.. :(
En av mekanikerna i filmen. "Wee-Man". Korta killen i skägg.

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, där är den ju!!! Bra letat Axxexs!:banana

Har sökt efter den på tuben för att kunna länka den till tråden. Den där rullen har stor del i att jag fångades av roadracing från första början och själv äger jag den på både VHS och DVD (inkl. bonusmaterial). Den minnesgode läsaren kanske till och med erinrar sig att jag talade mig varm för denna film redan i mitt första inlägg här i tråden. Så här presenterade jag filmen då:

"För er som är mer insatta måste jag bara rekommendera filmen "The Road Racers" av David Wallace. Den är inspelad under ett par år i slutet på 70-talet och producerad med stöd av konstrådet på Nordirland. Det är en dokumentär som skildrar villkoren för RR-förarna Mervyn Robinson, Frank Kennedy och inte minst välkände Joey Dunlop som sedermera kom att bli den mest framgångsrike föraren genom tiderna runt Isle of Man. Mycket möda är lagd på filmen och med vad som måste varit avancerad teknik för sin tid, med bl.a. både slow motion-bilder och onboard-sekvenser, fångas själva själen i roadracing i allmänhet och real roadracing i synnerhet. Å detta till på köpet i en ram som inte ens Hollywoods främste manusförfattare skulle kunna matcha, med den lilla skillnaden att här är allt på riktigt. Även om byxbenen numera är smalare och polisongerna (tyvärr!!!) blivit mindre så är mycket av amatör-racingens villkor oförändrade in i våra dagar. Den ständiga jakten på ekonomiska och materiella förutsättningar eller rädslan för skador och ena sidan, samt lyckan över en körupplevelse på gränsen eller ett bra resultat å andra sidan. Det är nog något som alla som någon gång varit involverade i sporten kan känna igen, oavsett tidsepok."

När jag fick skaka hand med Paul Robinson, Mervyns son, i depån på North West 200 våren 2005 så var det ett stort ögonblick! Lavina Cook som introducerade oss är för övrigt inte bara granne med Ryan Farquar, utan skymtar även hon förbi i en av scenerna i filmen.

Den som inte är torsk på country, tvåtaktsrök och polisonger efter att ha sett den här rullen saknar, om inte hjärna så åtminstone hjärta...:tungan

Bifogar en bild på Joey som exemplifierar attityden!:rock

joey12.jpg



På återhörande!
/Björn
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det behöver inte vara märkvärdigare än så här för att det ska upplevas som att man får något tillbaka från er läsare för timmarna man lagt bakom tangentbordet. För din del uttrycker du dig dessutom bättre i skrift än vad du verkar tro. När jag låg skadad i soffan i höstas fann jag stort nöje i att ta del av din reseberättelse från Nürnburg Ring. Tack för den!:hej

På återhörande!
/Björn

Där ser man :tungan
Jag försöker så gott jag kan =)

Jag hoppas att ditt ben läker som det ska så att du kan komma upp i sadeln utan bekymmer.

Jag satsar på att komma ner till Nürburgring i år igen.
Helt fantastisk miljö att vistas i, även utanför banan. :tummenupp
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, där är den ju!!! Bra letat Axxexs!:banana
...

Internet har inte blivit så stort än så att inte jag kan hitta det jag vill! :rolleyes:

Kommer ihåg att filmen fanns ute på youtube när vi skulle ner till Frohburg 2011. För vi visade den för Filip då. Men sen togs den bort.

På den här ryska sidan som har filmen så fanns bonusmaterial som inte jag har på min egen dvd. Han som gjorde filmen gör en återblick 23 år senare om hur filmen blev en sån kultfilm som den blev.
 

jonteronte

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Majorna
Hoj
nada
Jag o brorsan är sugna som fasen stt åka dit.. Nån som vet om det är tvärkört att hitta nån form av boende nu så här "god" tid innan :3freak
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jonathan, som kraschade framför Björn och bröt ryggen och armen bl.a, var ute idag och körde igen på sin ihopsatta Triumph igen på en träning på banan Jurby. Om jag fattat rätt så har han nu bytt 7 ramar på den hojen.. :näsblod

Bild från idag.
644373_10151275174611086_1249692912_n.jpg
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Filmen "Road Racers" togs bort på youtube pga copyrights.

Men den finns på en liknande Rysk filmsida.

Tror att om man är bara lite intresserad av riktig racing och inte sett den så kommer man gilla den så mycket så man köper en egen film. :)
http://rutube.ru/video/35300bbe810d83decfe636bc9d7e6527/

Lite sorligt är att ännu en karaktär i filmen gått bort för bara någon dag sen.. :(
En av mekanikerna i filmen. "Wee-Man". Korta killen i skägg.
RÄTT cool början på den rullen!!!:tummenupp
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Jag o brorsan är sugna som fasen stt åka dit.. Nån som vet om det är tvärkört att hitta nån form av boende nu så här "god" tid innan :3freak

Utan att ha gjort någon som helst research inför mitt svar på din fråga så skulle jag gissa att det kan bli lite småtufft för er att hitta boende med så här kort varsel om det är TT-tävlingarna i vår som ni ämnar besöka. Riktlinjen brukar vara att man ska vara ute ett år i förväg för att vara säker på att få ett bra boende och plats på färjorna, vilket annars brukar vara den stora flaskhalsen. Som vanligt så är det väl dock ytterst en fråga om hur motiverade ni är. Om ni är beredda att flyga över utan hojar och köra på jägarstuket med övernattning i knäppetält så går det säkert att lösa.:tummenupp Åtminstone om ni är flexibla med era resedatum.

Det finns annars en bra genväg för den som vill åka över till TT-tävlingarna på Isle of Man med sin egen MC, men som samtidigt tycker att det verkar lite meckigt att rodda hela boende- och reseplanerandegrejjen själv. SMC travel fixar allt runt omkring åt dig så att det enda du behöver koncentrera dig på är att ha ordning på dig själv och hojen. Jag har personligen ingen egen erfarenhet av att åka på den här typen av gruppresa men när jag var på MC-mässan i Älvsjö i slutet på januari så passade jag på att lyssna på ett föredrag av drivkraften bakom konceptet med resorna till IoM, PG Lundgren. Att döma av det som framkom där så tycker jag nog att detta förefaller vara ett vettigt upplägg. Det jag framförallt gillade var att allt inte verkar vara uppstyrt in i minsta detalj, utan att det tvärtom finns möjlighet för resenärerna att välja tempo på transportsträckorna, åskådarplatser m.m. efter eget huvud. Däremot står det alltid en bäddad säng och väntar när dagen är slut för den som vill. En stor fördel är annars, så vitt jag förstod, att framförhållningen inte behöver vara så lång eftersom PG redan bokat färjor och boende året innan. Vid föredraget så framgick det att deadline för att följa med på årets resa var någon vecka efter att MC-mässan var avklarad, men ring och kolla ändå för säkerhets skull! Det har ju hänt förr att folk har tvingats lämna återbud med kort varsel. Här är en länk med kontaktuppgifter och lite mer info:

http://www.svmc.se/travel/Researkiv/Resor---2013/Isle-of-Man-2013/

Men skynda dig att upprätta samband innan någon annan av trådens läsare hinner före...:brynad

Jonathan, som kraschade framför Björn och bröt ryggen och armen bl.a, var ute idag och körde igen på sin ihopsatta Triumph igen på en träning på banan Jurby. Om jag fattat rätt så har han nu bytt 7 ramar på den hojen.. :näsblod
Hårt virke i den där gossen! Som jag förstått det så har han haft stor glädje av metoden som man förespårkar på Isle of Man med att skynda på skelettläkningen i tryckkammare. Dean Martin, en Isle of Man-bo som kraschade vid Laurel Bank under samma tävling som mig och Jonathan och därför blev liggande på samma sjukhussal som oss, menade sig ha läkt ett trasigt revben på 10 dagar i tryckkammare efter en krasch för några år sedan. Vet att Connor Cummins dessutom mer eller mindre bosatte sig i tryckkammaren efter sin flygtur över klippkanten under TT 2010 och han kom ju också tillbaka förhållandevis snabbt med tanke på de omfattande skadorna.


RÄTT cool början på den rullen!!!:tummenupp
Självklart är den cool! En inledning på en film förväntas väl matcha resten av nivån på filmen, eller hur?:7peta Snubblade förresten över din racerapport från Oskarsdalsgatan i Varberg för ett tag sen och jag fick då omedelbara associationer till introt på filmen The Road Racers. Det måste väl ha varit en liknande scen som utspelade sig i Varberg i somras...:brynad Här är länken till Sveriges svar på Joey Dunlop för er som råkat missa den...:krama:hihi
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?254821-Racerapport-Oskarsdalsgatan-Varberg!!!!

På återhörande!
/Björn
 
Last edited:

hailwoodreplica

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2010
Ort
falkenberg
Hoj
ducati900ss-96
Road Racers

Hej Björn, till slut ger även jag mig till känna, en av dem som har följt din berättelse med stort nöje och fasa!!!! Liksom även min mor och far och farbror........ Jag hittade Road racers filmen på RFM, den lades upp för 4 månader sedan av "guzziken" under rubriken :
Irish.Road.Racing.The.Road.Races . Tack för underhållningen! Men jag undrar ju,? skulle inte du till doktorn för ngn vecka sedan? får man vara så privat att man frågar hur det gick?
Mvh Leif
 

Majk de Bajk

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
TÄBY
Hoj
ZX10R -08
Jag o brorsan är sugna som fasen stt åka dit.. Nån som vet om det är tvärkört att hitta nån form av boende nu så här "god" tid innan :3freak

Vi skall till ön en fjärde gång 2014 och vet av erfarenhet att det är lättare att få tag i boende om man har varit där några gånger och skaffat sig kontakter, inför resan 2011 ringde jag till några ställen i Douglas och i samtliga fall var svaret att man i första hand erbjuder gäster som innevarande år besökt TT't, logi kommande år.
Nu har vi hittat ett självhushåll i Port Erin där vi har bott tidigare och det var inga problem att boka raceveckan 2014, nu återstår bara Steam Packet färjan och där gäller det att hänga på om man vill ha vissa speciella avgångar.
Men som bg säger om man är lite flexibel vad gäller färjan och kan tänka sig camping så går det säkert att ta sig dit i år, börja med att gå in på www.steam-packet.com och se om det finns några platser överhuvudtaget, eller som sagt så finns SMC varianten.. där har man inte lyckats fylla alla platser tidigare år.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Här är länken till Sveriges svar på Joey Dunlop för er som råkat missa den...:krama:hihi
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?254821-Racerapport-Oskarsdalsgatan-Varberg!!!!

På återhörande!
/Björn

Ojojoj, "Sveriges svar på Joey Dunlop" är ju ett uttalande som ställer krav!!! Jag har inte sett hela "Road Racers" men om Joey var som de övriga jag såg där i början (har bara sett 10 minuter) så finns vissa kriterier att uppfylla:
- FETA sideburns. Sorry!
- Cig i mungipan. Sorry!
- Prata så ingen förstår! Sorry
- Snacka lite och låta resultaten tala! Nope!
- Gilla ladsvägsbanor. Hmmmm, sådär...
- Köra Transit med barn drällande runt överallt. Nix.
- Älska racing över allt annat. CHECK!!!!

En av sju funkade på mig! Mozz är nog en tveksam Joey Dunlop. Jag är nog mer som Kurtis Roberts som verkar vara en kul kille med få resultat!:)

Vi höres/syns Björn
#22 Mozz
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
So far So good!

Hej Björn, till slut ger även jag mig till känna, en av dem som har följt din berättelse med stort nöje och fasa!!!! Liksom även min mor och far och farbror........ Jag hittade Road racers filmen på RFM, den lades upp för 4 månader sedan av "guzziken" under rubriken :
Irish.Road.Racing.The.Road.Races . Tack för underhållningen! Men jag undrar ju,? skulle inte du till doktorn för ngn vecka sedan? får man vara så privat att man frågar hur det gick?
Mvh Leif

Hej själv Leif! Kul att du tar dig tid att bidraga med ett inlägg och extra skôj när du dessutom lyckats engagera hela familjen i min rapportering...:hihi Ursäkta mitt sena svar men veckodagarna ramlar iväg i en faslig fart och innan man vet ordet av är det helg igen. Sedan olyckan har jag tvingats överge skiftjobbet för att istället husera bakom ett skrivbord till dess att farbror doktorn väljer att lämna ifrån sig befälet över min vardag. Är det något jag saknar så är det just fridagarna mitt i veckan när man verkligen fick något väsentligt gjort, som att svara på frågor i den här tråden till exempel.;)

Du har helt rätt i att jag genomförde min sexmånaderskontroll av foten för ganska exakt en vecka sedan. Som jag tidigare beskrivit i tråden så är den kritiska punkten utvecklandet av nekros (vävnadsdöd) i de krossade skelettdelarna i fotleden. Detta är ett långsamt förlopp som kan ta upp till 2 år att fullborda, men om man klarar sig genom det första året så har man med stor sannolikhet (typ 95%) goda möjligheter att slippa drabbas av denna åkomma som i sig sägs framtvinga en steloperation av leden på sikt. Som jag också tror mig ha nämnt tidigare så fick jag berättat för mig av ortopeden på Isle of Man att jag löpte 60% risk att drabbas av nekros till följd av mina krosskador. I sann svensk anda så har läkarna här hemma var försiktigare med procentsiffror men så vitt jag lyckats läsa mellan raderna så verkar Mr. Hutchinson, min ortoped på Isle of Man, haft rätt bra koll på sina prognoser. Därför kommer jag att följas upp fram till ett år efter olyckan, d.v.s. till i slutet på augusti.

Vid min senaste kontroll, så här ett halvår efter kraschen, visade röntgenplåtarna glädjande nog ännu inga tecken på nekrossymtom i fotleden. Läkaren påpekade visserligen att faran inte på något sätt var över, men i min värld borde varje sådan här lyckad röntgen var tredje månad ändå successivt förskjuta oddsen till min favör. Skelettets läkningsprocess är svårt att påverka med sjukgymnastik men beträffande det jag själv kan styra över, styrka och rörlighet i leden, så hade jag också gått framåt sedan senast. Jag saknar nu t.ex. enbart ca. 25 procents rörlighet i fotleden men för att inte processen ska gå bakåt så är jag ålagd att fortsätta med mina övningar året ut. Min förhoppning om att få klartecken för löpning kom på skam och jag kommer att få leva med restriktioner om att inte utsätta foten för stötar, slag och vridningar till åtminstone nästa återbesök i slutet på maj.

På det hela taget så kan väl beskeden jag fick summeras med frasen "So far So good"!:tummenupp


Ojojoj, "Sveriges svar på Joey Dunlop" är ju ett uttalande som ställer krav!!! Jag har inte sett hela "Road Racers" men om Joey var som de övriga jag såg där i början (har bara sett 10 minuter) så finns vissa kriterier att uppfylla:
- FETA sideburns. Sorry!
- Cig i mungipan. Sorry!
- Prata så ingen förstår! Sorry
- Snacka lite och låta resultaten tala! Nope!
- Gilla ladsvägsbanor. Hmmmm, sådär...
- Köra Transit med barn drällande runt överallt. Nix.
- Älska racing över allt annat. CHECK!!!!

En av sju funkade på mig! Mozz är nog en tveksam Joey Dunlop. Jag är nog mer som Kurtis Roberts som verkar vara en kul kille med få resultat!:)

Vi höres/syns Björn
#22 Mozz

Haha... din helhjärtade passion för racing och din bombrepa på Oskarsdalsgatan måste ändå väl ta dig bra nära ikonerna i filmen...:tungan Speciellt som jag fått känslan av att det bara är din stora blygsamhet som hindrar dig från att införskaffa Transit och börja odla sideburns...;) Vad menar du förresten med att slarva med att göra läxan genom att enbart se de första 10 minuterna på The Road Racers. Som lärare borde du väl veta bättre.:mattias:hihi

För er som inte är bekanta med Mossberg, forumets meste racerapportör, sedan tidigare så måste jag bara få rekommendera alla hans alster som samtliga undantagslöst är synnerligen väl värda att ta del av. Mozz är en lagom tjock man i sina bästa år (något han inte drar sig för att lyfta fram i både ord och bild:rodnar) som skildrar sina racingeskapader med en stor portion värme, humor och inte minst ödmjukhet (förutsatt att läsaren är bevandrad i ironins sköna konst förstås:rolleyes:). Få har kort sagt ett lika stort racinghjärta som Mozz!:tummenupp

När jag exempelvis efter hemkomsten från IoM fick ögonen på hans racerapport från Ejes kurva på Gälleråsen, kunde jag inte undgå att fråga mig själv varför jag ägnat ett år av förberedelser och alla mina besparingar åt att söka eggelsen på The Mountain Course. För sent upptäckte jag att jag kunde ha nöjt mig med att stanna hemma i Sverige och köra fram och tillbaka genom Ejes för att uppleva den ultimata utmaningen för man och maskin. Närvarokänslan är total när Mozz beskriver hur han matar i växlarna upp mot Ejes och genom en och annan omsorgsfullt medveten felstavning lyckas han dessutom skickligt förmedla hur adrenalinet fortfarande forsar genom fingerspetsarna när han sedan slår sig ner för dela upplevelsen med sina läsare.
Världsklass helt enkelt!:tummenupp Läs själva: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?256520-TJOHO!-Jag-körde-om!!!-En-studie-i-rädsla

På återhörande!
/Björn
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Haha... din helhjärtade passion för racing och din bombrepa på Oskarsdalsgatan måste ändå väl ta dig bra nära ikonerna i filmen...:tungan Speciellt som jag fått känslan av att det bara är din stora blygsamhet som hindrar dig från att införskaffa Transit och börja odla sideburns...;) Vad menar du förresten med att slarva med att göra läxan genom att enbart se de första 10 minuterna på The Road Racers. Som lärare borde du väl veta bättre.:mattias:hihi

För er som inte är bekanta med Mossberg, forumets meste racerapportör, sedan tidigare så måste jag bara få rekommendera alla hans alster som samtliga undantagslöst är synnerligen väl värda att ta del av. Mozz är en lagom tjock man i sina bästa år (något han inte drar sig för att lyfta fram i både ord och bild:rodnar) som skildrar sina racingeskapader med en stor portion värme, humor och inte minst ödmjukhet (förutsatt att läsaren är bevandrad i ironins sköna konst förstås:rolleyes:). Få har kort sagt ett lika stort racinghjärta som Mozz!:tummenupp

När jag exempelvis efter hemkomsten från IoM fick ögonen på hans racerapport från Ejes kurva på Gälleråsen, kunde jag inte undgå att fråga mig själv varför jag ägnat ett år av förberedelser och alla mina besparingar åt att söka eggelsen på The Mountain Course. För sent upptäckte jag att jag kunde ha nöjt mig med att stanna hemma i Sverige och köra fram och tillbaka genom Ejes för att uppleva den ultimata utmaningen för man och maskin. Närvarokänslan är total när Mozz beskriver hur han matar i växlarna upp mot Ejes och genom en och annan omsorgsfullt medveten felstavning lyckas han dessutom skickligt förmedla hur adrenalinet fortfarande forsar genom fingerspetsarna när han sedan slår sig ner för dela upplevelsen med sina läsare.
Världsklass helt enkelt!:tummenupp Läs själva: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?256520-TJOHO!-Jag-körde-om!!!-En-studie-i-rädsla

På återhörande!
/Björn

Du är bara för snäll i dina omdömen! Samtidigt måste jag erkänna att jag flinar lite för mig själv när jag läser ett par av mina gamla alster; den du refererar till, att köra om i Ejes, skrevs i stark affekt och tåler att läsas! Jag håller med dig där, den är bra! Det tråkiga är att jag skriver bättre än jag kör... :huvet
Men TACK för berömmet, det är kul och något som vi borde vara generösare med lite till mans!

Då inställer sig frågan: Blir man snabbare av sideburns? Eftersom jag HAFT en gammal raceTransit, eftersom jag HAR smygrökat under min tonårstid (jag har det dokumenterat på analoga diabilder) så skulle jag ju faktiskt kunna få in fyra av sju på min lista om jag ordnade detta! Jag har ju noterat att DU har det, Macke har det, Joey och såklart Guy Martin. Borde jag skaffa sideburns? Jag har ju lagt mig till med artistnamnet Mozz ENBART för att det är 0,4 sek snabbare på varvet.
Så, hur mycket lägre varvtider ger sideburns på Torpet resp. Falken???
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Sideburns!

Du är bara för snäll i dina omdömen! Samtidigt måste jag erkänna att jag flinar lite för mig själv när jag läser ett par av mina gamla alster; den du refererar till, att köra om i Ejes, skrevs i stark affekt och tåler att läsas! Jag håller med dig där, den är bra! Det tråkiga är att jag skriver bättre än jag kör... :huvet
Men TACK för berömmet, det är kul och något som vi borde vara generösare med lite till mans!

Då inställer sig frågan: Blir man snabbare av sideburns? Eftersom jag HAFT en gammal raceTransit, eftersom jag HAR smygrökat under min tonårstid (jag har det dokumenterat på analoga diabilder) så skulle jag ju faktiskt kunna få in fyra av sju på min lista om jag ordnade detta! Jag har ju noterat att DU har det, Macke har det, Joey och såklart Guy Martin. Borde jag skaffa sideburns? Jag har ju lagt mig till med artistnamnet Mozz ENBART för att det är 0,4 sek snabbare på varvet.
Så, hur mycket lägre varvtider ger sideburns på Torpet resp. Falken???

Glöm allt vad dyra fjädringskomponeneter och vråltrimmade motorer heter, Mozz. Om du verkligen är ute efter att kapa varvtider till sommaren så är det mycket riktigt inget annat än ett par rejäla sideburns som gäller. Själv har jag länge värnat detta stilelement som en hyllning till racingens gyllene era, när stålmän som Fittipaldi och Stewart gjorde upp om F1-titlarna på banor som Nürburgrings nordslinga och då Isle of Man fortfarande ingick som en deltävling i roadracing-VM. Britter och irländare är som bekant ett konservativt släkte och traditionen med kindbehåring vårdas fortfarande ömt på realroadracing-scenen i öriket. Guy Martin får väl anses som den stora förgrundsfiguren efter all uppmärksamhet med Closer to the edge-dokumentären, men den skarpsynte har även sett bl.a. förare som Plater och M Dunlop glida runt i depåerna iförda sideburns. För att inte tala om alla mekaniker, funktionärer och publik som man kan se skymta förbi i bakgrunden på i stort sett varje real roadracing-DVD, som också drar sitt strå till stacken för att vårda sedvänjan.:kär

För egen del har jag helt blygsamt noterat att för varje gång jag lagt mig till med ytterligare några kvadrat kindskägg så har varvtiderna, oavsett bana, sjunkit i motsvarande grad på ett sätt som varken nya däck, fjädringsrattande eller topplocksportande kunnat matcha...:va Ett fenomen som för övrigt även andra polisongambassadörer i SM-depån som exempelvis Macke Granstedt och Sleven säkerligen också kan skriva under på. Det enda som bekymrar mig en smula för egen del är väl att min utvecklingspotetial som förare snart börjar bli ganska begränsad, då helskägg inte har ett dugg med roadracing att göra...:gnissla

Om inte ovanstående argument är nog för att få Mozz och andra läsare av tråden att sluta raka sig på kinderna så vill jag avslutningsvis uppmana alla och envar att göra en närmare analys av ordet "SIDEBURNS" sammansättning. Det blir då uppenbart för varje sann racingentusiast att ordet, oavsett vad alla lexikon säger, helt enkelt måste ha sitt etymologiska ursprung från de i motorsportsammanhang välkända begreppen "highSIDEr" och "BURNout"! Vad kan väl med andra ord vara mer kännetecknande för en sann roadracingfantast än ett par ståtliga sideburns!:D

Bjuder på lite inspiration från gamla hjältar inför sommarens nya trend i racingkretsar...:tungan

ron-haslam.jpg


Fittipaldi_74_belgium_1_bc.jpg



Den som kan sin roadracinghistoria minns dessutom att vår svenske världsmästare Kent "Göken" Andersson till och med var så hård att han formgav sin hjälm efter sina polisonger för att imponera på tjejerna (och SVEMO-pamparna:rolleyes:)
OW15%201975%20%20Kent%20Andersson.jpg


På återhörande!
/Björn
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top