ISLE Of MAN - racerapport!

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Planerna för road racing-säsongen 2020.

94640615_3019707204762201_5785972129178583040_o.jpg
Ingen har vid det här laget kunnat undgå att missa att coronakrisen fått så gott som hela världen trycka på pausknappen i de flesta avseenden. Följaktligen har inte heller jag haft så mycket intressant att rapportera om för er som följer mina förehavanden på två hjul.

Under mars och april hade jag hoppats på att få ge er en glimt av arbetet bakom kulisserna från en två dagar lång provkörning av Michelins nya serie av slicks och bandagsdäck på Almeriabanan i Spanien, samt ett test av nya Ducati Streetfighter V4S på Ascaribanan i samma land. Båda dessa äventyr gick av förklarliga skäl om intet men Duccen fick jag åtminstone lägga vantarna på under en hel helg här hemma i Sverige och det har resulterat i en fem sidor lång artikel i nästa nummer av Allt om MC.

Nåväl, när jag nu skriver är det istället för att officiellt delge planerna för road racing-säsongen 2020, även om allt för tillfället är uppskjutet på obestämd framtid. Ni som träffat mig på någon av mina Isle of Man-föreläsningar i vinter (eller MC-mässan i januari) har fått lite förhandsinformation men för övriga är det hög tid att jag delar med mig. Förutom full säsong i classic och Supermono-klassen (precis som ifjol) och lite inhopp i endurance dök det i höstas upp en möjlighet att under säsongen 2020 tävla med en annorlunda och spännade motorcykel.

För första gången någonsin har jag nämligen fått möjlighet att tävla i Moto3-klassen i SM i samarbete med min mångårige vän Henrik Nordgren och hans racingteam. Jag har under min 20-åriga tävlingskarriär hunnit tävla med allt från tvåtakts 125:eek:r och 250cc till fyrtaktare på 600cc och 1000cc på högsta nationella nivå. Någon Moto3:a har jag aldrig tidigare suttit på. Klassens reglemente föreskriver i grunden 250cc, fyrtakt och max en cylinder. I VM utvecklar en Moto3:a i dagsläget ungefär 60 hästar på bakhjulet men med trimningsgraden hemma i SM ligger de på ca. 50 hk vilket räcker till en toppfart runt 210 km/h.

Vad är det då som lockar mig att prova en Honda i Moto3 när jag för inte så länge sedan tävlat med en 200 hk stark BMW? Vikten och kurvhastigheten så klart. Med en totalvikt på drygt 80 kg kan man köra fortare än med någon annan motorcykel på den punkt i en kurva där det normalt går som långsammast. Om man törs hålla tillräckligt hög ingångshastighet vill säga.

En annan sak som triggar suget att prova en Moto3 är att det idag är den enda klassen i SM där det handlar om prototyp-racing. Det vill säga att motorcyklarna är byggda för racing från början utan några som helst kompromisser. I alla andra klasser är det sedan 250 GP-klassen ströks ur SM 2011 frågan om gatlegala landsvägsmotorcyklar som man sedan modifierar för racing. Hur häftigt den än må vara med mycket effekt och hur fina och bra landsvägshojarna än blivit med alla sina elektroniska förarhjälpmedel så kan de aldrig mäta sig med körupplevelsen och feedbacken från chassit som en riktig racer ger sin förare. Det vet alla som någon gång fått tillfälle att prova skillnaden.

För några dagar sedan hade jag möjlighet att köra in den nybyggda motorn och prova ut körställning m.m. Skillnaden är avsevärd mot vad jag vant mig vid de senaste säsongerna.

Jag ber att få återkomma med lite intryck framöver när vi fått möjlighet att genomföra det första officiella testet och det blivit tillfälle att gasa lite på riktigt. Allt hänger på hur tränings- och tävlingsrestriktionerna utvecklar sig framöver.

På återhörande
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Intervju om mina år i manx gp på isle of man...

2012-08-22-060.jpg
BILDTEXT: "På väg upp för berget under träningsveckan vid mitt första år på Isle of Man 2012. Den orangea västen måste alla newcomers bära och om jag inte minns fel var jag snabbast bland alla nybörjarna kvällen när det här fotot togs. Jag minns också att kontrasten var ganska stark mot vad jag var van vid från banorna hemma i Skandinavien där sandfållorna här var utbytta mot stenmurar och taggtråd."

...för någon vecka hörde Stevie Rial, chefredaktör på Road Racing News, av sig och ville ställa några frågor gällande mitt deltagande i Manx GP 2012 & -14. Han berättade att de körde en artikelserie där förare som på något sätt gjort avtryck på Isle of Man fick minnas tillbaka om hur det hela började genom att besvara 6 frågor.

Tanken var så klart att artikelserien skulle tjäna som uppladdning för höstens Manx GP när nu TT-tävlingarna ställts in. Min intervju publicerades i lördags, Idag har vi dock nåtts av det tråkiga beskedet att regeringen på Isle of Man beslutat att även stryka årets Manx GP och Classic TT. Trist, men jag gissar att man inte hade mycket att välja på under rådande omständigheter med syftet att försöka begränsa de ekonomiska skadorna så gott det går.

Nåväl, här kommer länken till intervjun...

https://roadracingnews.co.uk/manx-gp-top-6-bjorn-gunnarsson/

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
PATON i ALLT OM MC nr 3 2020!

76907171_172150743846501_5330816725131576279_n.jpg

I slutet på förra veckan hamnade senaste numret i tidningsdiskarna runt om i landet.

Förutom att jag i denna utgåva författat en femsidig provkörning av nya Ducati Streetfighter V4S (som dessutom pryder framsidan) kan jag för alla er som otåligt väntat också tillkännage att Paton-artikeln nu äntligen kommit på pränt.

Vet inte hur många gånger jag har fått frågan i vinter om i vilket nummer Patonen ska vara med, inte minst under MC-mässan där den som bekant stod i Allt om MC:s monter. Men nu är det alltså dags under rubriken "Månadens klassiker".

Egentligen skrev jag klart utkastet till brödtexten redan i höstas baserat på erfarenheterna från förra säsongen och från början såg det också ut som att reportaget kanske skulle kunna få plats i mässnumret Nr 1.

Då vårens nyheter behövde ytterligare utrymme och eftersom chefredaktör Sandholm tyckte att det vore synd att kapa i textmassan så fick den gröna skönheten vackert maka sig. Dessutom skulle varken Elizabeth Johanssons åkbild eller de omsorgsfullt tagna studiobilderna som Cruus tog på förlaget i Karlskrona inte komma till sin rätt i komprimerat format. Ett klokt val av Sandholm om jag får säga det själv när jag nu bläddrar igenom det färdiga resultatet.

Totalt har det alltså blivit 10 sidor signerat frilansare Gunnarsson i denna tidning och redan nästa vecka ska jag iväg på nästa AoMC-test. Det kommer att bli ett lite annorlunda knäck för min del men något jag verkligen sett fram emot under lång tid. Jag bad nämligen om att få testa de här hojarna redan i fjol men av olika omständigheter gick det då inte att lösa. Fortsättning följer med andra ord...????

På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
På tal om nummer...I dagarna har nummer 4 av Classic Bike kommit ut. Där finns ett reportage som jag har skrivit om mitt första besök på Isle of Man för 50 år sedan. Alltså 1970. Ta en titt!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag gillade bogseringen, det hade jag inte gett mig på :)
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Vill man veta mera om roadracing på 60-70-talet så rekommenderas
Leif Rosells trilogi i ämnet, finns att låna på biblioteket.
Mycket läsvärda för oss gammlingar:)
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Intervju, vet ej om den har visats i tråden men tror den är från 2019

https://www.youtube.com/watch?v=P6jT45f1-P8

Lyssnar på Motorcykelradion, äldre sändningar blir som nya i nutid.

https://motorcykelradion.se/

Tack för att du uppmärksammade mig på att den här intervjun blivit publik Kyrkratta! Hade nästan glömt bort att den gjorts. Träffade Andreas i samband med sista classic-racet i fjol och vi hade ett intressant samtal kring racingen på Isle of Man. Förhoppningsvis innehåller den lite givande stoff för dem som inte är så insatta ännu i real road racingens blå band.

På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Jag har suttit och plockat pixlar nu i ett par timmar för att önska er som hänger här på tråden En Glad Midsommar! Bilden är förstås ett falsarium men nu orkar jag inte peta mera. Jag erkänner... det blev så där...
Midsommar.jpg
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Farsan sa att du var med i Kristianstadsbladet häromdan. Dock kunde jag inte se det digitalt. Men jag kör hem till farsan och kollar ikväll.

Din far har rätt. TT (i det här fallet tidningarnas telegrambyrå) gjorde en intervju i början av juni om MC-polisverksamheten. Den verkar ha valsat runt över hela landet de senaste veckorna.:hihi

Jag har fått MMS med foto på artikeln från Gävle i norr till Helsingborg i söder tror jag bestämt.:banana

Tänk om en artikel om racing kunde få samma genomslag.:tummenupp
/BG
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Bikeweek & sm-rapport!

110302760_3244483892284530_7019945513861239546_o.jpg

Bikeweek i juli på Gelleråsen i Karlskoga har varit en högtid för alla racingintresserade svenska motorcyklister sedan decennier tillbaka. När jag började tävla på 90-talet brukade arbetsdagarna inramas av Norska Mästerskapen första helgen och Svenska Mästerskapen på samma bana helgen efter. Däremellan var det träningsdagar för racefolk och trackday-åkare med avbrott för en endurancetävling mitt i veckan.

Bikeweek lever vidare och jag har befunnit mig här sedan i onsdags när jag och Nordgren-teamet körde en träningsdag med Moto3:an. Igår ägde endurancetävlingen rum, men den valde jag att stå över i år för att hålla kroppen fräsch. Idag har vi istället klarat av friträningarna inför helgens SM-deltävling som drar igång imorgon lördag. Så här i grevens tid tänkte jag därför hinna med att dela med mig av funderingarna från första SM-helgen på Anderstorp i början på den här månaden. Några av er läsare har ju hört av sig och efterfrågat en lite mer detaljerad rapport.

LÖRDAG
Som jag nog redan nämnt blev det två förstaplatser på Anderstorp. Tveklöst har jag delvis det dåliga vädret att tacka för det, samtidigt som ett par av de värsta konkurrenterna hade maskinproblem. Den ene fick batterislut på lördagen och den andre körde av sin kedja i ledning i samma race. Regn och blött underlag premierar rutin och förmåga att läsa av fästet eftersom det kan variera från varv till varv beroende på om regnet avtar eller ökar. Det visade sig att jag snabbt kunde hitta förtroende för både hoj och de nya Bridgestone-däcken som jag aldrig provat i regn tidigare.

SÖNDAG
Under söndagens race i lika eländigt väder tog jag tidigt ledningen men blev omkörd efter några varv. Dessvärre kraschade denne medtävlare i ”halkhögern” ut på gamla start&mål-rakan i Anderstorp. Vid det laget hade han och jag dragit ifrån resten av fältet så pass att de sista fyra varven bara handlade om att vårda hojen in i mål och hoppas att inget skulle gå sönder. Allt höll ihop och det betydde att jag kunde inkassera min första dubbelseger i SM någonsin. Fantastiskt kul!

SM I KARLSKOGA
Inför helgen ser det i skrivande stund ut att kunna bli torra tävlingar på lördag men däremot mest regn hela söndagen. Startfälten är i år tyvärr lite ”corona-decimerade” i det flesta klasser eftersom inte alla förare verkar ha varit beredda när riksidrottsförbundet släppte på tävlingsförbudet för nationell idrott för ca en månad sedan. De största entusiasterna är dock på plats och även om startfälten inte är så stora så bjuds de ofta på täta och spännande tävlingar.

TV-SÄNDNINGAR
Då corona-reglerna inte medger något publikinsläpp på motorstadion livesänds istället loppen över youtube med svenska kommentatorer. Gå in och kika på youtube och sök på ”roadracingSE”.

Moto3-tävlingarna äger rum 14:05-14:35 på lördag och 13:35-14:05 på söndag.

På återhörande!
/Björn

FOTOGRAF: Fredrik Eklöf
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top