ISLE Of MAN - racerapport!

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Isle of teneriffa - reserapport!



Ingen racerapport, men väl en reserapport. Nyss hemkommen efter en utflykt på tre dagar till Kanarieöarna dit Yamaha hade bjudit in till provkörning av nya Yamaha Tracer 700. Modellen klassificerar Yamaha som sitt sporttouringalternativ i mellanklassen och den delar samma 689cc radtvåa som modellsyskonen MT07 och Ténéré 700. Mina intryck av hojen redogör jag för i nästa nummer av Allt om MC som kommer ut i butik i mitten på mars.

Här tänkte jag istället passa på att dela med mig av lite tankar om ön som en eventuell tillflyktsort för en vintertrött svensk biker. Själv har jag aldrig ägnat en tanke på att sätta min fot på ögruppen tidigare då det där med all inclusive-hotell och solstolssemester inte riktigt är min grej. Nu fick jag dock erfara att vägnätet är otroligt underhållande med bra asfaltskvalité och oräkneliga kurvor. Yamaha hade lagt en rutt på ca. 25 mil och det var inte många kilometer där som jag inte skulle ge fem stjärnor av fem möjliga ur ett hojåkarperspektiv. Vid en överblick på kartan inser man att vi täckte av en stor del av ön under den här dagen. Men om man som jag bara tycker att en riktigt bra vägsträcka blir mer underhållande ju mer man kör in sig på den är det inget som behöver bekymra. Vi passerade dessutom gott om inbjudande avtagsvägar som jag gärna hade utforskat om tid funnits.

En snabb googling på nätet efter hyrhojar visar att det dessutom verkar finnas paket som omfattar möjlighet att köra både på Teneriffa och närliggande Gran Canaria och då torde det inte vara problem att hitta helt nya vägsträckningar under en veckas tid för den som vill. Dessutom är ju terrängen bitvis mycket spektakulär med mycket lämningar av vulkanisk aktivitet. Att tänka på är att temperaturskillnaden kan variera ganska mycket beroende på vilken höjd över havet man befinner sig. Jag läste av allt från 8-25 grader på temperaturmätaren i Tracerns display, men med ett ullunderställ under skinnpajen och kevlarjeansen funkade det kanon.

Till sist några råd om hojval. Välj inte för stort! Tracern fick mest jobba på tvåan och treans växel och om du som jag gillar att vara aktiv i körningen törs jag lova att du har roligare ju mindre hoj du väljer. Prioritera låg vikt, bra bromsar och god nedläggningsvinkel så har du en formel som ger mest valuta för stålarna.

Teneriffa kan alltså rekommenderas för den knutte som vill bryta vintertristessen. Framförallt för att det är så solsäkert och lättillgängligt.

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Tack till Beviks för en trevlig kväll!

BG2 (2).jpg

Just när Kung Bore äntligen valt att begåva oss med ett rejält snötäcke begav jag mig under gårdagen de 65 milen tur och retur till Linköping och ett av Sveriges äldsta MC-varuhus, nämligen Beviks.

Där hade Peter och Stefan Wass med personal bjudit in medlemmarna ur svenska BMW-klubben i Östergötland till lite förströelse i väntan på att vägarna ska bli snöfria igen. Förströelsen bestod av mig och mitt Isle of Man-föredrag.

Trots lite teknikstrul med att få dator, projektor och högtalare att lira ihop löste det sig hyggligt till slut och jag tror att de flesta åhörarna gick därifrån nöjda efter våra timmar tillsammans. Förhoppningsvis blev de också sugna på att någon gång i framtiden göra ett besök på Isle of Man, The Road Racing Capital of The World.

Som kuriosa för alla er TT-vänner där ute kan nämnas att Peter Wass berättade att han besökt ön i mitten på 80-talet när han var med och hjälpte Anders Andersson i dennes satsning på F1-VM (föregångaren till dagens World Superbike) med en GSXR750. Ett givet samtalsämne nästa gång ni besöker Beviks, eller hur?????????

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Har du sadlat om?
Haha... alla sätt att få ihop en racingbudget på är bra. Vissa sätt är dock mindre bra än andra...:tungan
/BG

Jag har för mig att en gasvajer gick av för Anders på Ön.

Där ser man. Jag vet tyvärr inte mycket alls om Anders körningar på ön. Det sägs att han inte var överförtjust i att TT räknades in i F1-VM då han inte hade erfarenhet av banan sedan tidigare och därmed hade ett rejält handikapp på Joey och de övriga konkurrenterna i toppen av serien. Men det är som sagt inga förstahandsuppgifter så jag vet egentligen inte. Dubbel-Anders gjorde dock riktigt bra resultat för att ha så ringa erfarenhet av den långa bansträckningen.:tummenupp

På återhörande!
/BG
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Viken Anders diskuterar ni? Gasvajeranders alltså? Har han ett efternamn?
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Jaha, Jag tolkade BG:s inlägg som att det fanns två Anders, Anders OCH Dubbelanders. Men då vet jag vem ni menar såklart! Tack för ditt beröm om min bild. Det finns många flera på mitt Instagramkonto #siljaorebro. Ta en titt! :)


BG skrev:
"Där ser man. Jag vet tyvärr inte mycket alls om Anders körningar på ön. Det sägs att han inte var överförtjust i att TT räknades in i F1-VM då han inte hade erfarenhet av banan sedan tidigare och därmed hade ett rejält handikapp på Joey och de övriga konkurrenterna i toppen av serien. Men det är som sagt inga förstahandsuppgifter så jag vet egentligen inte. Dubbel-Anders gjorde dock riktigt bra resultat för att ha så ringa erfarenhet av den långa bansträckningen."
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
ALLT OM MC Nr 2 2020...

89645944_2914109918655264_6538294062628208640_o.jpg

...kommer ut i butikerna idag och där har Tracern som jag provkörde på Teneriffa för några veckor sedan fått äran att pryda omslaget. Förutom en massa spännande touringreportage och provkörningar vill jag så klart också slå ett slag för numrets klassiker-reportage.

Den minnesgode läsaren kanske kommer ihåg att jag var nere i Skåne i somras för att provköra fyra stycken gamla Boxer-BMW som alla tjänstgjort inom polisen mellan åren 1959-2010? Jag hade två fantastiskt inspirerande dagar ihop med tre pensionerade kollegor från MC-polisveteranerna som välvilligt ställde upp med allt från hojar och tidstypiska uniformer till detaljkunskaper och anekdoter.

Efter hemkomsten var jag angelägen om att försöka göra något utöver det vanliga med reportaget och la därför en hel del tid på att få ihop alla lösa trådar och obesvarade frågeställningar som ännu hängde i luften. Efter mycket grävande i arkiven, letande på nätet och flitigt telefonerande till gamla poliser, mekaniker och garageförmän som var med när det begav sig vill jag tro att jag, tillsammans med Lasse Svenssons fina bilder, till slut fick ihop ett reportage som kan vara av intresse för ganska många. Både för dig som kanske tjänstgjort som MC-polis under epoken och för dig som drog skrönorna utanför korvmojen om hur du nyss undkommit ett koppel BMW-bumsar med din trimmade Zündapp.????

Läs och döm själva!

Skulle det rent av vara så att du som läsare råkar ha en spännande hoj med en historia som du vill ha berättad av mig så är du varmt välkommen att höra av dig.

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Den här kanske intresserar mässingen.
Wow... de där är inte särskilt vanliga. Jag gick ut i par med en Norton Wankel (Steve Hislop replika) på träningen under Manx GP 2014 och kan efter den upplevelsen intyga att med rätt avgassystem går det att få de där motorerna att låta fräckare än någon annan mc-motor jag hört. På tomgång lät den som en Top fuel dragster!
:rock

På återhörande!
/Björn
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Citat från en amerikansk polare

"I've spent 12 years preparing for the zombie apocalypse and now we're all gonna die of a fucking mancold!"
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Glad Påsk!

Jag önskar alla här på tråden en Glad Påsk trots omständigheterna! Håll er friska.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Kanske redan varit uppe men förvånad blev i alla fall jag när Björn kom spatserande i detta klipp:
https://youtu.be/zMv0ETbbYdk?t=2658
View attachment 453594
Those were the days...:D
/BG



Japp, post 4118 av mig. Riktigt kul och tåls att ses igen! :yoparty
Du var först Daniel!:tummenupp
/BG

Hallå !! Karin är med oxå !!
Hon var/är oumbärlig för att få allt att klaffa mellan träningar och race!:kär
/BG
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top