ISLE Of MAN - racerapport!

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Nyss hemkommen efter en joggingrunda i 25-gradig värme här på västkusten och MC-suget är större än på länge...:)

Jag har producerat en hel del text i tryckt form den senaste månaden men det var ett tag sedan tids- och inspirationskurvorna hittade en gemensam skärningspunkt där jag också skapade nog med utrymme i livet för ett nytt inlägg här på sociala medier.

Inom de närmaste veckorna har jag dock åtminstone ett par intressanta saker att presentera i mina kanaler på nätet så bättring utlovas...:D

View attachment 448794
Tills vidare vill jag dock börja med att rikta ett stort tack till arrangörerna, Donald Duc´s och Lomma Sportscar Drivers, för några roliga timmar ihop i samband med min Isle of Man-föreläsning nere i Malmö för ett tag sedan. Det var första gången jag kört min presentation i samband med en middag och besökarna som var där fick förhoppningsvis inte bara en del nya insikter i TT-racingens förlovade land utan kunde också lämna lokalerna med mätta magar. Ett kul initiativ och några av de mest intressanta frågeställningarna fick jag också tillfälle att besvara i lugn och ro över matbordet.

För er som inte redan fått förhandsskvallret genom att besöka någon av mina föreläsningar i vår och som gärna vill veta vad som är på gång till nästa inlägg (beräknat till någon gång nästa vecka), så är ni varmt välkomna att besöka Sviestad (Linköpings motorstadion) nu på söndag den 28/4. Då är det nämligen premiärträning för mig på två riktigt spännande och kanske några av de mest renodlade racermaskinerna som finns inom landets gränser idag. Jag kommer att få förmånen tävla med dem båda under säsongen 2018. Ni som befarat att jag helt "gjort patron ur" bara för att det inte blir något TT i år får alltså tänka om...:tungan

Som vanligt utlovas att jag ska försöka hinna bjuda alla som vill komma och prata Isle of Man med mig på en kopp kaffe. De som dessutom är iförda något BG-racingplagg kommer att ha goda utsikter att få en kaka till också...:tummenupp

På återhörande!
/Björn

OBSERVERA OCKSÅ ATT JAG OCH PETER HAR 7 PLATSER PÅ VÅR SUPPORTERRESA TILL ISLE OF MAN TT 30 MAJ-8 JUNI ATT FÖRMEDLA PÅ GRUND AV ATT REDAN BOKADE RESENÄRER AV OLIKA SKÄL FÅTT FÖRHINDER.

JAG HAR FÅTT INDIKATIONER PÅ ATT ÅTMINSTONE NÅGON AV DESSA RESENÄRER ÄR VÄLDIGT ANGELÄGEN OM ATT FÅ SIN PLATS SÅLD SÅ FÖR DEN SOM ÄR SNABB OCH SOM KAN FRIGÖRA SIG AKTUELL TIDSPERIOD KAN DET FINNAS ETT VISST UTRYMME ATT FÖRHANDLA OM PRISET OCH KANSKE RENT AV GÖRA ETT KLIPP!

MER INFORMATION OM DETTA LÄMNAS AV PETER KARLSSON PÅ:
petersevenemang@gmail.com

Jag kan tyvärr inte åka ner till Sviesta i morgon, så jag missar både kaffe och kaka och dessutom möjligheten att få se dig på de nya hojarna.:( Lycka till !.

Inväntar med spänning på nästa inlägg.:fakta:)
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Semper, misssade du Sviestad? Har du en dubbelgångare? Tack för hjälpen.
Kul att se Björn på både den gröna och den vita. Som alltid prydligt styrda runt banan. Verkligen finlir av mekarna att få hojarna att prestera optimalt för sin chaffis.
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Semper, misssade du Sviestad? Har du en dubbelgångare? Tack för hjälpen.
Kul att se Björn på både den gröna och den vita. Som alltid prydligt styrda runt banan. Verkligen finlir av mekarna att få hojarna att prestera optimalt för sin chaffis.

Jag skulle inte åka dit men omprioriterade. Ingen dubbelgångare alltså, och jag tror inte världen skulle klara av 2 stycken mig:).

Ja Björn kör verkligen vackert:fakta och gröningen var en skönhet.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Road racing-säsongen 2019

IMG_7595.JPG

Då var det dags för det "officiella" avslöjandet av vad sommaren 2019 har att erbjuda...

I söndags var det nämligen äntligen tid för min första testkörning av de båda tävlingshojar som jag kommer att fokusera på i år (vid sidan om en del andra kul gästspel). Om du som läsare inte känner till något av fabrikaten så är det fullt förståeligt, då det uteslutande handlar om rena racingprodukter.

Den gröna cykeln till höger i bild är en PATON 500 GP Bicilindrica. Märket grundades redan 1958 ur resterna av den anrika italienska fabriken Mondials tävlingsavdelning och ägs idag av SC Project som bl.a. levererar avgassystemen åt Marc Marquez & Jorge Lorenzo HRC-Hondor. Paton har så gott som uteslutande ägnat sig åt produktion av racermaskiner och tävlade i MotoGP så sent som på 90-talet under egen flagg, men har på senare tid mest låtit tala om sig då de vid de två senaste säsongerna vunnit Lightweightklassen på Isle of Man med Rutter och Dunlop som förare. Märket hade dock sin storhetsperiod i GP-sammanhang i slutet av 60- och början på 70-talet när man konstruerade en 8-ventilad parellelltwin med en del innovativa lösningar som bl.a. kassettväxellåda. Det är alltså en nybyggd version av denna 60-tals racer som jag kommer att få låna av en välvillig svensk ägare under sommaren för att tävla i den nordiska classic racing-serien med.

Det som gör Paton 500 GP speciellt som märke, till skillnad från andra nytillverkade classic racing-maskiner som t.ex. Norton Manx, Matchless G50 och MV Agstas 3-pip, är att Paton 500 GP inte är en kopia. Den tillverkas nämligen av så gott som av samma människor som konstruerade originalet och därför kallas den för "Riedizione" istället för replica. Detta aktuella exemplar har tillverkningsnummer 31 och beställdes hösten 2017 och anlände till Sverige i januari i år. Priset är över en miljon svenska kronor och eftersom maskinerna handbyggs på beställning är leveranstiden mer än ett år. Vi i teamet fick möjlighet att komma och besöka fabriken i Milano i höstas för att ta en titt på slutskedet av produktionen. Som av en händelse är den dessutom beställd i TT-edition vilket bl.a. innebär oljekylare, stor tank etcetera, något som gör att den har förutsättningar att klara av ett Classic TT på Isle of Man i framtiden. Ni som följer racingen på ön vet säkert att John MaGuinness vann 500-klassen på en likadan Paton i höstas. OM det blir något besök på Isle of Man med detta exemplar är dock långt ifrån klart men de maskinella förutsättningarna finns åtminstone. Planen i dagsläget sträcker sig inte längre än att lära känna maskinen under ett par säsonger på hemmaplan först.


Den vita maskinen är något ännu ovanligare, nämligen en Martebo MR02. Om än inte lika dyr i inköpspris så uppnår den sin exklusivitet genom att vara handbygd i endast ett exemplar av sin konstruktör och ägare Magnus Martebo. Den är byggd enligt helt egna idéer för att vara konkurrenskraftig i Supermono-klassen. Supermono är tillsammans med Moto3-klassen den enda möjlighet att som åskådare i Sverige kunna bevittna prototyp-roadracing, d.v.s. maskiner som inte är ombyggda landsvägsmaskiner utan enbart utvecklade för racing likt MotoGP-klassen på VM-nivå. Även om den nordiska Supermono-klassen är betydligt mer "low key" än MotoGP finns det massor av innovativa tekniska lösningar och många fräcka byggen. Reglementet i sig föreskriver max en cylinder och fyrtakt vilket begränsar hästkraftsantalet till någonstans mellan 70-100 beroende på trimningsgrad, men det är ofta väldigt lätta byggen vilket ger hyggliga prestanda och extremt roliga vägegenskaper. MR02:an har ett hemsnidat rörramschassi, löst baserat på måtten från en 250GP-racer och motorn består av en BMW-bottendel ihopparad med en Ducati 1198R-topp.

Jag kommer förhoppningsvis få möjlighet att återkomma till våra öden och äventyr under säsongen.
Tävlingskalendern ser ut som följer för båda maskinerna och jag hoppas kunna köra allt utom premiären i Finland;

Jurva 17-19/5 Nordic Championship; Finska deltävlingen
Våler 14-16/6 Nordic Championship; Norska deltävlingen
Anderstorp 28-30/6 Nordic Championship; Danska deltävlingen, Svenska Cupen
Årsracet 2-4/8 Nordic Open, Svenska Cupen
Gelleråsen 30/8-1/9 Nordic Championship; Svenska deltävlingen, Svenska cupen

Men först ska jag delta i årets första race i Svenska Endurance Cupen på Anderstorp nu på Söndag...

På återhörande!
/Björn
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Härligt Björn
En Paton är ju helgrymt och Martobos cykel är helgrymt den också.
Anderstorp är bokat sen länge
Får se om tid finns för att åka till Mossen på söndag, utbyggnad på G här.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Otroligt häftiga maskiner!
Ser ut att kunna bli en riktigt kul säsong.:tummenupp
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Kul! Och, trevligt att ses i söndags!:tummenupp
Nöjet var ömsesidigt! Ska bli trevligt att dela depå i sommar Magnus. Det är ju några år sedan vi stod på startlinjen i SM ihop senast. /BG

Härligt Björn
En Paton är ju helgrymt och Martobos cykel är helgrymt den också.
Anderstorp är bokat sen länge
Får se om tid finns för att åka till Mossen på söndag, utbyggnad på G här.
Aha, hoppas du tar med Felicia då också. Hon är ju en av min bästa supportrar.:tummenupp /BG

Det där låter ju alldeles fantastiskt skoj!
Kan inte uttrycka det bättre själv...:rock /BG

Otroligt häftiga maskiner!
Ser ut att kunna bli en riktigt kul säsong.:tummenupp
Det finns goda förutsättningar för nya spännande upplevelser och utmaningar i sommar. Hoppas vi ses i depån någonstans i sommar Josef. Gissar att du är inblandad på ett hörn i Morris nya spännande planer ihop med Mozz...:banana?

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Döden.

Vy över Isle of Man.png
Vy från Isle of Man...

Som bekant för de flesta som följt mig ett tag försöker jag ju vara ganska noga med att skilja på min yrkesroll som polis och mitt "civila" jag som racerförare. I princip allt jag skriver om på nätet är tänkt att ha bäring på mitt intresse för motorcyklar och då i synnerhet road racing och Isle of Man.

Ibland korsas dock rollerna när man minst anar det. För ett tag sedan fick jag i uppdrag av min lokale polischef att ta emot en journalist från Göteborgs Posten som skrev en artikelserie om människor som hanterar döden i jobbet. Jag har ju haft anledning att fundera över livet och döden ganska ingående både yrkesmässigt, men inte minst privat eftersom min passion för real road racing onekligen är förknippat med ganska stora risker. Min syn på just riskerna är också något som brukar komma upp bland frågeställningarna efter mina föredrag om Isle of Man.

I dagens upplaga av GP med underrubriken "Livet nära döden- del 3" har mina tankar kring ämnet fått ett helt uppslag och artikeln finns även att läsa digitalt kostnadsfritt för den som vill. Även om vinklingen inte är mot just racing och Isle of Man så gissar jag att en del av er läsare kanske kan tycka att det vore intressant att ta del av intervjun ändå. Jag tycker hur som helst att journalisten Anna Berglund gjort ett bra jobb med att sammanställa det 1½ timme långa samtalet jag hade med henne...

Jag vill tillägna min medverkan de fem goda vänner och duktiga medtävlare som jag lärt känna och förlorat till landsvägsracingen sedan jag på allvar gav mig in i sporten 2012...

https://www.gp.se/livsstil/det-värsta-är-när-oskyldiga-barn-drabbas-1.14474005

På återhörande!
/Björn
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Tack för kaffet och kakorna. Det var kul att se dej på dom nya hojarna. Det blir nog en bra säsong för dig.
Lycka till i morgon.

Nu ska jag läsaartikeln
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Endurancepremiär!

59778788_2295305640535698_5627250040796872704_o.jpg
Om någon till äventyrs vill uppleva hur kroppen kommer känns när man passerat 80-års sträcket så borde det roligaste sättet vara att välja att göra sin säsongsavrostning på racerbana genom att ställa upp i en 6-timmars endurancetävling med enbart två förare.

Igår körde vårt minimalistiska enduranceteam bestående av Kristoffer och mig som förare samt Sören med titlarna; teamchef, chefsmekaniker, kock, massör, cateringansvarig och allt i allo, till oss en fjärdeplats i första deltävlingen av Svenska Endurance Cupen. Hade det inte varit för en missad distans efter ett bakhjulsbyte som renderade i ett extra depåstopp hade vi haft goda chanser till en pallplats då vi bara var ett varv efter Hojride på 3:e plats.

För egen del blev dagen en riktigt bra genomkörare av kroppen och alla de där småmusklerna som man aldrig riktigt kommer åt på gymmet utan som man måste upp i sadeln för att hitta. Ett stort grattis till One Endurance Racing som vann med 8,1 sekunders marginal till Kraftwerk1 efter 6 timmars tävlande!

Om 3 veckor är det dags för nästa deltävling på Falkenberg. Vi ses där...:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Ny länk till TT live timing 2019!

Det finns nu en ny officiell hemsida för TT-tävlingarna.
https://www.iomttraces.com/

Klicka på det gula fältet högst uppe till höger för att se live timing. Där måste du registrera dig men det tillkommer ingen avgift. Det börjar med träning idag 19.00 svensk tid. Det skall gå att lyssna på radioreferat på samma ställe.

LiveTiming.jpg

Klicka för förstoring!

PS. Det har gjorts en del ändringar sedan det här skrevs första gången. Det kan vara annan färg än gul på knappen nu. Men det står "LIVE". DS.
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Torsdag morgon drar vi till Isle of Man igen med eget charterflyg. Vi är 100 (eller 99) som skall med. Det blir inga live-referat av tävlingarna av mig på svenska. Vi har bara tillstånd att referera då BG tävlar och det gör han ju inte i år. Organisatörerna refererar, men på engelska. Live timing och radio finns på https://www.iomttraces.com/ Se även post #4155 här ovanför.

Håll koll på http://motorcykelradion.se/ där det kommer en del rapporter om vad som händer på Ön, men inga direktreferat.

I kväll onsdag är det ingen träning på grund av dåligt väder. Det skulle ha körts träning i lördags men det blev uppsjkutet p.g.a. vädret. I stället tränade man i söndags. Måndagens väder gjorde att träningen ställdes in även den dagen. I går körde de och i kväll är det inställt igen... Dean Harrison är snabbast htttills. Fart 129.34 mph, tid 17:30.197 på en Superstock Kawasaki. Farterna på tisdagen hölls nere en del p.g.a. mycket hårda vindar.

Väderprognosen för IoM ser inte rolig ut för de närmaste 5 dagarna. https://www.gov.im/weather/5-day-forecast/ Räkna med många ändringar av tränings- och tävlingsschemat de närmaste dagarna!
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Här har man varit lite off ett tag, men det händer massor. Och nu börjar det suga rejält i IoM-tarmen också... :yoparty
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top