ISLE Of MAN - racerapport!

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
96 är Axelsson inte Andersson :)

Hoppas du och alla andra haft en riktigt bra (h) jul.

Jo då, den har varit alldeles utmärkt, tackar som frågar.:)
Misstänkte att det kunde vara Axelsson som dolde sig där. ;)
På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Isle of Man-föreläsning i Svenljunga Lördag 19:e Januari.

Bynanders motormuseum (2).jpg
Då är det klart med nästa föreläsningstillfälle...

Den 19 januari kl 17:00 har jag bjudits in att föreläsa om Isle of Man under ett par, tre timmar på Bynanders motormuseum i Svenljunga. Allt ifrån hur ön fungerar som turistmål och hur man bäst reser dit, till hur idealspåret ser ut runt banan och hur det går till att preparera en TT-hoj brukar avhandlas under mina föredrag.

Varför inte ta chansen att också samtidigt passa på att ta en titt på bl.a. den gamle boxningsvärldsmästaren "Ingo" Johanssons Excalibur eller popgruppen Beach Boys turnébil när tillfället ändå infinner sig? Museet har förutom dessa båda kändisbilar ytterligare ett 60-tal bilar och dubbelt så många motorcyklar att beskåda.

Observera att antalet platser är begränsat till endast 80 stycken och eftersom kaffe och smörgås ingår i entréavgiften krävs FÖRHANDSANMÄLAN från alla som tänker sig att dyka upp. Ett litet tips i all välmening är dessutom att inte vänta för länge med att anmäla sig då höstens både föreläsningar i Husqvarna och Göteborg snabbt blev fulltecknade.

Datum: Lördag 19:e Januari.
Tid: Kl. 17:00
Plats: Bynanders motormuseum, Svenljunga
Adress: Torstorps Gård, Månstadsvägen, 512 93 Svenljunga
Pris: 150 kr per person inkl. kaffe och smörgås
Anmälan görs på e-mail till:
per.bynander@kvantum.ica.se

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Gott nytt år allihop!

49533962_2106488552750742_3265185892498669568_n.jpg

Jag önskar er alla ett gott slut på 2018 och en ännu bättre början på nästa år.

Genom denna annonsering vill jag samtidigt passa på att tacka alla supportrar och sponsorer så väldigt mycket för allt stöd och hjälp som jag fått under racingsäsongen 2018. Utan er hade äventyret aldrig varit genomförbart.

Annonsen kommer dessutom att publiceras i tidningarna Allt om MC och MC-folket inom kort.

På återhörande!
/Björn


FOTOGRAF: Jack Corry
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Supporterresan till isle of man tt 2019!

50257536_2124572600942337_3559613107594592256_o.jpg
BILDTEXT: Come and join us!

Denna vecka öppnade anmälan till Isle of Man TT 2019. För egen del har dock beslutet vuxit fram under hösten att inte ställa mig på startlinjen detta år. Orsakerna är flera men i korthet handlar det om att jag (och alla som hjälpt mig) i snart ett decennium ägnat en fruktansvärd massa tid, energi och pengar åt att försöka genomföra TT-satsningen så professionellt som möjligt. Det har varit fantastiska år där jag varit beredd att försaka precis allt annat i livet för att ha möjlighet att leva drömmen. Efter 2018 års tävling infann sig dock en viss mättnad. Det finns visserligen alltid några sekunder till att kapa och några placeringar till att förbättra i resultatlistan. Men när jag i somras blev snabbaste svensk och nordbo genom tiderna runt banan, och sedan tidigare redan hunnit med att erövra en topp tio-placering, kände jag väl någonstans att jag uppnått vad jag behövde bevisa för mig själv och vad man som amatör från Sverige rimligen kan begära.

Om beslutet att inte tävla mer på Isle of Man är permanent eller inte får framtiden utvisa. Det finns vissa dörrar öppna för en eventuell comeback i någon form. Klart är emellertid att jag ALDRIG kommer att sluta köra MC, tävla eller släppa kontakten med Isle of Man. En ö jag förälskat mig i för alltid! Detta statement för mig över till mitt egentliga syfte med inlägget...

Det är nämligen hög tid att släppa resterande platser för supporterresan till Isle of Man TT 2019 som för sjätte året i rad arrangeras av Peters Evenemang med mig och BG-racing som samarbetsparter. Precis som alltid har våra tidigare resenärer och de som redan satt upp sig på väntelista haft förtur till biljettbokningen. Det betyder att vi bara har ca. 15 platser kvar till vårens resa. Begränsningarna utgörs av antalet flygstolar i vårt chartrade flygplan samt det hundratal bäddar som vi har tillgång till på promenadavstånd från TT-depån i Douglas.

I korthet gäller följande för resan:
-Supporterresan 2019 kommer att lyfta från Arlanda torsdagen 30 maj med specialchartrat flygplan och landa på samma ställe lördagen 8 juni.

-Priset är 19000 kr för rum med dusch och toalett i korridor samt på 21500 kr för den som vill ha dessa bekvämligheter inne på sitt eget rum. Standarden på rummen är enligt enkel brittisk modell men läget är väldigt centralt vid Strandpromenaden i Douglas och innefattar "full English breakfast".

-Precis som tidigare kan de som är snabbast med att boka platser, mot en extra avgift på ca. 5000 kr (beroende på om det blir en hård BREXIT eller ej), få sina egna motorcyklar övertransporterade på trailer till Isle of Man i tid tills flygplanet landar på ön och därmed slippa den långa, tråkiga transporten genom Europa. Kanske särskilt trevligt för dem med en gammal klassiker eller för dem som vill ta del av Isle of Mans fantastiska utbud av offroadkörning med sin endurohoj? Som extra krydda kan dessutom nämnas att jag har planer på att agera föråkare över den enkelriktade bergsetappen för dem med egen hoj. I nuläget har vi möjlighet att få med maximalt 10 st ytterligare hojar.

-Självklart fortsätter vi även med guidad busstur runt den 6 mil långa tävlingsbanan där jag berättar för er om idealspåret och drar anekdoter från banans sekellånga historia. Även bokningen av läktaren vid Hillberry samt pubkvällen med föredrag av mig och en välkänd MC-profil som erövrat flera VM-tecken är klara.

Den som vill följa med gör klokt i att så snart som möjligt höra av sig för att be om närmare information till Peter Karlsson på: petersevenemang@gmail.com

Dela och sprid gärna denna information till alla som ni känner och som kan tänkas vara intresserade.

På återhörande!
/Björn
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Knappt 5000 visiter kvar innan den här tråden når fantastiska 1 000 000 besök. Vi är drygt 2000 som är här varje vecka så här års så vi kommer att nå den magiska gränsen 1 000 000 inom två veckor. Jag håller kollen!
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Allt om MC Nr 1 2019!

https://www.youtube.com/watch?v=BAeXwecNxdU

I senaste numret (Nr2-19) av SMC:s medlemstidning MC-folket finns säsongens tackannons, från mig och BG-racing riktad till alla supportrar och sponsorer, publicerad på sidan 90. Den borde ha nått alla SMC:s 71000 medlemmar i dagarna.

Samma tack återfinns även på sidan 65 i senaste numret av tidningen Allt om MC (Nr1-19) som enligt uppgift ska stå i tidningshyllorna i landets butiker nu till i helgen.

I samma nummer av Allt om MC återfinns, förutom en massa annat kul, även en 10 sidor lång artikel från i somras när Björn M, Henrik S och jag fick lägga vantarna på Triumph Speed Triple RS, Honda CB1000R och Suzuki GSX-S 1000 i ett sommarfagert Småland. Som synes i filmen ovan hade jag dock redan haft möjlighet att stifta bekantskap med den busiga Trajan i nere i Spanien i februari under en provkörning där vi journalister fick undersöka vad den gick för på båda bana och landsväg. Om de båda japanska utmanarna kunde ge britten en match får ni läsa om i tidningen.

Morgondagens Isle of Man-föreläsning på Bynanders Motormuseum i Svenljunga är för övrigt mer än överfull med förbokade gäster sedan ett par veckor tillbaka. Arrangören har därför bett mig framföra att INGEN, som inte redan är anmäld, bör ta sig till Svenljunga på vinst och förlust imorgon i tron att det ska gå att nästla sig in ändå. Begränsningen utgörs av tillgång på sittplatser, brandskydd o.s.v. som gör att inga ytterligare åskådare tyvärr kommer att kunna släppas in på museet.

På återhörande!
/Björn
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Denna vecka öppnade anmälan till Isle of Man TT 2019. För egen del har dock beslutet vuxit fram under hösten att inte ställa mig på startlinjen detta år. Orsakerna är flera men i korthet handlar det om att jag (och alla som hjälpt mig) i snart ett decennium ägnat en fruktansvärd massa tid, energi och pengar åt att försöka genomföra TT-satsningen så professionellt som möjligt. Det har varit fantastiska år där jag varit beredd att försaka precis allt annat i livet för att ha möjlighet att leva drömmen. Efter 2018 års tävling infann sig dock en viss mättnad. Det finns visserligen alltid några sekunder till att kapa och några placeringar till att förbättra i resultatlistan. Men när jag i somras blev snabbaste svensk och nordbo genom tiderna runt banan, och sedan tidigare redan hunnit med att erövra en topp tio-placering, kände jag väl någonstans att jag uppnått vad jag behövde bevisa för mig själv och vad man som amatör från Sverige rimligen kan begära.

Björn, jag kan inte säga annat än BRA GJORT!!!!!:fakta Din prestation har varit fenomenal framför allt då den inte varit spikrak utan kantad av krascher och komplikationer. Jag tycker du ska vara glad och stolt över det du gjort och lyfta blicken mot nya fina mål!
BRA GJORT Björn!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Björn, jag kan inte säga annat än BRA GJORT!!!!!:fakta Din prestation har varit fenomenal framför allt då den inte varit spikrak utan kantad av krascher och komplikationer. Jag tycker du ska vara glad och stolt över det du gjort och lyfta blicken mot nya fina mål!
BRA GJORT Björn!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Kan bara stämma i bäcken

Tack grabbar!
Visst är jag nöjd. För att inte säga väldigt mycket mer än bara "nöjd" då jag uppnått större framgångar (läs faktiska resultat gällande placeringar och varvtider) än vad jag någonsin egentligen föresatt mig när jag först bestämde mig för att anmäla mig till Manx GP 2012.

Gällande min karriärsutveckling så tror jag nog den varit relativt normal för Isle of Man. Oavsett kapacitet på förare, finansiella och tekniska resurser etc. så törs jag påstå att det inte finns någon förare eller något team som inte upplevt krascher och komplikationer om man som jag tävlat 6 säsonger på ön. Det är dock sällan något man pratar särskilt högt om. Det är också en del av villkoren för racingen på just Mountain Course att det i backspegeln nästan alltid kunde gått lite bättre men garanterat också nästan alltid lite sämre än det faktiska utfallet. På det sättet är det väldigt otillfredsställande. Men samtidigt så ofantligt kittlande...:hjarta

Att jag kommer återvända till Isle of Man är dock helt garanterat tvärsäkert. Nästa gång redan den 30 maj-19 som guide för supporterresan ihop med Peters evenemang. LÄNGTAR...:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Tack för en trevlig afton i svenljunga!

50663769_2138625716203692_4389630806155329536_o.jpg
Vill härmed tacka arrangören, Bynanders Motormuseum i Svenljunga, för en väldigt trevlig kväll i lördags. Trots att det från början var dukat för max 80 personer lyckades vi "skohorna in" 103 sittande gäster vilket var nytt publikrekord med råge i museets lokaler.

Den väl pålästa publiken (Jompa & Iréne- ni måste väl ha hört mitt IoM-föredrag 5-6 gånger vid det här laget?????) fick förutom min predikan även möjlighet att beundra en massa exklusiva motorcyklar och bilar. Kanske långt ifrån den värdefullaste men kvällens favorit för undertecknad blev ändå den av Folan konstruerade tvåcylindiga 2-taktaren på 976cc som jag läste om som liten i MC-nytt. Minns att håren reste sig på armarna när det begav sig 1988 och inte blev det sämre av att nu få se muskedundret i verkligheten i ett fantastiskt skick.
IMG_6787.jpg
På återhörande!
/Björn
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
View attachment 447411
Vill härmed tacka arrangören, Bynanders Motormuseum i Svenljunga, för en väldigt trevlig kväll i lördags. Trots att det från början var dukat för max 80 personer lyckades vi "skohorna in" 103 sittande gäster vilket var nytt publikrekord med råge i museets lokaler.

Den väl pålästa publiken (Jompa & Iréne- ni måste väl ha hört mitt IoM-föredrag 5-6 gånger vid det här laget?????) fick förutom min predikan även möjlighet att beundra en massa exklusiva motorcyklar och bilar. Kanske långt ifrån den värdefullaste men kvällens favorit för undertecknad blev ändå den av Folan konstruerade tvåcylindiga 2-taktaren på 976cc som jag läste om som liten i MC-nytt. Minns att håren reste sig på armarna när det begav sig 1988 och inte blev det sämre av att nu få se muskedundret i verkligheten i ett fantastiskt skick.
View attachment 447412
På återhörande!
/Björn


Tack själv:) Det kan nog stämma att jag har varit på 5-6 föreläsningar.:)
Det som är bra, är ju att dina föreläsningar ändras lite från gång till gång:fakta så man lessnar ju aldrig på dom.

Det var ett fantastiskt museum.
Tack till Peter på Peters Evenemang som fixade bussresan dit:Bugar
 

Kolben

I vägen!
Gick med
10 Jun 2015
Ort
Skogen
Hoj
Ja
Kan ikke si jeg er veldig glad i lange flyturer.
Legg til sure skrikende folk i sikkerhetskontrollen og det blir bare bedre.
Men noen ganger går det litt lettere,som når man står i kø og dama i sikkerhetskontrollen spør deg om BG tischan.
Måtte forklare at det ikke er meg etc,men dama ville prata sykkel og racing.
Hu kjørte CBR1000R og søstra hadde Ducati 1299.
Får ta på en sånn tischa hver gang jeg skal ut å fly tror jeg.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Kanske långt ifrån den värdefullaste men kvällens favorit för undertecknad blev ändå den av Folan konstruerade tvåcylindiga 2-taktaren på 976cc som jag läste om som liten i MC-nytt. Minns att håren reste sig på armarna när det begav sig 1988 och inte blev det sämre av att nu få se muskedundret i verkligheten i ett fantastiskt skick.
View attachment 447412
På återhörande!
/Björn

Om jag inte minns helt fel från min ungdom, då jag fick vara lite stand in då och då som burkslav på en Cr500 så var det ett par st sådan liknande, iaf FOLAN hojar som kriga runt. Helt galna !!
Om jag inte minns ännu mera fel så var det någon herre som hade en Folan i en WASP ram..
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Nära nu!

I kommande vecka händer det! Den här tråden passerar 1000 000 besökare. Just nu är det 999 642. Otroligt!
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Om jag inte minns helt fel från min ungdom, då jag fick vara lite stand in då och då som burkslav på en Cr500 så var det ett par st sådan liknande, iaf FOLAN hojar som kriga runt. Helt galna !!
Om jag inte minns ännu mera fel så var det någon herre som hade en Folan i en WASP ram..

En sådan folan motor i ett sidovagnsekipage jagade jag ett gäng varv i Tibro.. kan understryka att min 250 var sm trimmad av yamaha o gick rätt bra, med det där inga folan monstret skottade inte skyfflar med sand den kastade kärrvis med sand o grus över oss bakom.. sjuk maskin till att gå:tummenupp
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
En sådan folan motor i ett sidovagnsekipage jagade jag ett gäng varv i Tibro.. kan understryka att min 250 var sm trimmad av yamaha o gick rätt bra, med det där inga folan monstret skottade inte skyfflar med sand den kastade kärrvis med sand o grus över oss bakom.. sjuk maskin till att gå:tummenupp

Precis så jag minns det med, och konstant ståpäls reda som 15 åring :D
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
1 000 000 besök är passerat nu!

Oj! Vad fort det gick på slutet. Strax efter midnatt, natten till måndag 4/2 2019, passerade den här tråden en miljon besökare. Grattis till BG och alla som gillar IoM-racing!
 
Last edited:

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Officiella sidan för Isle of Man TT på Facebook la i veckan ut en länk till en dokumentär som fanns på Youtube, och idag hade jag tid över att kika. I slutet hade stämningen byggts upp och det var dags för Senior TT. Vem tror ni dök upp i bild då? :yoparty

https://www.youtube.com/watch?v=zMv0ETbbYdk&t=184s
 

Bifogat

  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    317.1 KB · Visningar: 78

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Filmen finns på https://www.iomttraces.com/videos också! Absolut värd att titta på! På samma ställe finns också Peter Hickmans rekordvarv från 2018 på Isle of Man med ombordkamera. Det går på gränsen på några ställen. Varvningar på mariga ställen och oljeflagg och gulflagg drog säkert ner varvtiden med 2-3 sekunder. Medelfarten på rekordvarvet blev 217,99 km/h! Tiden blev 16.42.778. 1000 sekunder är 16.40. Vem blir först under??? Det får vi nog se i sommar om vädret tillåter. Nu är det 103 dagar till det börjar.
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Jag vill förklara ett fenomen som finns i filmen "The Space Between". De har skrivit på skyltarna (captions) att Supersport är 750cc och Senior är 1200cc. Det ställer kanske till det för en del som tittar. Men jag bifogar reglerna här. De största supersporthojarna som tävlade 2018 var Triumph 675 trepip. Men de flesta i Supersport är raka fyror på 600cc. I Senior får man köra med tvåcylindriga 1200cc men ingen var med 2018. De flesta hojarna i Superbike och Senior är 1000cc raka fyror men det var med en tvåtaktare 2018, en Suter MMX500. En V4 på 500cc. Klicka för större bild.
Klasser.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top