ISLE Of MAN - racerapport!

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
:7petaInte helt rätt Silja. Classic hojen är nog en 500, men lightweighten har en 650 från Kawasaki, samma sorts motor som sitter i ER6 och har väl ca 72 hästar i originalutförande. Det som är synd är att man inte har ca 35 tusen Euros över, för Paton Lightwight finns även att köpa som gathoj.

Är du bergis? Jag är osäker och gissar en aning. Men de som du säger är ER6:eek:r låter i alla fall helt annorlunda i alla andra ramar än de som sitter i Patonramar. Jag har svårt att tro att likadana motorer kan låta så olika då några av dem sitter i gröna Patonhojar och om det står Paton på tanken. I så fall så måste ER6:eek:rna i Patonramar ha andra kamtider än original Kawasaki tror jag.

Gathojen heter "Paton S1-R Lightweight" och den har Kawasaki ER6-motor, men jag undrar om racermodellen som kördes i Lightweight-TT har en sådan motor?
https://www.motorcyclenews.com/news/first-rides-tests/paton-s1r/

De Patonmaskiner som kördes i Classic TT i augusti i år var i alla fall femhundror. Det står i programmet.

PS.
Har kollat i TT-programmet för i år och där står det "650 Paton" så du har rätt. I alla fall att grundmotorn är ER6. Men jag undrar varför ER6:eek:rna låter så olika? Det kan inte bero bara på avgassystemen. DS.
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Vad Semper säger stämmer. Lightweighten har en uppskrämd Kawasakimotor.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Paton launch Kawasaki-powered 650 street racer

Legendary Italian race firm Paton is building a £13,300 road-going version of the Kawasaki 650-powered twin they will race at this year’s Isle of Man TT.

The new Paton S1 will be raced at the bikesocial.co.uk Lightweight TT race, but now the firm plans on using its 56 years of Grand Prix heritage to build S1’s for the road too.

Kawasaki's 650cc engine is taken straight from a commuter ER-6f and wrapped in a hand built chassis and retro-style road racer bodywork.
Paton claims the bike weighs just 158kg ready to ride and makes 71bhp. It’s geared to accelerate from 0-62mph in 3.9 seconds, and top out at a maximum 133mph.


https://www.bennetts.co.uk/bikesoci...bruary/patons-kawasaki-650-street-legal-racer
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har kollat i TT-programmet för i år och där står det "650 Paton" så du har rätt. I alla fall att grundmotorn är ER6. Men jag undrar varför ER6:eek:rna låter så olika? Det kan inte bero bara på avgassystemen. DS.

Det är minst andra kolvar, stakar och kammar men det kan ju även vara en annan vev som inte nödvändigtvis har samma konfiguration. Tror det sitter en 180°- vev från början men man kan ju köra 270°/360°/vad man nu skulle vara sugen på.
Jag tror inte orginalveven håller för effektuttaget som krävs för en vinnarhoj hur som helst.

Vet inte exakt vad reglementet tillåter men eftersom man säljer en gatversion så kan man homologera (homologisera???) in lite vad man vill.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Nu kostar den minst 28500 Euro + moms. Enligt deras webplats.
Läst nånstans att TT-hojarna har cirka 100 hästar.
Att dom låter annorlunda kan kanske ha att göra med att Paton är sponsrade av SC-Project avgassystem.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Nu kostar den minst 28500 Euro + moms. Enligt deras webplats.
Läst nånstans att TT-hojarna har cirka 100 hästar.
Att dom låter annorlunda kan kanske ha att göra med att Paton är sponsrade av SC-Project avgassystem.

Jovisst kan det vara andra avgassystem men det ändrar ju inte motorernas gång. Paton 650 låter definitivt alls lika som de ER6:eek:r som sitter i andra ramar. Jag hoppas dock, men vet inget om det, att BG skall träffa Patonfolk i Italien snart. Någon som vet vem som tillverkar motorerna till 500:eek:rna som kördes i Classic Senior?
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Det ska ju vara en replika av den Paton som dom gjorde -68. Med tanke på deras historik, bör den vara byggd i huset. Naturligtvis mycket inköpta delar som dom flesta andra tillverkare. Dom har väl knappast eget gjuteri eller kolvtillverkning. Förstås efter deras specifikationer. Naturligtvis har dom som alla andra replikatillverkare förbättrat motorerna invändigt. Det har ju hänt en del sen -68. Material, tillverkningsprecision o.s.v.
Ett klassiskt exempel på inköpta delar är Nortons berömda Featherbedram som tillverkades av Reynolds.
Även Honda köper ju in mycket delar till sina GP-hojar.
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Här spekuleras det vilt ser jag...:D

Kul att att ni fått lite att fundera på. Det finns ju genom historien fler italienska fabrikanter än man skulle kunna tro som har prövat sina vingar runt Mountain Course på Isle of Man.:)

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Äntligen dags för Isle of Man-föreläsningar igen!

IMG_4861.JPG
Bilden är hämtad från min föreläsning i Surahammar i våras inför 230 betalande åhörare.

Hösten är här och med den möjligheten att lära sig mer om Isle of Man. Allt från hur ön fungerar som turistmål och hur man bäst reser dit, till hur idealspåret ser ut runt banan och hur det går till att preparera en TT-hoj brukar avhandlas under mina föredrag.

Under november månad har jag bjudits in till två olika platser i södra Sverige för att hålla föreläsning. Det har gått några år sedan jag senast var i den här delen av landet och pratade om mina erfarenheter från landsvägsracing, så missa inte tillfället att komma och lyssna. Notera dock att eftersom antalet platser är begränsade på båda orterna, och att det dessutom kommer att bjudas på fika ingående i entréavgifterna, så vill båda arrangörerna ha in förhandsanmälningar från er som avser att bevittna tillställningarna.

All nödvändig information finns i länkarna nedanför. Välkomna!

JÖNKÖPING:
21 november. Fika ingår i inträdet på 120 kr
Plats: Husqvarna fabriksmuseum - smedjan, Hakarpsvägen 1, Huskvarna
Tid: 18.30
Anmälan gör du på: 036-146162
Läs mer på... http://www.husqvarnamotorcyklar.nu/


GÖTEBORG:
22 november. Kaffe, macka och fika ingår i inträdet på 150 kr.
Plats: Bike Göteborgs lokaler på Orrekulla industrigata 35, Hisings kärra.
Tid 18:00-21:00.
Anmälan görs på... http://bikegoteborg.se/forelasning-av-bjorn-gunnarsson-om-isle-of-man-tt/

På återhörande!
/Björn
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Här spekuleras det vilt ser jag...:D

Kul att att ni fått lite att fundera på. Det finns ju genom historien fler italienska fabrikanter än man skulle kunna tro som har prövat sina vingar runt Mountain Course på Isle of Man.:)

På återhörande!
/Björn

En snabb koll ger ungefär ett tjog italienska märken som rejsats på ön, varav knappt hälften fortfarande finns kvar.
Så vi har ordentligt med svängrum för gissningar.
Kul att det blir en föreläsning i mitt närområde.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Vågar man hoppas på en hojmodell som inte bryr sig om andra?
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Här spekuleras det vilt ser jag...:D

Kul att att ni fått lite att fundera på. Det finns ju genom historien fler italienska fabrikanter än man skulle kunna tro som har prövat sina vingar runt Mountain Course på Isle of Man.:)

På återhörande!
/Björn

Bimota? Neej.
MV Agusta? Kanske.
Moto Guzzi? Näää.
Morbidelli? Hmmm.
Laverda? Tror jag inte.
Gilera? Njaaa.
Paton? Möjligt.
Benelli? Vad har de idag, kanske???
Ducati? Möjligt.
Aprilia? Möjligt.
Morini? Nej.

Liiite norr om gränsen finns ett annat märke som heter Suter...Men Suter har aldrig vunnit på Ön.
 
Last edited:

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
I väntan på att Björn berättar så kan vi ju fortsätta att spekulera:).

Först måste vi nog fundera på om det är classic eller modern racing som det gäller, för det är inget som Björn har avslöjat.:fakta.

Om det är classic racing det gäller så är det nog bara Paton som har en hoj till salu. (500)
Om det gäller Lightweight så är det nog bara Paton som har en hoj till salu. (650 Twin).

Om det är modern racing så kan vi nog utesluta alla 1000 kubikare för Björn har ju sin BMW.

Han har skrivit att märket har flera segrar på IoM, så vilka har vunnit fler än en seger?

Dessa märken kan jag.

MV
Ducati
Paton
Giilera
Moto-Guzzi

Resten får vi kolla upp.
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet Hur kunde jag missa att svaret fanns i ett mycket klurigt inlägg från Josef.
Får skylla på kortslutning i skallen,hösten,regeringskrisen och att blomkålen har blivit svindyr.

Självklart så är det Energicas elhoj Ego som är svaret på gåtan. :banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana.
Hoppas verkligen att det blir av, så vi kan damma av alla gamla elskämt:D.

EGO.jpg

Verkar att vara en riktig spännande hoj.

Ps jag har laddat upp bilden från internet. Ds
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet Hur kunde jag missa att svaret fanns i ett mycket klurigt inlägg från Josef.
Får skylla på kortslutning i skallen,hösten,regeringskrisen och att blomkålen har blivit svindyr.

Självklart så är det Energicas elhoj Ego som är svaret på gåtan. :banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana.
Hoppas verkligen att det blir av, så vi kan damma av alla gamla elskämt:D.

View attachment 445836

Verkar att vara en riktig spännande hoj.

Ps jag har laddat upp bilden från internet. Ds

Klurigt men har de verkligen vunnit på Isle of Man??? Dessutom mera än en gång???
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Sorry boys, mera statistik!

De senaste månaderna har besöksantalet på tråden legat stadigt på runt 2000 per vecka. Men så fort BG hör av sig på tråden så stiger antalet besökare med nästan 100%! Nära 4000 sedan förra söndagen. Skriv mera Björn! Då kanske vi når 1 000 000 före årsskiftet. :) Nu är det 974 126.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet Hur kunde jag missa att svaret fanns i ett mycket klurigt inlägg från Josef.
Får skylla på kortslutning i skallen,hösten,regeringskrisen och att blomkålen har blivit svindyr.

Självklart så är det Energicas elhoj Ego som är svaret på gåtan. :banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana.
Hoppas verkligen att det blir av, så vi kan damma av alla gamla elskämt:D.

View attachment 445836

Verkar att vara en riktig spännande hoj.

Ps jag har laddat upp bilden från internet. Ds


Snart kommer en seriekopplad ström av dåligt isolerade skämt som, i bästa fall, får BG att slå en volt av glädje.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top