ISLE Of MAN - racerapport!

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Al Jazeera

Ni som regelbundet skannar av nätet i jakt på Isle of Man-material har säkert redan sett denna välgjorda TT-dokumentär som tv-kanalen Aljazeera la ut på youtube för någon vecka sedan.

Alla ni andra har 48 minuter av "bakom kulisserna"-reportage, blandat med snygga åkbilder från 2012 års TT att se fram emot här. Reportern följer dels en newcomer, John Ingram, som gör sitt första TT och dels träffar och intervjuar han några av de största nutida TT-stjärnorna. Dokumentären är gjord med ambitionen att inte bara visa "breathtaking ridingskills" utan försöker även ge en förklaring till hur det kommer sig att tävlingarna på ön har en sådan attraktionskraft på förare, teampersonal, publik och supporters världen över.

Självklart låter sig detta aldrig sammanfattas fullt ut på 48 minuter men de av er som varit på plats under tävlingarna får här åtminstone en stund av igenkännande och alla andra ytterligare en anledning att åka dit, oavsett om det är för att tävla eller bara för att uppslukas av atmosfären som publik...:kär

Trogna läsare av den här tråden kan jag roa under avdelningen "värdelöst vetande" med att berätta att den Kawasaki (#80) som blir omkörd av Michael Dunlop över hoppet in i Rhencullen 46:39 minuter in i filmen är samma hoj som vår finske vän Tuukka Korhonen sedan hyrde under Manx GP i höstas.

På återhörande!
/Björn

http://www.youtube.com/watch?v=g8J6s7qSUbY
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Mycket bra dokumentär tycker jag.

Otroligt i vissa sekvenser när man ser hojarna framifrån när de fjädrar ut över krön och styrutslagen är nästan från styrstopp till styrstopp, helt sjukt.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Highsider

När jag var knatte och för första gången tjatat mig till att få besöka en road racing-tävling "in real life" så hette hjältarna på den svenska RR-scenen saker som "Musen" Adolfsson, "Ollenelli" Andersson, "Ryssen" Högström, "Trimmet" Nordberg, "Kisa" Andersson, "Ludde" Lundwall m.fl. Fastän jag aldrig tidigare bevistat en RR-depå hade jag ändå full koll på de flesta förarna efter att under flera säsonger följt deras öden och äventyr i de svenska MC-tidningarna.

En vanlig SM-deltävling bevakades ofta minutiöst av de stora drakarna MC-nytt, Bike och Allt om MC och följdes upp med reportage i fyrfärgstryck över fem, sex sidor. Chefredaktörer som Bernquist och Nordström spädde dessutom på road racing-hypen med diverse galna upptåg som att bygga motivlackad racer av en RC30, eller ge sig på att köra BOTT med en Africa Twin. Det sägs att barndomsupplevelser sätter outplånliga spår långt upp i vuxenlivet. Förmodligen ligger det något i detta påstående eftersom det sedan några år tillbaka står ett gammalt muskedunder i form en GSXR 1100 från den här epoken och vilar sig i mitt garage. Att FZR 1000 inte bara hade högre toppfart utan även bättre väghållning i dåtidens tester spelade liksom ingen roll när grabbarna med mest hår på bröstet som t.ex. "Cralle" Lindholm eller min uppväxtorts lokala road racing-stjärna, Per Lind från Ronneby, båda spakade gixxer.

Tyvärr saknar jag mycket av denna initierade rapportering från dagens nationella RR-tävlingar i de etablerade svenska MC-tidningarna. Av denna anledning tycker jag att det är riktigt jäkla roligt att det nyligen dykt upp en genuin svensk road racing-tidning som fyller detta tomrum iform av Highsider Magazine med fokus på svensk och nordisk RR. Highsider kommer ut med 3 nummer per år och i det senaste numret, som landade i tidningskioskerna igår, finns en 6 sidor lång intervju från mitt Isle of Man-äventyr med bl.a. hela bildserien från kraschen i Senior. Bilderna i reportaget är bilder som jag inte har för avsikt att lägga ut här i tråden. Inte för att jag inte vill dela dem med er utan enbart för att jag hoppas att tidningen, som i grunden är ett enmansprojekt av eldsjälen Rachid, ska sälja i en upplaga som gör att den får fortsätta finnas till för att bevaka den smala nisch som svensk RR utgör.

Se så! Ut och handla nu!!:banana (Passa förresten på att köpa en Motorrad också när ni ändå står vid tidningshyllan...;))

Laddar upp en bild ifrån när jag rundar stenmuren vid Greeba Bridge under träningsveckan istället. Håll tillgodo!

På återhörande!
/Björn
 

Bifogat

  • 2012-08-23-043.jpg
    2012-08-23-043.jpg
    59.8 KB · Visningar: 162

Äggtoddy

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2012
Ort
Haninge
Hoj
Moped Hummel -58
Hej.
Jag är ju inte ett dugg intresserad av motorcycklar egentilgen (Får man svära i kyrkan?)
Jag håller på med bilar. Men efter att hamnat av någon anledning i denna tråd måste jag säja att det är en av de mest spännande och intressanta jag läst på ett forum. Blev tvungen att registrera mej.

Att bjuda på sej själv och dela med sej till alla mitt i en tävling ,och som debutant är beundransvärt!

Jag har blivit helt insnöad på det här med Isle of man racing.
Jag önskar dej all lycka till nästa säsong och hoppas du kommer vara med även nästa år. Jag kommer absolut följa det.Och själva uppladdningen är ju nästan lika spännande. Kanske till och med är på plats?

Och din fotled. Är inte det att betrakta som munsår om man kör IOM ;)

Lägger in en länk som jag hoppas inte förstör tråden? http://www.youtube.com/watch?v=fcwQuwveVWM

Tackar för ett kanonreportage som man fick följa.
 

2old

Lagt av å lever på otroliga minnen...
Gick med
11 Sep 2004
Ort
stadigt
Hoj
sålt....
Ojojoj vilken upplevelse Björn och vilken tråd...här blev man sittandes ett bra tag :)
Inte ofta man är inne på SH numer men jag tackar ödmjukast för din rapport och upplevelse du delat...

MVH Dennis
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
När jag var knatte och för första gången tjatat mig till att få besöka en road racing-tävling "in real life" så hette hjältarna på den svenska RR-scenen saker som "Musen" Adolfsson, "Ollenelli" Andersson, "Ryssen" Högström, "Trimmet" Nordberg, "Kisa" Andersson, "Ludde" Lundwall m.fl.

... och nuförtiden heter en av hjältarna Björn Gunnarsson
:Bugar
(och vissa av hans fans kallar honom "SnabbeBjörn" )
 
Last edited:

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Ort
Uttran
Hoj
2012 Honda CB1000RA *såld, 2005 Yamaha R1, 2011 BMW S1000RR
Det är bara att instämma i hyllningarna! Själv har jag alltid varit intresserad av "snabba" bilar och alltid haft en önskan om att en dag ta det där MC kortet och få köra en "snabb" MC. Sagt och gjort så tog jag kortet nu denna sommaren. Jag har sett tidigare filmer/klipp från just IOM och varit mäkta imponerad men har absolut inte fattat vad det innebär. Efter att ha kört hoj denna sommaren, hann med ett par knix också :), så börjar jag ana vilken otrolig prestation det innebär att överhuvudtaget fundera på att, inte bara åka och kika, utan faktiskt delta som förare.

Själv kände jag mig lite nervös innan jag skulle ut på en gocartbana för lite knix.....:crash

Kort och gott: Fantastisk prestation Björn och stort stort tack för att du lagt/lägger tid på att dela med dig av äventyret. Krya på dig.

/Micke
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Hej.
Jag är ju inte ett dugg intresserad av motorcycklar egentilgen (Får man svära i kyrkan?)
Jag håller på med bilar. Men efter att hamnat av någon anledning i denna tråd måste jag säja att det är en av de mest spännande och intressanta jag läst på ett forum. Blev tvungen att registrera mej.

Att bjuda på sej själv och dela med sej till alla mitt i en tävling ,och som debutant är beundransvärt!

Jag har blivit helt insnöad på det här med Isle of man racing.
Jag önskar dej all lycka till nästa säsong och hoppas du kommer vara med även nästa år. Jag kommer absolut följa det.Och själva uppladdningen är ju nästan lika spännande. Kanske till och med är på plats?

Och din fotled. Är inte det att betrakta som munsår om man kör IOM ;)

Lägger in en länk som jag hoppas inte förstör tråden?

Tackar för ett kanonreportage som man fick följa.




Ojojoj vilken upplevelse Björn och vilken tråd...här blev man sittandes ett bra tag :)
Inte ofta man är inne på SH numer men jag tackar ödmjukast för din rapport och upplevelse du delat...

MVH Dennis

Det är bara att instämma i hyllningarna! Själv har jag alltid varit intresserad av "snabba" bilar och alltid haft en önskan om att en dag ta det där MC kortet och få köra en "snabb" MC. Sagt och gjort så tog jag kortet nu denna sommaren. Jag har sett tidigare filmer/klipp från just IOM och varit mäkta imponerad men har absolut inte fattat vad det innebär. Efter att ha kört hoj denna sommaren, hann med ett par knix också :), så börjar jag ana vilken otrolig prestation det innebär att överhuvudtaget fundera på att, inte bara åka och kika, utan faktiskt delta som förare.

Själv kände jag mig lite nervös innan jag skulle ut på en gocartbana för lite knix.....:crash

Kort och gott: Fantastisk prestation Björn och stort stort tack för att du lagt/lägger tid på att dela med dig av äventyret. Krya på dig.

/Micke


Hej på er själva grabbar!
Kul att läsa att man som bilkille också kan finna nöje i min Isle of Man-rapportering. Har man ett racingintresse så är det väl i och för sig föga förvånande att man dras till all form av motorsport, även om vissa grenar och tidsepoker är mer intressanta än andra. Som utpräglad nostalgiker är jag exempelvis väldigt svag för F1-racingens gyllene era under 60- och 70-talen när man ännu tävlade på natursköna banor som Nürnburgring och Spa istället för dagens parkeringsplatsliknande asfaltsöknar och innan ground effect-formeln och diverse elektroniska hjälpmedel dödade allt vad fyrhjulssladdar heter inom F1.

Real Road Racing kanske kan ses som en länk (eller en kvarleva om man så vill) till de villkor för racing som den tidens förare på både motorcykel- och bilsidan var tvungna att förhålla sig till. Utvecklingen har gått framåt både beträffande bansäkerhet och förarassisterande hjälpmedel sedan 70-talet och det är säkert jättebra på många sätt, men medaljens baksida är att dagens racing blivit mer steril för att inte säga könlös. Det är förvisso fullt möjligt att det bara är jag som är en hopplös bakåtsträvare, men för mig är det mer handsvettsframkallande att se McGuinness komma på bakhjulet ner för Bray Hill än att se Lorenzo lägga perfekta varv i Qatar. Utan att på något sätt förringa MotoGP-förarnas skicklighet så fascineras jag mer över hur McGuinness psyke fungerar när han lyckats ta 19 TT-segrar på en bana som the Mountain Course än hur processorn till tractioncontrollen på Stoners Honda tillåter honom att lägga så snygga sladdar nedför backen på Philip Island. Jag inser dock samtidigt att denna åsikt kanske mest avslöjar min bristande förståelse för spänningen med modern datateknik och nöjer mig med att istället konstatera att det ju är skönt att alla vi racingfantaster har en möjlighet att få utlopp för våra böjelser, oavsett vilket perspektiv man väljer att anlägga...:krama

Tack för lyckönskningarna beträffande foten och till "Äggtoddy" och alla andra aktörer i den här bloggen så vill jag på förekommen anledning hälsa att ni självklart är välkomna att skriva eller länka till sådant som för tråden framåt i en positiv riktning. Personligen är jag mycket nöjd med den nivå som alla inlägg hållit så här långt och hoppas att vi kan fortsätta på den inslagna vägen ett tag till. Det är heller inget som säger att man måste kunna rabbla upp alla Senior-vinnare i rätt ordningsföljd sedan 1907 bara för att man ska få posta här, utan tvärtom är det ju kul när vi kan hjälpas åt att hitta nya infallsvinklar på IoM, även om den direkta kopplingen till mitt framträdande på ön ibland synes avlägsen. Det måste förresten ligga ganska mycket möda bakom när man som nyblivet IoM-fan ger sig i kast med att identifiera olika banavsnitt på the Mountain Course från 1900-talets början, men jag måste säga att du lyckats riktigt bra!:tummenupp Någon felrubricerad vy tror jag mig dock ändå allt ha identifierat i klippet, men det kan ju var och en roa sig med att klura över på sin kammare...:tungan

På återhörande!
/Björn
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Jag håller ju med om att "real road racing" är mer jävlar anamma än motoGP etc, men dock så måste jag försvara utveckling med att snittåldern skulle sjunka radikalt samt vårdkostnader skjuta i höjden om inte det säkrare alternativet fanns.

Personligen dras jag åt det svåra sättet att köra, att ett misstag inte bara kostar några sekunder utan att om man har tur kanske kan fortsätta. Det jag gillar är precisionen som krävs, man kommer inte i mål om man gör bort sig och det är det jag beundrar hos de som gång på gång lyckas upprepa bragden med att vinna under sådana förhållanden och inte bara vinna mot andra utan mot sig själv och placera sig bättre och bättre.

Dock följer jag dagens F1 slaviskt och gillar det, då de inte längre har någon traction control mm. som under Schumis era, men lider lite av moderna banor med asfalterade avåkningszoner som gör att man kan överköra utan att tappa någon placering.

Måste även tacka för de youtubeklipp om McGuiness och Al Jazeera-repotaget som var mycket sevärda.

/Fredrik
 

Äggtoddy

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2012
Ort
Haninge
Hoj
Moped Hummel -58
Här kommer en riktigt bra dokumentär som handlar mycket om uppladdning och personligheter kring tävlingen.

Och jag måste säja det. Desto mer insatt man blir i detta så känns det som alla som tar sej i mål är vinnare. Sen är allt annat bara en bonus.

Föressten tänkte jag nog ta en ryggsäck ,tält och beställa mej en biljett till Maj/Juni.

http://www.youtube.com/watch?v=1QVnXfJgg5E
 
Last edited:

2old

Lagt av å lever på otroliga minnen...
Gick med
11 Sep 2004
Ort
stadigt
Hoj
sålt....
Björn
Måste bara tillägga att jag önskar dig en snabb återhämtning från kraschen...
Samtidigt som det säkert känns lite snöpligt att bli indragen i den utan egen förskyllan så ska kommas ihåg att ha med sig en skada och överlevt från IOM är som en gammal krigsskada man aldrig glömmer...många tycker nog det låter sjuk och smått galet men jag är faktiskt något avundsjuk, tänk att enkelt kunna titta ner på foten och direkt få starka minnen från en upplevelse få förunnat :tummenupp

MVH Dennis
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Spik i foten...

Här kommer en riktigt bra dokumentär som handlar mycket om uppladdning och personligheter kring tävlingen.

Och jag måste säja det. Desto mer insatt man blir i detta så känns det som alla som tar sej i mål är vinnare. Sen är allt annat bara en bonus.

Föressten tänkte jag nog ta en ryggsäck ,tält och beställa mej en biljett till Maj/Juni.



När jag ändå erkänt att jag pysslar med bilar kan jag väl slänga upp en bild på min bil jag knåpat ihop. Sitter en turbomatad 355 under huven.

Snyggt! Det är ju "Closer to the Edge" du hittat där. Såg den hemma hos en kompis i Ängelholm i våras. Dock var den otextad och allt vi lyckades uppfatta av Guy Martins utläggningar var ordet "shagging"...:hihi Kul att få se den textad så att man åtminstone har en mikroskopisk chans att hänga med i karlns associationsbanor. Är det bara jag som kommer att tänka på den där sketchen med uppläsaren av melodikrysset i Hipp Hipp? Fast den sketchen skulle förstås behöva spelas upp på dubbla hastigheten för att ha en chans att matcha Guys svada...:tungan En intressant notering jag gjorde på Isle of Man när jag var där för första gången i våras var förresten att de infödda öborna pratar en fullt begriplig engelska. Tvärtemot vad man kanske skulle kunna tro med anledning av att ön är belägen mellan Irland och Skottland. Språkförbistringar behöver alltså inte vara ett hinder för att åka över och kolla på tävlingar, även för den som inte är så haj på engelska från början.

P.S. Om det nödvändigtvis ska vara en bil med i den här tråden så ska det väl i så fall vara en AC Cobra eller, med tanke på det brittiska ursprunget, en Super Seven. Mycket närmare hojåkning borde det inte gå att komma på fyra hjul...:crash:hihi Å just det - kameran är en GoPro jag fick låna av min kompis Kris. Jag är själv förvånad över att den lyckades hålla skärpan så bra. Speciellt på sträckan mellan Ginger Hall och Ramsey som ju är sjukt ojämn.


Björn
Måste bara tillägga att jag önskar dig en snabb återhämtning från kraschen...
Samtidigt som det säkert känns lite snöpligt att bli indragen i den utan egen förskyllan så ska kommas ihåg att ha med sig en skada och överlevt från IOM är som en gammal krigsskada man aldrig glömmer...många tycker nog det låter sjuk och smått galet men jag är faktiskt något avundsjuk, tänk att enkelt kunna titta ner på foten och direkt få starka minnen från en upplevelse få förunnat :tummenupp

MVH Dennis

Avundsjuk på andras skador är man nog bara till dess att man gjort sig illa rejält för första gången. Sen inser man att det där är inget man bli snabbare av...:näsblod Men visst förstår jag vad du menar och hur du tänker. När skadan väl är ett faktum är det bättre att garva åt det än att gräva ner sig i grubblerier. Åtminstone så länge man har en rimlig chans att kunna hålla balansen på två hjul igen. Det mesta läker med tiden och för min del kommer operationsärren på vänsterfoten nu att kunna backa upp mina rövarhistorier vid lägerelden på ålderdomshemmet när jag hamnar där om hundra år...
:fyllisar

Att jag fram till ålderdomen dessutom kommer att ges en möjlighet att i detalj redogöra för kraschen och hela skruvsortimentet i fotleden inför varje trött flygplatsvakt som kommer att stoppa mig i metalldetektorerna får väl betraktas som en ren bonus...:hihi Icke heller att förglömma den lätt haltande gången som kommer att få alla kvinns att falla i trans p.g.a. min stora likhet med Zeb Macahan (åtminstone om jag byter ut polissarna mot en musche). För tillfället har jag dock nyligen börjat öva på att bara gå med en krycka och min gångstil påminner nog mest om den där Herr Flick eller vad han hette i "Allo Allo Emliga Armén". Ingen vidare hög raggningsfaktor på den gångarten är jag rädd...:huvet

På återhörande!
/Björn
 
Last edited:

Äggtoddy

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2012
Ort
Haninge
Hoj
Moped Hummel -58
Men han snackar så fort så att dom byter text så fort så man hinner knappt läsa den.
Ja det var ju några Shagg, wank o.s.v i filmen :) Skön kille !!
Han har tydligen tjej nu. Då kanske han slipper sitta och kolla på p.rullar i skåpet på Forden :glömdet Hursomhelst så tycker jag han är värd en seger till nästa år.

Föressten läste jag på TT forumet. Shaun Harris förklarar själv i en tråd att han tydligen skulle göra comeback i cirkusen och köra nästa år?
Men blir lite häcklad av en del andra som skriver? Tydligen för att han har gått ut med det tidigare år och sedan backat ur. Tror han haft en hel del problem p.g.a olyckan 2007 men,men. Bara att kolla IOM 2003 . En sån kille borde aldrig behöva förklara sej.
Men när jag läst en del om Shaun känns comebacken lite desperat. Han är inte direkt purung heller (50?). Men jag tror erfarenhet är den viktigaste delen i denna form av race.Problemet är nog att han varit borta för länge på denna nivå. I mitt tycke ska han nog lägga hjälmen på hyllan. I alla fall på den nivån.

Här ångas det på rätt bra ! Men killen som filmar har lite svårt att uttala ditt namn tror jag Bjoln glunnasson :)

http://www.youtube.com/watch?v=T6ZXXXvkLTE

Den här videon är riktigt bra faktiskt för den som vill få en överblick av banan. On board kamera med platser, kurvor och lutningar.
http://www.youtube.com/watch?v=40eyE0aXDJY




Och här hittade jag en Fransk sida med tider och några bilder på Björn.
http://www.tourist-trophy.fr/article-manx-grand-prix-2012-109050814.html
 
Last edited:

2old

Lagt av å lever på otroliga minnen...
Gick med
11 Sep 2004
Ort
stadigt
Hoj
sålt....
Björn

Jag är ett arsle, visade på inget vis förståelse för ditt åkande som är av en mer seriös karaktär än min var, jag skuttade runt banorna för att ha kul och inget annat...min ålder talar för att det är sanning :)
Jag vet inte hur det känns att skada sig om man är mitt uppe i en karriär, klantigt av mig men jag ursäktar mig med att jag vet hur det känns med skador iaf och kan nämna att inte ens ett inträde i USA märkte av mina plattor i nacke och fotled..troligen är detektorerna inställda på annat än titan :)
Herr Flick...hehe, så illa hoppas jag inte det blir för då har du ett rejält handikapp, ett litet halt däremot påminner dig alltid om IOM även om det påverkar resten av tillvaron så är det iaf ett riktigt "klipp" om man jämför med en halkolycka utanför IKEA...köpandes värmeljus för att flickvännen ville mysa lite ;-)
Raggningsfaktorn på ett halt från IOM är inte att leka med...tricket är att få henne att förstå vad du verkligen gjort... :)

Kul att snacka lite med dig, känner mig nästan lite "Starstrucked" som får prata med en IOM-deltagare som kört där på R I K T I G T.
Hoppas du är i sitsen snart igen och har nya rapporter att skriva...

Hälsningar
/Dennis
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Hallå Björn, hoppas rehabiliteringen går bra och du läker ihop som du ska. Det är en sak jag går och grunnar på, det har absolut ingenting med IOM att göra utan mer med ditt yrke. Jag har full förståelse ifall du tycker det är vansinnigt att svara på det här i ett publikt forum men jag gör ändå ett försök.

-Läser du andras trådar här på forumet?
I så fall har det väl knappast undgått dig att det finns en och annan pellejöns här som verkar ha som hobby att i princip bryta mot varenda trafikregel som existerar?

Vore otroligt kul att få höra hur du tänker. Men som sagt var, jag förstår att det är känsligt men du har ju skrivandets gåva så vi kanske kan få läsa lite mellan raderna. Önskar dig ett snabbt tillfrisknande.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top