ISLE Of MAN - racerapport!

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Nu spelas nationalsångerna. Först den Brittiska och så min favorit. Isle of Mans egen fina!
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Starten försenad p.g.a. väder. 14.00 nu svensk tid.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
John Mcguinness kör ett paradvarv före tävlingen på Nortons nya fabrikshoj med en engelsk V4. Låter otroligt fint! Han är ute på sitt varv nu och allt tyder alltså på att starten kommer att gå 14.00. Ingen dimma på berget för då hade man inte släppt iväg honom. Han skadade ju ett ben på North West 200 förra året och det har inte läkt ännu. Då var han på en fabriks-Honda då gasen hängde sig och han vurpade och bröt ett ben.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Björn slog nytt personligt rekord på sista varvet med flygande start och målgång. 18.19.999, 123.4801 mph!
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Bra jobbat av Björn och att kroppen höll för att köra snabbt även på det flygande varvet måste ses som ett gott tecken!
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Björn kapade 24 sekunder då han satte sitt nya personliga rekord. Det visar sig att han nu är snabbaste svensk genom tiderna. BG körde 0,691 sekunder snabbare än Mats Nilsson gjorde 2009. Jag återkommer med den nya toptrelistan då jag har fått vila ut lite. I morgon alltså! Det kommer en ny intervju med Björn på Mororcykelradion i morgon. Den är redan gjord och postad till Sverige för publicering

Dean Harrison är innehavare av det nya fantastiska varv- och banrekordet från stående start på hans första varv i Superbikeracet. Fart 134.432 mph.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Snabbaste svensk i isle of man tt:s historia!

34411881_1810742342325366_8975687809834680320_n.jpg
FOTO: Dan Stenberg

Tack för alla lyckönskningar och gratulationer så här långt!
Tyvärr har jag inte riktigt tid att svara er alla men jag har läst och tagit åt mig av allt beröm som ni tagit er tid att posta här. Verkligen jättekul!

Jag vill samtidigt passa på att tipsa om att vi även i år har radiosändningar på svenska för alla er Isle of Man-fans som följer TT-tävlingarna från Sverige. Precis som i fjol är det Silja och Tomas som sköter detta och där finns förutom reportage från tävlingarna och utflykter på ön, även intervjuer med mig efter träning och tävling. Alla inslag går att lyssna på i efterhand på websidan: Motorcykelradion.se Jag har av förklarliga skäl lite svårt att hålla mig uppdaterad på nätet under tiden här på Isle of Man eftersom jag måste prioritera ganska hårt i mina dagliga sysslor. Allt som inte gör mig snabbare inför nästföljande dag får helt enkelt vänta tills jag är tillbaka i Sverige igen. Men Siljas intervjuer tar inte så lång tid att genomföra så det är ett utmärkt sätt för mig att hålla er informerade hemma i stugorna utan att behöva spendera timmar framför datorn.

Jag hade ju lite farhågor inför dagens tävlingar eftersom jag fått en inflammation i vänster biceps som under gårdagen spridit sig till triceps och armbåge. Tack och lov hade vi med hjälp av inflammationshämmande piller, salvor, ispåsar, massage och tejpning lyckats hålla eländet tillbakatryckt så pass att jag kunde hålla jämna varvtider under alla 6 varven och från min 55:e startposition köra upp mig till 24:e plats i mål.

Det här var ju mitt första Superbikelopp och därmed också mitt första 6-varvslopp på Mountain Course (alla andra soloklasser kör 4 varv och sidvagnar bara 3) och utan överdrift är det här det absolut jobbigaste jag gjort fysiskt och inte minst psykiskt i hela mitt liv. Det gällde ju att orka hålla koncentrationen uppe under 1 timme och 53 minuter som det tog för mig att genomföra tävlingen. Därför är jag också extra nöjd med att jag lyckades sätta mitt snabbaste varv under det avslutande sjätte varvet och med tiden 18:19:999 är det nytt personbästa med råge. Som extra krydda fick jag någon timme efter målgång dessutom reda på att jag med min nya varvtid tydligen är den snabbaste svensken i TT-tävlingarnas 111-åriga historia. Stort tack till teamet, sponsorer och alla andra som gjort dagens resultat möjligt

Ikväll kommer jag att somna gott!

På återhörande!
/Björn
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Vet inte för vilken gång jag skriver detta men du är en av hjulens hjältar.
Så snyggt jobbat ????

Stod i skogen utanför Nävlinge och kollade på rally och lyssnade på Silja och Tomas växlat med manxradion plus följde dig och resten av startfältet på livetimingen.
Dean Harrison vilket varv synd att han fick bryta.

Krya på armen nu Björn


Sen väntar vi här hemma i "Svedala" på det årliga gruppfotot:)

- - - Updated - - -

Edit: frågetecknen hur fan kunde det bli det när jag skickade en tumme upp
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Meddelande från statistiknörden!

Lite statistik.
Här är en liten sammanfattning om nya varvtider på The TT-course på Isle of Man.

Det absoluta varvrekordet har Dean Harrison. Det satte han på RST Superbike Race 2/6 2018.
Tid: 16.50.384. Snittfart: 134.432 m.p.h. = 216.35 km/t på en 1000cc Kawasaki/Silicone Engineering. Rekordet sattes på första varvet med stående start.

Snabbaste svenskar på ett varv:
Björn Gunnarsson på sjätte varvet, med flygande start- och målgång, i RST Superbike Race 2/6 2018. Tid: 18.19.999. Snittfart: 123.480 m.p.h = 198.722 km/t på en 1000cc BMW/Alternativ1 MC. (Notera att det bara fattas 1,3 km/t till 200 i snitt. Ett nåbart nästa mål.) :)

Mats Nilsson på Dianese Superbike TT 2009.
Tid: 18.20.69. Snittfart: 123.403 m.p.h. = 198.598 km/t på en Yamaha 998cc YZF-R1 Black Horse Motorcycle.

Christer Miinin på Pokerstars Senior TT 2007.
Tid 19.19.40. Snittfart: 117.153 m.p.h. = 188.539 km/t på en 2006 Suzuki GSX-R 1000cc/Martin Bullock Race Team.

Björns bästa varvtid på en Lightweight 650cc/Twin är i Bennetts Lightweight TT 2016.
Tid: 19.49.516. Snittfart: 114.188 m.p.h. = 183.767 km/t på en Kawasaki / DP Coldplaning / TC racing.

Björns nya personliga rekord är alltså cirka 24 sekunder snabbare än det gamla från 2016 satt på träning den 3/6. På en 600cc körde BG på varv 2 på 18.44.463 = 120.794 m.p.h = 194.40 km/t.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top