ISLE Of MAN - racerapport!

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Just det Semper! BMW ikväll för BG. Jag kan tyvärr inte hänga med live från början i kväll 19.20 på grund av andra åtaganden. I kväll börjar också en TV-kanal som heter motorsport.tv att sända gamla filmer från Ön. Första programmet börjar 19.00. Sedan sänder de äldre race från Isle of Man varje dag till och med 9/6. Tablå här (tiderna i tablån är svensk tid):
https://www.motorstv.com/tv-guide/day
Kanalen finns med i bl.a. ComHems utbud som tillval för 29:-/månad.
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Hej vänner!
FB_IMG_1527449595687.jpg
En kort information om träningen i förrgår tänkte jag hinna med. Ni som följt mig under tidigare TT-tävlingar vet att det är svårt för mig att sköta uppdateringarna frekvent när väl träningar och race är igång. Å andra sidan så gör ju Karin ett fint jobb genom att underhålla er med sina live-sändningar från ön på vår facebooksida och Silja med flera sköter uppdateringarna på sporthoj.com.

Jag fick 5 varv på Hondan i förrgår. Hojen kändes fin i chassi och motor och allt jag behövde ändra var styrdämparinställningen. Däremot är det två år sedan jag körde 600cc på Mountain course senast och det tar ett tag att hitta rätt växlar och bromspunkter runt banan. Ambitionen var att gå ut lugnt och sedan successivt flytta fram positionerna. Som ni säkert känner till så var jag nyfiken på hur min nacke skulle fungera men trots att jag körde 5 varv fungerade det hyggligt. Visserligen var jag rejält trött i kappmuskeln precis som vnaligt men inga kramper i alla fall. Däremot knäppte det till i vänsterknä i början på fjärde varvet. Förmodligen en överbelastning enligt sjukgymnasterna som jag träffat idag. Man styr ju hojen med knä och lår på ett helt annat sätt på en ojämn landsvägsbana än vad man behöver göra på vanlig kortbana och därför får benen mycket styck.

Nåväl, ikväll är det dags för debut med BMW:n och det ska bli spännande att se hur det fungerar. Jag hann ju bara köra 6 varv med den ifjol så jag är förberedd på att de nog säkert tar några kvällar innan vi sorterat ut den.

På återhörande!
/Björn
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Hej vänner!
View attachment 443636
En kort information om träningen i förrgår tänkte jag hinna med. Ni som följt mig under tidigare TT-tävlingar vet att det är svårt för mig att sköta uppdateringarna frekvent när väl träningar och race är igång. Å andra sidan så gör ju Karin ett fint jobb genom att underhålla er med sina live-sändningar från ön på vår facebooksida och Silja med flera sköter uppdateringarna på sporthoj.com.

Jag fick 5 varv på Hondan i förrgår. Hojen kändes fin i chassi och motor och allt jag behövde ändra var styrdämparinställningen. Däremot är det två år sedan jag körde 600cc på Mountain course senast och det tar ett tag att hitta rätt växlar och bromspunkter runt banan. Ambitionen var att gå ut lugnt och sedan successivt flytta fram positionerna. Som ni säkert känner till så var jag nyfiken på hur min nacke skulle fungera men trots att jag körde 5 varv fungerade det hyggligt. Visserligen var jag rejält trött i kappmuskeln precis som vnaligt men inga kramper i alla fall. Däremot knäppte det till i vänsterknä i början på fjärde varvet. Förmodligen en överbelastning enligt sjukgymnasterna som jag träffat idag. Man styr ju hojen med knä och lår på ett helt annat sätt på en ojämn landsvägsbana än vad man behöver göra på vanlig kortbana och därför får benen mycket styck.

Nåväl, ikväll är det dags för debut med BMW:n och det ska bli spännande att se hur det fungerar. Jag hann ju bara köra 6 varv med den ifjol så jag är förberedd på att de nog säkert tar några kvällar innan vi sorterat ut den.

På återhörande!
/Björn

Kul att höra att din kropp fungerar hyggligt:).
Lycka till med träningen ikväll.

Då jag inte har facebook så uppskattar jag att du och andra skriver i tråden. Men snart är jag ju på plats och får live-live information:)
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
BG varv 4:
Fart 117.3700 mph. Tid 19.17.263.
BG:s bästa varv 2017 på BMW:n var 119.115 mph. Tid 19.00.308
Alltså cirka 17 sek långsammare men det går snabbare och snabbare!
Ser ut som BG har stannat efter 4 varv.
 

Bifogat

  • Lap 4.jpg
    Lap 4.jpg
    22.9 KB · Visningar: 45
Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Träningen flaggades av strax efter att Björn passerat efter 3 varv.
Träningen blev försenad pga en idiot som skulle ut och se pringa på banan så Björns engelska motsvarighet sydde in göken.

- - - Updated - - -

Edit: springa,
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Träningen flaggades av strax efter att Björn passerat efter 3 varv.
Träningen blev försenad pga en idiot som skulle ut och se pringa på banan så Björns engelska motsvarighet sydde in göken.

- - - Updated - - -

Edit: springa,

Men på livetiming står det L4=varv 4
Lap 4.jpg
Klicka för större bild.
 

Bifogat

  • Lap 4.jpg
    Lap 4.jpg
    1.5 KB · Visningar: 420
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Vet ni vem som körde bl.a. Superstock med nummer 43 för 11 år sedan, på Centenery TT, 100-årsjubileet 2007? Alltså samma nummer som BG kör med i år på BMW:n. Jo, det var den här föraren:
43ChristerMiinin-kopia.jpg
Christer Miinin, Sweden! Suzuki GSXR!
Klicka för större bild.
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Nån som får IomTT-appen att fungera på sin mobil! Får bara "No connection"??
Jag har inte provat ännu. Kanske dags att felanmäla? Skall testa så fort jag hinner. Mycke' nu!

BG:s tid på måndagskvälklen räckte till plats 45.
Mon Practice.jpg

Nu på fredag efter 15.00 svensk tid skall jag vara med i the TT-radio på https://www.manxradio.com/ Hur skall detta sluta???

- - - Updated - - -

Gjorde Björn en youtube-intervju? Jag hittar den inte :crash

Vet inte. Var har du hört talas om det?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top