ISLE Of MAN - racerapport!

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Bilder är hittade på MGPs egna facebooksida...från newcomer.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    213.4 KB · Visningar: 339
  • image.jpg
    image.jpg
    230.9 KB · Visningar: 333

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Bra jobbat boys!

Bilder är hittade på MGPs egna facebooksida...från newcomer.

Bra jobbat "maxx" och "Hårding"!:tummenupp

Det verkar som om proffs-fotograferna som smög omkring i buskarna under Manx-veckorna nu så smått börjat sammanställa sina fotoarkiv. Som deltagare har jag nämligen fått en del erbjudanden om att köpa deras bilder under de senaste dagarna. Om det inte ställer till det för mycket med copyrighter eller dyligt så ska jag försöka ladda upp några bilder här i tråden så småningom. Allt för att vi i väntan på Kristoffers DVD ska kunna ha något kul att tänka tillbaka på nu när höstmörkret långsamt drar åt strypsnaran.

På återhörande!
/Björn
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Bra jobbat "maxx" och "Hårding"!:tummenupp

Det verkar som om proffs-fotograferna som smög omkring i buskarna under Manx-veckorna nu så smått börjat sammanställa sina fotoarkiv. Som deltagare har jag nämligen fått en del erbjudanden om att köpa deras bilder under de senaste dagarna. Om det inte ställer till det för mycket med copyrighter eller dyligt så ska jag försöka ladda upp några bilder här i tråden så småningom. Allt för att vi i väntan på Kristoffers DVD ska kunna ha något kul att tänka tillbaka på nu när höstmörkret långsamt drar åt strypsnaran.

På återhörande!
/Björn

Så, hur går det med rehabiliteringen? Ute och springer än?:hej
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Filmat precis efter olyckan.

[video=facebook;10151196945035126]https://www.facebook.com/photo.php?v=10151196945035126&set=t.573151085&type=3[/video]
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Som en av "smygläsarna" i den här tråden tänkte jag ge mig tillkänna och tacka för all spänning vi har fått ta del av.

Har inte följt svensk roadracing alls egentligen senaste 10 åren, men efter att ha följt dina eskapader här i tråden så inser jag att jag under nästa år måste lägga energi på att åka runt och se ett gäng tävlingar i Sverige för att "dra mitt strå" så det kommer in åtminstone ett par biljettintäkter mer per tävling.

Hoppas det inte känns alltför tungt så här med rehab, höst och stundande vinter.

mvh. Fredrik
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Som en av "smygläsarna" i den här tråden tänkte jag ge mig tillkänna och tacka för all spänning vi har fått ta del av.

Har inte följt svensk roadracing alls egentligen senaste 10 åren, men efter att ha följt dina eskapader här i tråden så inser jag att jag under nästa år måste lägga energi på att åka runt och se ett gäng tävlingar i Sverige för att "dra mitt strå" så det kommer in åtminstone ett par biljettintäkter mer per tävling.

Hoppas det inte känns alltför tungt så här med rehab, höst och stundande vinter.

mvh. Fredrik

Hej och tack för omtanken Fredrik!

Kul att du vill skriva några rader i tråden och jag skrattade gott när jag nyss upptäckte att den här tråden verkar leva vidare med en hel hög besök dagligen, trots att det snart är ett par månader sen jag kom hem ifrån Isle of Man. När jag kollade räkneverket framför tråden så visade det sig att vi tydligen passerat 50 000 besök! Det finns ju uppenbarligen ett fantastiskt stort intresse för tävlingarna på Isle of Man där ute i stugorna! Det känns riktigt skoj att på detta sätt få dela sin passion med så många andra realroadracing-intresserade!
:rock

Eftersom du (och Magnus Moss också för den delen) frågar om foten så kan jag berätta att efter att bara ha kunnat vifta på tårna under närmare sju veckor så blev jag äntligen gipsfri förra veckan. Möjligen en smula överentusiastisk i glädjen över att äntligen få påbörja rehabiliteringen så sprack ett av de decimeterlånga operationsärren upp när jag började med rörlighetsträningen senare samma kväll. Ett nytt besök hos farbror doktorn dagen efter gav beskedet att sprickan i huden tack och lov inte var alltför djup men att den behövde tejpas ihop, och dessutom blev det en sjudagars penicillinkur för att försäkra sig om att inga elaka bakterier letat sig in i såret.

Just nu jobbar jag dock åter med min sjukgymnastik i ett program som innefattar 10 minuters träning en gång varje hel timme. De första tre veckorna kommer det i stort sett enbart att handla om att försöka få tillbaka så mycket som möjligt av rörligheten i leden, för att därefter successivt lägga på belastning med förhoppning om att hämta tillbaka den förlorade muskelmassan. Jag har förlorat löjligt mycket av vadmuskeln under veckorna i gips och något säger mig tyvärr att det inte kommer att gå lika fort att hämta hem igen...:gnissla (Se bild)


Men det känns gott att i alla fall få röra på benet och att ha sjukgymnastiken att fokusera på. Ju bättre jag utför den, ju bättre förutsättningar har fotleden att läka ihop och det vore ju skönt att slippa den eventuella steloperation av fotleden som läkarna hotat med i framtiden. I månadsskiftet november/december så ska jag göra nästan röntgenundersökning och sen vet jag förhoppningsvis lite mer om hur läkeprocessen går.

Vore kul om du gör slag i saken nästa säsong och kommer ut och kollar på någon tävling Fredrik! Skulle du eller någon annan av trådens läsare dessutom råka befinna sig i samma depå som mig under någon bandag, classic-tävling eller SM-tävling så kom gärna fram och snacka lite Isle of Man-racing. Det är ju alltid kul att träffa likasinnade, eller hur?
:banana

På återhörande!
/Björn
 

Bifogat

  • DSC01095.jpg
    DSC01095.jpg
    275 KB · Visningar: 272

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Bottom of Barregarrow

Det börjar trilla in lite roliga bilder från fotografer som befunnits sig runt banan i samband med årets MGP-veckor.

Bjorn Gunnarsson Manx GP 2012 - Photo -® Gert Meulman (17).jpg

Bifogade bild har tagits av den duktige holländske fotografen Gert Meulman under juniorracet och här har han påpassligt lyckats fånga mig med framhjulet i luften, precis i uthoppet till ytterligare en av banans många svårigheter. Stället kallas Bottom of Barregarrow och föregås av en lång och ganska brant utförslöpa. Strax innan fotoögonblicket har man vikt in från banans högerkant i höjd med den vita mur som syns i bildens högra nederkant. Det gäller att inte tveka när väl tar svängpunkten inför den här skymda vänterkurvan eftersom vägen bottnar ut ganska kraftigt ungefär i höjd med den vita skorstenen som syns på tillbyggnaden av huset. Målet är att vara ungefär en meter ut från husväggen vid apex. Går man tightare än så riskerar genomslaget i fjädringen att bli så kraftigt att däcken förlorar fästet i landningen. Tar man däremot en vidare sväng riskerar man istället att inte klara av radien på kurvan i utgången. Oavsett misstag så lär resultatet bli att man tvingas till en oönskad exkursion bland grönskerna i ytterkanten och för att undvika detta gäller det att följa Nick Jefferies råd från hans onboard-video där han säger; "Don't make misstakes!" :rolleyes:

Även om man lyckas pricka racinglinjen perfekt så gäller det dessutom att våga slå på gas (vilket försvåras av att det redan skjuter på ganska bra i utförbacken) precis i uthoppet för att lyfta framhjulet så mycket att man får balans i hojens viktfördelning i själva kompressionen i svackans botten. Gör man detta samtidigt som man reser sig en aning på fotpinnarna, kniper allt vad man kan med knäna runt tanken och håller i styret för kung och fosterland så blir fjädringsgenomslaget hanterbart. Glömmer man gaspåslaget i uthoppet så lär man sig dock fort att man riskerar att straffas av ett elakt styrwobbel p.g.a. nerlägget man har i svackans botten.

Vilken hastighet det kan röra sig om i botten på Barregarrow har jag ingen riktig koll på men med min CBR 600 var det 5:ans växel genom den här sektionen och det var fullt tillräckligt fort för mig i alla fall...:näsblod

Som en referens bifogar jag också en länk som i slow motion visar lite av det som ögat normalt inte hinner uppfatta. Det behöver väl inte påpekas att man måste veta vad man gör när man väljer sina fjädringsinställningar för banan...:hihi

http://www.youtube.com/watch?v=Vpl8YsaU1tM

På återhörande!
/Björn
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Bara 50000 besök? Borde vara fler! :)
Fantastiskt kul och intressant att få se IOM från "den här sidan"! Alla långa inlägg och detaljerade förklaringar uppskattas!!
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Nu har jag kollat med Tarras-Wahlberg. Dessvärre adlar man inte personer i Sverige längre. Det avskaffades i princip i mitten på 1800-talet, den senast adlade personen var Sven Hedin, yrke "upptäcksresande", 1902. Det verkar alltså dessvärre som att den vägen är stängd.
"..jamen..?" sa jag.
"-Jo, jag ser ju att det finns goda anledningar, men man kan inte bryta mot lagen, särskilt inte som personen i fråga faktiskt är polis. Ska Sverige bryta mot sina egna lagar ska man göra det utomlands och helst i diktaturer, annars kommer man inte undan, förstår du."
Och det får man ju hålla med om.

Nåja, skam den som ger sig tänkte jag. Då jag skriver detta från Jönköping räknade jag snabbt ut att här borde finnas goda relationer till Han Däruppe. Jag framställde önskemålet om att man kunde förbereda Sir Hailwood på att börja packa sina prylar, men detta möttes med stor skepsis.
"Däruppe bestämmer Han! Alla andra är undersåtar som ska vara glada att de ens äger rätt att vistas Hans närhet och storhet och godhet."
"Jamen vi kan väl ställa frågan i alla fall? Han lyssnar ju på alla, påstås det?" sa jag.
"Nu får du skärpa dig" var svaret. "Så många frågor och önskemål som ställts Uppåt genom mänsklighetens historia och så få som blivit besvarade för att inte nämna de alldeles obefintliga antal som gått igenom.."
"Du begriper väl att det inte är någon idé!"
"Jamen, ni kallar det ju för Himmelriket?? Jag tycker inte det liknar nåt himmelrike precis.."
Då la han på..??!!
Så det ser tveksamt ut även där, ganska irriterande men sant.
Jag har i alla fall försökt, tänkte jag.

Sen vaknade jag...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Skulle du eller någon annan av trådens läsare dessutom råka befinna sig i samma depå som mig under någon bandag, classic-tävling eller SM-tävling så kom gärna fram och snacka lite Isle of Man-racing.
På återhörande!
/Björn

Fint att se/höra att du ser framåt!
Vi ses på Torpet i april!!:tummenupp
Mozz
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Hej och tack för omtanken Fredrik!

Kul att du vill skriva några rader i tråden och jag skrattade gott när jag nyss upptäckte att den här tråden verkar leva vidare med en hel hög besök dagligen, trots att det snart är ett par månader sen jag kom hem ifrån Isle of Man. När jag kollade räkneverket framför tråden så visade det sig att vi tydligen passerat 50 000 besök! Det finns ju uppenbarligen ett fantastiskt stort intresse för tävlingarna på Isle of Man där ute i stugorna! Det känns riktigt skoj att på detta sätt få dela sin passion med så många andra realroadracing-intresserade!
:rock

Eftersom du (och Magnus Moss också för den delen) frågar om foten så kan jag berätta att efter att bara ha kunnat vifta på tårna under närmare sju veckor så blev jag äntligen gipsfri förra veckan. Möjligen en smula överentusiastisk i glädjen över att äntligen få påbörja rehabiliteringen så sprack ett av de decimeterlånga operationsärren upp när jag började med rörlighetsträningen senare samma kväll. Ett nytt besök hos farbror doktorn dagen efter gav beskedet att sprickan i huden tack och lov inte var alltför djup men att den behövde tejpas ihop, och dessutom blev det en sjudagars penicillinkur för att försäkra sig om att inga elaka bakterier letat sig in i såret.

Just nu jobbar jag dock åter med min sjukgymnastik i ett program som innefattar 10 minuters träning en gång varje hel timme. De första tre veckorna kommer det i stort sett enbart att handla om att försöka få tillbaka så mycket som möjligt av rörligheten i leden, för att därefter successivt lägga på belastning med förhoppning om att hämta tillbaka den förlorade muskelmassan. Jag har förlorat löjligt mycket av vadmuskeln under veckorna i gips och något säger mig tyvärr att det inte kommer att gå lika fort att hämta hem igen...:gnissla (Se bild)


Men det känns gott att i alla fall få röra på benet och att ha sjukgymnastiken att fokusera på. Ju bättre jag utför den, ju bättre förutsättningar har fotleden att läka ihop och det vore ju skönt att slippa den eventuella steloperation av fotleden som läkarna hotat med i framtiden. I månadsskiftet november/december så ska jag göra nästan röntgenundersökning och sen vet jag förhoppningsvis lite mer om hur läkeprocessen går.

Vore kul om du gör slag i saken nästa säsong och kommer ut och kollar på någon tävling Fredrik! Skulle du eller någon annan av trådens läsare dessutom råka befinna sig i samma depå som mig under någon bandag, classic-tävling eller SM-tävling så kom gärna fram och snacka lite Isle of Man-racing. Det är ju alltid kul att träffa likasinnade, eller hur?
:banana

På återhörande!
/Björn

:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar
:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar
:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar
:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar

Fan vad grym du är! om du ställer upp i IOM igen hoppas jag man får reda på det i tid så man kan ta sig till platsen och följa dig till seger!
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Nu har jag kollat med Tarras-Wahlberg...
Nja... ute i den stora världen, utanför sporthoj.com där vi lever våra liv så här års när snön ligger vit på taken, så imponerar nog varken resultat eller en eventuellt stelopererad fotled på vare sig hovet eller Hailwood...:hihi Men det var för all del fyndigt skrivet. Det måste väl föresten vara att leva lite "on the edge" när du vågar sitta mitt i det småländska bibelbältet och författa sådana här hädelser? Passa dig så att du inte slutar som Lasse Vilks...:7peta Påtvingad polisiär dygnetruntbevakning skulle kanske riskera att ta udden av nästa sommars hojturer på de småländska krokvägarna menar jag... :crash

Fint att se/höra att du ser framåt!
Vi ses på Torpet i april!!:tummenupp
Mozz
Det finns inte så mycket att göra annat än att titta framåt just nu, eller hur? Att få växelfoten frisk till säsongspremiären är ju hela motivationen bakom rehabiliteringsträningen!:kryckor

...om du ställer upp i IOM igen hoppas jag man får reda på det i tid så man kan ta sig till platsen...
Ska försöka anslå en eventuell framtida satsning på något sätt. Årets tävling genomfördes med minimala resurser från vår sida och det fanns så många osäkerhetsfaktorer som riskerade att stjälpa hela projektet hela vägen fram till avfärd. Det är svårt att föreställa sig alla hinder och fällor som man måste ta sig förbi när man bestämmer sig för att tävla på ön för första gången. Åtminstone om man är typen som inte bara nöjer sig med att vara ett namn i programmet utan faktiskt har ambitionen att göra bra ifrån sig där borta. Jag ville inte vara snubben som under ett år i förväg skrävlade en massa om hur ball man är som vågar anmäla sig till Isle of Man, för att sedan aldrig komma i väg. Sådana gossar finns det ju redan ganska gott om framför varje korvmoj, så det kändes liksom som om den platsen redan var upptagen...:rolleyes: Där har du anledningen till varför jag inte slog på stora trumman i förväg. Jag har försökt att kompensera detta i efterhand genom att blogga om äventyret från ön och efter hemkomsten så att ni skulle kunna ta del av äventyret på så vis istället.

All respons ni gett mig och varandra gör ju att uppenbarligen att tråden lever vidare ännu en liten stund.:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Fifth Gear

Som en av "smygläsarna" i den här tråden tänkte jag ge mig tillkänna och tacka för all spänning vi har fått ta del av.

Har inte följt svensk roadracing alls egentligen senaste 10 åren, men efter att ha följt dina eskapader här i tråden så inser jag att jag under nästa år måste lägga energi på att åka runt och se ett gäng tävlingar i Sverige för att "dra mitt strå" så det kommer in åtminstone ett par biljettintäkter mer per tävling.

Hoppas det inte känns alltför tungt så här med rehab, höst och stundande vinter.

mvh. Fredrik

Fredik här ovan sände en tanke åt mitt håll igår genom att posta ett PM med en länk till ett "fifth gear"-avsnitt som sändes härom kvällen. Allt för att jag inte ska avlida av tristess under sjukledigheten och det var ju synnerligen omtänksamt av honom. Fifth gear är visserligen ett bilmagasin men just det här avsnittet är producerat med utgångspunkt från Isle of Man och det är dessutom i mitt tycke ovanligt välgjort för att vara producerat av bilfolk.

Nu har Fredrik också haft vänligheten att klippa ihop de delar av programmet som kan intressera oss hojåkande IoM-fantaster och sen har han ordnat med att lägga upp det på en server så att jag skulle kunna länka dit. Allt besvär har han gjort sig bara för att alla ni andra läsare av den här tråden ska ha en chans att få ytterligare en dos Isle of Man-kultur i så här i vintermörkret. All heder åt Fredrik med andra ord!:tummenupp

Klippet är 13 min långt och inleds med att Tiff Needell provkör den nya Subaru BRZ runt ett avstängt Mountain Course i samband med TT-veckorna i våras. Tiff är programledare för programmet och en erfaren tävlingsförare med bl.a. pallplats på 24H LeMans, en rallykarriär och någon F1-start innanför bältet enligt vad jag kunnat läsa mig till på Wikipedia. Vetskapen om hans erfarenheter och bakgrund ger lite perspektiv på hans kommentarer om hur banan upplevs när man kör den för första gången, även för någon som har spakat både rally- och F1-bilar och som alltså knappast borde kunna betraktas som särskilt farträdd under normala omständigheter. Att han sedan kan få denna emotionella urladdning i en trött standardbil på 200 hästar och med närmare ett och ett halvt ton att släpa på ger väl bara ytterligare en hint om hur banan upplevs i sadeln på en tävlingshoj. Upplevelsen av att tävla på Isle of Man låter sig inte fullt ut beskrivas med ord och jag vill ju inte sitta här bakom tangentbordet och bre på allt för mycket med risk för att ni tror att jag sitter här och blåljuger. Mr Needells falsettröst och uppspärrade ögonvitor kanske kan ge mig en liten smula mer trovärdighet i alla fall...:tungan

Att Tiff sedan avslutar inslaget med att säga att hans premiärvarv runt The Mountain Course förmodligen är en av de mest fantastiska körupplevelser han någonsin haft kanske man kan sätta upp på avdelningen överdrifter i syfte att göra spännande TV. Som hojåkare vet vi ju dock att sinnesupplevelsen på en hoj blir 1000 gånger starkare och att hans uttalande snarast borde tolkas som att "bikers have more fun!" Visst håller ni med mig om detta?
:7peta:rock:D

Missa inte heller nästa inslag som egentligen är ett rent MC-inslag där de porträtterar John McGuinnes som är den förare som har näst flest TT-segrar genom tiderna efter Joey Dunlop. När vi var på ön under närmare en månad i somras så fick vi inte bara se de flesta hjältarna på plats i depån, utan även höra en hel del "off the record"-snack om dem. Även om de är alla är stora personligheter var och en på sitt vis, så är det naturligtvis inte alla som är riktigt lika trevliga och jovialiska när kamerorna slagits av. Det var dock svårt att hitta någon som hade ett ont ord att säga om McGuinnes så det verkar verkligen vara en kille som förtjänar all positiv uppmärksamhet han fått!

Fredrik har sagt att han ska försöka hålla klippet tillgängligt under någon månad, så vänta inte för länge med att gå in och kika!

http://www.wastegate.se/movie/index.php?movie=fg_iom.flv

På återhörande!
/Björn
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Fredrik och Björn

Många tack för videon. Super kul att se. Vilken season/avsnitt av Fifth Gear är det?

/Kris
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Fredrik och Björn

Många tack för videon. Super kul att se. Vilken season/avsnitt av Fifth Gear är det?

/Kris

Det är season 21 episode 7, på svenska discovery går det i repris:
2012-11-02, 23:00
2012-11-03, 21:00
2012-11-10, 11:00

Vet inte om det är samma program i skandinavien med olika textning bara?

Mvh. Fredrik
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Hoppsan ja, det tänkte jag inte på. Polisiär övervakning?
Ja, tänk om det gick att ordna!
Om jag får välja polis själv så, helst någon som kan hjälpa mig hålla farten uppe.. så .. ja!
Sisten till Aneby bjuder på fika!
Senaste klippet på hojfronten kanske inte passar in i 7CF2, så då blir det att leta upp nummerplåten igen.

Nu sitter jag och drömmer igen. Ber om ursäkt.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Prisbankett

Michael Rutter hade erhållit hedersuppdraget som prisutdelare på årets bankett efter supersportracet, eller juniorracet som som det av traditionella skäl kallas på ön. Mr Rutter presenterades som flerfaldig TT-vinnare men har utöver en gedigen roadracing karriär även meiter inom " short circuit racing" som britterna uttrycker det, med starter i både 500 GP-VM och World Superbike.

Statyetten kallas "silver replica" och är en avbildning av segrartrofén. Silverreplikor tilldelas förare som lyckats köra inom en procenttid av de tre första förarnas sammanlagda tid, enligt ett sinnrikt beräkningsystem som enbart sekretariatet verkade ha full koll på. Åtminstone verkade det finnas lika många teorier kring förfarandet som det fanns förare i depån...:va

Det väsentliga var ju dock att både jag och min vän Tuukka Korhonen (som för övrigt är den snabbaste finländaren runt the Mountain Course genom tiderna om jag inte är helt fel underrättad) erövrade våra första silverreplikor i samband med årets juniorrace.

Det behöver väl knappast heller påpekas att jag med glädje skulle byta bort alla pokaler och medaljer som jag vunnit under mina tidigare tävlingssäsonger, mot en silverreplika från Isle of Man...
:2cool

På återhörande!
/Björn
 

Bifogat

  • 2012-08-29-466.jpg
    2012-08-29-466.jpg
    53.2 KB · Visningar: 255

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Michael Rutter hade erhållit hedersuppdraget som prisutdelare på årets bankett efter supersportracet, eller juniorracet som som det av traditionella skäl kallas på ön. Mr Rutter presenterades som flerfaldig TT-vinnare men har utöver en gedigen roadracing karriär även meiter inom " short circuit racing" som britterna uttrycker det, med starter i både 500 GP-VM och World Superbike.

Statyetten kallas "silver replica" och är en avbildning av segrartrofén. Silverreplikor tilldelas förare som lyckats köra inom en procenttid av de tre första förarnas sammanlagda tid, enligt ett sinnrikt beräkningsystem som enbart sekretariatet verkade ha full koll på. Åtminstone verkade det finnas lika många teorier kring förfarandet som det fanns förare i depån...:va

Det väsentliga var ju dock att både jag och min vän Tuukka Korhonen (som för övrigt är den snabbaste finländaren runt the Mountain Course genom tiderna om jag inte är helt fel underrättad) erövrade våra första silverreplikor i samband med årets juniorrace.

Det behöver väl knappast heller påpekas att jag med glädje skulle byta bort alla pokaler och medaljer som jag vunnit under mina tidigare tävlingssäsonger, mot en silverreplika från Isle of Man...
:2cool

På återhörande!
/Björn

Magnifikt!!! :Bugar
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top