ISLE Of MAN - racerapport!

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
I morgon lördag börjar det!

Lördag 26/5 klockan 19.20 svensk tid skall träningen börja på The TT-Course på Isle of Man. Troligen är livetiming igång. Här: http://ttlive.iomtt.com/

Jag kommer att rapportera en del här på tråden, först från Örebro men på torsdag 31/5
runt lunch landar vi på Ön! Jag skall försöka hinna med att skriva lite här men det blir motorcykelradio i år också.

Det blir radiosändningar på svenska. Tomas Jennebo och jag kommer att sända varje dag på internet. Minst en gång om dagen. Tomas är kvar i Sverige och jag kommer att rapportera live från presscentret med hjälp av Skype. Sändningarna finns på internet på www.motorcykelradion.se
Instruktion om hur man lyssnar finns på http://isleofmanclubsweden.blogspot.se/

Just nu fattas det 600 besök innan vi når fantastiska 900 000! Det går nog innan träningen börjar i morgon kväll!
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
...

Just nu fattas det 600 besök innan vi når fantastiska 900 000! Det går nog innan träningen börjar i morgon kväll!

Tyvärr är jag ledig i helgen, annars hade jag kunnat köra mitt klassiska datorrace på jobbet och fixa de 600 besöken. :(

Jag är också taggad. :banana:banana:banana:banana:banana
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Tyvärr är jag ledig i helgen, annars hade jag kunnat köra mitt klassiska datorrace på jobbet och fixa de 600 besöken. :(

Jag är också taggad. :banana:banana:banana:banana:banana

Det fixar sig nog Peter. Fattas bara 375 just nu. Det kommer nog att slå över till 900 000 före midnatt!
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Träning på Jurby och Sign On.

Då har jag fått en stund över igen att spendera framför datorn. Detta är vad som har hänt sedan sist...

IMG_2603 (2).JPG

Igår var det dags för shake down på Jurby airfield på norra delen av ön. Det är en friträning som erbjuds alla TT-förare på öns enda permanentbana och vi ville ta chansen att köra in Honda motorn som fått nya kolvar, ringar, koppling etc. Då vår trailer med tillhörande dragare är väl förankrad i depån hade vi initialt lite transportproblem att hantera gällande hur vi skulle transportera upp Hondan till träningen.

Problemet fixade dock Anders genom att han hade lärt känna Carl Roberts som är fastboende på ön och som har en bil/mc-verkstad i Douglas. Han visade sig ha kört Manx GP samtidigt som mig både 2012 och -14. Efter en stunds jämförande av erfarenheter visade det sig att det fanns fler beröringspunkter än vad man skulle kunna tro. Carl var den förare som kom först till olycksplatsen när jag hade min krasch i Bedstead -12 och dessutom visade det sig att det är samma kille som Thomas och Bettan (våra svenska funktionärer som varit med på alla BG-supporterresor och flaggat runt banan) såg blåsa över kanten på en Supertwin vid Mountain Box på berget 2014. Men det är en annan historia som det brukar heta...

Nu hade Carl en van som han gärna lånade ut mot att vi betalde 20 pund för försäkringskostnaden. Med mobilitetsproblemet löst drog vi norrut. Jag körde nog sammanlagt lite mer än en timme på banan och mot slutet betraktade vi motorn som inkörd vilket betydde att jag kunde dra ut den på rakan några gånger. Motorn kändes fin och chassit lika så. Styrdämparen var nyrenoverad av Jocke på FJ-racing och visade sig nu bra mycket effektivare i sin funktion vilket betydde att det jag var tvungen att släppa ett ordentligt antal klick innan den funkade som jag ville. Nöjda med provkörningen styrde vi hemåt i kvällningen.

Idag har hela dagen ägnats åt att gå igenom en massa formalia för att vi ska få börja köra på riktigt imorgon kväll. I förmiddags började jag med inskrivningen där alla papper och licenser skulle kontrolleras. Därefter var jag tvungen att träffa TT-tävlingarnas försäkringsbolag för att teckna den obligatoriska extraförsäkringen (som i år hade gått upp från 150 till 350 pund). På eftermiddagen var det dags för "riders briefing" och att besiktiga in all min förarutrusning samt mekanikernas overaller för att visa att de har rätt brandskyddsutrustning.

Imorgon kväll smäller det på riktigt för första gången 2018 (om vädergudarna är med oss).

På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
900 000 besökare är passerat.

Vid 23-tiden ikväll passerades 900 000 besök på tråden! Nu då klockan är 23.36 står räknaren på 900 025! Häftigt!
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Verkligen häftigt:fakta
Jag får väl erkänna att det händer ganska ofta nu att man tittar på tråden, för att se om det kommit ny information.:)

Du är inte ensam. Jag dansar för övrigt soldanser mest hela tiden. Folk får bekräftat att jag är knäpp.
:banana
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Björn har nämnts några gånger på Manx Radio men Gunnarsson uttalas tyvärr Gunn-ARSE-on och det stör mig lite.
För även om man på brittisk engelska kan skilja på åsna och arsle, ass and arse, så låter det lika illa. :(

Så om någon som finns på Farcebook skulle vara vänlig att gå in på Manx Radios hemsida och berätta att Björn Gunnarson blir Bjorn GUNNER-son och inget annat.

Bjorn GUNNER-son! :tummenupp
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Björn har nämnts några gånger på Manx Radio men Gunnarsson uttalas tyvärr Gunn-ARSE-on och det stör mig lite.
För även om man på brittisk engelska kan skilja på åsna och arsle, ass and arse, så låter det lika illa. :(

Så om någon som finns på Farcebook skulle vara vänlig att gå in på Manx Radios hemsida och berätta att Björn Gunnarson blir Bjorn GUNNER-son och inget annat.

Bjorn GUNNER-son! :tummenupp

No no

Bjorn with 2 dots over the O Gunner-son
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
BG fick tid på fem varv med sin egen Honda 600 på lördagskvällen. Hans snabbaste varv blev 19.40.100, medelfart 115.10 mph. Det gav en plats långt nere i listan. Listan är lite knölig att hitta med den finns här: https://www.iomtt.com/~/media/Files/2018/Results/qualifying/2605/Supersport-all-laps-26.5.pdf

BG har kört ett varv på träning 3/6 2016 med en annan Honda 600. Där slog han personligt rekord på varv 2 (med flygande start och målgång). Varvtid 18.44.463, 120.794 mph = 194.40 km/t.

Jag är lite upptagen på kvällarna under de första träningsdagarna och kan inte följa aktiviteterna live. Kolla på Karins filmer på https://sv-se.facebook.com/bgracing.se/

Mera rapporter kommer från mig då vi kommer fram till träningen på torsdag kväll.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top