ISLE Of MAN - racerapport!

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Kul... jag hoppas jag lyckas ta mig dit något år med hojen.... och vara åskådare och dra i mig lite bira... det är min ambition. Fast jag kör ju inte racing heller, haha...

Skall bli kul att följa detta!!!!!!!!!!
 

Gajmark

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2018
Ort
Karlshamn
Hoj
CRF450SM, Ducati V4SFS
Ett gott dagsverke

Hej BG-fans!
Som tidigare utlovat så kommer här lite information från oss på den tekniska sidan.
Vi har vid ett tidigare tillfälle bytt till träningsmotorn på Björns CBR600RR för att han ska kunna få skava in sig lite på den, då det var ett tag sen han körde 600. Det var dock inte officiellt vid det tillfället att Björn skulle köra med den på Isle of man, därför blev det inget skrivande kring det. Björn har ju varit och kört in sig på 1000cc och verkligen visat vart skåpet ska stå. Nu ska vi bara se till så att han minns hur man kör supersport..
För min del så har dagen spenderats med att byta från tränings- till racemotor på BMW'n i gott sällskap av Lasse, Håkan och Dan. Vi började med att demontera träningsmotorn ur ramen och se till att allt var i gott skick innan vi påbörjade monteringen av tävlingsmotorn. Vi tog god tid på oss och var oerhört noggranna. När man arbetar med en sådan här sak så får inget lämnas åt slumpen. Mycket tid och pengar kan snabbt gå förlorat om man slarvar, för att inte tala om riskerna som det kan innebära för Björn. Här gäller det att ha både hängslen och livrem! Vi kommer att testa hojen en sista gång innan det är dags att slutligen lasta för avresa till ön, bara för att säkerhetsställa att allt verkligen fungerar, även i praktiken. Eftersom lotten har fallit på mig att jag ska byta bakhjul under racet så passade jag även på att bekanta mig med Håkans finurliga lösningar kring det, för att kunna byta hjul så snabbt och effektivt som möjligt. Med lite träning så ska det inte vara några problem. Hojen startades slutligen upp och vi gjorde en sista check efter eventuella läckage. Det fanns ingenting att anmärka på utan allt hade gått enligt plan. Ett gott dagsverke i goda vänners lag.
Jag lovar att återkomma så snart vi har något mera av intresse att skriva om.

20180414_102049.jpg20180414_170152.jpg20180414_170224.jpg20180414_170249.jpg20180414_185552.jpg20180414_185609.jpg20180414_191228.jpg
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
38 dagar kvar till The TT börjar 2018!

Lite statistik.
Här är en liten sammanfattning om varvtider för svenska förare på The TT-course på Isle of Man. Kan vara bra att ha till hands nu då det är 38 dagar (17/4) kvar till träningen börjar den 26/5 2018!

Det absoluta varvrekordet har Michael Dunlop. Det satte han på Senior TT 2016.
Tid: 16.53.929. Snittfart: 133.962 m.p.h. = 215.591 km/t på en 1000cc BMW / Hawk Racing.

Snabbaste svenskar på ett varv:
Mats Nilsson på Dianese Superbike TT 2009.
Tid: 18.20.69. Snittfart: 123.403 m.p.h. = 198.598 km/t på en Yamaha 998cc YZF-R1 Black Horse Motorcycle.

Björn Gunnarsson på Monster Energy Supersport TT Race 2 2016.
Tid: 18.46.448. Snittfart: 120.581 m.p.h. = 194.056 km/t på en 600cc Honda / DP Coldplaning / TC racing.
PS. Men Björn har kört fortare. På träning 3/6 2016 satte BG nytt personligt rekord på varv 2. Varv 2 betyder flygande start- och målgång. Den varvtiden blev 18.44.463, 120.794 mph = 194.40 km/t. DS.

Christer Miinin på Pokerstars Senior TT 2007.
Tid 19.19.40. Snittfart: 117.153 m.p.h. = 188.539 km/t på en 2006 Suzuki GSX-R 1000cc/Martin Bullock Race Team.

Björns bästa varvtid på en Lightweight 650cc/Twin är i Bennetts Lightweight TT 2016.
Tid: 19.49.516. Snittfart: 114.188 m.p.h. = 183.767 km/t på en Kawasaki / DP Coldplaning / TC racing.

Men bästa placering för solomotorcyklar har Börje Jansson. Han kom tvåa i 125cc både 1970 och 1971 på sin encylindriga Maico 125 RS. Gissa vem som mekade 1971! :tummenupp

Björn kommer att tävla på en 1000cc BMW och en 600cc Honda. I Superbike lördag 2/6, i Supersport och Superstock måndag 4/6, i Supersport onsdag 6/6 och i Senior TT fredag 8/6.
 
Last edited:

Gajmark

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2018
Ort
Karlshamn
Hoj
CRF450SM, Ducati V4SFS
Idag har Lasse varit och hälsat på mig på Claessons motor, för att köra in BMW'n i dynobänken. Vi passade även på att kontrollera så att allt fungerar som det är tänkt och att inte växlarna hade bytt plats. Allt fungerade till belåtenhet och där fanns den effekten som vi förväntade oss. Dan och jag kommer att fördjupa oss vidare i mappningen när vi sluttestar i Anderstorp och naturligtvis vidare under träningsveckan på Isle of man.
Vi visste även att vi behövde en dB-killer som passade Akrapovic systemet som nu sitter på då vi inte hade någon sådan, så jag fick snitsa ihop en sådan efter arbetstid. Vi får hoppas att den uppskattas av race direction i Anderstorp.
 

Bifogat

  • 20180417_172437.jpg
    20180417_172437.jpg
    147.8 KB · Visningar: 77
  • 20180417_122016.jpg
    20180417_122016.jpg
    356.1 KB · Visningar: 73
  • 20180417_172502.jpg
    20180417_172502.jpg
    310.9 KB · Visningar: 69

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
...

Björn Gunnarsson på Monster Energy Supersport TT Race 2 2016.
Tid: 18.46.448. Snittfart: 120.581 m.p.h. = 194.056 km/t på en 600cc Honda / DP Coldplaning / TC racing.

...

Björns bästa varvtid på en Lightweight 650cc/Twin är i Bennetts Lightweight TT 2016.
Tid: 19.49.516. Snittfart: 114.188 m.p.h. = 183.767 km/t på en Kawasaki / DP Coldplaning / TC racing.

...

Det där är ju helt galet snabbt. Egentligen. När jag lånade Peters Kawasaki och körde från Douglas till Ramsey (längre kom jag inte på varvet för nån tysk hade kastat sig av berget, så det blev kustvägen hem till Douglas istället för bergsvägen...) så tyckte jag att min gräns gick när häckarna längs de cykelbanesmala vägarna smiskade mig i 90-100 km/h. Då gick det...fort! Då ligger BG och snittar det dubbla på varvet. Han snittar dubbla min maxhastighet! Vad kan man säga? Ingenting... :3freak

...
Vi visste även att vi behövde en dB-killer som passade Akrapovic systemet som nu sitter på då vi inte hade någon sådan, så jag fick snitsa ihop en sådan efter arbetstid. Vi får hoppas att den uppskattas av race direction i Anderstorp.

Grymt snyggt snitsat! :Bugar
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Hittade en bild i mina gömmor!

Här är Börje Jansson vid Ballaugh Bridge på The TT 1970!
Bo?rjeIoM1970.jpg
Klicka bilden för att se den i större format!
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
:hejNu är jag tillbaka på sporthoj efter nästan ett års frånvaro.
Har en del att läsa ikapp i denna tråd.
Har fått 2018 års tischa och den är fräsh som fan:):yoparty:banana och snart är man tillbaka på den förtrollande Ön.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Bra jobbat Gajmark! Roligt med bilder också :tummenupp
Gajmark är ju vårt senaste nyförvärv till teamet och förutom att vara en finurlig mek och konstruktör, precis som Håkan, Dan och Tomas, så hjälper han mig på ett föredömligt sätt att hålla er uppdaterade om vad som händer i teamet på det tekniska området. Väldigt tacksamt för mig, speciellt när jag i perioder inte hinner med att vistas på social medier.
/BG
:hejNu är jag tillbaka på sporthoj efter nästan ett års frånvaro.
Har en del att läsa ikapp i denna tråd.
Har fått 2018 års tischa och den är fräsh som fan:):yoparty:banana och snart är man tillbaka på den förtrollande Ön.
Välkommen tillbaka!Du har varit saknad här i tråden Jompa.:krama
/BG
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Nyttan av uppdraget som Polis-MC-instruktör!

IMG_5233 (2).JPGKinnekulle.jpg
Well, dags för ännu en uppdatering kring mina TT-förberedelser. Har varit lite frånvarande här under några veckor sedan hemkomsten från träningslägret i Spanien. Det beror dock inte på att jag legat på sofflocket och pillat mig i naveln, utan snarare på att jag haft för mycket att göra i mitt ordinarie jobb där jag kuskat land och rike runt för att instruera i mc-körning för redan utbildade, respektive blivande MC-poliser. Långa dagar i sadeln och sena kvällar med förberedelser eller transporter mellan olika orter. De alltför korta helgerna har istället för datortid därför fått ägnats åt att bl.a. packa årets BG-supportertröjor som förhoppningsvis ska ha nått alla beställare vid det här laget.

Normalt försöker jag hålla yrkesupplevelserna och min Isle of Man-satsning åtskilda i mitt skrivande, men det finns tillfällen då dessa går hand i hand. Under den senaste månaden har jag suttit i sadeln åtskilliga mil och som bekant är all körning av godo så här i början på säsongen. Finmotoriken och hojkänslan tränas upp efter vinteruppehållet och även om det knappast är några räserhojar vi använder i vår yrkesutövning så kör vi i alla förhållanden och på alla tänkbara underlag vilket många gånger kan vara nog så spännande och krävande.

Emellanåt har vi dessutom tillfälle att lämna verkligheten ute på det allmänna vägnätet för att fila lite extra på körtekniken under kontrollerade former på någon racerbana. Att få månadslön för att köra bana är man ju vanligen inte speciellt bortskämd med. Den här gången delar jag därför med mig av ett par bilder från dessa tillfällen. Den första bilden är tagen veckan efter hemkomsten från Spanien och en viss skillnad i fäste kunde jag inte inte undgå att notera på ett nollgradigt Sviestad i jämförelse de med 28 grader i skuggan som vi hade haft på Valencia. Dessutom blir spårvalen lite annorlunda när apex är dolt under snödrivor...:näsblod Den andra bilden är tagen under betydligt gynnsammare förutsättningar på Kinnekulle med en av de BMW F800R som vi använder som utbildningscyklar för tillfället.

Idag har jag några timmar över för att hinna packa inför träningslägret i Slovakien som vi är på väg till under kommande veckoslut. Återkommer med rapport så småningom.

På återhörande!
/Björn
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
View attachment 443225View attachment 443226
Well, dags för ännu en uppdatering kring mina TT-förberedelser. Har varit lite frånvarande här under några veckor sedan hemkomsten från träningslägret i Spanien. Det beror dock inte på att jag legat på sofflocket och pillat mig i naveln, utan snarare på att jag haft för mycket att göra i mitt ordinarie jobb där jag kuskat land och rike runt för att instruera i mc-körning för redan utbildade, respektive blivande MC-poliser. Långa dagar i sadeln och sena kvällar med förberedelser eller transporter mellan olika orter. De alltför korta helgerna har istället för datortid därför fått ägnats åt att bl.a. packa årets BG-supportertröjor som förhoppningsvis ska ha nått alla beställare vid det här laget.

Normalt försöker jag hålla yrkesupplevelserna och min Isle of Man-satsning åtskilda i mitt skrivande, men det finns tillfällen då dessa går hand i hand. Under den senaste månaden har jag suttit i sadeln åtskilliga mil och som bekant är all körning av godo så här i början på säsongen. Finmotoriken och hojkänslan tränas upp efter vinteruppehållet och även om det knappast är några räserhojar vi använder i vår yrkesutövning så kör vi i alla förhållanden och på alla tänkbara underlag vilket många gånger kan vara nog så spännande och krävande.

Emellanåt har vi dessutom tillfälle att lämna verkligheten ute på det allmänna vägnätet för att fila lite extra på körtekniken under kontrollerade former på någon racerbana. Att få månadslön för att köra bana är man ju vanligen inte speciellt bortskämd med. Den här gången delar jag därför med mig av ett par bilder från dessa tillfällen. Den första bilden är tagen veckan efter hemkomsten från Spanien och en viss skillnad i fäste kunde jag inte inte undgå att notera på ett nollgradigt Sviestad i jämförelse de med 28 grader i skuggan som vi hade haft på Valencia. Dessutom blir spårvalen lite annorlunda när apex är dolt under snödrivor...:näsblod Den andra bilden är tagen under betydligt gynnsammare förutsättningar på Kinnekulle med en av de BMW F800R som vi använder som utbildningscyklar för tillfället.

Idag har jag några timmar över för att hinna packa inför träningslägret i Slovakien som vi är på väg till under kommande veckoslut. Återkommer med rapport så småningom.

På återhörande!
/Björn


Fräna bilder:tummenupp
Hoppas att det går bra med träningen i Slovakien,. Ser fram emot en rapport därifrån.
Jag tycker att Gajmarks inlägg om den tekniska biten är ett lyft för tråden.
thumbup.gif
.
Kul också att gamla Hondan ska få göra comeback på Ön:fakta:)
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Sjukläget inför The TT 2018.

Det är osäkert om vissa av toppförarna kommer till start i år. Ian Hutchinson som är den ende hittills som vunnit 5 race samma år, 2010, vurpade i Senior förra året. Han skadade sitt tidigare sargade ben och han vet inte ännu om han kan starta. Vurpan hände i klättringen uppför berget på grund av fälgfel som orsakade punktering. Jag är osäker på om orsaken verkligen är utredd. Nåväl, benet är inte läkt ännu.

John McGuinness som bröt ett ben efter en vurpa på grund av gashäng i North West 200 förra året, kommer troligen inte till start. Skadan har gått upp igen.

Bruce Anstey, den tidigare varvrekordhållaren, kommer inte till start. Han har drabbats av cancer.
Läs mera på engelska här:
http://www.ttwebsite.com/forums/showthread.php?tid=26322
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Det är osäkert om vissa av toppförarna kommer till start i år. Ian Hutchinson som är den ende hittills som vunnit 5 race samma år, 2010, vurpade i Senior förra året. Han skadade sitt tidigare sargade ben och han vet inte ännu om han kan starta. Vurpan hände i klättringen uppför berget på grund av fälgfel som orsakade punktering. Jag är osäker på om orsaken verkligen är utredd. Nåväl, benet är inte läkt ännu.

John McGuinness som bröt ett ben efter en vurpa på grund av gashäng i North West 200 förra året, kommer troligen inte till start. Skadan har gått upp igen.

Bruce Anstey, den tidigare varvrekordhållaren, kommer inte till start. Han har drabbats av cancer.
Läs mera på engelska här:
http://www.ttwebsite.com/forums/showthread.php?tid=26322



Men va fan Anstey helt jävla bedrövligt ju:(
Fuck cancer

Trist med både min favorit jämte Björn Hutchy och även McPint

3 färgstarka förare som verkligen sätter färg på TT't.

Krya på er grabbar
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top