ISLE Of MAN - racerapport!

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Suter kommer till The TT igen!

2016 körde Ian Lougher en tvåtaktare, Suter V4, på The TT. Nu kommer Ian och Suterhojen tillbaka igen. Den skall köras av Ian igen enligt följande:
We here at Suter Industries are very pleased to announce that we will be participating in the 2018 Tourist Trophy at the Isle of Man!

This prestigious event requires everything from man and machine. The man who rose to the challenge 2 years ago, will again gather all his skill and knowledge of the mountain course to ride our MMX500 V4 2-Stroke in both the Superbike and the Senior TT race.

Ian has an unquestionable pedigree at this circuit. The idea to race here is simple: Show how much the MMX500 has matured, in both reliability and efficiency.

“It goes without saying, I am excited to be racing the Suter MMX500 again at the Isle of Man TT races. I feel that after all the hard work put in by the entire Suter team and myself, it’s very much unfinished business and I can‘t wait to go testing. It‘s two years since our last episode together, and the engineers say that they have managed to squeeze even more power out of the engine and iron out all the niggly problems we encountered in 2016. I’m ready to go down Bray Hill and give the spectators that Two Stroke experience again.‘‘ Ian Lougher (10 Time TT Winner)

“Development from our initial run at the mountain two years ago, has been ongoing.
We are confident in what Ian will be able to achieve with the bike in this trim!” Eskil Suter.
YouTube-länk: https://www.youtube.com/watch?v=4ksCCfQcfYY

Nu börjar jag undra om det här är fejkade nyheter. Jag kan inte hitta något om detta någon annanstans på nätet (som snart är bara Google). Jag fann det på en engelsk chatt
och tänkte inte i hastigheten på den fina journalistregeln att en nyhet skall man publicera först då man har samma uppgifter från två av varandra oberoende källor. Så ta det här med en nypa salt tills vidare! Sorry för det.

Njaa det finns mera uppgifter här nu:
https://roadracingnews.co.uk/suter-re-join-tt-entry-with-welsh-mountain-course-great-ian-lougher/
och här:
https://roadracingnews.co.uk/suter-planning-second-tt-expedition/
Kanske är riktigt i alla fall?
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Tack till alla besökare på MC-collection!

DSCF0607 (2).JPG
Tack till det hundratalet besökare på MC-collection i tisdags kväll som gjort sig besväret att dyka upp för att höra mig berätta om mina Isle of Man-upplevelser under några timmar.

Imorgon eftermiddag, d.v.s. lördag mellan kl 15:00-18:00 gästar jag Folkets Hus i Surahammar i samma ärende.
Välkomna då!

På återhörande!
/Björn
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
View attachment 442257
Tack till det hundratalet besökare på MC-collection i tisdags kväll som gjort sig besväret att dyka upp för att höra mig berätta om mina Isle of Man-upplevelser under några timmar.

Imorgon eftermiddag, d.v.s. lördag mellan kl 15:00-18:00 gästar jag Folkets Hus i Surahammar i samma ärende.
Välkomna då!

På återhörande!
/Björn

Härligt Björn! Bra gjort!

- - - Updated - - -

View attachment 442257
Tack till det hundratalet besökare på MC-collection i tisdags kväll som gjort sig besväret att dyka upp för att höra mig berätta om mina Isle of Man-upplevelser under några timmar.

Imorgon eftermiddag, d.v.s. lördag mellan kl 15:00-18:00 gästar jag Folkets Hus i Surahammar i samma ärende.
Välkomna då!

På återhörande!
/Björn

Härligt Björn! Bra gjort!
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Nu ökar besöken på den här tråden. 4.500 sedan förra söndagen. 11 veckor kvar tills träningen börjar i år. Just nu är det 859 667. 11x 4 500= 49 500, och då når vi över 900 000 besök före träningen, men en miljon före The TT går nog inte!
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Härligt Björn! Bra gjort!

- - - Updated - - -



Härligt Björn! Bra gjort!
Tack Mozz!:tummenupp/BG


Tack,Bjön för en intressant kväll i Surahammar.
Kul att höra att kvällen gav dig något SB! /Street Sheriff :crash;)


Tack Björn för en trevligt föredrag :banana
La in några bilder se länken.

https://www.sporthoj.com/forum/show...en-2018-fördriver-tiden&p=6367517#post6367517
Stort tack för berömmet och bilderna Pepe!

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Lapp på luckan!

IMG_4861.JPG
Bilden från salongen passade jag på att smyga iväg och ta 10 min innan föredraget skulle börja.


Tack vare hårt arbete av MCHK mälardalen och Surahammar Folkets hus fick vi en fantastiskt trevlig lördagskväll i motorsportens tecken. Utsålt i stora biosalongen innebar 230 nyfikna åhörare och förmodligen den största duk jag någonsin kommer att få möjlighet att framföra mitt Isle of Man-föredrag på.

Inramningen var magnifik med klassiska racermaskiner i både foajén och på scen och publiken hade laddat med massor av bra frågor. Jag upphör aldrig att förvånas över vilket enormt intresse det finns i Sverige för racingen på den där lilla ön i Irländska sjön.

För egen del blev jag extra glad över den inramade signerade litografin av Leif Ahnlund med motiv från Creg Ny Baa som jag förärades vid avtackningen efter föredraget.

Stort tack till publik och medarrangörer som gjorde kvällen i "Sura" möjlig!

På återhörande!
/Björn
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
2016 körde Ian Lougher en tvåtaktare, Suter V4, på The TT. Nu kommer Ian och Suterhojen tillbaka igen. Den skall köras av Ian igen enligt följande:
We here at Suter Industries are very pleased to announce that we will be participating in the 2018 Tourist Trophy at the Isle of Man!

This prestigious event requires everything from man and machine. The man who rose to the challenge 2 years ago, will again gather all his skill and knowledge of the mountain course to ride our MMX500 V4 2-Stroke in both the Superbike and the Senior TT race.

Ian has an unquestionable pedigree at this circuit. The idea to race here is simple: Show how much the MMX500 has matured, in both reliability and efficiency.

“It goes without saying, I am excited to be racing the Suter MMX500 again at the Isle of Man TT races. I feel that after all the hard work put in by the entire Suter team and myself, it’s very much unfinished business and I can‘t wait to go testing. It‘s two years since our last episode together, and the engineers say that they have managed to squeeze even more power out of the engine and iron out all the niggly problems we encountered in 2016. I’m ready to go down Bray Hill and give the spectators that Two Stroke experience again.‘‘ Ian Lougher (10 Time TT Winner)

“Development from our initial run at the mountain two years ago, has been ongoing.
We are confident in what Ian will be able to achieve with the bike in this trim!” Eskil Suter.
YouTube-länk: https://www.youtube.com/watch?v=4ksCCfQcfYY

Nu börjar jag undra om det här är fejkade nyheter. Jag kan inte hitta något om detta någon annanstans på nätet (som snart är bara Google). Jag fann det på en engelsk chatt
och tänkte inte i hastigheten på den fina journalistregeln att en nyhet skall man publicera först då man har samma uppgifter från två av varandra oberoende källor. Så ta det här med en nypa salt tills vidare! Sorry för det.

Njaa det finns mera uppgifter här nu:
https://roadracingnews.co.uk/suter-re-join-tt-entry-with-welsh-mountain-course-great-ian-lougher/
och här:
https://roadracingnews.co.uk/suter-planning-second-tt-expedition/
Kanske är riktigt i alla fall?

Exakt samma text som Suter har på sin officiella Facebooksida, så det stämmer nog säkert.
 

Bergan

Vill ha sommar snart!!!
Gick med
8 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha R1 -09
Björn, har du någon föreläsning planerad i närheten av Blekinge? :7peta
Hade varit grymt kul att lyssna på :fakta:tummenupp
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Björn, har du någon föreläsning planerad i närheten av Blekinge? :7peta
Hade varit grymt kul att lyssna på :fakta:tummenupp

Tyvärr inget planerat söderut under våren och så tight som tidsschemat är nu hinns det ändå inte med innan TT. Vore däremot jättekul att få en inbjudan att komma ner till ditt län (mitt uppväxt-län) till hösten för att berätta min story.
:hej

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Positiva startbekräftelser!

TT 2018.jpg

Under veckan som gått har jag fått det efterlängtade beskedet om att jag fått starttillstånd i samtliga klasser som jag ansökt till under Isle of Man TT 2018.

Anmälningstiden gick ut den siste februari och sedan dess har samtliga förare väntat på beskedet huruvida deras ansökningar skall godtas eller förkastas. För oss som känt oss relativt säkra på en plats i kraft av tidigare goda resultat har spänningen mest handlat om vilka nummer vi ska tilldelas. Ju lägre nummer ju bättre ranking nämligen.

När jag öppnade min startbekräftelse visade det sig att arrangörsstaben inte verkar ha fäst någon större vikt vid det olycksaliga fjolåret för min del. Tvärtom har tydligen de få varv jag hann avverka innan jag blev fälld av en medtävlare och inkapaciterad för resten av tävlingarna, räckt för att förbättra min ranking från 48 till 43.

I sommarens TT kommer ni alltså att se mig med startnummer 43 på min BMW i Superbike, Superstock 1000 och Senior. Jag har med andra ord fått start i alla de tre största 1000cc-klasserna och dessa tre tävlingar kommer också att vara mitt uttalade huvudfokus.

Tyvärr fanns det emellertid inte utrymme för mig att hyra den hoj som jag tävlat med i klassen Lightweight de senaste åren och som jag blev 9:a på i TT 2016. För att få en chans att kunna vara med på banan och få så många varv som möjligt även när de mindre klasserna tränar har jag därför ansökt om start med den Honda CBR 600 som jag körde 2014 och -15 på Isle of Man. Känns det bra och kroppen håller kommer jag därmed sålunda att kunna starta i båda Supersportracen med Hondan. Där blir mitt startnummer 36 vilket även det är fyra steg bättre än vad jag rankades senast jag körde i klassen 2016.

Verkligen glada nyheter från Isle of Man för min del den här veckan alltså! I slutet av nästa vecka bär det av till Spanien för ytterligare träningsdagar med Isle of Man-BMW:n, men först ska den här helgen ägnas åt att försöka bota den elaka förkylning som jag dragits med sedan i tisdags. Täppta bihålor och rinnande näsa finns det inte tid för nu.

På återhörande!
/Björn

P.S. För er som råkat missa det så stänger vi möjligheten att beställa årets supporter-tröja under helgen. Ni som inte hunnit med har till imorgon kväll (söndag kl 24:00) på er innan 2018 års BG T-shirt plockas bort ur sortimentet i shopen på KGB-design. Därefter skickas beställningarna till tryckeriet under kommande vecka och där behöver man ca två veckor för att utföra jobbet. Utskick kommer alltså att bli under första halvan av april enligt målsättningen. D.S.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Härligt Björn.
Fast hos oss är du rankad som nummer 1.

Krya på dig

Haha...:hihi Det är ju onekligen lite lättare att rankas som bäste svensk eftersom man råkar vara ensam om att försvara den svenska fanan i startfältet till IoM TT!:hej

Förkylningen håller på att bekämpas för fullt! ;)

På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Haha...:hihi Det är ju onekligen lite lättare att rankas som bäste svensk eftersom man råkar vara ensam om att försvara den svenska fanan i startfältet till IoM TT!:hej

Förkylningen håller på att bekämpas för fullt! ;)

På återhörande!
/Björn
Hoppas att du inte skyller på de aggresiva bacilluskerna i Örebro. Plus 63 000 besök nu på motorcykelradion! http://www.motorcykelradion.se
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Nyhet ifrån tisdag 2018 03 27! Michael Dunlop kör BMW på The TT 2018!

Saxat från TT Website: http://www.ttwebsite.com/forums/showthread.php?tid=26146
Tyco BMW have today confirmed a new partnership with fifteen-time Isle of Man TT winner Michael Dunlop for the 2018 Isle of Man TT Races fuelled by Monster Energy and the other International Road Races.

The 28 year old Northern Ireland rider will campaign the TAS Racing-prepared Tyco BMW S1000RR in the RST Superbike and PokerStars Senior Races at the Isle of Man TT and further International road racing events including the North West 200 and Ulster GP.

With multiple race wins and lap records under his belt since his TT debut in 2007, Michael's skill and determination is without doubt and he remains the first and only rider to lap the 37.73mile Mountain Course in less than 17 minutes. His passion for road racing is mirrored by that of father and son pairing - Hector and Philip Neill - team owner and manager of TAS Racing. The Northern Ireland-based team have to date secured 27 International North West 200 victories and 18 race wins at the iconic Isle of Man TT.
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Försäsongstesterna klara med TT-BMW:n

Igår eftermiddag kom jag och min pappa Lasse hem från en tolv dagar lång vistelse i Spanien där vi befunnit oss med anledning av försäsongstester med vår BMW S1000RR. Innan jag redogör för den senaste resan väljer jag dock att backa bandet en månad för att berätta något om slutsatserna från testerna i vi gjorde på Almeriabanan i februari. Som ni som följer mig regelbundet redan känner till blev ju fjolårssäsongen ordentligt stympad på grund av skada och inte alls det lärdoms- och utsorteringsår som det var tänkt med den nya BMW:n. Därför har jag och teamet tagit ett extra djupt tag inför 2018 och satsat hårdare på försäsongstester än någonsin tidigare.

Det betydde att jag och min mekaniker Dan reste med "32-racing" till Almeria i mitten på februari för 6 dagars körning. Med på eventet var även Jocke Jansson från FJ Racing som är vår fjädringsansvarige i teamet. Vädret var torrt men kallt på förmiddagarna vilket resulterade i att vi oftast hoppade över det första passet för att ge solen en chans att bygga upp temperatur i asfalten. Summa summarum fick vi ändå ihop många värdefulla mil. Körtekniskt fick jag en del värdefulla tips om hur man ska hantera 200hk fördelat på 1000cc från Sveriges i nuläget främste RR-pilot, nämligen Öhlins testförare och VM-härdade Christoffer Bergman som var där som körcoach. Det handlade främst om att åka en växel lägre än vad jag normalt ville göra. Tvärtemot vad man skulle kunna tro inte så mycket för att få speed ut ur böjarna, utan mest för att få BMW:n att styra in som den borde. Beträffande hojen gick den som en klocka fram till näst sista dagen då den gick ned i default-läge och gav i från sig underliga felkoder. Min elektronik-guru Dan lyckades dock lista ut att det rörde sig om ett defekt E-gashandtag och efter byte av detta fungerade allt. Chassimässigt träffade Jocke väldigt rätt redan förra säsongen men efter att ha läst av fjädringsloggningen valde han att shimsa om framgaffeln under en av kvällarna för att få den att jobba lite mjukare över hela slaget.

IMG_4550.jpg
Jocke och Dan shimsar om gaffeln.

Med erfarenheterna från Almeria i bagaget såg jag fram emot nästa spanska test i slutet av mars. Det utgjordes av 3 dagar på banan i Aragon där Superbike-VM för övrigt ska köra sin nästa deltävling, följt av 3 dagars körning på Valenciabanan där Moto-GP traditionsenligt har sin säsongsavslutning sedan drygt femton år tillbaka. Två banor av absolut världsklass som jag sett många gånger på TV men aldrig beskådat i verkligheten. BMW:n hade fått stanna kvar i Spanien sedan förra resan och när jag och pappa, som denna gång var med mig som mekaniker och allt i allo, lastat av den på kvällen innan första träningsdagen och installerat oss i depåboxen fick det bli en allmän översyn och rengöring så att allt skulle vara fräscht till dagen efter.

Vädret är en viktig faktor för bra varvtider i roadracing men tyvärr var det precis som vid Almeria-testerna ganska svalt på förmiddagarna och dag två gjorde dessutom en nattlig regnskur att jag helt hoppade över förmiddagens tre pass för att inte riskera en onödig krasch på kalla däck. Lägg till detta en ihållande stark vind över det karga landskapet som gjorde vissa banpartier lite extra vanskliga och som också medförde att träningarna drabbades av en hel del krascher bland det 140-talet förare som var där. Främst i banans högersvängar då det var svårast att hålla temperaturen i framdäckets högersida. Jag körde dock med hyggliga marginaler och klarade mig utan incidenter under alla tre dagar, mån som jag var om att allt skulle var helt inför Valencia. Jari Tuovinen, svensk mästare i Superbike och researrangör, förklarade en del nyttigheter om hur jag skulle använda bakbromsen för att bemästra sladdarna och hålla ner framhjulet i utgångarna utan att behöva släppa gasen och efter lite övning blev jag allt bättre på att använda det till min fördel. Det här är problem som jag inte ställts inför i samma utsträckning på de mindre och effektsvagare cyklar jag kört tidigare i karriären men nödvändigt att behärska för att få till bra tider med BMW:n.

IMG_5070.JPG
Ricardo Tormo, spansk stjärna i 50cc och 80cc på 70-talet, har fått ge namn åt banan i Valencia.

Efter en transportdag mellan banorna blev det så dags för debut på Valenciabanan. Nu visade sig äntligen Spanien från sin bästa sida och temperaturen låg mellan 21-28 grader under hela tiden. Valencia är en extremt teknisk bana med många tvära svängar som sitter ihop vilket betyder att man befinner sig under nerlägg så gott som hela tiden och oftast på hård gas eller full broms. Jag som egentligen är bäst på snabba banor med högfartskurvor lyckades ändå snabbt hitta ett fint flyt på banan då den är väldigt rytmisk och med många sena apex. Tyvärr varade glädjen bara tre pass innan vi upptäckte en spricka i grenröret till raceavgassystemet i titan som jag använder. Teemu, en finsk mekaniker som skruvar i Moto-GP och som därför bor i Spanien, visade sig dock ha ett begagnat system i sin verkstad 25 mil bort. Det var bara för mig och pappa att sätta oss i hyrbilen och köra de 50 milen tur och retur för att köpa det, eftersom jag bedömde att jag inte har råd att missa någon körning med BMW:n om jag ska lära mig att behärska den. När vi äntligen var tillbaka i depån vid tio-tiden på kvällen så var det bara att börja skruva innan vi tillslut fick vika ner oss en stund efter midnatt för att istället köra hem till hotellet för lite sömn. På morgonen efter färdigställde vi det sista och till lunch var jag tillbaka på banan.

Det gick allt bättre för varje pass jag körde och under tredje och sista dagens eftermiddag satte jag flera 1:39-tider med 1:39:5 som personbästa vilket jag var otroligt nöjd med eftersom det fortfarande genomfördes med hyfsat god kontroll och utan några våldsamma tok-chansningar enbart i syfte att få till ett enda bra varv. Visserligen hade jag dock sparat på däcken så att jag kunde unna mig fräscha däck inför de sista tre heaten. Det är nog svårt för den oinvigde att förstå hur hårt däcken slits när man försöker åka riktigt fort med närmare 200 hk på bakhjulet. Efter ett 20-minuters pass har bakdäcket gett sist bästa när det gäller grepp. På en bana som Valencia som frestar extra hårt på däcken är bakdäcket helt slut efter tre pass om man inte har gjort sig besväret att vända det på fälgen efter två pass efter som vänstersidan slits hårdast. Då kan man få ut även ett fjärde 20-minuterspass innan gummit är så gott som helt bortslitet ner till korden på ytterkanterna. Fram törs man inte vända däcken men hållbarheten är, åtminstone för mig, något bättre och jag fick därför ut 6-8 pass beroende på hur hårt jag pushade in i böjarna. Det kostar att ligga på topp brukar det ju heta...

Nåväl, sammanfattningsvis har jag lärt mig massor om att närma mig gränsen för vad BMW:n klarar av under den här våren. I veckan kommer den hem till Sverige med fraktfirma och sedan återstår det några sena nätter i garaget för Dan, Henric, Håkan, Tomas och pappa innan BMW:n är nerplockad ombyggd i slutgiltigt TT-skick. Motorbyte ska genomföras, 24-literstanken ska monteras, kåpor med årets sponsorer ska monteras, allt ska mätas upp, dras åt och najjas etc. Själv har jag ett träningsläger kvar och det kommer gå av stapeln i Slovakien i slutet av April. Men då är planen att jag istället ska köra min Honda CBR600 som jag ska ta med till Isle of Man i sommar som komplement till BMW:n. Den har inte varit igång på ett par år och behöver dammas av och köras in.

Men mer om det senare...

På återhörande!
/Björn
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top