ISLE Of MAN - racerapport!

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Snart dax igen! För musik i min smak. Vad då? The TT och motorljuden så klart! Bara cirka fyra månader kvar till det drar igång igen. Jag har en ritual så här års. Jag lyssnar på inspelningarna från "The Diamond Jubilee Race" 1967. Det var 60-årsjubileet för The TT. Jorka min kompis här i Örebro var där! (Avis.) Så han firade sitt 50-årsjubileum på Öa förra året. Jag får vänta till 2020 med mitt firande av ett halvt sekel. Jag håller på och skriver en text om hur jag minns mitt första besök på Isle of Man. Den är tänkt att publiceras 2020.

Jo jag vet att det just har varit MC-mässa i Göteborg men sådana utsvävningar tillåter inte min pension, tyvärr.

I slutet av 60-talet hyrde vi ett hobbyrum i källaren där jag bodde i ett HSB-hus i Örebro. Inom parantes kan jag nämna att där svetsades (shhhh) Börje Janssons första egenbyggda 125cc Maico-racer ihop undet vintern 1972-73. Senare 1973 kördes den till en GP-seger i Anderstorp den 22/7. Mera om det kommer i Classic Bike.

Där i källaren fanns en grammofon och bland annat en dubbel-LP (vinyl) som till slut blev helt sönderspelad, försedd med en del svetsloppor och försvann. 2017 kom dubbel-LP:n ut igen på vinyl. Duke på Öa säljer den. Det finns en variant på CD också. OBS att det är bara ljud, men det räcker!

På den där tiden, 1967, kördes det med tvåcylindriga 50-kubikare, 125cc-twinnar, fyra- och sex-cylindriga 250- och 350-hojar, Ago med trecylindrigiga 350 och 500 MV Agusta och Mike Hailwood med en fyrcylindrig 500 Honda! Det går inte att bortse ifrån Benellis fyrcylindriga 250cc, 350cc och 500cc heller! Inte heller från Hondas sexor i 250cc och 350cc.

Bättre stämning kan det inte bli! Lyssna och njut! Duke erbjuder flera olika alternativ. Speakern är på engelska.
Läs här: https://www.dukevideo.com/Search?q=diamond+jubilee+race&restrict=&start=0

PS. Honda RC149 kom 1966 men jag tror inte att Honda hade med den till The TT 1967. Fabriken slutade tävla i 50cc och 125cc 1966 på hösten. Nobby Clarke som avled strax före jul var med japanerna och mekade "symaskinen". RC149 var en femcylindrig 125-kubikare med 4 ventiler per cylinder! Jag har hört och sett den på Centenary TT 2007, alltså 100-årsjubileet. Då körde Luigi Taveri ett uppvisningsvarv. Wow!!! DS.

Här sitter Luigi på RC149:an längst till höger på min bild från startlinjen 2007.
Klicka för större bild!
06JohnnyReaHonda750V4_10MickGrantSuzuki500.JPG_02LuigiTaveriHonda-125-5.jpg
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Ett gigantsikt stort tack till alla våra besökare under mässan!

Vincent (450x800).jpg

BILDTEXT: "Så här lycklig blev Vincent strax innan stängningsdags i söndags i sin nya BG-mössa när han dessutom fick en TT-affisch på köpet som en liten överraskning!"

Efter fyra intensiva men vansinnigt roliga dagar var vinterns stora MC-mässa över och jag hem sent i söndags kväll efter att ha hjälpt Linnea, Björn och Joachim att riva och plocka ihop Allt om MC-montern där vi huserat.

Innan vi skiljdes åt hann vi fyra dessutom konstatera att vi var rörande eniga om att mässan kändes som en enda stor succé för våran del. Förtjänsten för detta ska dock helt och hållet tillfalla alla er glada besökare som uppenbarligen hade hörsammat våra önskemål om att ni skulle komma förbi och fika hos oss och prata motorcyklar. Det var ovanligt bra ruljans i montern till och med på torsdagen som annars brukar vara lugnast och på lördagen fann jag mig vid några tillfällen står tre meter utanför montern då det var helt knökat framför TV-skärm och kassa-disk. Fräckt!:hihi

Ett särskilt tack för den verkligt fina respons jag fått under helgen på årets BG-tröja som sannerligen gick åt som smör i solsken. :tummenupp

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Hej alla BG supportrar!

Det börjar väl bli läge att presentera sig. Henric Gajmark heter jag som nu tar steget in i hetluften och ställer mig vid Björns sida i hans BG-racing team. Björn har under många år varit en mycket god vän och vi delar många härliga minnen och skratt. Jag har väl egentligen alltid funnits med i bakgrunden och stöttat Björn på ett eller annat sätt, men nu är det alltså dags att kliva fram och vara med på allvar. Björn har tidigare insisterat på att jag ska följa med och assistera på Isle of man, vilket naturligtvis är en stor ära och få förunnat, det har helt enkelt bara inte fungerat rent praktiskt för mig de tidigare åren.

Till vardags så arbetar jag som MC-mekaniker på Claessons motor i Bromölla. Jag har varit i branchen sedan -98 med ett litet sidospår omkring 2010. Min specialitet är japanska hojar, Ducati, BMW och Dyno-bänken.

Min tanke med det här är att jag i mån av tid försöka hålla er uppdaterade på den tekniska biten här i tråden så ni får följa med och se vad som händer med hojen bakom kulisserna.

Igår spenderade jag, Håkan och Lasse dagen med att återmontera Björns träningsmotor i chassiet efter att den hade fått sig en ordentlig genomgång. Eftersom jag inte har skruvat på Björns S1000RR tidigare så var detta ett ypperligt tillfälle att få bygga ihop hojen från grunden och se vilka delar som används och vad man har rationaliserat bort. Det här med racing är inte på något sätt främmande för mig men vad som gäller på Isle of man är helt nytt. Jag spenderar mycket tid med att titta på filmer, läsa och bilda mig en uppfattning kring banan. Allt för att kunna använda mina kunskaper och tillgodose Björn på bästa sätt. Håkan och jag fick gott om tid att prata om de olika momenten på ön och många frågor fick sina svar.

Hojen kom till liv fram emot eftermiddagen och motorn spann som en katt. Fantastiskt fin gång med ett jämnt och fint varvtal. Ett gott tecken på en lyckad operation. Idag kom Lasse med hojen till Claessons och vi spenderade några timmar i testbänken med att köra in den 'by the book'. En ordentlig check på bitarna innan den lastas för sin resa till Spanien.
Jag passade på att knäppa ett par bilder, vilket jag ska försöka göra i framtiden med för att bjuda på lite mer än några textrader. Jag hoppas alla supportrar kommer och morsar på Björn under mässan för att peppa honom ordentligt inför årets satsning.
Nu kör vi!!

Tack för foto och utläggning Henric! Som en liten bakgrund åt er övriga kan jag nämna att de flesta av mina andra medarbetare i BG-racingteamet, utan vilka detta IoM-projekt skulle ha varit helt ogenomförligt för mig, har föredragit att hålla en låg profil utåt och med varm hand överlämnat informationsansvaret mot omgivningen till mig. Henric erbjöd sig dock att hjälpa mig att hålla tråden här på SH levande med lite uppdateringar framöver av mer teknisk karaktär, vilket förhoppningsvis blir uppskattat när vi närmar oss avresan till ön.
/BG

Grymt Gajmark! Om det är någon som kan få lite mer "umpf" i en hoj så är det du!:yoparty :fakta:tummenupp
Henric har jag känt sedan 90-talet och jag är böjd att hålla med dig.:D
/BG

Ingen som tagit selfies med Björn
En och annan selfie blev det allt under helgen (även om jag vanligtvis brukar försöka prata bort dessa tilltag...:D)
/BG
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
100 dagar kvar!

Idag onsdag 14/2 är det precis 100 dagar kvar till "The Greatest Show On Earth" börjar och resan har varit fullbokad rätt länge nu. Längtar...
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Idag onsdag 14/2 är det precis 100 dagar kvar till "The Greatest Show On Earth" börjar och resan har varit fullbokad rätt länge nu. Längtar...

Det är med mörka tankar man sitter här och tittar på slasket, då jag mer än gärna hade bokat igen.
Men 2019 måste det bli igen... och med egen hoj så man får se mera av ön.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Hur är det, kommer Guy Martin köra i år?
Nu för tillfället så verkar det som att Guy inte skall köra. Men det har kommit sena anmälningar från honom förr så man kan aldrig veta...

Sista anmälningsdag är 28/2 vid midnatt.

"Applications for TT Race entries must be made online via the competitor’s section of www.iomtt.com no later than midnight Wednesday 28th February 2018."
 
Last edited:

Bergan

Vill ha sommar snart!!!
Gick med
8 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha R1 -09
Tackar, jag ska gå in där och kolla lite :):tummenupp

Edit: Hmm, jag kanske har otur när jag tänker. Finns det någon lista på hemsidan där alla anmälda är sammanfattade?
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Tackar, jag ska gå in där och kolla lite :):tummenupp

Edit: Hmm, jag kanske har otur när jag tänker. Finns det någon lista på hemsidan där alla anmälda är sammanfattade?

Nej inte ännu. Startlistorna brukar komma senare.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Föreläsningar x2!

liten.JPG

Mitt schema har minst sagt varit hektiskt den senaste månaden men någon tid att vila på lagrarna finns inte om jag ska få TT-drömmarna att gå i lås. Som ett led i att finansiera min fortsatta satsning ger jag mig därför kommande vecka ut på en miniföreläsningsturné. Som utläses av länkarna nedan är båda föreläsningarna denna gång alltså publika och därmed öppna för allmänheten.

Först ut är ett besök på MC-Collection i Sollentuna tisdagen den 6:e mars kl 19:00 dit jag kommer för att berätta om mina erfarenheter och upplevelser från Isle of Man så här långt samt de senaste planerna inför årets TT.
Se inbjudan till MC-Collection i följande länk: http://mc-collection.com/kalender/

Därefter styr jag kosan mot Surahammar lördagen den 10 mars kl 15:00 där jag har fått hela tre timmar till mitt förfogande för att verkligen hinna gå på djupet med alla förtrollande sällsamheter som racingen på Isle of Man har att erbjuda. Detta för att vi förhoppningsvis också ska hinna med en rejäl frågestund efteråt så att alla åhörare ska kunna få svar på just sina funderingar. Arrangören är Motorcykelhistoriska klubben i Mälardalen i sammarbete med Surahammars kommun och Surahammars folkets hus. Även om merparten av det idoga arbetet med att förbereda föreläsningen förtjänstfullt gjorts av MCHK:s medlemmar, så kan jag spontant inte låta bli att tycka att det är lite coolt med en kommun som är med och uppmuntrar landsvägsracing, eller hur? Tummen upp för det!:tummenupp
Se länk om inbjudan till Surahammar här: http://www.mcmuseum.se/aktivitet/manadsmote-6-3-6-2-2/

Väl mött nästa vecka på två förhoppningsvis givande och trevliga kvällar!

På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Är det någon som hänger här som skall åka till Björns föreläsning i Surahammar? Om du åker från, eller passerar, Örebro så liftar jag gärna!
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Tackar, jag ska gå in där och kolla lite :):tummenupp

Edit: Hmm, jag kanske har otur när jag tänker. Finns det någon lista på hemsidan där alla anmälda är sammanfattade?

Det börjar komma en del information inför The TT 2018. Josh Brookes och John McGuinness skall köra Norton. Inte med Aprilias V4 utan med Nortons egna nya V4 om jag har förstått det hela rätt. Ian Hutchinson byter från BMW till Honda och Michael Dunlop fortsätter med Suzuki. Det kommer mera...
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Är det någon som hänger här som skall åka till Björns föreläsning i Surahammar? Om du åker från, eller passerar, Örebro så liftar jag gärna!

Jag har löst transportproblemet och har nu biljett till Surahammar!
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Nej inte ännu. Startlistorna brukar komma senare.
Ursprungligen postat av Bergan Edit: Hmm, jag kanske har otur när jag tänker. Finns det någon lista på hemsidan där alla anmälda är sammanfattade?

Här är en länk till en sida som innehåller massor av information om det som händer på racingfronten i MC-världen! Klicka på Forum. För att få möjligheten att skriva så måste man ansöka om medlemskap.
http://www.ttwebsite.com/
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top