ISLE Of MAN - racerapport!

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Jag funderar på vilket race och bandagar man missar 2018 om, jag menar när resan är...

Vad jag förstår så är resan 2018 från torsdag 31/5 till lördag 9/6!
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Vad jag förstår så är resan 2018 från torsdag 31/5 till lördag 9/6!

..och vist borde arrangörsklubbar och Svemo ha detta i åtanke vad planeringen :D
Första SM brukar ju vara andra helgen i Maj och andra tävlingen andra helgen i Juni.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Har inte ansiktsbok plus att jag helt vill ha fotografens tillstånd att få använda bild/ bilder

Då var det ju inte så lätt. Om du inte är med där menar jag. Vid de flesta bilder finns fotografen nämnd så man kan ta kontakt och fråga. Jag menade inte att du skulle stjäla bilder. ;)
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Lite svensk TT-historia!

Förra veckan var jag på utflykt en vecka. Norrut från Örebro. Besökte en vän i Hedemora och passade på att ta några varv på den gamla TT-banan där!

Citerar Wikipedia som man alltid skall ta med en nypa salt!
"1933 kördes det första TT-loppet, en internationell motorcykeltävling, i Hedemora. Det kördes även ett lopp 1934, men sedan dröjer det ända till 1949 innan nästa lopp kom. TT stod för Tourist Trophy och loppet hade sin storhetstid i slutet av 1950-talet, då det kom över 100 000 personer för att beskåda tävlingen. Det sista TT-loppet kördes 1958, det året hade loppet uppnått VM-status, men det lades ändå ner."

Det finns en minnessten där vid den cirka 7 km långa banan. Värt ett besök!

Klicka för större bild!

MinnesstenHedemora2017.jpg
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Affischnamn för Swedish TT på Anderstorp!

IMG_3491 (768x1024).jpg

Till helgen är det dags Europa Mästerskapen i classic road racing på Sveriges mest berömda tävlingsbana, Anderstorp Raceway.

Personligen har jag legat lågt med mitt tävlande efter kraschen på Isle of Man då min kropp inte varit helt kurant som bekant. Nu har rehabiliteringen dock nått så långt att jag till sist vågat mig på att efteranmäla mig till helgens tävlingar. Det handlar om en försiktig comeback i syfte att se hur det känns med hjälm på huvudet igen. Classic racing körs i korta men intensiva heat och eftersom som man sällan är på banan under mer än 15-20 minuter i stöten så betyder det att jag har möjlighet att hoppa över ett pass eller två om kroppen skulle visa sig börja konstra. Förhoppningsvis kommer jag ändå få känna på lite tävlingsnerv igen under helgen.

Precis som de senaste säsongerna kommer jag att deltaga i 500-klassen på Ingmars Seeley G50 (en hoj som ju var privatföraralternativet i Moto GP i den största klassen under slutet av 60-talet för er som minns er RR-historia). Hedrande nog har arrangörerna valt att använda en bild på mig och min kompis Lasse Sandberg på reklamaffischen för årets Swedish TT där vi gränslar varsin Seeley. Utseendet på affischen och begreppet "Swedish TT" är förresten dessutom direkt taget från den epok då Barry Sheene och de andra GP-hjältarna gjorde upp om VM-titeln på mossen i Anderstorp. Riktigt häftigt för en nostalgiker som mig och affischen sitter nu på hedersplats hemma på garageväggen!

Förutom den för mig välbekanta Seeleyn är målsättningen att jag också för första gången kommer att få möjlighet att tävla med en Yamaha TZ250 från sent sjuttiotal. Styrningen har möjliggjorts av Per i Swedish Yamaha Classic Racing Team och det är få motorcykelmodeller som varit så epokgörande inom RR som Yamahas TZ i 250cc och 350cc utförande när de slog ner som en bomb i början på 70-talet. TZ:eek:rna anses ha gått i bräschen för den totala tvåtaktsdominans som kom att prägla all Grand Prix-racing ända fram till regeländringen 2002 när Moto GP-formeln skapades. Går planerna i lås kommer det så klart en recension av mina körintryck från Yamahan här så småningom.

Som vanligt ser jag och teamet till att bjuda alla besökare som letar upp oss i depån iförda BG-racing-plagg på kaffe. Atmosfären under Classic-helgerna är oftast ganska avslappnad och vi ser fram emot att hälsa på alla som har lust att komma förbi och prata Isle of Man eller motorcyklar i största allmänhet. Som en bonus kommer vi även att kunna visa upp BMW:n i vår depåbox som jag körde i Alternativ1 MC:s regi på Isle of Man för den som är nyfiken. Den är nu återställd i träningsskick inför TT 2018.

Väl mött till helgen! Program finner ni i länken nedan...
http://www.arc.nu/sv/nyheter/170723-swedish-tt/

På återhörande!
/Björn
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
View attachment 438394

Till helgen är det dags Europa Mästerskapen i classic road racing på Sveriges mest berömda tävlingsbana, Anderstorp Raceway.

Personligen har jag legat lågt med mitt tävlande efter kraschen på Isle of Man då min kropp inte varit helt kurant som bekant. Nu har rehabiliteringen dock nått så långt att jag till sist vågat mig på att efteranmäla mig till helgens tävlingar. Det handlar om en försiktig comeback i syfte att se hur det känns med hjälm på huvudet igen. Classic racing körs i korta men intensiva heat och eftersom som man sällan är på banan under mer än 15-20 minuter i stöten så betyder det att jag har möjlighet att hoppa över ett pass eller två om kroppen skulle visa sig börja konstra. Förhoppningsvis kommer jag ändå få känna på lite tävlingsnerv igen under helgen.

Precis som de senaste säsongerna kommer jag att deltaga i 500-klassen på Ingmars Seeley G50 (en hoj som ju var privatföraralternativet i Moto GP i den största klassen under slutet av 60-talet för er som minns er RR-historia). Hedrande nog har arrangörerna valt att använda en bild på mig och min kompis Lasse Sandberg på reklamaffischen för årets Swedish TT där vi gränslar varsin Seeley. Utseendet på affischen och begreppet "Swedish TT" är förresten dessutom direkt taget från den epok då Barry Sheene och de andra GP-hjältarna gjorde upp om VM-titeln på mossen i Anderstorp. Riktigt häftigt för en nostalgiker som mig och affischen sitter nu på hedersplats hemma på garageväggen!

Förutom den för mig välbekanta Seeleyn är målsättningen att jag också för första gången kommer att få möjlighet att tävla med en Yamaha TZ250 från sent sjuttiotal. Styrningen har möjliggjorts av Per i Swedish Yamaha Classic Racing Team och det är få motorcykelmodeller som varit så epokgörande inom RR som Yamahas TZ i 250cc och 350cc utförande när de slog ner som en bomb i början på 70-talet. TZ:eek:rna anses ha gått i bräschen för den totala tvåtaktsdominans som kom att prägla all Grand Prix-racing ända fram till regeländringen 2002 när Moto GP-formeln skapades. Går planerna i lås kommer det så klart en recension av mina körintryck från Yamahan här så småningom.

Som vanligt ser jag och teamet till att bjuda alla besökare som letar upp oss i depån iförda BG-racing-plagg på kaffe. Atmosfären under Classic-helgerna är oftast ganska avslappnad och vi ser fram emot att hälsa på alla som har lust att komma förbi och prata Isle of Man eller motorcyklar i största allmänhet. Som en bonus kommer vi även att kunna visa upp BMW:n i vår depåbox som jag körde i Alternativ1 MC:s regi på Isle of Man för den som är nyfiken. Den är nu återställd i träningsskick inför TT 2018.

Väl mött till helgen! Program finner ni i länken nedan...
http://www.arc.nu/sv/nyheter/170723-swedish-tt/

På återhörande!
/Björn

Härligt Björn vilken ära för dig och Lars.

Felicia blev besviken när du inte skulle köra BMW:n men nu kan jag göra henne glad och ta foto med henne och Beemern.


Ses ikväll.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
DSC_1549.JPG
Björn på Classic Yamahateamets TZ250

DSC_1487.JPG
Det gick att få plats på Lukas "lilla" moped!!!:):)

DSC_1503.JPG
Björn efter lördagens andra plats i 500 på Seeleyn.
Tyvärr blev det ingen pokal på söndagen då belten gick igen.:(

DSC_1599.JPG
Tösen med Björn innan hemfärd
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Racerapporter X2!

Här kommer en lååååång uppdatering från mina två senaste tävlingar (eftersom jag inte haft ro att sätta mig framför datorn senaste veckan) samt en inbjudan till årsracet på Sviestad nu till helgen. Hoppas ni orkar läsa...


EM-HELGEN PÅ ANDERSTORP:
DSC_1549.JPG
Foto: Kenneth Axelsson

Inför helgen såg väderutsikterna bistra ut. Det skulle dock visa sig bli betydligt bättre än förväntat med sol och högsommarvärme istället för regn och rusk. Däremot visade det sig bli en helg med påfallande mycket maskintrubbel.

Om vi backar bandet så har Ingemars Seeley inte fått lufta sig sedan motorraset på Anderstorp för nästan exakt ett år sedan. Därför var spänningen stor på hur hojen skulle kännas efter den stora motorrenovering som Lasse hjälpt oss med i vinter. Dessvärre kom jag bara ett halvt varv innan belten mellan motor och växellåda gick av. Detta trots att den var helt ny. Väl inne i depån plockades den gamla belten fram eftersom den var medtagen som reserv. Nästa träningspass fick motorn äntligen sin inkörning under lugna former och utan synbara problem. Vid det tredje och sista träningspasset med Seeleyn ökade jag tempot och allt kändes bra under de första 10 minuterna innan hojen plötsligt började wobbla okontrollerat mitt i den gamla Atlas-kurvan. Jag undvek att vurpa och tog mig ut på efterföljande raka där jag kunde stanna för felsökning. Det visade sig att baksvings-infästningen släpt på ena sidan i ramen vilket förklarade varför det annars så stadiga Seeley-chassit plötsligt hade blivit midjestyrt. Det blev skamkärra in i depån. Med lånade Yamaha TZ:an i gul America racing-lack kom jag bara tre varv på innan monobakstötdämparen gav upp och med obefintlig fjädringsväg blev den okörbar.


På lördagmorgonens tidsträningar flöt allt hyggligt och under racet i 500-klassen kunde jag rulla in på en andraplats med Seeleyn efter snabbe norrmannen Helgerud på en fyrcylindig Honda. Tredjeplatsen plockades säkert hem av Sandberg på en likadan Matchless-motoriserad Seeley som min. Med TZ:an kom jag dock bara ett varv eftersom den, troligen p.g.a. överhettning, inte ville varva ur.

Söndagen fortsatte med maskintrubbel i båda klasserna. Seeleyn hackade och hostade i utgångarna av kurvorna på morgonträningen. Sandberg hjälpte oss att kolla tändning och ställa flottörnivå på förgasaren utan att vi kom tillrätta med problemet. På eftermiddagens race var det dock ett nytt brott på primärbälten som gjorde att jag fick rulla av banan redan på det tredje varvet. I 250cc-klassen hade Per varit snäll och lånat ut sin egen vita Yamaha TZ och det kändes på morgonträningen att den var betydligt mer utprovad än den gula jag kört dagen innan. Efter att ha kört ett bra förmiddagspass med den nya hojen så vägrade den starta när det var dags för varmkörning en kvart innan racestart. Det visade sig att den o-ring sprungit läck i toppen och fyllt cylindrana med kylvatten. Efter lite panik kunde den gula TZ.an rullas ut till start åt mig och trots det 21 år gamla bakdäcket kunde jag halka in på en tredjeplats bakom en engelsman och en svensk högst upp på podiet. Trots sällsynt mycket mekaniska problem kunde EM-helgen i Anderstorp sammanfattas med åtminstone en bärgad pallplats från respektive tävlingsdag.

STAFETT PÅ MANTORP 31/7
2017_SEC_Mantorp_71_6.jpg
Foto: Fredrik Eklöf
Det viktigaste beskedet var dock att min nacke visserligen inte hade känts helt hundra men att den åtminstone inte blev sämre av körningen . Det fick oss att med kort varsel dra ihop ett stafettlag för att ställa upp i Svenska Endurance Cupen som körde en 7-timmars tävling på Mantorp i måndags den 31/7. För egen del handlade det om att få komma igång och träna med vår egen BMW igen inför TT 2018. Tyvärr har jag inte hunnit sätta mig framför datorn och uppdatera er som jag borde ha gjort då min "fritid" har varit full av arbete men för att göra en sju timmar lång historia kort: Efter en trevande start, där jag var osäker på hur det skulle kännas när jag nu för första gången körde BMW:n efter hemkomsten från Isle of Man, kom jag succesivt in i körningen. Under de sju timmarna hann jag med att köra tre 50 min-pass på hojen och även om jag p.g.a. av nacken hade lite problem att lyfta blicken tillräckligt långt in i en del av Mantorps långa, svepande kurvor kändes körning allt bättre för varje varv. Jocke Jansson på FJ Racing svepte sitt magiska trollspö över min K Tech bakfjädring och plötsligt så stämde hojen perfekt för banans förhållanden och det var länge sedan jag kände sådan körglädje. Dagen efter var jag visserligen stel i både nacke och kropp men det kändes inte som jag försämrat läkprocessen av nacken vilket var ett bra kvitto, trots den krävande duvningen dagen innan.

52-ÅRS RACET PÅ SVIESTAD I LINKÖPING
Till helgen är det dags för säsongens största classic racing-tävlingen, nämligen årsracet i Linköping. Seeleyn är förhoppningsvis botad från sin hicka och har fått en ny belt monterad och jag har fått förnyat förtroende av Per att köra den gula Yamaha TZ 250 som förhoppningsvis ska få ett lite fräschare bakdäck innan helgen startar. Som vanligt ser jag gärna att folk kommer förbi och snackar motorcykel och Isle of Man. Kaffekannan står som sig bör laddad för alla bärare av BG-racingplagg så det är bara att komma fram och "legitimera" sig så ska vi försöka serva så gott vi hinner. Vis av erfarenhet från Anderstorp där maskinproblemen tog en massa tid för oss så kanske ni dock får vara lite tålmodiga i vissa lägen...

Program för helgen hittar ni i länken nedan...
http://lms.se/arsracet/

På återhörande!

/Björn
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Jag var också i Linköping och vill tillägga att den gamle grävlingens "Grattis!" beror på att BG körde Seeley-G50:an till seger i lördagens race! Grattis från mig också!!! Dessutom så har det varit 3 462 besökare här på tråden den senaste veckan!
 
Last edited:

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Kanske är lite fult att länka till min egen tråd i en av sporthojs mest lästa. Men Silja som har stenkoll här har jag ju faktiskt träffat nu och han var ju inte så farlig :tungan

Jag har i alla fall skrivit lite om Björn då jag var med på Isle of Man-resan och även lagt upp bilder på lackförslaget vi kom fram till. Blev gula istället för röda fälgstripes sen dock, mycket bättre ;)

Jag håller ju på och skissar en del som ni kanske gillar i min tråd också. Hoppas jag kan få något designjobb nån gång... Men som jag avslutade senaste inlägget där med; att få designa en lack åt BG kommer jag leva länge på :tummenupp:yoparty

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?226935-MC-teckningar&p=6345480&viewfull=1#post6345480
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Jag blir sååå trött...

Jag promenerar mycket här i Örebro. Senast idag mötte jag en gammal bekant som undrade hur min sommar har varit. Jag berättade att jag bland annat har varit på Isle of Man igen. Som så många gånger tidigare så blev första frågan "Hur många dog?" Jag har fått en liknande fråga minst tio gånger sedan jag kom hem från Ön i år. Jag blir så trött på det här. Det vore mycket trevligare att t.ex. få frågan "Vem vann?".

Jag har räknat lite och jag är medveten om att det går att bevisa väldigt mycket med statistik. Men jag tar risken.

En enda tävlingsdag på Isle of Man är det oftast tre race. Cirka 80 förare kör i varje tävling. Var och en kör minst fyra varv som är 60 km långa. Om man multiplicerar detta så visar det sig att förarna tillsammans kör 57 600 km tillsammans på en enda dag. Ett varv runt ekvatorn är 40 076 km. Sedan är det fyra tävlingsdagar och en veckas träning och på träningen är det ibland mera än 200 förare på banan samtidigt. Allt detta blir sammanlagt många varv runt jorden under de två veckor som träning och tävlingar pågår.

På Ön körs det otroligt fort på vanliga landsvägar med gupp och kurvor och andra otrevligheter. Dessutom är det ju tävling så de flesta kör så fort de kan. Då är det väl inte så konstigt att det händer olyckor ibland???
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top