ISLE Of MAN - racerapport!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det bara jag som missat storleken på tröjan? Här kommer den.
14: Denåterfödde (*** betalt ***) XL

The Bear, Jonathan and the Mountain Course
speciellt
om vi kan få se Jonathans två omkörningar av Björn och när Björn kör om Jonathan :)
och när Jonathan kör liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiite för fort in i sista böjen. :(
Var det nån som kört om Björn innan Jonathan?:va
Var det nån som kört om Jonathan innan Björn?:va
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Storlek:
Det är bara två som angett tshirt/tröja storlek. Så... välkommen med PM, alla andra. Skicka PM, så undgår vi att spamma tråden allt för mycket.

Video:
Björn hade onboard kamera körande i senior loppet. Tursamt nog så hittade funktionärerna kameran efter krashen. Men dom gillar inte sensations- och döds-video, så dom var snälla att bara radera själva slutet ett par minuter innan krashen. Tursamt, för att dom kunde valt att konfiskera hela videon, men tog sig tid att bara klippa bort slutet. Skönt trotts allt. Så har vi också lite andra video källor och bilder. Så hoppas klippa ihop något rimligt innan Jul. Resan, träningar, snack, skruva, tävling, osv. Har inte kikat på allt material ännu. Är lite upptagen med ungar, jobb, kvinnor och kurser. Men skall nog fixas i december.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Hur går insamlingen och läkandet?

Hej igen!
Insamlingen och allt arbete med tröjbeställningarna o.dyl sköter ju Kris med den äran och, så vitt jag förstår, med viss hjälp av Scubadiver. Så på den fronten är de bättre lämpade att svara och jag vet att Kris brukar vara snabb med att svara på PM också om någon har särskilda frågor.

Nästa vecka hoppas jag att jag ska ha fått ytterligare lite stillbilder och andra småfilmer från folk som var med på ön och som Kris kan använda i filmen. Det är sånt som filmats med mobilkameror o.dyl. men som behövs för att dryga ut det filmmaterial som vi i teamet hann med att samla på oss där borta. Det tar en stund att sammanställa allt som ni förstår.

Som jag tidigare berättade för Kris vid överlämnandet av onboardmaterialet så måste man avsäga sig rätten till filmen för att få sätta kamera på hojen. Efter kraschen fick jag tillbaka kameran några dagar senare och då hade, enligt vad jag kan förstå, arrangören tagit bort de sista minuterna av filmen. Det var ju schysst att de inte raderade hela Seniorloppet för mig, vilket borde varit enklast för dem att göra genom att ta bort hela filen, men däremot hade jag så klart gärna studerat kraschförloppet för egen del så här i efterhand för att bilda mig en uppfattning om vad som egentligen hände. Därifrån till att lägga ut olyckan på nätet är dock steget långt för mig då det inte bara var jag som var inblandad och att kraschen dessutom var av sådan karaktär att den kunde fått allvarliga konsekvenser. Nu slipper jag ju som sagt ta ställning till det här eftersom jag inte förfogar över materialet. Däremot har jag kommit över en stillbildsserie som visar olycksförloppet tämligen bra utan att ge den där "kvällstidningsjournalistiksäckliga" sensationskänslan. Ska se om vi inte kan få med dessa i filmen på något sätt också. På "Denåterföddes" fråga om omkörningar så kan jag svara att jag aldrig blev omkörd ute på vägen under Juniorracet och under Senior så var det bara Jonathan som tog sig förbi. Jonathans race har jag ingen koll på men med en uppkörning från 48:e startposition till en 2:a så gissar jag att han heller aldrig blev omkörd.

Beträffande foten så har jag träffat läkaren i Sverige ett par gånger. Första gången röntgade vi foten och kunde åtminstone glädjande nog konstatera att den var ihopskruvad på ett bra sätt av kirurgen på Isle of Man. Andra gången tog vi stygnen och gipsade om benet då muskelmassan förtvinar fort i stillhet. Ett för stort gips leder, som alla med en aktiv livsstil vet:näsblod, ofelbart till rejäla skavsår som i sin tur riskerar att bli inflammerade. Efter omgipsningen förra veckan gör sig foten oftast bara påmind när jag slarvar med att hålla den i högläge eftersom fot och tår snabbt svullnar upp. Annars funkar det fint. Om en knapp månad ska jag förhoppningsvis få komma igång med sjukgymnastiken och det ser jag fram emot.:)

På återhörande!
/Björn
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Jaha, fot i högläge i en månad.
Då blir det bänkpress och solarium för hela slanten nu kan man tänka sig.
Och kommer ut på banan i vår och startar G50:in på samma sätt som grabbarna som kör 50cc.
Drar till på bakhjulet med ena handen....
:7peta
 

Hyssna

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
Skogen
Hoj
07 CBR 1000 RR
Hej igen!
Insamlingen och allt arbete med tröjbeställningarna o.dyl sköter ju Kris med den äran och, så vitt jag förstår, med viss hjälp av Scubadiver. Så på den fronten är de bättre lämpade att svara och jag vet att Kris brukar vara snabb med att svara på PM också om någon har särskilda frågor.

Nästa vecka hoppas jag att jag ska ha fått ytterligare lite stillbilder och andra småfilmer från folk som var med på ön och som Kris kan använda i filmen. Det är sånt som filmats med mobilkameror o.dyl. men som behövs för att dryga ut det filmmaterial som vi i teamet hann med att samla på oss där borta. Det tar en stund att sammanställa allt som ni förstår.

Som jag tidigare berättade för Kris vid överlämnandet av onboardmaterialet så måste man avsäga sig rätten till filmen för att få sätta kamera på hojen. Efter kraschen fick jag tillbaka kameran några dagar senare och då hade, enligt vad jag kan förstå, arrangören tagit bort de sista minuterna av filmen. Det var ju schysst att de inte raderade hela Seniorloppet för mig, vilket borde varit enklast för dem att göra genom att ta bort hela filen, men däremot hade jag så klart gärna studerat kraschförloppet för egen del så här i efterhand för att bilda mig en uppfattning om vad som egentligen hände. Därifrån till att lägga ut olyckan på nätet är dock steget långt för mig då det inte bara var jag som var inblandad och att kraschen dessutom var av sådan karaktär att den kunde fått allvarliga konsekvenser. Nu slipper jag ju som sagt ta ställning till det här eftersom jag inte förfogar över materialet. Däremot har jag kommit över en stillbildsserie som visar olycksförloppet tämligen bra utan att ge den där "kvällstidningsjournalistiksäckliga" sensationskänslan. Ska se om vi inte kan få med dessa i filmen på något sätt också. På "Denåterföddes" fråga om omkörningar så kan jag svara att jag aldrig blev omkörd ute på vägen under Juniorracet och under Senior så var det bara Jonathan som tog sig förbi. Jonathans race har jag ingen koll på men med en uppkörning från 48:e startposition till en 2:a så gissar jag att han heller aldrig blev omkörd.

Beträffande foten så har jag träffat läkaren i Sverige ett par gånger. Första gången röntgade vi foten och kunde åtminstone glädjande nog konstatera att den var ihopskruvad på ett bra sätt av kirurgen på Isle of Man. Andra gången tog vi stygnen och gipsade om benet då muskelmassan förtvinar fort i stillhet. Ett för stort gips leder, som alla med en aktiv livsstil vet:näsblod, ofelbart till rejäla skavsår som i sin tur riskerar att bli inflammerade. Efter omgipsningen förra veckan gör sig foten oftast bara påmind när jag slarvar med att hålla den i högläge eftersom fot och tår snabbt svullnar upp. Annars funkar det fint. Om en knapp månad ska jag förhoppningsvis få komma igång med sjukgymnastiken och det ser jag fram emot.:)

På återhörande!
/Björn


Skrattade lite för mig själv när jag läste att ni konstaterat att läkaren hade gjort ett bra jobb!
Han lär ju ha en del erfarenhet av frakturer kan jag tänka mig! HE HE

Tack för en sjukt bra tråd! Får väl erkänna att jag är lite avundsjuk på talangen du verkar besitta!

/Gustav
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Jaha, fot i högläge i en månad.
Då blir det bänkpress och solarium för hela slanten nu kan man tänka sig.
Och kommer ut på banan i vår och startar G50:in på samma sätt som grabbarna som kör 50cc.
Drar till på bakhjulet med ena handen....
:7peta

Nja, hantelpress får det bli. Av någon anledning funkar nämligen hantlar mycket bättre än skivstång efter att jag bröt nyckelbenet och pajade axeln under SM-finalen på Mantorp 2010. Snedbänk går förvisso också bra och det har man ju dessutom större glädje av när det gäller att hålla emot under inbromsningarna på banan sen. Beträffande solarium så kan jag inte riktigt förstå hur du menar att det skulle kunna förbättra mina varvtider, så det skiter jag nog helt i...:va ;)

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Skrattade lite för mig själv när jag läste att ni konstaterat att läkaren hade gjort ett bra jobb!
Han lär ju ha en del erfarenhet av frakturer kan jag tänka mig! HE HE

Tack för en sjukt bra tråd! Får väl erkänna att jag är lite avundsjuk på talangen du verkar besitta!

/Gustav

Tack Gustav och kul att höra att du gillar vad jag och alla andra som postat i tråden bidragit med för att skapa något läsvärt om Isle of Man!:tummenupp

Jo, visst får läkarna på ön en hel del färdighetsträning och precis som du säger så är de duktiga på att hantera den här typen av skador, även om de vet att ta betalt för sina tjänster. Sjukhusräkningen på 2652 pund (ca. 30000 kr) trillade ner i min brevlåda i fredags och av alla dessa oförutsedda extrakostnader som tillkommit under Isle of Man-äventyrets gång så är nog tilläggsförsäkringen för 1500 kr som jag tvingades teckna vid "sign on" mina mest välinvesterade pengar...:crash

På återhörande!
/Björn
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Jaha, fot i högläge i en månad.
Då blir det bänkpress och solarium för hela slanten nu kan man tänka sig.
Och kommer ut på banan i vår och startar G50:in på samma sätt som grabbarna som kör 50cc.
Drar till på bakhjulet med ena handen....
:7peta

Jaha, jag trodde att alla racerförare hade monterat bort sin startmotor, och satt på ett mini Li-Ion batteri för att spara vikt. Och att vi alla brukade starta våra racers - oansett om det var 1000cc - med att på depåstödet dra igång motorn genom att snurra bakhjulet med en hand. :) :fakta

Det trodde jag var allmänt känt, och allmänt praktiserat. :rolleyes: Men eftersom jag inte är lika stark som dom andra så använder jag två händer... :rolleyes: ...Not! Är inte lika hard core som dom andra. :rolleyes: :tungan :D

"Drar till på bakhjulet med ena handen...." Ha, ha. Ja det är inte handen som är bruten. Bra joke. :D
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Har du hört något om hur det gick för Jonathan Woodward som du kraschade med? Han var väl lite allvarligare skadad.
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Tack Gustav och kul att höra att du gillar vad jag och alla andra som postat i tråden bidragit med för att skapa något läsvärt om Isle of Man!:tummenupp

Jo, visst får läkarna på ön en hel del färdighetsträning och precis som du säger så är de duktiga på att hantera den här typen av skador, även om de vet att ta betalt för sina tjänster. Sjukhusräkningen på 2652 pund (ca. 30000 kr) trillade ner i min brevlåda i fredags och av alla dessa oförutsedda extrakostnader som tillkommit under Isle of Man-äventyrets gång så är nog tilläggsförsäkringen för 1500 kr som jag tvingades teckna vid "sign on" mina mest välinvesterade pengar...:crash

På återhörande!
/Björn

Men Björn, du fick också valuta för pengarna, med en sightseeing flygtur i den bensindrivna gråsparven (sjukhelikoptern). :rolleyes:

Ha, ha, Björn. Jag kommer fortfarande ihåg när du skrev i ett tidigare inlägg "It's just a scratch." Har du humorn intakt, så är det bra. Jag garvade så mycket att jag nästan trillade av stolen. :hihi :D :rofl
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Har du hört något om hur det gick för Jonathan Woodward som du kraschade med? Han var väl lite allvarligare skadad.

Vi hann ju umgås ett dygn ihop i sängarna bredvid varandra på samma sjukhussal innan han flögs vidare till Liverpool för vidare operation av ryggen. Hans medicinska status var vid tillfället tre brott på ryggraden samt en del mindre blessyrer lite varstans. Dock inget så allvarligt att det skulle påverka hans rörelseförmåga i framtiden eller möjligheten att köra knarr. Jonathan var dock avundsjuk på mig som kunde resa upp ryggen på min sjukhussäng när det blev dags för kvällste. Själv hade han tilldömts sex månader på spineboard av läkaren vilket, om jag fattat rätt, borde motsvara forna tiders gipsvagga då det innebar att han kommer att vara tvungen att ligga raklång på rygg under denna tid. Snacka om höjden av tristess...:näsblod Han var dock vid gott mod när vi skiljdes åt och han fick min mailadress så jag gissar att han hör av sig så småningom.

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
It's just a scratch...

Ha, ha, Björn. Jag kommer fortfarande ihåg när du skrev i ett tidigare inlägg "It's just a scratch." Har du humorn intakt, så är det bra. Jag garvade så mycket att jag nästan trillade av stolen. :hihi :D :rofl

Ja, det mesta utom ljusets hastighet lär vara relativt här i världen om jag har fått det rätt förklarat för mig. Håller man på med road racing så är allt som inte leder till bestående men, att betrakta som mindre blessyrer. Är man inte beredd att betala det priset så får man väl istället börja med konstsim, fotboll eller någon annan lek där man på sin höjd riskerar lite vatten i näsan eller en muskelbristning i vaden...:tungan:fyllisar:hihi

Det är förresten något som en av våra nutida svenska racerhjältar, Fredde Watz, borde kunna skriva under på? Det är få som har brutit fler ben i kroppen än vad han har gjort. Vem minns väl inte mediarapporteringen från hans senaste krasch på Mantorp i juli när de första meddelandena från sjukhuset sa att Watz bl.a. brutit båda nyckelbenen. Någon timme senare, efter en noggrannare undersökning, hade det dock konstaterats att båda nyckelbensbrotten i själva verket var gamla skador...:näsblod

Nåväl, det är aldrig kul att göra illa sig i samband med en vurpa och jag hoppas verkligen att Fredde sedan länge är helt återställd efter sitt besök i armco-räcket. Det är få som är lika ödmjuka, trevliga och hjälpsamma mot sina konkurrenter som vad Fredde är och hans fjädringsexpertis saknar dessutom motstycke i SM-depån. Vi behöver dig där ute i sommar Fredde!:tummenupp:tummenupp:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 
Last edited:

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Det finns en obetalbar filmsekvens i "TT3D Closer to the Edge" i slutet av filmen där Guy Martin ligger på sjukhuset efter en voldsam krash. Han drikker kaffe/the i sjuksängen och filosoferer över livet. Han säger något i stil med: "Jag finns ju här trots allt. Det kunde vara värre. ... har en massa brandsår efter den långa asfalt-glidningen. Brutna revben, och en punkterad lunga. Några chippade och några brutna vertebae (små ben i foten?) osv... Men Conor længre ner på korridoren har det värre. Hans rygg är värre än min.... Ingen tvingar oss till det här.... Jag ville göra exakt det samma igen." Och han säger allt med sitt speciella leende och massa självironi. Plus sina polisonger. Enda skillnaden är att han snackar en supersnabb irsk-engelska.

Kul kille. En riktig snabb-snackande irländare som lever bara för road racing. En annan kommentar i början av filmen: "Tjejer interesserar mig inte så mycket. Jag är inte bög eller så. Men jag gillar mera att leka med lastbilar och motorer. Jag har inte blivit vuxen ännu." Ännu en kommentar från Guy: "Jag antager att road racers är lite galna... Vad säger man... Ljuset är tänt, men ingen är hemma." (I betydningen att hjärnan funkar, men personen är inte riktigt klok. Finns det talesättet på svenska?)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det finns en obetalbar filmsekvens i "TT3D Closer to the Edge" i slutet av filmen där Guy Martin ligger på sjukhuset efter en voldsam krash. Han drikker kaffe/the i sjuksängen och filosoferer över livet. Han säger något i stil med: "Jag finns ju här trots allt. Det kunde vara värre. ... har en massa brandsår efter den långa asfalt-glidningen. Brutna revben, och en punkterad lunga. Några chippade och några brutna vertebae (små ben i foten?) osv... Men Conor længre ner på korridoren har det värre. Hans rygg är värre än min.... Ingen tvingar oss till det här.... Jag ville göra exakt det samma igen." Och han säger allt med sitt speciella leende och massa självironi. Plus sina polisonger. Enda skillnaden är att han snackar en supersnabb irsk-engelska.

Kul kille. En riktig snabb-snackande irländare som lever bara för road racing. En annan kommentar i början av filmen: "Tjejer interesserar mig inte så mycket. Jag är inte bög eller så. Men jag gillar mera att leka med lastbilar och motorer. Jag har inte blivit vuxen ännu." Ännu en kommentar från Guy: "Jag antager att road racers är lite galna... Vad säger man... Ljuset är tänt, men ingen är hemma." (I betydningen att hjärnan funkar, men personen är inte riktigt klok. Finns det talesättet på svenska?)

Annars funkar omskrivningen.

-Hjulet snurrar men hamstern är död!

:tungan
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Snyggt kört Björn:tummenuppAtt du bara vågar att ställa upp
är ju beundransvärt.Hoppas du kommer på fötter snart.
Det här måste vara den tuffaste RR tävlingen som finns på vår jord??

Haha!! när jag tänker på dom dära Bogesunds bombarna så framstår
dom som rena Söndags flanörerna i gemfört med IOM förarna:lol
 

UglyBugly

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2012
Ort
Brumunddal
Hoj
Seeley G50
Her er en glad kille vi møtte i paddocken på Isle of Man:). Vi hadde håpet det skulle bli slike bilder etter Seniorracet også, men ofte blir det jo ikke helt som planlagt når det gjelder racing.:crash
2012-08-30 17.11.25.jpg
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En reflektion jag gör är att dagens L1 och L2 ryggskydd inte är avsedda för att skydda ryggraden och de gör de tydligen inte heller. I verkliga krascher. :huvet
Dagens ryggskydd är avsedda för att skydda ryggen mot mjukdelsskador och det är därför man testar på olika ställen runt om på ryggen. :hihi
En vän har en gammal Rukka jacka och den har en ca 0,5mm tjock, 10cm bred och 50cm lång plastschema rakt bakom ryggraden. Klart avsedd för att skydda ryggraden. :tummenupp
Och inget annat. :(
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
En reflektion jag gör är att dagens L1 och L2 ryggskydd inte är avsedda för att skydda ryggraden och de gör de tydligen inte heller. I verkliga krascher. :huvet
Dagens ryggskydd är avsedda för att skydda ryggen mot mjukdelsskador och det är därför man testar på olika ställen runt om på ryggen. :hihi
En vän har en gammal Rukka jacka och den har en ca 0,5mm tjock, 10cm bred och 50cm lång plastschema rakt bakom ryggraden. Klart avsedd för att skydda ryggraden. :tummenupp
Och inget annat. :(

Jeg vet inte varför ryggskydd kommer på tal här i tråden, men så måste jag nästan kommentera på det, eftersom det finns en del fordomar om skydd. Nu är det så att jag både är fysik-ingenjör, och jag har personligen krashat flera gånger på bana och tyvärr fått testat både hjälmar, skinnställ och ryggskydd.

Jag har flera gånger fått ryggskyddet tatuerat in i ryggen i form av blåmärken, och tuppat av inne i hjälmen, och har sett läkaren skaka på huvudet och muttra "hur f-n lever du än" eller "fantastisk vad bra dom moderna mc skydd är". Jag borde sitta i rullstol. Så jag har nog både erfarenhet, plus en klassisk fysik-utbildning till en kommentar.

Till att börja med så är en 10 cm bred skena i en jacka helt meningslös, eftersom jackan vrider sig i fallet och skenan kan ligga 10-15 cm till sidan, och lämna din ryggrad helt blottad vid ett nedslag i marken. Låt oss så bara säga att skenan ligger på plats, så får jag också kommentera om iden med ett hårt skydd utan teknisk stoppning.

Ett voldsamt slag till huvudet, eller till ryggen, är en energi impuls. Om impulsen får lov att träffa huvudet eller ryggraden koncentrerat så går det/den sönder. Ett hårt skal som en tajt hjälm utan inlägg, eller en plastskena, varken bromsar eller sprider energi-imulsen och den går bara genom och skadar huvud eller ryggraden. Konstruktionen man har i en modern hjälm (och senare i ett ryggskydd) är att det hårda ytterskalet förhindrar intryckning, och att innerstoppningen som ser ut som styroform (men är mera avancerat material som håller ihop utan at spricka och vid tryckpåverkan från huvudskallen komprimeras mot hjälmens hårda ytterskal och sprider energi-impulsen til sidan i materialet). Detta gör att ett slag på hjälmens yttersida på cirka 1 cm2 (kvadratcentimeter) fördelas över kanske 7x7 = 49 cm2. Dvs impulspåverkan blir 1/50 om man har en teknisk stoppning, än om man bara har ett hårt skal. (Det samma för ryggskydd.) Så är det ytterligare en positiv effekt från hjälmens tekniska stoppning. Huvudet som trycks mot hjälmens ytterskal har kanske 1-1,5 cm bromsväg inne i den tekniska stoppning, som kan jämföras med 0,1 cm bromsväg utan teknisk stoppning. Dvs man minskar G-krafterna i huvudets inbromsning mot jorden med 10-15 gånger. Rätt bra det.

Det samma kan överföras direkt till ryggskydd. Dvs, ett hårt och tunnt ryggskydd kanske ser tufft och riddaraktigt ut, men minskar inte energi-impulsen nämnvärt och är ganska odugligt bortsett från att det förhindrar intrång av vassa kanter i kroppen. Ett ryggskydd med ett ytterskal kombinerat med en rätt tjock tekninsk stoppning som bromsar ryggen och fördelar enerigi-impulsen över en större area är minst 50-100 gånger effektivare. Jag har provat i praktiken desvärre. Teorin stämmer bra. Jag har köpt blommor och champange till mina ryggskydd flera gånger för att dom har räddat mig från rullstol. Alltså är målsättningen: största möjliga deformations och inbromsningszon för att minska G-krafter, plus spridning av energin över en större area.

Sorry för mitt gnäll. Egentligen handlar denna tråd om en race rapport från Isle of Man, Manx GP. Men jag kunde bara inte hålla käften. Ville vara synd om folk valde fel ryggskydd, pga gamla skrönor. Så jo, ett L2 ryggskydd skyddar din ryggrad mycket bättre än L1, som i sin tur skyddar bättre än en hård platta.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top