ISLE Of MAN - racerapport!

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Vänder lite på det.
M Dunlop
Hutchy
Anstey

Det får bli mitt tips för dagens race!
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
RACE Superbike 4/6 2017!

Åtta minuter till start. BG kör inte på grund av vurpan igår. Racet är 6 varv. De stannar två gånger för tankning och byte av bakhjul. Solen är tillbaka men det blåser ganska hårt. Det kommer att påverka förarna uppe på berget.
Varv 1
Första iväg!
Glen Helen de första passerar. Hillier, Harrison, Hutchy
Ballaugh: Hillier, Dunlop, Hutchy
Guy Martin ute oskadd
SST (Sulby Speed Trap) Anstey snabbast 191,7 mph= 308,5 km/t
Ramsey: Harrison, Hillier, Dunlop, Hutchy 4:a
Bungalow: Dunlop är snabb över berget, leder nu sedan Harrison och Hillier
Första passerar Grandstand!
Dunlop leder efter ett varv 131.135 mph med stående start! 2,5 sek före Harrison, Hillier 3:a
Varv 2
Glen Helen: Dunlop, Harrison, Hillier
Ballaugh: Harrison, Hillier, Hutchy var är Dunlop? Hab har brutit vid Handleys milsten 12 ungefär
Ramsey: Harrison, Hutchy, Hillier
Bungalow: Harrison 6.5 sek före Hillier sedan Hutchy
Depåstopp: Hillier och Hutchy i bandepån, Harrison också
Bästa varv 2 Harrison 130,907
Varv 3 Ser inte ut som nya banrekord idag...vindarna?
Glen Helen:Harrison 4.8 före Hutchy sedan Peter Hickman. Kawa, BMW, BMW
Ballaugh: Harrison, Hutchy, Hickman
SST:Hilier snabbast 191.2 = 307.7
Ramsey: Harrison, Hutchy, Hickman
Bungalow: Harrison 1.5 före Hutchy som är 5 före Hickman
Strax 3 varv klara
Grandstand: (start och mål) Hutchy leder nu med 0.5 före Harrison, Hickman 3:a.
Det blir lägre varvtider detta varv på grund av depåstoppen.
Varv 4
Glen Helen: Harrison 0.6 före Hutchy, sedan Hickman 6 sek efter Hutchy
Ballaugh: Harrison 0.6 före Hutchy, Hickman sedan 6.6 efter
SST: 190.1...lite långsammare än tidigare
Ramsey: Hutchy 0.7 före Harrison trea är Hickman 5 efter
Anstey stannar i hårnålen men får fortsätta
Bungalow:Hutchy drar ifrån Harrison, nu 3.3 sek, sedan Hickman 1.3 efter
Depåstopp snart. Efter 4 varv är ställningen Hutchy 4 före Hickman, Harrison 3:a 1.6 efter
BMW, BMW, Kawa
Varv 5
Glen Helen: Hutchy 9 före Hillier=bra depåstopp Hickman 0.7 efter
Ballaugh: Hutchy 9.5 före Hillier, sedan Hickman 1.1 efter
SST: "Saktare" bästa runt 185...
Ramsey: Hutchy 11 före Hickman och Hillier 0.6 efter
Bungalow: Hutchy 9.4 före Hickman och Hillier 0.9 efter
Strax börja enda flygande varvet. Både start och målgång är flygande.
Efter 5 körda varv: Hutchy 7.9 före Hickman och Hilier 2.8 efter
Varv 6
Glen Helen: Hutchy 2.5 före Hickman och sedan Harrison 3.9 efter
Ballaugh: Hickman tar in på Hutchy, nu 2 efter sedan Harrison 4.6 efter
SST: 192,8, snabbast idag och det är Hutchy
Ramsey: Hickman tar in 1.6 efter! Harrison trea 5 efter
Bungalow: Hickman tappar 2.8 efter Hutchy, Harrison trea 6 efter
Målgång strax!
Det ser ut som Ian Hutchinson tar hem det
Peter Hickman blir tvåa!
Dean Harrison trea! Inget banrekord idag!
PUST!!!
Resultat
Ian Hutchinson
Peter Hickman
Dean Harrison

Tack alla för visat intresse!
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Kracsh m.m.

Hej alla där hemma i Sverige!

Vi har inte haft något vidare bra TT så här långt som ni kanske förstår. Jag utgår från att ni har följt rapporteringen på vår radiokanal, motorcykelradion. I så fall har ni hört intervjun som Silja och Tomas gjorde häromdagen med mig där vi summerade träningsveckan så långt. Som ni hört så har i princip hela träningsveckan regnat bort för oss. Första träningskvällen, lördagen förra helgen, ställdes in p.g.a. otjänligt väder. I måndags fick jag två varv med varje hoj på upptorkande bana. Dessvärre strulade växellådan på Lightweighten och när det gällde BMW:n tog jag bara ett par lugna varv för att se hur den skulle bete sig i fart för första gången ute på banan. Det hade regnat under dagen och det var fortfarande gott om blöta partier på de lummiga delarna av vägen. Dock fann jag ut att utväxlingen var för hög för mitt tempo och att den var lite för mjuk bak i fjädringen.

I tisdags drog det in mer regn men på onsdagen såg det bättre ut i väderprognosen. Dessvärre drog det in dimma över berget så att vi bara fick köra i fri fart upp till Ramsey och sedan bakom pacecar ner till start och mål. Därefter upprepades proceduren under ytterligare ett varv. Även tordagen ställdes in helt och hållet av regnskäl och de första riktiga varven på torr bana fick vi inte förrän i fredags, alltså det som egentligen var tänkt att vara sista träningsdagen. Träningen var inte så lång och jag hann bara med två varv med BMW:n men fick ändå till ett 117 mph-varv vilket jag var fullt nöjd med. Lightweighten misstände vilket visade sig bero på att bensinpumpen inte fungerade fullt ut. Arrangörerna hade vid det här laget bestämt att göra om tidschemat för att använda även lördagen, det som egentligen var tänkt att vara första tävlingsdagen, till träning.

Jag stack ut på igår förmiddags och gjorde 4 varv med BMW:n och förbättrade snittvarvtiden 119 MPH. Visserligen fortfarande 1,5 MPH långsammare än vad jag kört som snabbast här borta men helt okey med tanke på att det bara var andra riktiga träningstillfället med bra förutsättningar. Under eftermiddagen var det dags för Lightweight-träning. Målet var att hinna köra 3-4 varv men jag han bara till Glen Helen, ca ¼-del in på första varvet innan en förare driftade ut för långt ur en tvär vänsterkurva för att sedan krascha in i skumgummi-balarna som utgjorde ett temporärt skydd där. Det var vrakdelar över hela banan och jag som låg precis hack i häl hade ingenstans att ta vägen förutom att försöka styra igenom olycksplatsen eftersom farten var för hög för att hinna bromsa. Nu bar det sig inte bättre att en av balarna studsade ut framför mitt framhjul vilket fick mig att flyga handlöst över styret vid kollisionen.

När jag reste mig upp kände jag initialt ingenting märkvärdigt i kroppen men efter en kvart började stelhet i nacken göra sig påmind. Flaggvakter och sjukvårdare tog det säkra före det osäkra och la mig på en spineboard. Eftersom det inte gick att ta sig till platsen med ambulans när vägarna är avstängda blev det helikoptertransport till Nobels Hospital i Douglas. Där konstaterade läkarna det jag redan misstänkte att det inte var något fel på ryggraden utan att det var nackmusklerna som fått sig en översträckning i kraschen.

Under natten har krampen snarast blivit värre trots en kur med massage, voltarensalva och tabletter. Jag träffade tävlingsläkaren i morse och vi var överens om att jag inte skulle kunna göra mig själv rättvisa i Superbike-racet idag och jag står därför kvar på den ”stop list” där man automatiskt hamnat när man varit inblandad i en olycka och som betyder att jag inte får köra tills vidare.

Planen är därför nu att försöka ta hand om nacken så gott det går för att se om nackspärren ger med sig i tid för superstock-racet på tisdag. Trista besked för min del men eftersom nacken får ofantligt med stryk på den här banan även när den är helt frisk så finns det inte en chans att jag klarar 6 varv när jag har nackspärr redan från början.

Ikväll ska jag träffa BG-supporterdeltagarna nere på stan i en pub som Peter hyrt åt oss där jag ska visa lite bilder från veckan och berätta lite mer ingående om erfarenheterna så här långt. Jag tror att motorcykelradion har för avsikt att göra en intervju i samband med detta också så där kan ni säkert få lite ytterligare info. Greppet med TT-radio på svenska verkar ha blivit en succe och lyssnarantalet har stigit för varje dag och ska enligt uppgift ha passerat ett gott stycke över 1000 st unika lyssnare om dagen nu. Kul att ni uppskattar upplägget där hemma!

På återhörande!
/Björn
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Hej alla där hemma i Sverige!

Vi har inte haft något vidare bra TT så här långt som ni kanske förstår. Jag utgår från att ni har följt rapporteringen på vår radiokanal, motorcykelradion. I så fall har ni hört intervjun som Silja och Tomas gjorde häromdagen med mig där vi summerade träningsveckan så långt. Som ni hört så har i princip hela träningsveckan regnat bort för oss. Första träningskvällen, lördagen förra helgen, ställdes in p.g.a. otjänligt väder. I måndags fick jag två varv med varje hoj på upptorkande bana. Dessvärre strulade växellådan på Lightweighten och när det gällde BMW:n tog jag bara ett par lugna varv för att se hur den skulle bete sig i fart för första gången ute på banan. Det hade regnat under dagen och det var fortfarande gott om blöta partier på de lummiga delarna av vägen. Dock fann jag ut att utväxlingen var för hög för mitt tempo och att den var lite för mjuk bak i fjädringen.

I tisdags drog det in mer regn men på onsdagen såg det bättre ut i väderprognosen. Dessvärre drog det in dimma över berget så att vi bara fick köra i fri fart upp till Ramsey och sedan bakom pacecar ner till start och mål. Därefter upprepades proceduren under ytterligare ett varv. Även tordagen ställdes in helt och hållet av regnskäl och de första riktiga varven på torr bana fick vi inte förrän i fredags, alltså det som egentligen var tänkt att vara sista träningsdagen. Träningen var inte så lång och jag hann bara med två varv med BMW:n men fick ändå till ett 117 mph-varv vilket jag var fullt nöjd med. Lightweighten misstände vilket visade sig bero på att bensinpumpen inte fungerade fullt ut. Arrangörerna hade vid det här laget bestämt att göra om tidschemat för att använda även lördagen, det som egentligen var tänkt att vara första tävlingsdagen, till träning.

Jag stack ut på igår förmiddags och gjorde 4 varv med BMW:n och förbättrade snittvarvtiden 119 MPH. Visserligen fortfarande 1,5 MPH långsammare än vad jag kört som snabbast här borta men helt okey med tanke på att det bara var andra riktiga träningstillfället med bra förutsättningar. Under eftermiddagen var det dags för Lightweight-träning. Målet var att hinna köra 3-4 varv men jag han bara till Glen Helen, ca ¼-del in på första varvet innan en förare driftade ut för långt ur en tvär vänsterkurva för att sedan krascha in i skumgummi-balarna som utgjorde ett temporärt skydd där. Det var vrakdelar över hela banan och jag som låg precis hack i häl hade ingenstans att ta vägen förutom att försöka styra igenom olycksplatsen eftersom farten var för hög för att hinna bromsa. Nu bar det sig inte bättre att en av balarna studsade ut framför mitt framhjul vilket fick mig att flyga handlöst över styret vid kollisionen.

När jag reste mig upp kände jag initialt ingenting märkvärdigt i kroppen men efter en kvart började stelhet i nacken göra sig påmind. Flaggvakter och sjukvårdare tog det säkra före det osäkra och la mig på en spineboard. Eftersom det inte gick att ta sig till platsen med ambulans när vägarna är avstängda blev det helikoptertransport till Nobels Hospital i Douglas. Där konstaterade läkarna det jag redan misstänkte att det inte var något fel på ryggraden utan att det var nackmusklerna som fått sig en översträckning i kraschen.

Under natten har krampen snarast blivit värre trots en kur med massage, voltarensalva och tabletter. Jag träffade tävlingsläkaren i morse och vi var överens om att jag inte skulle kunna göra mig själv rättvisa i Superbike-racet idag och jag står därför kvar på den ”stop list” där man automatiskt hamnat när man varit inblandad i en olycka och som betyder att jag inte får köra tills vidare.

Planen är därför nu att försöka ta hand om nacken så gott det går för att se om nackspärren ger med sig i tid för superstock-racet på tisdag. Trista besked för min del men eftersom nacken får ofantligt med stryk på den här banan även när den är helt frisk så finns det inte en chans att jag klarar 6 varv när jag har nackspärr redan från början.

Ikväll ska jag träffa BG-supporterdeltagarna nere på stan i en pub som Peter hyrt åt oss där jag ska visa lite bilder från veckan och berätta lite mer ingående om erfarenheterna så här långt. Jag tror att motorcykelradion har för avsikt att göra en intervju i samband med detta också så där kan ni säkert få lite ytterligare info. Greppet med TT-radio på svenska verkar ha blivit en succe och lyssnarantalet har stigit för varje dag och ska enligt uppgift ha passerat ett gott stycke över 1000 st unika lyssnare om dagen nu. Kul att ni uppskattar upplägget där hemma!

På återhörande!
/Björn



Som jag skrev innan ett klokt beslut, förstår att du vill köra och vi vill se och höra om dig i dagens race men din hälsa är viktigare.
Ni gör ett hästjobb :fakta:rock

Nu rullade Nortonen med David Johnson iväg !!!!!!
 
Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Guy Martin har kraschat men är okej


Men va fan radion en halvminut efter livetimingen


131,135 mp/h för MD


Helvete vad MD laddade på upp till Glen Helen på andra varvet.
Edit: Dean Harrison 0,4 sek snabbare än MD från Grandstand till Glen Helen


Tror Anstey har problem med RCV:n



Michael Dunlop har nog brutit, finns inte med vid Ballaugh.
Edit: Jupp MD har brutit rider ok

Hutchy verkar ha haft problem att komma om David Johnson och tappat en hel del tid


Hutchy tog 3 sek till Bungalow på Harrison på tredje varvet

Hutchy leder med nästan 0,5 sek nu efter 3 varv.

Hörde på radion att travelling marshll gav sig iväg från Grandstand nu, inte skoj att höra.


Vilket race mellan Hutchy och Dean H


Hickman uppe på andra plats nu helvete vad han kör


Sekundstrid om 2:a platsen mellan Hillier, Hickman och Harrison


Hoppsan Hutchy bara 2.519 före vid Glen Helen, Hutchy har nog haft ett
moment


Hutchy före Hickman och Harrison trea!
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Tråkigt som fan att höra men nog ett klokt beslut att låta nacken vila med tanke på vilka påfrestningar det är på nacken så han kan köra resterande race.

Som sagt kämpa Björn.

Du är en klippa Silja

+1 på det. På allt. :tummenupp
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Vem tar hem dagens SBK då?


Hjärtat säger Guy M men det är ett långskott...

Mitt tips.
Bra tippat om man ser på vem som vann! Grattis

Hutchy
M Dunlop
Anstey

Bra tippat! Du fick in segern. GRATTIS!
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Vi är lite sena att komma igång med Motorcykelradion men nu är vi igång!
Det beror på att Björn var lite sen och det blev många frågor tiil honom då han hade pratat klart.
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Hela framförandet som Björn hade i kväll i Villa Marina kommer vi att publicera här i morgon som en länk till Motorcykelradion. Filen är för stor att publicera här.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Björn syntes 2 ggr med BMW:n under Itv4's program från träningarna när han stod i kön och väntade på sin tur.

McPint är på plats och de har haft några ingående intervjuer med honom.

Skrattade gott när han berättade att det ligger en ca 5 cm lång benbit nånstans där han kraschade så han är 5 cm kortare på höger ben än på det vänstra och Bruce Anstey skickar en bild på sin hund när den tuggar på ett ben och skriver: Look we found your bone!
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
I kväll på TV2 22:15 visas en Dox film om Isle o Man.
Kan även ses på SVT Play
Något för oss stugsittare som inte är på ön.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Hej igen!
Nacken är lite bättre nu men långt ifrån perfekt. Har ställt väckarklockan under natten och käkat tabletter vid två tillfällen och senaste kuren nu till frukosten vid halv nio. Har precis legat en stund på ispåsen jag fick ordinerat igår eftermiddag efter att sjukgymnasten konstaterat inflammation i nackmuskulaturen.

I högtalaren nyss här i depån så pratade de om att man siktar på att åtminstone köra första supersport-racet idag med start kl. 13:00. Det har regnat i natt och blåst ganska kraftigt så jag tvivlar på att banan är i särskilt bra skick. I schemat för dagen så skulle jag ha möjlighet att köra ett träningsvarv under eftermiddagen, men med tanke på förseningen som redan annonserats så är det troligt att det brinner inne. För egen del så är nacken ändå inte i skick att köra 1000cc så det är ingen större förlust. Nu ska jag strax upp till sjukgymnasten igen.

På återhörande!
/Björn
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
I kväll på TV2 22:15 visas en Dox film om Isle o Man.
Kan även ses på SVT Play
Något för oss stugsittare som inte är på ön.

Det är den underbara filmen "Closer to the Edge" som har fått den något löpsedelaktiga svenska titeln "Vinna eller dö". Väl värd att se. Om och om igen...
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
14:00 ska supersport starta.

Ska M Dunlop få revansch för söndagens sbk
William Dunlop har kör fort på sin 600

Men Hutchy tror jag tar det idag också.

1:a Hutchy
2:a M Dunlop
3:a står mellan W Dunlop och Bruce Anstey tror den sistnämnda tar den platsen
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top