ISLE Of MAN - racerapport!

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
I raceveckan kör BG bara ett race per dag så då är det inga problem med läsligheten men i träningsveckan (till och med fredag) tror jag att rapporterna blir mera lättöverskådliga om man separerar träningsresultaten för varje klass som Björn kör??? Eller?

Jag återkommer inte med träningsrapporter förrän på fredag men kanske annan information innan dess.

Jag tycker att din rapport från igår är fantastiskt bra. Tydlig uppdelning med fetstilade rubriker gör det lätt att följa och lättöverskådligt. :tummenupp
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Nja de skulle väl ha sin egen nyutvecklade motor iår väl
Nja...http://www.mcnews.com.au/josh-brookes-race-iom-tt-norton/

https://ultimatemotorcycling.com/2017/01/24/norton-to-2017-isle-of-man-tt-with-josh-brookes-david-johnson/

Och i kväll onsdag skall Bruce Anstey köra Honda RC213V-S igen å den låter också gött. https://www.iomtt.com/News/2016/05/25/Anstey-RC213V-TT-2016.aspx OBS! Länk från 2016 men det är bekräftat att han skall köra den igen i kväll!


https://www.youtube.com/watch?v=2cFjEz4qZAE
 
Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,

Oki där ser man de sa att de skulle ha sin egen motor i år.

Jo RCV:n är örongodis.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Det blir inte egen motor i Nortonekipagen förrän nästa år. Det är det senaste beskedet.
En desillusionerad och trött knutte på sena 60-talet (på Manxman- och Dominatortiden) sa en gång - Norton är en förkortning av Nog Orkar Rishögen Till Onsdag Natt! Men det var INTE jag! :cool:
 
Last edited:

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Borås
Hoj
Affar
Och där var Björn iväg!
Ballaugh 8.26
Ramsey 12.10
Första träningsvarvet blev avbrutet pga. olycka i gooseneck.

Varv två blir ett avbrutet varv.
Dom blir stoppade i ramsey och eskorterade tillbaka till depån.

Björn är iväg på varv två!
Ballaugh 8.3592
All fortsatt träning idag är inställd pga. dimma så att helikoptern inte kan flyga.

/A
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det blir inte egen motor i Nortonekipagen förrän nästa år. Det är det senaste beskedet.
En desillusionerad och trött knutte på sena 60-talet (på Manxman- och Dominatortiden) sa en gång - Norton är en förkortning av Nog Orkar Rishögen Till Onsdag Natt! Men det var INTE jag! :cool:

Kan man meka, kan man. Men alla kan / vill inte.
Norton Commando 30000mil fotad i Juni 2016.
Men vad jag minns var torrkopplingen ombyggd till våtkoppling och primärtransmissionskedjan var både "fetare" och gick i oljebad numera. Så nog har ägaren fått "meka". Tror också ägaren nämnde att det nu snart var dags för en ny cylinder för den som satt på gick inte att borra mer.
 

Bifogat

  • Norton-30000mil-16060012.jpg
    Norton-30000mil-16060012.jpg
    187.6 KB · Visningar: 58
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Kan man meka, kan man. Men alla kan / vill inte.
Norton Commando 30000mil fotad i Juni 2016.
Men vad jag minns var torrkopplingen ombyggd till våtkoppling och primärtransmissionskedjan var både "fetare" och gick i oljebad numera. Så nog har ägaren fått "meka". Tror också ägaren nämnde att det nu snart var dags för en ny cylinder för den som satt på gick inte att borra mer.
Den berömda bakfoten har nog varit här ngnstans ser det ut som.
Lite OT:
Commandon hade alltid våtkoppling och primärkedja som löpte i olja. Om grejorna gick torrt i stället så vore det en spännande grej, helst med en sådan transkåpa.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den berömda bakfoten har nog varit här ngnstans ser.
Lite OT:
Commandon hade alltid våtkoppling och primärkedja som löpte i olja. Om grejorna gick torrt i stället så vore det en spännande grej, helst med en sådan transkåpa.

Vad jag fattade så hade han nyare "bredare" kedja och nyare koppling anpassad till kedjan och hela transmissionshuset var ombyggt för att rymma de nyare delarna. För just detta, primärtransmissionen var det första som rasade för honom. Och när han köpte reservdelar så rasade dessa ännu snabbare.
Så då byggde han om allt från grunden.
Så mitt fel, jag trodde det var torrkoppling original :rodnar .:Bugar
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Vad jag fattade så hade han nyare "bredare" kedja och nyare koppling anpassad till kedjan och hela transmissionshuset var ombyggt för att rymma de nyare delarna. För just detta, primärtransmissionen var det första som rasade för honom. Och när han köpte reservdelar så rasade dessa ännu snabbare.
Så då byggde han om allt från grunden.
Så mitt fel, jag trodde det var torrkoppling original :rodnar .:Bugar

OT igen.
Kollade lite noggrannare på bilden. Den hojen ser för ögat ut att ha en helt std transkåpa. Den triplexkedja som användes var av [om jag inte missminner mig]av ungefär samma kvalisort som den Laverda använde sig av till sina triplar. De höll bra där så varför en Norton med i runda slängar, halva effekten skulle behöva ngt "bredare och starkare" har jag svårt att förstå och sen då hur f-n det ska få rum. Nåja, vad betyder det om hundra år?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Den enda Norton jag har som gått IoM TT har torrkoppling. Kedjebrott på varv 6.
Avis på er på ön, får nöja mig med skruva Manx.:gråta
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Tomas Jennebo och jag Silja är på plats i pressrummet och börjar vår sändning i http://www.motorcykelradion.se
som planerat idag fredag 11.30 svensk tid.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Silja och Tomas är nu i presscentret och vi skall starta en sändning i Motorcykelradion 11.30. Det blir lite om Bray Hill på träningen fredag kväll. Dessutom så skall vi följa träningen idag lördag som startar 11.40 och då skall BG köra. Senare idag 17.35 är det ett kvalvarv för Superbike. Jag skall följa Björn här på sporthoj under dagen. Tiderna här är de svenska. För att se våra sändningstider hänvisar vi till vår tablå på Motorcykelradion. Det blir en hel ändringar på grund av vädret men vi återkommer senare idag med sändningstider för söndag som kallas "Mad Sunday" här på Ön.

Ursäkta mig för att jag inte skrev här fredag kväll men första träningen sedan vi kom hit var igår och det är tradition att vi är i Bray Hill första kvällen på plats på Ön. Vädret styr det hela och så blir det resten av dagarna här också. Det hotas med regn på måndag till exempel. Vädret ser inte ut att skapa några problem för träning och kval idag...inte just nu i alla fall. Solen har kommit fram ur dimman sedan en dryg timme.

Racen som skulle köras idag går i morgon med start 15.00. Längre än så planerar vi inte då detta skrivs. Vi återkommer.
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Träning lör 3/6

Superbike - Superstock.
Starten av träningen är något sen, men det beror inte på vädret.
BG har startat. Kör Superbike.
passerat glen helen (ursäkta ev. skrivfel...är lite vindögd efter en ögonoperation)
ballaugh bridge
ramsey
cronk-ny-mona
ett varv avklarat. varvtid cirka 30 sek långsammare än bg:s personliga
117.3521 mph tid 19.17.43
varv 2
glen helen
ballaugh
ramsey
varvet klart tid 19.03.376 fart 118.7995
14 sek snabbare än första
bg:s snabbaste genom tiderna är 18.46.448 och det är på 600:an
varv 3
Tid 19.00.308 Fart 119.1151 mph
Kvalificering kräver 107% av snabbaste tiden. Är det någon här som kan räkna ut vad 107% av 17.16 är???
CBX1000: Silja, jag får det till 18.3612.
BG fortsätter
Varv 4
Rödflagg vid Greeba Bridge som är före Ballaugh
BG har passerat Ballaugh
Passerar Ramsey och nu är det cruising till mål

Lightweight
Björn är på banan igen. Är direktkvalificerad tack vare seedning men kör ändå för inställningar
Passerar Glen Helen
Rödflagg från start till cronk-y-voddy
Incident vid Lambfell. Paul Jordan kraschade in i en halmbal som for ut på banan. Björn gick omkull med lightweighthojen efter att ha kört in i halmbalen och är enligt teamet oskadd men förd till sjukhus för rutinkontroll. Fördigkört idag.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top