ISLE Of MAN - racerapport!

PatrikM

Ny medlem
Gick med
3 May 2005
Ort
Kvicksund
Hoj
DM BIZeta
Björn! Ett storartad uppvisning inte bara i körandets svåra konst men även i berättandets konst. Det är sällan man får läsa en så underhållande rapport.

Vi lär träffas innan nästa år men glöm inte att meddela sektionen i tid om dina planer för nästa år.

//Marklund
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fantastiskt skrivet. Och alla dina ansträngningar rädda stövel och skinnställ! :tummenupp
Du frågade hur många flaggsignaler vi sett i filmen. För egen del: Inga flaggsignaler alls. Går alldeles för fort för mig.....
Hur är det nu Björn?
Rakade de av alla håren på vänsterbenet på sjukhuset innan det paketerades eller håller hårstråna på att dras ut nu, mm för mm? :va
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Har följt din tråd genom tävlingen med förberedelser mm. Och jag har alltid tyckt att de som ger sig på IOM saknar något där uppe på kontoret. Men nu är jag inte riktigt säker på de längre.. Fylls mer av respekt gentemot förare som behärskar den utmaningen. Tilläggas kan väl sägas att jag inte har varit så intresserad av RR förut, men även där är jag beredd att vika ned mig.

Förbaskat bra kört Björn!! Och hoppas foten läker som den ska!

/Stefan

Storartat Björn! Grym insats - grym läsning!:tummenupp

Björn! Ett storartad uppvisning inte bara i körandets svåra konst men även i berättandets konst. Det är sällan man får läsa en så underhållande rapport.

Vi lär träffas innan nästa år men glöm inte att meddela sektionen i tid om dina planer för nästa år.

//Marklund

Tack för berömmet med avseende på mitt skrivande boys!:tummenupp

I ärlighetens namn får väl dock erkännas att det troligen inte finns något ämne som är tacksammare att skriva om och rapportera från, än real road racing-fenomenet på Isle of Man. I stort sett vilken händelse och episod som helst från ön är värd att återberätta och inget behöver förändras, tilläggas eller förvanskas då det har tillräckligt underhållningsvärde och attraktionskraft i sig självt.

Extra kul är det dock att även sådana som du Stefan ger er tillkänna i tråden. Så vitt jag förstår så är du en av de läsarna som inte har haft så stort road racing-intresse sedan tidigare, men nu när jag fått dig på kroken så kanske man rent av också kan få se dig i en SM- eller classic racing-depå nästa sommar?! Är det något som vi förare skulle uppskatta så vore det nämligen lite festligare inraming på läktaren här hemma (och några tior till arrangörernas biljettkassa som kan hjälpa till att subventionera våra startavgifter skulle ju så klart inte heller skada...:tungan) Vi har ju en liten bit kvar innan vi har skapat samma atmosfär och drag kring racingen som de har borta på Isle of Man.:banana

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Fantastiskt skrivet. Och alla dina ansträngningar rädda stövel och skinnställ! :tummenupp
Du frågade hur många flaggsignaler vi sett i filmen. För egen del: Inga flaggsignaler alls. Går alldeles för fort för mig.....
Hur är det nu Björn?
Rakade de av alla håren på vänsterbenet på sjukhuset innan det paketerades eller håller hårstråna på att dras ut nu, mm för mm? :va

Det rakas varken ben eller bröstkorgar på Isle of Man...:tungan:D (Åtminstone inte på den manliga hälften av befolkningen...:rodnar) Det är det jag får betala priset för nu varje kväll när jag ska duscha och måste tejpa fast en plastpåse mot huden över gipset...:näsblod

På återhörande!
/Björn
 

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Jag såg tävlingarna från isle of man första gången i början av 90 talet då steve hislop och carl fogarty gjorde upp om första platsen. Redan där väcktes min beundran av dessa herrar som kan ligga på gränsen varv efter varv och här är det verkligen gränsen då utrymme för fel inte finns som tex lecakulor, sandfållor... Jag kan verkligen inte annat än att beundra denna satsning och jag hoppas på en snabb återhämtning och nysatsning nästa år. Kommer att följas...
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Tack för berömmet med avseende på mitt skrivande boys!:tummenupp

I ärlighetens namn får väl dock erkännas att det troligen inte finns något ämne som är tacksammare att skriva om och rapportera från, än real road racing-fenomenet på Isle of Man. I stort sett vilken händelse och episod som helst från ön är värd att återberätta och inget behöver förändras, tilläggas eller förvanskas då det har tillräckligt underhållningsvärde och attraktionskraft i sig självt.

Extra kul är det dock att även sådana som du Stefan ger er tillkänna i tråden. Så vitt jag förstår så är du en av de läsarna som inte har haft så stort road racing-intresse sedan tidigare, men nu när jag fått dig på kroken så kanske man rent av också kan få se dig i en SM- eller classic racing-depå nästa sommar?! Är det något som vi förare skulle uppskatta så vore det nämligen lite festligare inraming på läktaren här hemma (och några tior till arrangörernas biljettkassa som kan hjälpa till att subventionera våra startavgifter skulle ju så klart inte heller skada...:tungan) Vi har ju en liten bit kvar innan vi har skapat samma atmosfär och drag kring racingen som de har borta på Isle of Man.:banana

På återhörande!
/Björn

Jodå, kom på mig själv idag när jag just tittade efter en ren banhoj på blocket. :hihi Så blir nog att förflytta häcken över till bana nästa år och känna på det. Men garanterat är att jag kommer åka runt nästa sommar för att se tävlingar på plats och njuta av både körning och stämningen runtom. Så liiiite fast kanske jag är ändå. ;)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Tack för berömmet med avseende på mitt skrivande boys!:tummenupp

I ärlighetens namn får väl dock erkännas att det troligen inte finns något ämne som är tacksammare att skriva om och rapportera från, än real road racing-fenomenet på Isle of Man. I stort sett vilken händelse och episod som helst från ön är värd att återberätta och inget behöver förändras, tilläggas eller förvanskas då det har tillräckligt underhållningsvärde och attraktionskraft i sig självt.

Extra kul är det dock att även sådana som du Stefan ger er tillkänna i tråden. Så vitt jag förstår så är du en av de läsarna som inte har haft så stort road racing-intresse sedan tidigare, men nu när jag fått dig på kroken så kanske man rent av också kan få se dig i en SM- eller classic racing-depå nästa sommar?! Är det något som vi förare skulle uppskatta så vore det nämligen lite festligare inraming på läktaren här hemma (och några tior till arrangörernas biljettkassa som kan hjälpa till att subventionera våra startavgifter skulle ju så klart inte heller skada...:tungan) Vi har ju en liten bit kvar innan vi har skapat samma atmosfär och drag kring racingen som de har borta på Isle of Man.:banana

På återhörande!
/Björn

Mobilinlägg så jag citerar medvetet fel inlägg MEN
Rubriken får nog antingen vara AND then vilket jag inte hoppas eller thAn men vad vet jag?
Jag är inte engelsklararet.
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Mobilinlägg så jag citerar medvetet fel inlägg MEN
Rubriken får nog antingen vara AND then vilket jag inte hoppas eller thAn men vad vet jag?
Jag är inte engelsklararet.

Ja det heter "Better crash and burn than fade away!"
Men som du just bevisat så fattar vi nog ändå.
Googlar man så hittar man andra vanliga varianter.

Men trådens bästa citat tycker jag är Björns tidigare referans till Monty Pythons
Black Knight och uttrycket "It's just a scratch." Jag garvade så mycket att jag
höll på att trilla av stolen när jag läste Björns inlägg. Något av det bästa självironi
och självhumor jag sett på länge.
Också här en vanlig felcitering eftersom Black Knight använde lite gammaldags
engelska "Tis but a scratch." Men ofta refereras det som "It's just a scratch."
Kan hittas på Youtube, sök på "monty python just a scratch"
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Mobilinlägg så jag citerar medvetet fel inlägg MEN
Rubriken får nog antingen vara AND then vilket jag inte hoppas eller thAn men vad vet jag?
Jag är inte engelsklararet.

Ooupps...:rodnar Antar att man borde varit mer uppmärksam på lektionerna i engelska i skolan. Man lär sig som bekant något nytt varje dag och nu är det redigerat. Tack!:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Lasse i bakgrunden med Björns hoj. Foto av Klaas Hofman.
228955_259203540867988_1204959166_n.jpg


Björn, Peter Heijmans och några andra newcommers i en busskur. :va
293369_4401371362489_1463958644_n.jpg


"Flow chart" från Senior racet.
301148_10150975320362924_584696751_n.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lasse i bakgrunden med Björns hoj. Foto av Klaas Hofman.
228955_259203540867988_1204959166_n.jpg


Björn, Peter Heijmans och några andra newcommers i en busskur. :va
293369_4401371362489_1463958644_n.jpg


"Flow chart" från Senior racet.
301148_10150975320362924_584696751_n.jpg

Hårt Senior Manx GP 2012.
Bland dom som någon gång ligger bland de 12 främsta
så bryter 4 på 2a varvet
så bryter 1 på 3e varvet
så bryter 2 på 4e varvet
dvs 7 st av de som kommer upp bland de 12 främsta bryter.
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Visst är det fantastiskt gjort.
Att ha idén och att organisera det och att verkligen ta sig dit är stort.

Att sedan ta sig så högt upp i listan på träningen gör det beundransvärt.

Att få bryta med materialfel, följt av en 16:e plats i Junior kvalificerar BG för en plats i adelskalendern.

Att från 6:e (!!) position på sista varvet i Senior, toppa det hela med, att krascha utan egen förskyllan, då blir man ju helgonförklarad. (tänk, om inte......!!!!)

När man sen inte bara överlever utan skadar sig lite men ändå så pass att det kanske blir lite haltande resten av livet.. Då får man platsen på Gud Faders vänstra sida, den dagen.
Sir Hailwood får helt enkelt maka på sig lite.

En bieffekt av allt det här är ju att hela skalan för prestationer inom mc-körning har dragits ut ordentligt i uppåt-riktningen. Det som förut ansågs halvbra syns ju knappt på den här nya skalan..?
Men det får jag leva med, så gärna så..!
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Visst är det fantastiskt gjort.
Att ha idén och att organisera det och att verkligen ta sig dit är stort.

Att sedan ta sig så högt upp i listan på träningen gör det beundransvärt.

Att få bryta med materialfel, följt av en 16:e plats i Junior kvalificerar BG för en plats i adelskalendern.

Att från 6:e (!!) position på sista varvet i Senior, toppa det hela med, att krascha utan egen förskyllan, då blir man ju helgonförklarad. (tänk, om inte......!!!!)

När man sen inte bara överlever utan skadar sig lite men ändå så pass att det kanske blir lite haltande resten av livet.. Då får man platsen på Gud Faders vänstra sida, den dagen.
Sir Hailwood får helt enkelt maka på sig lite.

En bieffekt av allt det här är ju att hela skalan för prestationer inom mc-körning har dragits ut ordentligt i uppåt-riktningen. Det som förut ansågs halvbra syns ju knappt på den här nya skalan..?
Men det får jag leva med, så gärna så..!

Yes, det är super kul att vi har en riktig IoM hjälte. Och ännu roligare att vi i vardagen har möjlighet att köra med och mot honom på dom vanliga svenska tävlingarna. Björn är liksom dom flesta svenska RR tävlande, super trevlig och hjälpsam som konkurrent och som kollega på banorna, i depån, osv. Ett rent nöje att vistas, och om möjligt deltaga, i svensk RR miljö med Björn... och med alla er andra. Fantastiskt att det inte är förbjudet med RR i Sverige. Och när några av oss, som Björn, Mozz, osv, också tar tid att dela med sig av upplevelserna, så tycker jag att livet är rätt så kul rätt så ofta. Hoppas flera får möjlighet, och tar sig tid till, att njuta av RR i 2013 antingen som deltagare eller som live publik.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
En bild säger mer än tusen ord...

Resterna av hojen efter avlastning i garaget.

DSC01082.jpg

Passar på att än en gång understryka min tacksamhet gentemot er som bidragit till reparationskostnaderna!:Bugar Som synes så finns det en del att göra innan hojen är återställd i ursprungsskick.






Sjukhuspersonalen var flinka med saxen och klippte upp både ärmar och ben bortom all räddning. Jag var uppenbarligen den enda i operationssalen som prioriterade det nya skinnstället före ryggraden, men som synes så blev jag (turligt nog) nedröstad. Min fina safteyväst/ryggskydd gick dessutom samma öde till mötes.

DSC01090.jpg

I jägarkretsar anses det väl så vitt jag förstår exklusivt att ha en björnfäll utbredd på golvet framför öppna spisen. Borde det då inte i knuttekretsar anses lika flott att ha ett björnskinn placerat på samma sätt? Ett björnskinn som man dessutom i egen hög person kraschat in på The Mountain Course! Kanske tur att man bor ensam och gör som man vill men jag gissar att jag nog ändå för säkerhets skull borde konsultera en inredningsdesigner för en "second opinion". Det kan ju hända att de där skrapmärkena på hjälmen efter olyckan faktiskt vittnar om att mitt estetiska omdöme för tillfället är en smula grumligt...:tungan

På återhörande!
/Björn
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Resterna av hojen efter avlastning i garaget.

View attachment 370185

Passar på att än en gång understryka min tacksamhet gentemot er som bidragit till reparationskostnaderna!:Bugar Som synes så finns det en del att göra innan hojen är återställd i ursprungsskick.






Sjukhuspersonalen var flinka med saxen och klippte upp både ärmar och ben bortom all räddning. Jag var uppenbarligen den enda i operationssalen som prioriterade det nya skinnstället före ryggraden, men som synes så blev jag (turligt nog) nedröstad. Min fina safteyväst/ryggskydd gick dessutom samma öde till mötes.

View attachment 370188

I jägarkretsar anses det väl så vitt jag förstår exklusivt att ha en björnfäll utbredd på golvet framför öppna spisen. Borde det då inte i knuttekretsar anses lika flott att ha ett björnskinn placerat på samma sätt? Ett björnskinn som man dessutom i egen hög person kraschat in på The Mountain Course! Kanske tur att man bor ensam och gör som man vill men jag gissar att jag nog ändå för säkerhets skull borde konsultera en inredningsdesigner för en "second opinion". Det kan ju hända att de där skrapmärkena på hjälmen efter olyckan faktiskt vittnar om att mitt estetiska omdöme för tillfället är en smula grumligt...:tungan

På återhörande!
/Björn

Klart att du ska ha det på golvet, sen hänger du gaffelbenen på väggen i kors!!!!

Fast du skulle faktiskt skickat stället till honom som vurpade framför dig, för det var ju trots allt hans hoj som fällde dig!!
 
Last edited:

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
I jägarkretsar anses det väl så vitt jag förstår exklusivt att ha en björnfäll utbredd på golvet framför öppna spisen. Borde det då inte i knuttekretsar anses lika flott att ha ett björnskinn placerat på samma sätt? Ett björnskinn som man dessutom i egen hög person kraschat in på The Mountain Course! Kanske tur att man bor ensam och gör som man vill men jag gissar att jag nog ändå för säkerhets skull borde konsultera en inredningsdesigner för en "second opinion". Det kan ju hända att de där skrapmärkena på hjälmen efter olyckan faktiskt vittnar om att mitt estetiska omdöme för tillfället är en smula grumligt...:tungan

På återhörande!
/Björn

Ha, ha, ha. Kul att läsa. För ett tag sedan lade jag märke till att jag i genomsnitt krashade en hjälm om året på bana, och då började jag samla dom snyggt krashade hjälmarna och hänga upp dom på väggen hemma i hallen. Snyggt som attan. Med fin fina märken att beundra. Varje hjälm har sin egen historia. Besökande tycker det är kul och morbidt samtidigt. Man är väl konstig. Och vem vill egentligen vara normal? Hoppas ni (läsarna) också har kul med era egna egenheter, vad det än må vara.

Björn du får väl skjuta alla dina gamla bucklor och medaljer till sidan, och ge plats till egenhändigt krashade läderställ, stövlar, gaffelben, fälgar och annat snyggt. Det ligger kanske mer blod, svett och tårar investerade i krash delar än medaljerna. Vilka prylar framkallar kul minnen? Vad gillar man att kika på? Well Björn, vad som är estetiskt beror på vem som kikar, och man får väl ha sin egen smak. :tungan
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Status privat spons - privat gåva - till Björns Isle of Man äventyr.

Det har kommit en mer i klubben...
Status idag, 24 sept:

1: Kris955 (*** betalt ***)
2: Rickar (*** betalt ***)
3: Hårding (*** betalt ***)
4: Cederlund (*** betalt ***)
5: sTf_paPs (*** betalt ***)
6: Lena Beyron
7: Swingline (*** betalt ***)
8: RaffeKawa (*** betalt ***)
9: CBX1000 (*** betalt ***)
10: Evil Twin (*** betalt ***)
11: Scuba Diver
12: Michelle No2 (*** betalt ***)
13: Guzzipelle (*** betalt ***)
14: Denåterfödde (*** betalt ***)
15: Smulan63 (*** betalt ***)

Vill man bidraga och supporta vår svenske representant, så kan man ge 1000 kr.
(Kan man köpa större upplevelser för 1000 kr, än dom vi haft i Björns Manx GP?)
Inbetalning kan göras på Swedbank konto: 7422-1410000
Vigtigt: Ange ditt namn/nick vid inbetalning så jag kan hitta rätt person, plus sänd
din adress via PM, så jag kan skicka tshirt och DVD till rätt person efteråt.

OBS: Inte alla har PM'at sin adress till mig ännu. Prova igen.

Jag räknar med att beställa tröjor i starten av oktober, så vi får dom i god tid
innan Jul, mys, pys, och pepparkakor. Så kan vi ha sponsor tröja på mens vi ser
årets bästa julfilm: Björns Manx GP 2012 äventyr "Bear in the Hedge" (kanske).
Titel förslag mottages.

Din andra fråga om läkandet:
Björn får själv svara. Men med alla små brott och skruvar så gör det nog ont
ett tag till, och snabbt går det inte. Men vad säger du Björn, hur går det?

mvh
Kris
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top