ISLE Of MAN - racerapport!

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Träningskvällen på jurby igår!

IMG_3006 (800x600).jpg
Min Lightweight redo för träning...

Om det någon där hemma i Sverige som mot förmodan väntar på en uppdatering från träningen på Jurby igår kväll så kommer den här…

Gårdagsträningen gick på det stora hela ganska bra. Det är tredje eller fjärde året som jag tar chansen att utnyttja det öppna träningstillfället på Jurby som traditionsenligt hålls innan TT-träningarna startat. Jag har dock aldrig varit med om att det varit så bra väder där uppe som det var igår. Det var värme som en fin svensk högsommardag och ingen vind vilket verkligen inte hör till vanligheterna på den här ön som ju annars har typiskt kustklimat.

Några stora förändringar på motorcyklarna finns det så klart inte utrymme för så här dagarna innan verkligheten börjar. Det var ändå skönt att få komma ut och lägga några varv på den lilla gropiga banan för att känna sig för. Det är ju tre veckor sedan jag senast satt på en racehoj. Jag inledde med några varv på BMW:n. Vi ville prova några modifieringar av sadeln för att se om det skulle ge mig bättre support och därmed bättre kontroll ut ur svängarna. Det blev något bättre på rakorna men medförde tyvärr samtidigt sämre känsla i inbromsningar och svängar. Första träningen med 1000cc-hojarna blir ändå inte förrän på måndag vilket betyder att jag har några dagar på mig att fundera över hur jag ska göra.

När det gäller Lightweight-hojen så körde jag inte mer än nödvändigt vilket betydde 15-20 min. TC-racing-teamet hade ställt in hojen chassimässigt så som jag körde den senast när jag var här för ett år sedan. Allt vi behövde göra var att ställa in styre och reglage efter mina önskemål. Eftersom motorn är så hårt trimmad ville vi spara den i möjligaste mån inför större uppgifter de kommande två veckorna.

Sammanfattningsvis var det en nyttig kväll på banan även om de flesta av oss som var där tog det ganska försiktigt för att inte äventyra något. Nu kommer man visserligen inte upp i några högre hastigheter på Jurby, men så här långt känns det ganska okey inför vad som komma skall. Det enda jag kan önska mig när nu allvaret snart ska börja vore väl i så fall att jag hunnit få mer träningstid på den nya BMW:n under våren, men det är som det är med den saken. TT-tävlingarna har ägt rum på vårkanten under mer än 100 år och som den amatörförare jag är har jag ändå försökt att starta säsongen så tidigt som möjligt som ni vet. Att sedan väderförutsättningar och min vurpa ställt till det hör till sporten. Jag är hur som helst fantastiskt sugen på att få komma ut på Mountain Course för att se hur våra teorier ska fungera i skarpt läge och sedan får jag helt enkelt ta det stegvis där ifrån.

Idag har vi ägnat hela eftermiddagen åt inskrivning inför tävlingarna, riders briefing eller förarmöte som det heter på svenska samt diverse besiktningar och kontroller av allt från mina skinnställ och hjälmar till mekanikernas flamsäkra overaller m.m. Depån börjar att bli ganska full nu men ännu rullar det in en hel team. Det märks på stämningen av spänd förväntan som lägrat sig över snart sagt hela ön tror jag, att det är nära nu. Imorgon eftermiddag har alla newcomers sitt ”speed controlled lap” bakom föråkare och sedan är det dags för det första riktiga träningspasset. Det är bara Lightweight och Supersport-klasserna som har träningstid imorgon så det blir förhoppningsvis en bra mjukstart. Tyvärr har det lovats sämre väder men som vanligt på den här ön hinner prognosen säkert ändras många gånger inom det närmaste dygnet.

På återhörande!
/Björn
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
View attachment 437567
Min Lightweight redo för träning...

Om det någon där hemma i Sverige som mot förmodan väntar på en uppdatering från träningen på Jurby igår kväll så kommer den här…

Gårdagsträningen gick på det stora hela ganska bra. Det är tredje eller fjärde året som jag tar chansen att utnyttja det öppna träningstillfället på Jurby som traditionsenligt hålls innan TT-träningarna startat. Jag har dock aldrig varit med om att det varit så bra väder där uppe som det var igår. Det var värme som en fin svensk högsommardag och ingen vind vilket verkligen inte hör till vanligheterna på den här ön som ju annars har typiskt kustklimat.

Några stora förändringar på motorcyklarna finns det så klart inte utrymme för så här dagarna innan verkligheten börjar. Det var ändå skönt att få komma ut och lägga några varv på den lilla gropiga banan för att känna sig för. Det är ju tre veckor sedan jag senast satt på en racehoj. Jag inledde med några varv på BMW:n. Vi ville prova några modifieringar av sadeln för att se om det skulle ge mig bättre support och därmed bättre kontroll ut ur svängarna. Det blev något bättre på rakorna men medförde tyvärr samtidigt sämre känsla i inbromsningar och svängar. Första träningen med 1000cc-hojarna blir ändå inte förrän på måndag vilket betyder att jag har några dagar på mig att fundera över hur jag ska göra.

När det gäller Lightweight-hojen så körde jag inte mer än nödvändigt vilket betydde 15-20 min. TC-racing-teamet hade ställt in hojen chassimässigt så som jag körde den senast när jag var här för ett år sedan. Allt vi behövde göra var att ställa in styre och reglage efter mina önskemål. Eftersom motorn är så hårt trimmad ville vi spara den i möjligaste mån inför större uppgifter de kommande två veckorna.

Sammanfattningsvis var det en nyttig kväll på banan även om de flesta av oss som var där tog det ganska försiktigt för att inte äventyra något. Nu kommer man visserligen inte upp i några högre hastigheter på Jurby, men så här långt känns det ganska okey inför vad som komma skall. Det enda jag kan önska mig när nu allvaret snart ska börja vore väl i så fall att jag hunnit få mer träningstid på den nya BMW:n under våren, men det är som det är med den saken. TT-tävlingarna har ägt rum på vårkanten under mer än 100 år och som den amatörförare jag är har jag ändå försökt att starta säsongen så tidigt som möjligt som ni vet. Att sedan väderförutsättningar och min vurpa ställt till det hör till sporten. Jag är hur som helst fantastiskt sugen på att få komma ut på Mountain Course för att se hur våra teorier ska fungera i skarpt läge och sedan får jag helt enkelt ta det stegvis där ifrån.

Idag har vi ägnat hela eftermiddagen åt inskrivning inför tävlingarna, riders briefing eller förarmöte som det heter på svenska samt diverse besiktningar och kontroller av allt från mina skinnställ och hjälmar till mekanikernas flamsäkra overaller m.m. Depån börjar att bli ganska full nu men ännu rullar det in en hel team. Det märks på stämningen av spänd förväntan som lägrat sig över snart sagt hela ön tror jag, att det är nära nu. Imorgon eftermiddag har alla newcomers sitt ”speed controlled lap” bakom föråkare och sedan är det dags för det första riktiga träningspasset. Det är bara Lightweight och Supersport-klasserna som har träningstid imorgon så det blir förhoppningsvis en bra mjukstart. Tyvärr har det lovats sämre väder men som vanligt på den här ön hinner prognosen säkert ändras många gånger inom det närmaste dygnet.

På återhörande!
/Björn

Klart som korvspad att vi väntar på rapporter från The island.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jorka skall flyga med oss. Jorkamobilen är tyvärr ur funktion. Detta faktum höjer min boendekostnad på Ön högst avsevärt...

Trist med Jorkmobilen... Hälsa Jorka så mycket och tacka för den fantastiska tur vi fick i Jorkmobilen 2015. :)
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Nix! Eller rättare sagt; kurvan har jag sett när jag passerade men inte hört att den fått ett namn eller sett några skyltar.

På återhörande!
/Björn

Skumt, skylten finns ju på bild via länken i min fråga.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
The right line!

IMG_2991 (600x800).jpg

För den som köper årets TT-program följer det med en liten skrift som heter ”Official Spectators Guide”. Där presenteras några av de mer spektakulära platserna ur åskådarsynpunkt med info om hur man tar sig dit, parkering, tillgång till mat och toaletter m.m.

Varje sektion illustreras med en bild och i år har jag fått äran att förevisa idealspår och körstil genom sektionen som kallas Churchtown. En långdragen vänstersväng som tas på 5:ans växel med 600cc och 1000cc i närmare 250 km/h med framhjulet i luften för att undvika wobbel. Bilden togs ifjol under något av supersportracen jag körde och jag hade aldrig sett den innan jag blev uppmärksammad på den i samband med inskrivningen igår där programmen delades ut till oss förare. Måste ju såklart dela med mig av den till er därhemma som inte redan beställt programmet över nätet.:tummenupp

Hedrande var ordet sa Bull (eller om det var Bill)… ;)

På återhörande!
/Björn
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
View attachment 437580

För den som köper årets TT-program följer det med en liten skrift som heter ”Official Spectators Guide”. Där presenteras några av de mer spektakulära platserna ur åskådarsynpunkt med info om hur man tar sig dit, parkering, tillgång till mat och toaletter m.m.

Varje sektion illustreras med en bild och i år har jag fått äran att förevisa idealspår och körstil genom sektionen som kallas Churchtown. En långdragen vänstersväng som tas på 5:ans växel med 600cc och 1000cc i närmare 250 km/h med framhjulet i luften för att undvika wobbel. Bilden togs ifjol under något av supersportracen jag körde och jag hade aldrig sett den innan jag blev uppmärksammad på den i samband med inskrivningen igår där programmen delades ut till oss förare. Måste ju såklart dela med mig av den till er därhemma som inte redan beställt programmet över nätet.:tummenupp

Hedrande var ordet sa Bull (eller om det var Bill)… ;)

På återhörande!
/Björn

Häftigt!!!!!:banana:yoparty:yoparty:yoparty
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Ha kul nu Björn, önskar att jag va där och fotade dig

motofoto.se-4124ebf.jpg
 

ART Racer

Ö-räjser
Gick med
10 Nov 2005
Ort
Åland
Hoj
1/2 Kawasaki ZX10R, Honda XR400R
Heja Björn!:yoparty
Sitter här hemma på Åland och håller tummarna!:tummenupp
Lycka till!
Thomas Sandell Alandia Racing Team
(Anders håller nog tummarna också)
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
4.800 besök på tråden senaste veckan! Så nog finns det intresse!
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Björn, har du sett till den nydöpta kurvan som heter Caley's?
http://www.ttwebsite.com/forums/showthread.php?tid=24628
Det skall vara vänsterknixen strax före Sulbyrakan. Vet du om skylten är före eller efter 19:e milemärket?

Nix! Eller rättare sagt; kurvan har jag sett när jag passerade men inte hört att den fått ett namn eller sett några skyltar.

På återhörande!
/Björn

Det kanske är så att skylten bara syns om man kör i skyltad hastighet.:)
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Det kanske är fri fart runt 19:e? :)

Vid 19:e går det fort för det är fri fart där (i alla fall då man tävlar, men inte annars)!!! Det går drygt 280 km/t vid Gob-y-Volley som är några hundra meter före 19:e och sedan är det acceleration ända till bromspunkten för Sulby Bridge och då är de snabbaste uppe i cirka 320 km/t! :)

Jag tror nog som Semper. Skylten syns bara vid skyltad fart och det finns ingen fartskylt så det är förklaringen till att BG inte sett den.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Live timing kan man nu nå via http://www.iomtt.com
Klicka på det gröna:
Live timing.jpg
Klicka på bilden för förstoring!
Om du aldrig har varit inne på Live timing tidigare så är det en liten process att registrera sig om jag minns rätt. Jag gjorde det redan för flera år sedan och minns inte riktigt hur det var. Var positiv till cookies och annat!

Tveksamt om det blir träning i kväll på grund av dåligt väder. Det skall klarna upp och torka upp framåt kvällen men de brukar inte köra på våt bana. Ordinarie start i kväll är 19.20 svensk tid, men mycket tveksamt om det kan börja då. Lightweight kör inte så om det blir träning så kör BG bara på BMW:n.
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Ännu en träning inställd!

IMG_3029 (800x600).jpg
Stunt- och showgruppen Purple Helmets hade uppvisning i bandepån i solskenet under gårdagen. I det här numret berättade speakern att det enda som höll dem uppe var "the strengh of their underpants"... ;)

Det ser bistert ut vädermässigt även idag och kvällens träningar är inställda fick vi just nu besked om p.g.a. kraftigt regn och dimma på berget. Vi vaknade till ösregn imorse och sedan har regnet kommit och gått under hela dagen. Det mesta är plaskblött runt om i depån och om vägarna skulle hinna torka upp till ikväll hade nog solen behövt bryta fram för flera timmar sedan. Vi har fördrivit tiden med att lyssna på Manx radios sädningar från Pre-TT classic racing nere från Billown circuit på södra delen av ön. Dessutom har vi passat på att lägga nya däck på alla fälgar uppe hos Metzelers däckservice, modifierat sadeln och lite annat smått och gott. Igår gjorde vi den obligatoriska bänkkörningen i en portabel dynojet-bänk som alla hojar måste genomgå under träningsveckan för att förvissa sig om att ingen motorcykel är trimmad på ett otillåtet sätt.

Jag fick ett meddelande av Oscar Poulsen för något dygn sedan. Han och kompisen Jesper Sjöström driver något de kallar road racing podden och när jag ställde ut vår nya BMW S1000RR på MC-mässan i Stockholm i januari var grabbarna där och gjorde en 10 minuter lång intervju inför årets TT. Den är nu upplagd på internet och kan lyssnas på genom att följa länken nedan…

https://roadracingpodden.com/2017/05/25/extramaterial-bjorn-gunnarsson-iom-2017/

På återhörande!
/Björn
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Finns det någon regel kring hur många träningspass som krävs för att tävlingarna skall kunna genomföras? Jag kan tänka mig att risken för incidenter är rätt stor om vädret till exempel hindrar alla träningspass och man släpper ut nybörjare på banan under tävlingarna...
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Finns det någon regel kring hur många träningspass som krävs för att tävlingarna skall kunna genomföras? Jag kan tänka mig att risken för incidenter är rätt stor om vädret till exempel hindrar alla träningspass och man släpper ut nybörjare på banan under tävlingarna...
Försöker kolla upp det!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top