ISLE Of MAN - racerapport!

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Nytt om Motorcykelradion!

Tisdag kväll 23/5 publicerades det senaste programmet ”On the road again” på Motorcykelradion. www.motorcykelradion.se
Samtidigt blev layouten uppdaterad. Arkivet för Isle of Man-sändningarna når man via länken mitt under bilden på Honda VFR:en. Mera information finns om man trycker på någon av de andra länkarna på hemsidan.

Livespelaren.jpg
Klicka för större bild! Då staplarna vid 1 och 2 rör sig eller pricken vid 3 har annan färg än vit så pågår ett program.
Här kommer du att kunna höra livesändningarna från Isle of Man 1-10 juni. Vill du få en påminnelse via mail i samband med att sändningarna startar, klicka på mikrofonikonen och sedan på ”follow” högt uppe till vänster i den nya ruta som kommer upp. Om du inte redan har ett konto på Mixlr behöver du registrera dig som användare för att få tillgång till påminnelsefunktionen. Det är kostnadsfritt och du kommer inte att bli spammad! Som registrerad användare kan du även använda livechatten som är aktiverad och bemannad under sändningarna.

Här kommer en preliminär tablå för Motorcykelradion. Björn Gunnarsson skall tävla alla fyra racedagarna.
Tiderna här nedanför är engelsk tid. Man lägger till en timme för att få svensk tid. Det kan bli flera och extra sändningar än de tablålagda. Även extrasändningarna kommer att finnas i arkivet men ingen av våra sändningar arkiveras förrän de är avslutade.
Tablå för sändningstider:
Fredag 2/6 sändning 10.30 med bl.a. snack i Sverige inför resan och från Bray Hill på torsdagskvällen.
Lördag 3/6 sändning 10.00 racestart 11.00 Superbike Race 6 varv.
Söndag 4/6 ”Mad Sunday” sändning 20.00 med bl.a. rapport från Simon Andrews Legacy Lap och Björns föredrag i Villa Marina om träningsveckan och rapport om Björns Superbikerace dagen före.
Måndag 5/6 sändning 12.30 racestart 14.15 Superstock Race 4 varv.
Tisdag 6/6 sändning 19.00 med bl.a. ett varv i buss med Björn som guide.
Onsdag 7/6 sändning 12.30 racestart 13.45 Lightweight Race 4 varv.
Torsdag 8/6 sändning 19.00 med aktuella händelser på Isle of Man.
Fredag 9/6 sändning 11.00 racestart 12.45 Senior Race 6 varv.
Lördag 10/6 sändningstid är inte beslutad ännu men det blir på förmiddagen. Vi sänder en sammanfattning och intervjuer om The TT 2017. Utöver det som annonseras här blir det musik, snack med svenskar på ön och våra egna intryck av det vi hittar och det som händer!
OBSERVERA att det kan bli omkastningar i programmet på grund av väder och vind till exempel. Vi skall försöka att meddela alla eventuella förändringar i tablån på Motorcykelradions hemsida.
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Installerade på isle of man!

IMG_2988 (800x600).jpg

I måndags kväll ankom vi så äntligen till ”The Island” efter att ha mellanlandat i London där vi fått byta flygplats mellan Heathrow och London City Airport. Eva, en svenska bördig från Valdemarsvik men fastboende på Isle of Man sedan länge, hade haft vänligheten att ordna så att hennes make David hämtade upp oss med deras SAAB vid flygplatsen för vidare transport upp till huvudstaden Douglas och depån.

Där hade redan Anders och Peter rangerat trailer och dragbil på en anvisad plats. Hela depåområdet sluttar mer eller mindre, men tack vare att de hade varit så tidigt på plats hade de kommit över ett bra utrymme som var nästan plant. Vi hjälpte till med det sista innan det var läggdags.

Gårdagen gick åt till att städa och torka ur hela trailern, som gärna blir lite dammig invändigt efter en lång resa, för att sedan börja packa upp alla pinaler som vi kommer att behöva. Det är inte bara reservdelar och mc-prylar, utan minst lika mycket matvaror, kläder, madrasser, bord, stolar och allt annat som behövs för 8 personer under de tre veckor vi ska fördriva på ön.

Själv kunde jag dock frikopplas från en del av arbetet för att få möjlighet att lägga några varv med depåskotern runt banan. Någon raket är knappast fyrtakts-skotern på 150 cc men 85 km/h räcker långt om man ska hinna registera de förändingar som skett sedan förra året. Men jag återkommer mer till banan i nästa uppdatering eftersom jag planerar ett par varv ikväll också…

Bifogar en bild på vårt trailer-ekipage. Alla svenskar som befinner sig på Isle of Man under de närmaste veckorna är självklart varmt välkomna att komma förbi för att säga hej om man vill, oavsett i vilken regi man rest hit. Som vanligt ber jag dock om förståelse för att jag och teamet behöver få lite lugn och ro med förberedelserna timmarna innan det är dags för träningar eller race. Vi har märkt upp ekipaget med en liten svensk flagga högst upp på en pinne för att bli lättare att hitta i depåvimlet.

Välkomna!

På återhörande!
/Björn
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
View attachment 437536

I måndags kväll ankom vi så äntligen till ”The Island” efter att ha mellanlandat i London där vi fått byta flygplats mellan Heathrow och London City Airport. Eva, en svenska bördig från Valdemarsvik men fastboende på Isle of Man sedan länge, hade haft vänligheten att ordna så att hennes make David hämtade upp oss med deras SAAB vid flygplatsen för vidare transport upp till huvudstaden Douglas och depån.

Där hade redan Anders och Peter rangerat trailer och dragbil på en anvisad plats. Hela depåområdet sluttar mer eller mindre, men tack vare att de hade varit så tidigt på plats hade de kommit över ett bra utrymme som var nästan plant. Vi hjälpte till med det sista innan det var läggdags.

Gårdagen gick åt till att städa och torka ur hela trailern, som gärna blir lite dammig invändigt efter en lång resa, för att sedan börja packa upp alla pinaler som vi kommer att behöva. Det är inte bara reservdelar och mc-prylar, utan minst lika mycket matvaror, kläder, madrasser, bord, stolar och allt annat som behövs för 8 personer under de tre veckor vi ska fördriva på ön.

Själv kunde jag dock frikopplas från en del av arbetet för att få möjlighet att lägga några varv med depåskotern runt banan. Någon raket är knappast fyrtakts-skotern på 150 cc men 85 km/h räcker långt om man ska hinna registera de förändingar som skett sedan förra året. Men jag återkommer mer till banan i nästa uppdatering eftersom jag planerar ett par varv ikväll också…

Bifogar en bild på vårt trailer-ekipage. Alla svenskar som befinner sig på Isle of Man under de närmaste veckorna är självklart varmt välkomna att komma förbi för att säga hej om man vill, oavsett i vilken regi man rest hit. Som vanligt ber jag dock om förståelse för att jag och teamet behöver få lite lugn och ro med förberedelserna timmarna innan det är dags för träningar eller race. Vi har märkt upp ekipaget med en liten svensk flagga högst upp på en pinne för att bli lättare att hitta i depåvimlet.

Välkomna!

På återhörande!
/Björn

Härligt med lite MotoGpstuk
Keep Up the good work.
Nu väntar vi på nästa rapport.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
View attachment 437536

I måndags kväll ankom vi så äntligen till ”The Island” efter att ha mellanlandat i London där vi fått byta flygplats mellan Heathrow och London City Airport. Eva, en svenska bördig från Valdemarsvik men fastboende på Isle of Man sedan länge, hade haft vänligheten att ordna så att hennes make David hämtade upp oss med deras SAAB vid flygplatsen för vidare transport upp till huvudstaden Douglas och depån.

Där hade redan Anders och Peter rangerat trailer och dragbil på en anvisad plats. Hela depåområdet sluttar mer eller mindre, men tack vare att de hade varit så tidigt på plats hade de kommit över ett bra utrymme som var nästan plant. Vi hjälpte till med det sista innan det var läggdags.

Gårdagen gick åt till att städa och torka ur hela trailern, som gärna blir lite dammig invändigt efter en lång resa, för att sedan börja packa upp alla pinaler som vi kommer att behöva. Det är inte bara reservdelar och mc-prylar, utan minst lika mycket matvaror, kläder, madrasser, bord, stolar och allt annat som behövs för 8 personer under de tre veckor vi ska fördriva på ön.

Själv kunde jag dock frikopplas från en del av arbetet för att få möjlighet att lägga några varv med depåskotern runt banan. Någon raket är knappast fyrtakts-skotern på 150 cc men 85 km/h räcker långt om man ska hinna registera de förändingar som skett sedan förra året. Men jag återkommer mer till banan i nästa uppdatering eftersom jag planerar ett par varv ikväll också…

Bifogar en bild på vårt trailer-ekipage. Alla svenskar som befinner sig på Isle of Man under de närmaste veckorna är självklart varmt välkomna att komma förbi för att säga hej om man vill, oavsett i vilken regi man rest hit. Som vanligt ber jag dock om förståelse för att jag och teamet behöver få lite lugn och ro med förberedelserna timmarna innan det är dags för träningar eller race. Vi har märkt upp ekipaget med en liten svensk flagga högst upp på en pinne för att bli lättare att hitta i depåvimlet.

Välkomna!

På återhörande!
/Björn

Besök kommer att göras !
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Lite intryck från årets förändingar av ”The famous Mountain Course”!

IMG_2978 (800x600).jpg
Joey Dunlop, 26-faldig TT-segrare, står staty på berget uppe vid Bungalow och blickar ut över den nya asfalten genom sektionen.

Igår och förrgår har jag haft möjlighet att lägga sammanlagt fyra varv med vår depåskoter för att kolla banans skick. Alla refuger är inte borttagna ännu och det ska nog upp en och annan halmbal till men det var glädjande att se att banan verkar vara i ganska bra skick redan.

Det tog som vanligt ett par varv innan jag hade koll på modifieringarna sedan ifjol. För er där hemma som kan er Mountain Course utantill så kan det var intressant att veta att första delen av banan bort till Ballacraine verkar vara så gott som oförändrad. En bit innan Dorans Bend börjar dock en omasfaltering som sträcker sig upp till Lambfell. Det är en välkommen förbättring eftersom asfalten har haft ganska mycket sprickor de senaste åren och varit ganska lappad. Jag hoppas dock att de använt en bättre färg till den vita mittlinjen än den de använde efter omasfalteringen i Waterworks ifjol som renderade i både fram och bakhjuls-släpp vid varje passering under de första träningskvällarna. Efter klagomål från de stora TT-stjärnorna slipades dock mittlinjen bort. Nu är den dock åter på plats men förhoppningsvis med mer sand i för att ge bättre fäste.

Dessutom har de asfalterat om den värsta hålan på Sulby-stragiht som vid några tillfällen ifjol orskade ett så kraftigt styrvobble att jag var tvungen att pumpa tre gånger med bromshandtaget innan jag fick tillbaka bromsverkan, eftersom bromsklossarna slagits ut.

Det sista betydande stället som fått ny asfalt är i esset förbi Bungalow. Det betyder att den sista sträckningen av ”shellgrip” nu är överasfalterad. Ni som vet hur stolta öborna har varit över den asfalten som de hade blandat snäckskal i förstår att det måste suttit långt inne. Men i sanningens namn har både Bungalow, Keppel Gate och Creg-Ny Baa varit i tämligen uselt skick med stora sprickor innan de i tur och ordning fått ny beläggning under de senaste åren.

Ikväll ska vi upp till Jurby vilket är Isle of Mans enda permanentbana, belägen på ett nedlagt flygfält i norra delen av ön. Där ska jag provköra lightweighten för första gången sedan förra årets TT. Det gäller att försöka hitta tillbaka till chassi-setingen från ifjol. Förhoppningsvis kommer vi kunna ta några varv med BMW:n också för att kolla så att allt verkar lira innan det blir dags för första träningen med den på TT-banan på måndag.

På återhörande!
/Björn
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Shellgrip, något som vi aldrig skulle få i Sverige med Tragikvärkets inflytande...

Mina första erfarenheter är från 80-talet i Skottland så det är lite nostalgi. :)
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
I morgon kväll lördag 27/5 börjar det!

Lördag 27/5 klockan 19.20 svensk tid skall träningen börja på Isle of Man om vädret tillåter. Så är det med alla tider som anges här och där. Vädret bestämmer om man kör eller inte! Man lägger en timme till engelsk tid för att få svensk tid.
Scheman för träning och tävling finns här: https://www.iomtt.com/

Live timing brukar vara på under träningarna. Den finns här: http://ttlive.iomtt.com/
Var positiv till cookies om du måste registrera dig för att du inte har använt live timing tidigare!

Lyssna också på Manx Radio: http://www.manxradio.com/ Klicka på LISTEN LIVE och sedan Listen to AM.


Tips till er som är bland de 100 personer som skall flyga med chartrat plan till tävlingarna. Det är en sammanställning om lite av det som händer på Ön då vi är där! http://www.ttwebsite.com/forums/showthread.php?tid=24581
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det här sänder de... :)

http://www.manxradio.com/on-air/manx-radio-tt/

Monday 29 May

07.30 – 08.00 Bikers Breakfast

08.00 – 09.00 TT Chat Show

09.00 – 16.00 Billown Race Coverage

16.00 – 18.00 Practice Build Up

18.00 – 21.00 Practice Coverage

21.00 – 22.00 Afterburner



Tuesday 30 May

07.30 – 08.00 Bikers Breakfast

08.00 – 09.00 TT Chat Show

09.00 – 09.30 Manx Radio TT Hits

09.30 – 13.00 Full Throttle

13.00 – 16.00 Burn Out

16.00 – 18.00 Practice Build Up

18.00 – 21.00 Practice Coverage

21.00 – 22.00 Afterburner



Wednesday 31 May

07.30 – 08.00 Bikers Breakfast

08.00 – 09.00 TT Chat Show

09.00 – 09.30 Manx Radio TT Hits

09.30 – 13.00 Full Throttle

13.00 – 16.00 Burn Out

16.00 – 18.00 Practice Build Up

18.00 – 21.00 Practice Coverage

21.00 – 22.00 Afterburner



Thursday 01 June

07.30 – 08.00 Bikers Breakfast

08.00 – 09.00 TT Chat Show

09.00 – 09.30 Manx Radio TT Hits

09.30 – 13.00 Full Throttle

13.00 – 16.00 Burn Out

16.00 – 18.00 Practice Build Up

18.00 – 21.00 Practice Coverage

21.00 – 22.00 Afterburner



Friday 02 June

07.30 – 08.00 Bikers Breakfast

08.00 – 09.00 TT Chat Show

09.00 – 09.30 Manx Radio TT Hits

09.30 – 13.00 Full Throttle

13.00 – 16.00 Burn Out

16.00 – 18.00 Practice Build Up

18.00 – 21.00 Practice Coverage

21.00 – 22.00 Afterburner



Saturday 03 June

07.30 – 08.00 Bikers Breakfast

08.00 – 09.00 TT Chat Show

09.00 – 09.30 Manx Radio TT Hits

09.30 – 18.00 Race Coverage

18.00 – 22.00 Afterburner



Sunday 04 June

08.30 – 10.00 Mad Sunday Breakfast

10.00 – 14.00 Mad Sunday Brunch

14.00 – 18.00 Mad Sunday Ride Out

18.00 – 22.00 Afterburner



Monday 05 June

07.30 – 08.00 Bikers Breakfast

08.00 – 09.00 TT Chat Show

09.00 – 09.30 Manx Radio TT Hits

09.30 – 18.00 Race Coverage

18.00 – 22.00 Afterburner



Tuesday 06 June

07.30 – 08.00 Bikers Breakfast

08.00 – 09.00 TT Chat Show

09.00 – 09.30 Manx Radio TT Hits

09.30 – 13.00 Full Throttle

13.00 – 16.00 Burn Out

16.00 – 18.00 Pitstop

18.00 – 22.00 Afterburner



Wednesday 07 June

07.30 – 08.00 Bikers Breakfast

08.00 – 09.00 TT Chat Show

09.00 – 09.30 Manx Radio TT Hits

09.30 – 18.00 Race Coverage

18.00 – 22.00 Afterburner



Thursday 08 June

07.30 – 08.00 Bikers Breakfast

08.00 – 09.00 TT Chat Show

09.00 – 09.30 Manx Radio TT Hits

09.30 – 13.00 Full Throttle

13.00 – 16.00 Burn Out

16.00 – 18.00 Pitstop

18.00 – 22.00 Afterburner



Friday 09 June

07.30 – 08.00 Bikers Breakfast

08.00 – 09.00 TT Chat Show

09.00 – 09.30 Manx Radio TT Hits

09.30 – 18.00 Race Coverage
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Nu när en av årets höjdpunkter börjar närma sig vill jag lägga fram samma önskemål som förra året:

Jag skulle bli väldigt glad och tacksam om ni som förser oss med liverapporter från träningar och race skriver varje tränings-/racerapport i ett eget inlägg genom att klicka på "Redigera inlägg" och lägga till den nya informationen allt eftersom, och inte göra ett nytt inlägg för varje ny händelse.

Det här önskar jag för det gör att:
* Jag kan ha det aktuella inlägget uppe och bara uppdatera och se hur träningen/loppet fortskrider utan att behöva scrolla igenom en massa inlägg och leta information.
* Det blir mer lättöverskådligt och lättare att läsa ikapp om man kommer sent till festen.
* Det är lättare att läsa om varje träning/race i efterhand när all information finns i ett inlägg.
* Det blir inte uppdateringar uppblandat med spontana kommentarer och hurrarop.
* Vi undviker att tråden växer med flera sidor varje dag vilket gör det hela svårnavigerat.

Jag har all respekt och förståelse för att det kan vara lättare och snabbare att skapa nya inlägg, men för oss som sitter här hemma spelar det inte så stor roll om informationen kommer efter 10 sekunder eller en minut. Så länge vi får informationen så är vi glada. Och i syfte att hålla tråden informativ och överskådlig så önskar jag mig ett inlägg per träning/race.

Snälla...? :Bugar
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Skall göra mitt bästa men det är ju inte bara jag som rapporterar. Kan bara svara för mig själv. Jag skall dessutom försöka mig på konststycket att skriva på Sporthoj:) OCH prata i Motorcykelradion. Kanske inte samtidigt...men nästan! :)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Skall göra mitt bästa men det är ju inte bara jag som rapporterar. Kan bara svara för mig själv. Jag skall dessutom försöka mig på konststycket att skriva på Sporthoj:) OCH prata i Motorcykelradion. Kanske inte samtidigt...men nästan! :)

Du är, som vanligt, en hjälte Silja!



Jag har glömt att fråga:
Skall Jorka och Jorkmobilen över i år?
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Jorka skall flyga med oss. Jorkamobilen är tyvärr ur funktion. Detta faktum höjer min boendekostnad på Ön högst avsevärt...
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top