ISLE Of MAN - racerapport!

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Kan man få startnumret på tischan också?

Fick liv i bålldåren idag, hon kissade på sig på Biltemas parkering stackarn, men efter att ha rengjort flottörnålarna i förgasarna och fyllt på 11 L ny bensin är hon redo att öva kurvtagning på Härlövsvägen.

Kör med insidan och kicka ar*le på ön!:rock:rock:rock
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Ska jag tolka detta som att du gått till kyrkan på alla dop naken hittills...:skrämd
Du behöver verkligen en dop-hoodie i så fall Peter. ;)
/BG


...

Nu förstår jag varför jag bara har blivit bjuden på ett dop och inga fler...


Ett tips till alla konkurrenter om ni vill vara snabbare än Mozz! :tummenupp

Mozz brukar ju packa med sig gifflar och kaffe och bygga ett kafé i depån. Du kan ju dra dina egna slutsatser om den bakomliggande orsaken till det...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Mozz brukar ju packa med sig gifflar och kaffe och bygga ett kafé i depån. Du kan ju dra dina egna slutsatser om den bakomliggande orsaken till det...

Han ä riktigt smart denna Mozz! Utan Kafé Mozz skulle han alltså ligga sämre till i resultatlistan.:tungan

Ett Kafé Mozz i Douglas och BG kommer att få en ännu bättre placering! :tummenupp
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Han ä riktigt smart denna Mozz! Utan Kafé Mozz skulle han alltså ligga sämre till i resultatlistan.:tungan

Ett Kafé Mozz i Douglas och BG kommer att få en ännu bättre placering! :tummenupp

Såvida inte BG lockas att moläta gifflar och dricka hinkvis med redigt Mozzachino. :fakta
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Kan man få startnumret på tischan också?

Fick liv i bålldåren idag, hon kissade på sig på Biltemas parkering stackarn, men efter att ha rengjort flottörnålarna i förgasarna och fyllt på 11 L ny bensin är hon redo att öva kurvtagning på Härlövsvägen.

Kör med insidan och kicka ar*le på ön!:rock:rock:rock

Att köra med insidan är målet Ryddarn!
Att hänga upp sig på ett specifikt startnummer är en dålig idé på IoM med tanke på att det ofta skiftar mellan klasserna och från år till år. Förutom SBK, SST 1000 och Senior med BMW:n så är målet att köra Lightweight för TC Racing även i år. Där blir det ett lägre startnummer än 48...:)
/BG

Han ä riktigt smart denna Mozz! Utan Kafé Mozz skulle han alltså ligga sämre till i resultatlistan.:tungan

Ett Kafé Mozz i Douglas och BG kommer att få en ännu bättre placering! :tummenupp
Nja, Ett kafé Mozz kräver en oefterhärmlig Mozz som föreståndare och kypare. Någon sådan kommer vi dessvärre inte att ha tillgång till på ön i år...:D

Jag får förlita mig på kraften i sideburnsen. Det har ju funkat fint hittills... ;)

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
MCM Nr 3/17!

I senaste numret (Nr 3/17) av MCM, motorcykelmagasinet, kan den som vill få ta del av en tre sidor lång artikel om mig och min väg fram till etablerad TT-förare.

IMG_2749 (800x600).jpg

MCM är en tidning som vid starten 1985 uppmärksammade den framväxande classic road racing-scenen och som jag minns det även hade en hel del fina artiklar om caféracers och skinnknutte-livet från förr. Någon gång under nittiotalet upplevde jag dock en förskjutning i artiklarna mot sådant som för mig, som tycker om att köra mc och som anser att det första som ska ta i backen när man lutar in en motorcykel i sväng är utsidan av knät, upplevdes som tämligen ointressant.

I vintras blev jag dock kontaktad av Inge P-C, chefredaktör samt ansvarig utgivare och som i princip varit med sedan starten, som berättade att man från redaktionens sida nu åter satsade på en bredare publik i takt med den framväxande caféracer-trenden. Inge som själv har ett förflutet som Road Racing-förare och vars hjärta alltid klappat extra starkt för Isle of Man ville ha material för en artikel om vad som lett mig fram till beslutet att tävla på Ön.

I senaste numret kan resultatet skådas och det är riktigt välskrivet, kryddat med bilder från mina vänner Dan Stenberg och Fredrik Eklöf. På annan plats i tidningen uppmärksammas dessutom BG-supporterresorna och de radiosändningar på svenska från årets TT som vi planerar att sända.

Numret kom i prenumeranternas brevlådor igår och lär väl hamna i tidningsdiskarna under de närmaste dagarna.

På återhörande!
/Björn
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Nu fick jag tummen ur att betala Peter det sista, så nu gäller det att använda insidan så man kommer med på flyget, iof fick jag ju flyga i maj med, men det va inte lika kul destination :huvet

Ska bli grymt kul att få va med på ön... och NJUTA=MindRehab
 

Ma Dalton

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Solna
Hoj
Yamaha FZS1000 -01, Yamaha XT660X-05
Hej.
Har precis beställt en ny hoodie. Den gamla är utsliten. Man måste ju jämt och ständigt visa vem man supportar. På ön får det bli en mix, då jag har lovat att visa mig i Mozz tisha också. Fortsätter man i denna takt så kan man snart klara hela veckan med enbart BG-tishor i bagaget.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
50 dagar kvar!

Idag 7/4 är det bara 50 dagar kvar till träningen börjar på Ön!
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Lite statistik inför The TT 2017!

GLAD PÅSK!
Här är en liten sammanfattning om varvtider på The TT-course på Isle of Man. Kan vara bra att ha till hands nu då det är 45 dagar (12/4) kvar till träningen börjar den 27/5 2017!

Det absoluta varvrekordet har Michael Dunlop. Det satte han på Senior TT 2016.
Tid: 16.53.929. Snittfart: 133.962 m.p.h. = 215.591 km/t på en 1000cc BMW / Hawk Racing.

Snabbaste svenskar på ett varv:
1. Mats Nilsson på Dianese Superbike TT 2009.
Tid: 18.20.69. Snittfart: 123.403 m.p.h. = 198.598 km/t på en Yamaha 998cc YZF-R1 Black Horse Motorcycle. Det räcker till plats 87 på top 100-listan genom tiderna efter The TT 2016.

2. Björn Gunnarsson på Monster Energy Supersport TT Race 2 2016.
Tid: 18.46.448. Snittfart: 120.581 m.p.h. = 194.056 km/t på en 600cc Honda / DP Coldplaning / TC racing.

3. Christer Miinin på Pokerstars Senior TT 2007.
Tid 19.19.40. Snittfart: 117.153 m.p.h. = 188.539 km/t på en 2006 Suzuki GSX-R 1000cc/Martin Bullock Race Team.

Björns bästa varvtid på en Lightweight 650cc/twin är i Bennetts Lightweight TT 2016.
Tid: 19.49.516. Snittfart: 114.188 m.p.h. = 183.767 km/t på en Kawasaki / DP Coldplaning / TC racing.

2017 är den första gången som Björn kommer att tävla på en 1000-kubikare, en BMW. I Superbike lördag 3/6, i Superstock måndag 5/6 och i Senior TT fredag 9/6. Onsdag 7/6 tävlar BG i Lightweight på en Kawasaki ER6, en 650cc/twin.
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Träningsrapport Slovakia Ring 2017

Verkligen hög tid för en uppdatering här...

Innan påsk hade jag för avsikt att nämna att jag var på väg ner till årets andra träningsläger men det kom dessvärre ett terrorattentat emellan som gjorde att arbetspassen på mitt ordinarie jobb blev både många och långa, utan tid för mycket annat. Iväg på träningslägret kom jag ändå till slut och här följer rapporten:

Förra tisdagen bar det iväg ner till Slovakia ring för 4 dagars träningsläger över påskhelgen. Det var fjärde året som jag och teamet var på plats och orsaken till att jag gillar att förlägga försäsongsträning på den banan är att den har både några väldigt snabba kurvor och långa rakor, men också en knixigare sektion på innerplan. Dessutom är Slovakien prisvärt och ligger på ett rimligt avstånd (drygt 100 mil från färjeläget i Rostock) för att kunna kuska dit med egen bil och släp. Att det brukar vara många nordbor på plats är också ett trevligt inslag.

Träningen i Spanien en månad tidigare blev ju dessvärre regnstörd som jag tidigare rapporterat om, vilket innebar att i princip två av planerade fem dagars körning försvann. Oturen med vädret fortsatte i Slovakien vilket betydde att första dagen regnade bort även här. Vi kör ju inte med regnsdäck på Isle of Man vilket betyder att det egentligen inte fyller något syfte att testa BMW:n på sådana däck med avseende på TT. I Spanien hade jag lämnat regndäcken hemma p.g.a. utrymmesskäl i transporten. Till Slovakien var de dock med i fall det skulle bli frågan om en hel veckas regn, men när prognosen sa att det bara skulle regna lite på morgonen första dagen brydde vi oss inte om att kränga dem på fälgarna. Mycket riktigt avtog regnet vid lunchtid men varje gång det sedan var dags för min grupp att träna kom det en ny skur och blötte retfullt ner asfalten.

Dag två var det dock torrt men kallt. Jag stack ut på morgonuppvärmningen och körde mina första varv i lugnt tempo för att bekanta mig med banan sen förra året. En timme senare var det dags för nästa pass och jag fick 20 min i hyffsat tempo. Under det tredje passet var emellertid olyckan framme. Banans layout innebär att man kör mer än halva det 6 km långa varvet utan någon egentlig riktig vänsterkurva. Däremot är det några långa rakor sammabundna av snabba högerkurvor. När jag på andra varvet kom fram till den första vänsterkurvan försvann framhjulet för mig i tangentens riktning i samma ögonblick som jag började lägga ner. Analysen i efterhand blev att jag förmodligen inte lyckats hålla värme i vänstersidan av framdäcket som snabbt svalnade på de långa rakorna i den kalla fartvinden. Tyvärr var det en hel del förare som troligen gick på samma mina som mig under träningsveckan eftersom det var mängder av krascher just i banans två första vänstersvängar.

IMG_2828 (800x600).jpg
En aning slokörad efter att ha kastats omkull i sandfållan i 150 km/h

Sandfållorna på Slovakia Ring består av rundad småsten, vilket stoppar upp förare och maskin på ett effektivt sätt, men dessvärre går stenarna rätt hårt åt materialet. Vid en första inspektion verkade ram, gaffelben och andra dyrbara komponenter ha klarat sig bra eftersom cykeln turligt nog aldrig började volta. Vänster sida på hojen var emellertid rejält blästrad och en del vitala delar var skrot, som t.ex. knappsatsen på styret som behövs för att kunna styra all cykelns elektronik, quickshiftern, gps-sensorn m.m.

De vanliga sakerna som behöver bytas efter vurpa som styren, handtag, fotpinnar m.m. hade vi själva med oss men resten av dagen ägnades åt att köpa och låna ihop det som saknades för att kunna få hojen funktionsduglig igen. Road racingförare är emellertid ett hjälpsamt släkte och efter att ha ägnat resten av dagen åt reparationer kunde mina mekaniker ställa cykeln på hjul igen till dag tre. De första fyra körpassen den dagen gick dock åt till att försöka få den nya quickshiftern att kompa med resten av hojen samt justera in en massa småsaker för att få BMW.n att kännas som förut.

Den fjärde och sista dagen förflöt enligt plan och när jag summerade veckan så kan den kanske bäst beskrivas med talessättet "Ömsom vin, ömsom vatten". Med en helt ny hoj i en ny kubikklass så behöver jag verkligen så många timmar i sadeln som jag kan få innan Isle of Man, men där har som sagt vädret satt lite käppar i hjulet. Dessutom förbättrade jag ju inte situationen för mig själv genom att krascha på ett tidigt stadium vilket betydde att jag tappade ytterligare en dag på banan. Det är dock sådant som man får räkna med ibland och det positiva i kråksången är att när vi väl hade fått allt att lira ihop på cykeln och jag skakat av mig mina mentala "gremlins" efter framhjulssläppet så kunde jag snabbt bygga upp förtroendet för BMW:n igen. Intrycket från Spanien kvarstår om att den är väldigt kompetent men att det är så många funktioner och finneser som kommer att ta tid att lära sig utnyttja fullt ut. Jag kör dock lite fortare hela tiden och som jag tidigare slagit fast så är ju det här tänkt att vara en testsäsong. Tiden fram till Isle of Man är för kort för att vi ska kunna påstå att vi kommer att komma fullt förberedda, men planen har ju hela tiden varit att använda den här säsongen som en testperiod för att samla data inför 2018. Då kommer vi att ha betydligt mycket mer erfarenhet att falla tillbaka på och sett i det ljuset så anser jag att vi hittills trots allt hunnit längre i utprovningarna än vad jag vågat hoppas på. Detta faktum blir extra tydligt när jag sätter vårt utvecklingsarbete med BMW:n i relation till alla bekymmer vi hade under första säsongen med min Honda CBR600 när vi var i samma situation för tre år sedan.

Ett stort tack till Stefan T, Marcus A, Erik T, Peter R, Jan G och alla andra som hjälpte oss att få BMW:n körbar igen genom att låna ut nödvändiga grejer.

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
En racingdepå brukar oftast vara full av hjälpsamma människor. Åtminstone på amatörnivå där folk betalar ur egen ficka.

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Paket på väg...

IMG_2874.JPG

Helgen har ägnats åt att skriva adresslappar, paketera och skicka iväg merchandise-artiklar. De beställda BG TT-tröjorna i 2017 års edition anlände i fredags och med en pressad tidsplan var allt arbete tvunget att göras just den här helgen. Vilken fantastisk tur att jag då kunde få hjälp av Jenyfer och Daniel som är rutinerade distributörer.

Om saker och ting går som förväntat kommer alla som beställt en TT-tröja, mugg, klibba eller hoodie snart att få ett meddelande om att deras paket är på väg.

Ännu en gång ett stort tack för er fantastiska uppslutning bakom mina TT-ambitioner!!!:Bugar:Bugar:Bugar

På återhörande!
/Björn
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
View attachment 437019

Helgen har ägnats åt att skriva adresslappar, paketera och skicka iväg merchandise-artiklar. De beställda BG TT-tröjorna i 2017 års edition anlände i fredags och med en pressad tidsplan var allt arbete tvunget att göras just den här helgen. Vilken fantastisk tur att jag då kunde få hjälp av Jenyfer och Daniel som är rutinerade distributörer.

Om saker och ting går som förväntat kommer alla som beställt en TT-tröja, mugg, klibba eller hoodie snart att få ett meddelande om att deras paket är på väg.

Ännu en gång ett stort tack för er fantastiska uppslutning bakom mina TT-ambitioner!!!:Bugar:Bugar:Bugar

På återhörande!
/Björn

Fifan va kul det ska bli att få en ny tischa till samlingen:) Längtar :fakta
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top