ISLE Of MAN - racerapport!

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Här finns Motorcykelradion och så här gör man!

Motorcykelradion om Isle of Man 2017 är redan igång! Ett program är redan sänt. Det finns arkiverat för efterlyssning på Motorcykelradions hemsida.
Surfa till Motorcykelradion: http://www.motorcykelradion.se

Då raceveckorna kommer lite närmare kommer det överst en spelare för direktsändningarna. Då staplarna vid 1 och 2 rör sig och pricken vid 3 är lila så pågår ett program. Så här ser det ut, klicka på bilderna för att förstora:
Livespelaren.jpg

Det kommer att finnas ett arkiv för Isle of Man-programmen. Klicka på den arkiverade sändningen som du vill höra. En annan spelare öppnas och du trycker på den lilla triangeln för att höra det arkivinslag som du har valt. Ett pågående program finns inte i arkivet förrän den sändningen är slut. De arkiverade programmen kommer även att finnas på iTunes. Så här ser spelaren för arkivet ut:
Arkivspelaren.jpg

På Motorcykelradions hemsida kommer en tablå med sändningstider då The TT närmar sig. Det blir program flera gånger om dan. Extrasändningar kan förekomma. Om man prenumererar på programmen på Motorcykelradion så får man mail innan det startar en extrasändning. Även extrasändningarna kommer att finnas i arkivet.

Vi hörs!
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Motorcykelradion om Isle of Man 2017 är redan igång! Ett program är redan sänt. Det finns arkiverat för efterlyssning på Motorcykelradions hemsida.
Surfa till Motorcykelradion: http://www.motorcykelradion.se

Då raceveckorna kommer lite närmare kommer det överst en spelare för direktsändningarna. Då staplarna vid 1 och 2 rör sig och pricken vid 3 är lila så pågår ett program. Så här ser det ut, klicka på bilderna för att förstora:
View attachment 436154

Det kommer att finnas ett arkiv för Isle of Man-programmen. Klicka på den arkiverade sändningen som du vill höra. En annan spelare öppnas och du trycker på den lilla triangeln för att höra det arkivinslag som du har valt. Ett pågående program finns inte i arkivet förrän den sändningen är slut. De arkiverade programmen kommer även att finnas på iTunes. Så här ser spelaren för arkivet ut:
View attachment 436155

På Motorcykelradions hemsida kommer en tablå med sändningstider då The TT närmar sig. Det blir program flera gånger om dan. Extrasändningar kan förekomma. Om man prenumererar på programmen på Motorcykelradion så får man mail innan det startar en extrasändning. Även extrasändningarna kommer att finnas i arkivet.

Vi hörs!


Fifan va fränt:rock:banana:yoparty:Bugar.
Eftersom jag är relativt tystlåten,så är det ju skönt att någon annan håller låda ute på banan på träningar och tävlingar.:D

Det var även kul att se att volymen går mellan 0 och 11:) det för ju osökt tankarna till den underbara filmen,This is Spinal Tap.:fakta:)
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Ja du Semper, du skulle aldrig fixa det kneget. Du har på tok för mycket tunghäfta. Volymknappen går till 11 på Marshalls gitarrförstärkare också!
Button.jpg
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Välkomna nu på lördag den 18/3!

Klicka för större bild!
Grandstand.jpg

Nu på lördag den 18/3 kommer jag till MC-Collection i Sollentuna med en dator full med stillbilder från egen kamera och en DVD-skiva med ett komplett ombordvarv från 2004 med telemetrin i bild.

Det blir ett program där jag skall berätta om Isle of Man och en hel del om racingen på ön. Jag börjar 13.30 och det kommer att ta ett par timmar med en paus i mitten för en bensträckare. Det vore kul att få se er som lockas av detta program i Sollentuna på lördag. Efter föreställningen blir det också tillfälle till frågor.

De som skall åka med på BG:s supporterresa 1-10 juni i år och som aldrig varit på Isle of Man tidigare får en möjlighet att se bilder på platser som är värda besök då vi kommer fram.

Ni som går och funderar på att åka med nästa år till The TT eller i år till Manx Grand Prix blir troligen lockade att ta steget fullt ut och hänga med. Det finns platser kvar både för er och er motorcykel till MGP i augusti eller till The TT nästa år i juni! Men årets TT-resa är fullbokad. 100 personer. Det kan fortfarande bli någon restplats över. Klicka på den röda texten här nedanför för mera information om resorna. Välkomna!

http://mc-collection.com/isle-man-en-o-med-manga-ansikten/
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Cartagenatestet - utvärdering!

cartagena-track-guide2.png

I helgen kom jag hem från det första försäsongstestet på Cartagenabanan i Spanien. Det var 5 dagars bankörning inplanerat där för min del med den nya BMW:n och spänningen inför hur det skulle upplevas var stor från min sida. Det är ju inte bara frågan om ett nytt märke och en ny modell för mig i år, utan även en större motorkubikklass än den jag tidigare tävlat i på Isle of Man.

Nu är visserligen banan i Cartagena ungefär så långt ifrån bansträckningen på Isle of Man som man kan komma eftersom den är både knixig och långsam. Frånsett att den spanska kuststaden lär vara en av de mest solsäkra i Europa och därför borde kunna bjuda på 5 dagar i bra väderförhållanden så hade vi också valt banan för att kunna lära känna hojen i lugn och ro i tvära kurvor och under plötsliga riktningsförändringar. Farhågan var nämligen att jag skulle bli tvungna att kämpa hårt med att få runt tusenkubikaren i den typen av kurvor med de inställningar för Isle of Man som vi ämnade testa. Det skulle dock visa sig bli tvärtom...

Däremot visade sig vädret från sin sämsta sida och bjöd på regn och storm som fick palmer att knäckas som tändstickor under det första dygnet. Mot slutet av dag två började det torka upp en smula men vinden var fortfarande kraftig nog för att påverka körningen negativt. Ju längre veckan förflöt, ju bättre förhållanden blev det och även om det kanske inte blev helt optimala asfaltstemperaturer så var det torrt och tillräckligt bra för att få de svar vi behövde under de sista dagarna på plats med den nya hojen.

Hur lyder då de första intrycken och omdömena om det som är tänkt att bli mitt nya TT-vapen? Jag kan inte säga annat än att jag är grymt imponerad över den senaste generationens BMW S1000RR. Att den skulle gå som ett troll på rakorna med sina 200 bakhjulshästar visste jag men däremot överraskade den stort med en hanterbarhet som jag inte upplevt på en stor tusenkubikare tidigare. Den brottningsmatch jag förväntat mig för att få hojen att styra in i kurvorna och byta riktning i chikanerna uteblev. En del av förtjänsten för detta kan så klart tillskrivas Jocke på FJJ Racing som satt upp fjädringen för att passa min åkstil, men det är tveklöst så att sporthojsutvecklingen inte stått still sen senast jag körde 1000cc på allvar för en handfull år sedan.

Helt utan inkörningsproblem var vi ju så klart inte under vårt första test men Dan, min eminente mekaniker som följt med ner för att ta hand om tekniksupporten på träningslägret, lyckades snabbt få både quickshift, traction control m.m. att fungera tillfredställande redan första dagen. Förutom att prova en rad olika utväxlingar, fjädringsinställningar, körpositioner m.m. så handlade det mycket om att pröva oss igenom de olika elektroniska körprogramen, loggingen och hur det fungerade ihop med TC, wheeliecontrol m.m. Jag tror nästan att det inte fanns ett enda körpass där inte Dan skickade ut mig med någon ny grej att prova.

För egen del tyckte jag att det gick ganska fort att skaka av sig ringrosten sedan i höstas. Glädjande var också att min opererade högerhand verkade palla för trycket och den protesterade inte nämnvärt under de 3½ dagars körning som vi till slut fick på banan efter att regnet försvunnit. Några fantomtider kunde jag inte skryta med men det var ju nu inte syftet med träningslägret, utan målet var att få så många varv som möjligt för våra utprovningar. Dessutom var det viktigt för mig att få ett gott första intryck och jobba upp ett förtroende för motorcykeln genom att stegvis bygga upp tempo och känna huruvida den uppträdde konsekvent eller ej. På Isle of Man är nämligen förtroende för materialet otroligt viktigt för att man ska kunna ladda på så nära gränsen det går.

Även om vi naturligtvis har mycket kvar att lära och pröva innan BMW:n kan betraktas som varandes en fullfjädrad TT-racer (hela 2017 är ju att betrakta som en testsäsong som jag tidigare berättat) så törs jag nog påstå att utgångsläget är överaskande gott efter Spanientestet.

Näst på tur blir en bana med betydligt öppnare layout, nämligen Slovakia Ring i April. Förutom att prova hur den nysvetsade 24-literstanken påverkar balansen och väghållningen där så är målsättningen i Slovakien att för första gången få lite känsla för hur BMW:n fungerar i riktigt snabba svängar. Sådana finns det ju som bekant gott om på Isle of Man...

På återhörande!
/Björn
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Skönt, klickade på länken ovan för startordningen och får veta att jag är bannad.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
I går förmiddag 22/3 snöade det på berget på Ön. Webbkameran vid Bungalow 10.30 lokal tid igår! Klicka för större bild.
mountainsnowmarch22.jpg
 
Last edited:

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Jag hoppas din maskin är utrustad med förstärkt stjärnhjul i växelväljaren, det var förut en svag punkt i 1000RR motorn. smala piggar i fräst ALU går lät sönder!
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
48:a i Senior och Superbike!

Senior TT-17 (800x480).jpg

För någon dag sedan lanserades (som Silja redan påpekat) de seedade startnumren för de två snabbaste TT-klasserna, Superbike och Senior, vilka i princip har samma reglemente och därför körs av samma förare på samma hojar.

Att bli seedad bland de första 20 förarna anses inte bara ärofullt utan har den stora fördelen att man får starta i den ordning som man har tilldelats startnummer. Alla övriga förare får istället slåss om de främsta startpositionerna från 21 och uppåt genom att försöka sätta en så snabb varvtid som möjligt under träningsveckan. Eftersom man av tradition startar med 10 sekunders mellanrum på "The Mountain Course" (=TT-banan) betyder en framskjuten plats i startordingen att man förhoppningsvis slipper komma ikapp långsammare trafik vilket vanligtvis annars är liktydigt med tidsödande och riskabla omkörningar.

Tilldelningen av startnummer kan dessutom sägas vara en prognos på hur väl arrangörerna tror att man som förare har förutsättningar att lyckas i fältet. Det är dock en liten sanning med modifikation eftersom det ibland också tas lite annan hänsyn vid seedningen. Exempelvis är det nog få som tror att min gamle teamkamrat från TT-15, Dave Johnson, har förutsättningar att vinna med sin Norton trots att han i år för första gången tilldelats nummer 1 i kungaklasserna Superbike och Senior. Istället är utmärkelsen ett erkännande för att "Davo" och Norton tog ett stort kliv framåt i utvecklingen under förra årets TT. Att Norton är ett brittiskt fabrikat och en underdog i jämförelse med de mäktiga japanska fabrikerna saknar nog inte heller helt betydelse om jag känner arrangörerna rätt...;)

Topp 20 brukar oftast vara sig ganska likt från år till år eftersom det är de vassaste namnen i respektive klass som placeras där, även om de råkar ha kört sönder året innan eller inte deltagit av andra orsaker. När jag jämför med fjolårets "top twenty" så saknar jag den mycket trevlige australiensaren Cameron Donald. Det borde betyda att han tyvärr inte har för avsikt att köra i år. Istället är väl den hetaste nyheten att publikfavoriten och TV-programledaren Guy Martin gör comeback och har tilldelats sin gamla "number 8 plate".

23-faldige TT-vinnaren John McGuinness har puttats ner från tronen som etta till att istället få gå ut som nummer 5. Personligen så tror jag inte att det från arrangörshåll anses att han inte kommer ha något med pallplaceringarna att göra. Istället är det nog en slug tanke att låta John gå ut närmast före varvrekordhållaren och suveränen Michael Dunlop som startar 6:a. Min gissningen blir att Michael, som i år bytt fabrikat från BMW till den oprövade nya Suzukin, är ikapp John innan klättringen uppför berget börjar men att John därefter kommer att kunna få fin draghjälp genom att bita sig fast i bakhasorna på Michael fram till första depåstoppet efter två varv.

En annan förare som jag tror har potential är ex-British Superbike(BSB)-vinnaren Josh Brooks som ifjol körde i Superbike-VM på Milwaukee-BMW. Han har tävlat på IoM vid ett par tidigare tillfällen och om Nortonen håller ihop så tror jag att han kommer komma betydlige högre upp i resultatlistan än den 16:e startposition han tilldelats.

Om nu någon läsare undrar vilken startnummer undertecknad begåvats med så kan jag ödmjukt informera om att jag fått startnummer 48 i både Superbike och Senior. Det var betydligt bättre än vad jag vågat hoppas på med tanke på att 2017 blir mitt debutår i de största tusenkubiks-klasserna. Som jämförelse kan nämnas att jag under min första TT-säsong i supersportklassen 2015 rankades som nummer 72 i fältet bland 96 antagna förare. Sedan dess har jag ju dock samlat på mig ett knippe fina resultat från både supersport och lightweight under bältet. Nu blir det till att vässa klorna under våren så att man kan bevisa sig värdig genom att försöka behålla den siffran varvtidmässigt även under träningsveckan så att man sedan också får gå ut som nummer 48 i tävlingarna. Det blir en kul utmaning för mig att bemästra och för er att följa, eller hur?:tummenupp

Här är genomgången av de 20 seedade toppförarna i Superbike och Senior från TT-tävlingarnas officiella hemsida:
https://www.iomtt.com/News/2017/03/22/Superbike-start-numbers.aspx

På återhörande!
/Björn
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Nummer 48 är ju världsklass i en världsklass som du inte har testat än men som är en klass som du är värd att testa. :banana
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
BG-supporter t-shirt och BG-hoodie!

T-SHIRT
Det har varit fantastiskt fin fart på försäljningen av BG-supportertröjan i 2017 års utförande sedan vi presenterade den på MC-mässan i januari. Ett ofantligt stort tack till alla er som känt er hågade att på detta sätt hjälpa till för att få årets TT-budget att gå ihop.

De senaste veckorna har vi fullt förståligt fått ett och annat mail med försiktiga förfrågningar om när tänkt leveransdatum är satt. Som vi har försökt att kommunicera till så många vi kunnat så trycker vi ju bara upp de tröjor som vi fått förhandsbeställningar på den här säsongen. Detta för att inte bli liggande på restlager. För att spara schablonkostnader m.m. för tryckningen så tillverkas dessutom alla tröjor vid ett och samma tillfälle och det är tänkt att ske nu i april. Målet är sedan att Karin och jag ska hinna posta alla tröjorna någon gång runt månadsskiftet april/maj för att de ska hinna fram i god tid till TT startar 27 maj.

Om någon ytterligare vill beställa BG-supporter T-shirten så har ni veckan ut, d.v.s. fram till och med 2 april på er att beställa och betala denna! Sedan går beställningarna till tryck kort därpå.



BG-HOODIE

Björn_hoodie_fram.jpgBjörn_hoodie_bak.jpg
Ni är dessutom en bunt som har efterlyst den sedan länge slutsålda BG-hoodien (eller luvtröjan kanske man borde säga på svenska) med blixtlås. Det är 3 år sedan vi gjorde en tryckning av den senast och vi har därför undersökt möjligheten (och fått klartecken från tryckeriet) för en nytryckning även av luvtröjor i vår. Karin kommer av den anledningen att lägga till också denna artikel i web-shopen ikväll. Designen blir den traditionella med BG-loggan på rygg och bröst och priset blir också detsamma som tidigare, d.v.s. 1000 kr. Om någon av er läsare önskar ekipera sig med en BG-hoodie i vår går det alltså bra att från och med ikväll gå in och lägga en beställning även på en sådan i web-shopen på länken nedan.

https://kgb-design.se/produkter.ehtml

Än en gång ett stort tack för alla välvilliga bidrag till Isle of Man-satsningen!

På återhörande!
/Björn
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Ooohh...! Om jag köper en till BG-hoodie kanske jag törs använda den jag har till mer än bara bröllop och begravningar!
:banana
 

Joggen

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Personlig leverans av mugg. Världsklass!
3b07d25c1682a4f28a0d9d8550faf7f1.jpg
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Ooohh...! Om jag köper en till BG-hoodie kanske jag törs använda den jag har till mer än bara bröllop och begravningar!
:banana
Ska jag tolka detta som att du gått till kyrkan på alla dop naken hittills...:skrämd
Du behöver verkligen en dop-hoodie i så fall Peter. ;)
/BG

Klart man ska ha årets tischa också!
Beställning skickad
En "fâr böcke & tacke" som ni säger där nere i Växjö...:Bugar ;)
/BG

Härligt! Har vi fått in Gert Fylking i supporterskaran...:tungan:D
/BG

Personlig leverans av mugg. Världsklass!
3b07d25c1682a4f28a0d9d8550faf7f1.jpg
Vissa fördelar kan man få om man råkar bo längs med färdvägen och bjuder på hembakade kakor...:D
/BG
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top