ISLE Of MAN - racerapport!

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
View attachment 435693

För den som har tid och lust finns det möjlighet att lära sig lite mer om Isle of Man när jag besöker MC-Collection i Sollentuna imorgon torsdag 16 feb med mitt föredrag.

Kl 19:00 är tiden som gäller och jag tror att inträdet ligger på 125 kr.

http://mc-collection.com/kalender/

På återhörande!
/Björn

Vi lastar in oss i en bil och far från Örebro mot Sollentuna i morr'n så klart! Å lördag 18/3 kommer jag till MC-Collection och går lite mera på djupet med egenproducerat bildspel om själva Ön (OBS Björn!) ;-) !
http://mc-collection.com/kalender/
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Bara 100 dagar kvar!

Idag är det bara 100 dagar kvar till The TT 2017 börjar! Se räknaren högst uppe på följande länk:
http://www.iomtt.com

100 dagar.jpg
Så här ser det ut. Klicka för större bild.

Å på den här tråden:
http://www.ttwebsite.com/forums/showthread.php?tid=23871
finns The Countdown. Det gäller att publicera hojar med tävlingsnummer från 100 idag till nummer 1 en dag före The TT. Bilder med nummer 99 i morrn alltså å så vidare! Brukar vara kul att kolla på.
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Vi lastar in oss i en bil och far från Örebro mot Sollentuna i morr'n så klart! Å lördag 18/3 kommer jag till MC-Collection och går lite mera på djupet med egenproducerat bildspel om själva Ön (OBS Björn!) ;-) !
http://mc-collection.com/kalender/


Jag kommer också till föreläsningen.:)

Härligt grabbar!
Det känns tryckt med egna hardcore-fans som följer med överallt, oavsett om det gäller IoM eller Sollentuna!
Vi ses ikväll! :rock ;)

På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Kul att se dig Semper och alla de andra! Vår bil gick bättre än tåget hemåt i natten. Tack Björn för en intressant föreläsning! Snart är det min tur!
http://mc-collection.com/kalender/
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Mattesnillen, please!

99 dagar kvar till träningen börjar för The TT 2017. Då kommer jag att tänka tillbaka på 2016 och en intervju jag gjorde med BG. I stark medvind uppe på berget hamnade han på varvstopp på sexans växel med Honda sexhundran. Hur fort går det då?
Data är: Drev 16 – 42, däck 190/55 och varvtal 15500. Min 75-åriga hjärna orkar inte med sån't! Vad blir det för fart?
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Nyss hemkommen från föreläsningen på MC-Collection. Kanonföreläsning som vanligt:Bugar
Det var mycket folk där.
Kul att träffa Björn och många andra från tidigare resor.:)

Det är alltid ett nöje att ha dig i närheten Semper. Hela den här BG-supportergrejen har ju nästan utvecklats till en egen liten familj känns det som. En del av er som lärt känna varandra på våra resor till IoM träffas nu regebundet "off-season" och jag vet att Peter är duktig på att ordna massa aktiviteter med motoranknytning året runt via petersevenemang.se :tummenupp

Jag är ju faktiskt inte så lite stolt över att ha fått vara med och utgöra en sammanlänkande kraft i människors liv på det här viset, även om Peter är den som ska ha mest "cred" eftersom det är han som administrerar BG-supporterresorna på ett så förnämligt vis. Men hade jag aldrig bestämt mig för att börja tävla på IoM hade det kanske aldrig hänt. Jäkligt kul är det hur som helst!
/BG

Kul att se dig Semper och alla de andra! Vår bil gick bättre än tåget hemåt i natten. Tack Björn för en intressant föreläsning! Snart är det min tur!
http://mc-collection.com/kalender/
Tack för besöket Silja och tack för bandinspelningarna. Ska försöka ladda ner dem ikväll!
Till övriga så vill jag uppmana er att inte missa Siljas föreläsning på MC-Collection som han länkar till. Det är få svenskar som vet mer om själva ön Isle of Man än vad han gör.
/BG

http://www.gearingcommander.com/

t.ex cbr600rr med primär ratio 2.111. I övrigt enl. ovan.
173.7 mph
279 km/h
Ooops... tur man inte visste det när man låg på platt på tanken och grämde sig över att man inte gått ner en kugg bak för att inte gå i varvstoppet. Då hade man nog slagit av på gasen istället...:hihi
/BG

Mozz och bg tischa,fifan vad snygg jag blir på Gelleråsen i sommar:banana.

Ett stort tack Kolben! Jag har ingen aning om vem du är men kom gärna fram och presentera dig med ditt nickname om vi skulle råka hamna i samma depå någon gång i sommar så jag kan tacka dig "in person". Passar på att också be om ursäkt ifall jag ibland kan ha lite svårt att hålla i sär alla som kommer fram och pratar IoM med mig i olika sammanhang. Det är lika roligt varje gång någon kommer fram och vill snacka men namn är inte min starkaste sida och ni börjar bli rätt många tusen som jag har pratat med sedan jag gjorde min första start på The Mountain Course 2012.., ;)

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Tack för uppslutningen i torsdags!

Hej igen!

Ikväll har jag tid att sätta mig framför datorn efter att ha jobbat hela helgen.

Vill börja med att tacka all publik på MC-Collection i torsdags!:Bugar
IMG_2862.jpg

Vi är inne i ett tidskrävande skede med BMW-bygget för att hinna klart inför premiären i Spanien om några veckor och torsdagkvällen var det enda hålet i min kalender där jag hade tid att sätta mig för att köra fram och tillbaka till Sollentuna för ett föredrag. Jag vet att några långväga gäster blev lite besvikna då arbete etc. inte gjorde att de hade möjlighet att närvara mitt i veckan. Förhoppningsvis får jag dock fler inbjudningar till föreläsningar runt om i landet längre fram som passar er bättre.

Uppslutningen blev dock som vanligt grym. När jag gjorde min förra föreläsning på MC-Collection för ett drygt år sedan var det på en helg och då slog jag nytt publikrekord med över 170 betalande. Med tanke på att vi nu pratade vardagkväll hade jag gissat på 80 besökande. MC-collection var aningen mer optimistiska med 100 st i sin prognos men vi blev över 150 som tillslut kunde tränga ihop oss bland alla de vackra hojarna i muséet.
Häftigt!!!:rock

Efter en del strul med högtalarsystemet initialt flöt resten av kvällen lika bra som vi hade hoppats. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har föreläst om IoM vid det här laget. Målet är dock att hålla föreläsningen levande genom att kasta in lite nytt material vartefter jag lär mig mer om ön och eftersom jag inte är strikt manusbunden så blir det bitvis ganska stora variationer från tillfälle till tillfälle. På så vis blir det lite roligare (men inte mindre nervöst ;) ) att ställa sig i talarstolen varje gång och förhoppningsvis lite mer spännande att lyssna på för er som envisas med att komma till VARJE föredrag... :dummer:kär:tummenupp

På vägen hem från Stockholm passade jag på att sticka in huvudet till Mats och Per på Bactor MC i Sorunda för att skaka hand samt få lite tips och trix när det gäller BMW S1000RR och dess egenheter som racehoj. Grabbarna lever sin dröm om att livnära sig på att bygga om hojar för tävlingsbanan åt betalande kunder och det är få i landet som vet mer om just racemodifierade BMW. Även om vårt team själva bygger om min IoM-racer i Alternativ 1:s lokaler i Kalmar så är det gott att ha grabbarna på Bactor som bollplank när det kört ihop sig verkstan ibland...:gnissla

På återhörande!
/Björn
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Tack:)
Ja tack vare supporterresona så har vi blivit en liten familj.
Om jag inte hade åkt med till IoM på bussresan, så hade jag troligtvis aldrig träffat dem fantastika männinskorna som nu är mina vänner. Jag hade troligtvis aldrig tagit licens och börjat köra på bana och jag hade definitivt haft bättre ekonomi.:D

Jag tycker absolut att du har bra variaton på dina föredrag, och som du säger så blir det ju lite nytt varje gång man är på en föreläsning. :Bugar
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag såg en bekant hjälm i tidningshyllan. Inte bara realroadracer och mc-polis, nu även hojtestare. :)

FullSizeRender.jpg
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Hojtestare...

Jag såg en bekant hjälm i tidningshyllan. Inte bara realroadracer och mc-polis, nu även hojtestare. :)

View attachment 435871

Haha...många strängar på lyran serru vettu.:tummenupp ;)

Det där är senaste numret av Allt om MC (Nr 3 2017) som kom ut i tidningsdiskarna idag.

Vi hade några roliga dagar under sensommaren ihop med mc-tidningen "Allt om Mc" nere i Blekinge. Jag vill minnas att jag skrev lite här i tråden i samband med att vi hade varit där och kört. Det var streetfighters som stod på programmet och den här gången var det Ducati, Triumph, BMW och Yamaha som hade fått bidra med sina värstingar i segmentet.

Det festliga var att ingen hoj var hopplöst akterseglad som det ibland kan kännas när man gör jämförelser av det här slaget, utan alla 4 hade någon egenskap som stod ut framför de övriga. Summa summarum så var det en ynnest att bli inbjuden att få busa runt på de här hojarna på bana och få pröva landsvägsegenskaperna på småvägar i Blekinge och Småland. Körglädje är det ord som bäst beskriver minnena från de här dagarna...
:yoparty

AoM mindre.jpg
Bakhjulsåkning har mest bara varit ett medel för mig för att snabbare ta mig runt en bana och aldrig något jag tränat explicit på. Med de här hojarna och tillgång till förlaget Albinson & Sjöbergs flygfält i Emmaboda kan dock vem som helst snabbt lära sig lägga kilometerlånga wheelies och känna sig som värsta stuntföraren...

Hoppas att det snart blir vår!:hej

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Pressmeddelande: Följ Björn "BG" Gunnarsson i direktsändning från Isle of Man!

17098577_1356441967755408_5483232389991753097_n.jpg
FOTOGRAF: Karin Gustafsson
BILDTEXT: Den kände TT-kommentatorn och Manx Radio-profilen Chris Kinley, som här ses intervjua svenske Björn "BG" Gunnarsson på startlinjen till 2016 års Isle of Man TT, kommer i år att få konkurrens från svenska liveradiosändningar direkt från ön under tävlingsveckan.



Isle of Man TT är med sina anor från 1907 inte bara världens äldsta, ännu existerande MC-tävling. Den brukar också rankas som världens främsta och svåraste motorsportsutmaning. Som en följd av detta följs tävlingarnas radio- och TV-sändningar årligen av 30 miljoner åskådare . Under TT 2017 kommer det för första gången att bli möjligt att följa Sveriges ende TT-förare, Björn "BG" Gunnarsson, i dagliga radiosändningar på svenska direkt från Isle of Man.

De officiella siffrorna för fjolårets TT berättar att det var sammanlagt 30 miljoner människor som följde TV-sändningarna i 83 länder världen över. För svensk del är det Eurosport som stått för TV-bevakningen i form av sammandrag i efterhand. För de svenskar som har velat följa tävlingarna i realtid har det däremot gällt att hålla i sig informerad över internet eller koppla upp sig mot den nationella radiokanalen "Manx Radio" som ägnar hundratals timmar åt rapportering från TT-tävlingarna. Mer än 350000 lyssnare följde Manx Radios online sändningar och fler än 102000 användare kopplade upp sig mot TT-arrangörernas live timing service där man kan följa förarna meter för meter runt banan under pågående lopp.

Ur svensk synvinkel är det extra trevligt att notera att intresset för Isle of Man TT vuxit explosionsartat även i Sverige de senaste åren vilket bekräftas av att Sverige under 2016 faktiskt var det land som, efter Storbritannien och USA, hade den största andelen "online media coverage" från TT-tävlingarna, enligt en nyligen publicerad artikel i tidningen "Isle of Man Today".

Mot bakgrund av ovanstående så är det med glädje som TT-föraren Björn Gunnarsson meddelar den stora nyheten att han, som en del i paketet för svenska BG-supportar, för första gången någonsin kommer att kunna erbjuda dagliga radiosändningar på svenska från 2017 års TT-tävlingar. Det kommer att ske i form av poddradio som lyssnarna antingen kan följa i direktsändning eller lyssna på i efterhand när man vill i form av inspelade program. Sändningarna kommer inte bara att ske på svenska utan specifikt rikta sig mot svenska lyssnare, oavsett om de råkar befinna sig på Isle of Man eller hemma i Sverige, genom att de kommer att fokusera på Björns framfart i tävlingarna. Alla tillstånd är klara för att få sända live ifrån presscentret under BG:s tävlingsdagar och under övriga dagar som direktsändningarna pågår kommer det att bli frågan om intervjuer, depåskvaller samt utflyktsreportage från ön Isle of Man. Finansieringen av projektet är klart och har möjliggjorts genom www.petersevenemang.se och reportrarna som svenska lyssnare har att tacka för initiativet är Tomas Jennebo och Jan-Åke "Silja" Siljeström. De reser i regi av den tidigare annonserade BG-supporterresan med direktflyg från Arlanda som i år genomförs för fjärde året i rad och de kommer som en följd av detta att finnas på plats på Isle of Man 1-10 juni. Tomas är själv motorcyklist och har mångårig erfarenhet av närradiosändningar i Örebro-trakten och Silja är inte bara en av landets främsta Isle of Man-experter, utan har dessutom 25 års erfarenhet som ljudtekniker på Sveriges television i bagaget.

Sändningstablåer och tillvägagångssätt för hur man bär sig åt för att lyssna på sändningarna kommer att presenteras i anslutning till att 2017 års Isle of Man TT, The greatest show on Earth", startar den 27 maj!

På återhörande!
/Björn
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top