ISLE Of MAN - racerapport!

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Vinterns stora MC-mässa 26-29 januari!

IMG_0265 (768x1024).jpg
Bilden är tagen för ett dygn sedan. Egentligen är vi bara halvvägs i byggnationen men inför mässan har Tomas, Rasmus och Ulf gjort ett fantastiskt jobb med att färdigställa designen. Så fort mässan är slut ska hojen dock isär igen för att under det glänsande skalet montera div. elektronik, 24 liters-tank m.m. Besök oss i BMW:s monter så berättar vi mer...


Till helgen är det äntligen dags för vinterns stora svenska motorcykelhändelse, nämligen den årliga MC-mässan som vartannat år hålls i Göteborg och vartannat i Stockholm. I år är det Stockholmsmässans tur att stå värd i Älvsjö och man räknar med att 50000-60000 MC-intresserade besökare ska hitta dit.

Själv har jag blivit ombedd att visa upp mitt nya Isle of Man-vapen, en BMW S1000RR, i BMW Sverige AB:s monter A24:33 för alla intresserade. Personligen har jag sett fram emot detta under flera månader eftersom det är så otroligt givande att få dela med sig av sina upplevelser och erfarenheter från Isle of Man till alla nyfikna. Jag talar av erfarenhet eftersom det blir femte året i rad för min del som jag medverkar på mässan. När jag började med detta kunde jag inte drömma om vilket stort svenskt intresse det finns för den lilla ön i Irländska sjön och racingen som pågått där sedan 1907. Dessutom tycks ju intresset växa lavinartat för varje år.

Dessvärre kommer jag inte att kunna vara på plats under torsdagen, den första mässdagen, men kommer i gengäld att befinna mig på mässan under samtliga övriga timmar som mässan håller öppet fredag-söndag.

Förutom att för första gång visa upp vår S1000RR i publika sammanhang har vi inväntat mässan för lanseringen av designen på årets BG T-shirt som ser lite annorlunda ut än tidigare. Dessa trycks på beställning och det kommer att finns möjlighet att välja storlek och beställa på plats av mig. Ni som inte besöker mässan i år kommer att få all info om hur man går till väga för att beställa under nästa vecka.

BMW har annars gett mig fria händer vilket betyder att jag kommer att visa lite film från mina körningar på ön, ta med mig div. turistbroschyrer och ägna mig åt att svara på alla former av frågor kring vårt BMW-bygge, TT-racingen och Isle of Man som turist-ö. Därför vill jag nu passa på att rikta en uppmaning till er alla att faktiskt våga ta klivet fram och hälsa på hos oss i montern istället för att bara glida förbi på avstånd och försiktigt snegla under lugg...;) Inga frågor är för små eller konstiga. Vi berättar om allt från hur man konverterar en BMW till Isle of Man-racer, till vilka sevärdheter man inte får missa som gäst på Ön. Till min hjälp under alla tre dagar kommer jag att ha Tomas som är en av mina mekaniker i teamet. Hoppas ni härmed har förstått att varje besökare som kommer fram för att skaka hand eller ge oss en ryggdunk under mässan kommer att ge oss ytterligare energi i allt arbete som måste göras under våren inför sommarens TT-äventyr. Det kommer vi att behöva!:tummenupp

Väl mött till helgen!

På återhörande!
/Björn

MC MÄSSAN, 26-29 januari 2017
ÖPPETTIDER
Torsdag 10-20
Fredag 10-20
Lördag 9-19
Söndag 10-17
 

Täppas

Guest
Kul klipp !
Kräver lite koncentration att hänga med i Guy's dialekt...
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Tack för alla besök under MC-mässan!!!

IMG_2572 liten.JPG
Jari Saarinen, en duktig racerförare på sin tid även om han inte var riktigt lika framgångsrik som sin bror Jarno.

MC-mässan 2017 är avklarad och jag vill bara passa på att tacka för den fina respons som jag och min mekaniker Tomas fick från er alla på vår närvaro i BMW:s monter.

Vi träffade tusentals trevliga mässbesökare under våra tre dagar på plats och det var inte så konstigt att rösten var lite sliten i söndags kväll. Det var många givande samtal och finurliga frågor som förhoppningsvis fick sina svar. Personligen kändes helgen som lite av en succé, inte bara för alla positiv energi som vi överöstes med, utan också för att jag kunde sy ihop ett par betydelsefulla avtal inför våren som jag förhoppningsvis kommer att kunna ge offentlighet åt inom en inte allt för avlägsen framtid. I bästa fall kan det bli ytterligare en start på The Mountain Course i sommar...;)

Att få skaka hand med BMW:s chefsdesigner, gotlänningen Ola Stenegärd, som bl.a. formgivit S1000RR-modellen som jag tävlar med var en bonus. Likaså besöket av Jari Saarinen, bror till den gamle RR-världsmästaren och supertalangen från Finland Jarno Saarinen.

På återhörande!
/Björn
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Det var kul att ses igen, BG! Och det skall bli kul att höra nyheterna som du antyder. :tummenupp
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Årets BG TT-shirt!

T-shirt.jpg

I följande inlägg gläntar jag på kulissen till en amatörracerförares verklighet, bakom blanka kåpor och sponsordekaler...

Som de flesta av er säkert redan känner till så är motorsport en materialsport och det är nog få tävlingsidrotter som kan konkurrera med de ekonomiska uppoffringar som krävs för att man ska kunna deltaga. Samtidigt vet vi som ägnar åt mc- eller bilsport, som utövare eller åskådare, att det är få andra idrotter eller tävlingsformer som kan mäta sig med de upplevelser som motorsporten skänker i form av nerv och intensitet.

Själv har jag under första halvan av min karriär som racerförare alltid tävlat med inställningen att jag enbart ska välja klasser och motorcyklar som jag haft råd att finansiera själv. Även om precis varenda intjänad krona ofta gått åt så har denna föresats lyckats mig hjälpligt så länge målsättningen var att tävla på nationell nivå. Sedan jag valde att växla över med siktet inställt mot Isle of Man fick jag dock bittert erfara att en vanlig löntagare som mig inte kommer långt på det som blir över efter att det nödvändigaste beträffande uppehälle är betalt.

Ändå har jag till dags dato lyckats tävla under fyra säsonger på The Mountain Course på Isle of Man och är som ni vet just nu i färd med att förbereda mig för ett femte år. Detta hade aldrig varit möjligt om inte mina teammedlemmar och andra som hjälper till i perferin inte varit beredda att ställa upp så gott som gratis och många gånger dessutom betalat sina egna kostnader ur egen ficka. Allt för att de råkar ha racinghjärtat på rätta stället och velat bidraga till att föra svenska TT-traditioner vidare.

Att jag kunnat komma så väl förberedd och uppnå de resultat som jag och teamet faktiskt presterat hade trots alla uppoffringar från vår sida, fortfarande varit helt omöjligt om det inte vore för ytterligare en faktor. Nämligen alla de för mig ofta tidigare okända men godhjärtatade personer som självmant klivit fram och erbjudit ekonomisk hjälp efter förmåga. "Välgörare" hade väl förmodligen Karl-Bertil Jonsson kallat dem...;)

Det har genom åren rört sig om allt ifrån "Lacka" som helt oförhappandes erbjöd sig att stå för en väsentlig del av mina däckkostnader ett år på IoM, till "H" som ville hjälpa mig att betala av på en motorcykel som jag hade en skuld på. Några har haft ett företag som de velat exponera i de sammanhang där jag syns, men det stora flertalet har erbjudit sig att hjälpa till helt utan motprestation och många gånger dessutom bett om anonymitet. Ofta rör det sig om hundralappar men ibland betydligt större belopp än så. Den märkligaste sponsorgåva jag en gång fick vare en betande ko...:hihi
A65E804C-6C50-4F01-868F-C9DBCD353643.JPG

Personligen har jag dock alltid haft väldigt svårt att bara be om pengar utan att försöka ge något tillbaka. Som ett sätt att komma runt denna brist i en racerförares karaktär har jag dock kläckt den lysande idén att erbjuda en (alltför dyr i jämförelse med vad som hittas på H&M:s klädavdelning) sponsor T-shirt för den som vill bli BG-supporter.

Om några av er läsare därför råkar ha 350 kr över går det sålunda nu bra att sätta in dessa (eller annat valfritt högre belopp) på ett kontonummer som fås genom att klicka på länken till följande adress och ange önskad storlek:

https://kgb-design.se/produkter.ehtml

I retur får ni ett svarsmail med instruktioner för hur ni ska gå till väga med betalning. Därefter kommer vi att trycka upp de tröjor vi har fått beställning på och skicka ut per post i god tid till TT-tävlingarna i maj.

Ett stort tack på förhand till alla ni som kan tänka er att ställa upp och på detta vis bidraga med något. Ert stöd är viktigare i år än någonsin eftersom det tyvärr kostar våldsamt stora summor att bygga en ny tävlingshoj likt vår BMW, som motsvarar kraven som Isle of Man TT ställer. Till detta tillkommer ju alla extra reservdelar, fälgar, däck, resor, träningsläger m.m. som krävs för att ha förutsättningar att toppa formen till 27 maj när årets TT börjar.

På återhörande!
/Björn
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Jag hjälpte Björn med designen på hojen och tischan :) Nöjer mig inte med att bara rita honom ;) Verkar som en bra respons, kul! Och nu ska jag visst över till ön med farsan också, grymt! :tummenupp
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag hjälpte Björn med designen på hojen och tischan :) Nöjer mig inte med att bara rita honom ;) Verkar som en bra respons, kul! Och nu ska jag visst över till ön med farsan också, grymt! :tummenupp

Det är en RIKTIGT snygg tischa! Verkligen! Bra gjort! :tummenupp
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Sådär,, beställning lagd på t-tröja:) gillar designen skarpt, om det blir en extra styrning, gissar jag på en elhoj, dom går ju fort nu för tiden, är rätt balla också...:)
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Nu har jag också beställt årets ticha.:) Kul med lite ny design, ( bra där DSL-FZR :Bugar). Tichor är ett bra sätt att sponsa på tycker jag.:fakta



Det vore spännande om Björn fick till en styrning på en elhoj, så laddad som han verkar vara inför årets tävling på Ön:)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Nu har jag också beställt årets ticha.:) Kul med lite ny design, ( bra där DSL-FZR :Bugar). Tichor är ett bra sätt att sponsa på tycker jag.:fakta



Det vore spännande om Björn fick till en styrning på en elhoj, så laddad som han verkar vara inför årets tävling på Ön:)

Nu skall du inte följa strömmen och heja på elhoj du också. Tänk på att motståndet är stort där och om man inte är van vid egenskaperna finns risken för volt. Det gäller ju också att programmet, el. schemat, ligger så att serierna inte är kopplade parallellt utan att allt skall hinnas med och alla komponenter skall falla på plats. (För övrigt märkligt att kunna köra likt Frankenstein, helt utan växel.)
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Ohm med det, menar du att han inte bör köra elhoj alltså. Det vore väl fasligt kul att se honom sladda runt på TT:t?. Motståndet mot elhoj känns lite polariserat. Jag hoppas att han snart kablar ut nyheten om att han ska köra en sån.:)

Han kan ju ta med lite mynt eller sedlar om han vill slippa att köra utan växel.:)
 
Last edited:

Ma Dalton

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Solna
Hoj
Yamaha FZS1000 -01, Yamaha XT660X-05
Ja vad kan man säga. Kvickheterna om elhojen står som en strid ström ur föregående skribent. Det är nästan så man får kortslutning när man läser det. Risken är att man får sig en (el)chock och hamnar i termisk rusning.
Semper Idem-Den kan du ju slå upp! Det har ialla fall med el-fordon att göra
Beställde och betalade nya tröjorna när vi träffades på mässan. :)
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Oj oj oj... här har det hänt grejer sen jag hade tid att titta till tråden senast. Några snabba repliker nedan... /BG


Snygg design och numera en beställd:yoparty

Edit: Går det att utläsa en ev 600 styrning eller elhoj kanske?
Det kanske det går men det är fortfarande en del detaljer som återstår innan vi vet av om det blir av eller ej. Just nu växlar det mellan plus och minus...:glömdet

Och DÄR landade ett pekfinger på köpa-knappen!!!! SÅÅÅÅÅÅ SNYGG!!!!:tummenupp:tummenupp
Man bockar och tackar Mozz! Det är som sagt Landin Design som ligger bakom!:tummenupp /BG

Jag är inte alls lika snygg vare sig med eller utan tischa, så jag nöjer med att skriva att jag har gjort som Mäster Mozz. Hamrat på "Köp"-knappen. :smasha
:Bugar /BG

Jag hjälpte Björn med designen på hojen och tischan :) Nöjer mig inte med att bara rita honom ;) Verkar som en bra respons, kul! Och nu ska jag visst över till ön med farsan också, grymt! :tummenupp
Det blir alltid snyggt när du är i farten Daniel!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp /BG


Sådär,, beställning lagd på t-tröja:) gillar designen skarpt, om det blir en extra styrning, gissar jag på en elhoj, dom går ju fort nu för tiden, är rätt balla också...:)
Det är fortfarande en liten klass men experimentlustan är stor och el-fordon ligger ju i tiden. /BG


Nu har jag också beställt årets ticha.:) Kul med lite ny design, ( bra där DSL-FZR :Bugar). Tichor är ett bra sätt att sponsa på tycker jag.:fakta

Det vore spännande om Björn fick till en styrning på en elhoj, så laddad som han verkar vara inför årets tävling på Ön:)
Du är en hjälte Semper!:banana:banana:banana /BG
Ja vad kan man säga. Kvickheterna om elhojen står som en strid ström ur föregående skribent. Det är nästan så man får kortslutning när man läser det. Risken är att man får sig en (el)chock och hamnar i termisk rusning.
Semper Idem-Den kan du ju slå upp! Det kan ialla fall med el-fordon att göra
Beställde och betalade nya tröjorna när vi träffades på mässan. :)

Ser fram emot att ses igen Ma!:) /BG
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Isle of Man-föreläsning på MC-collection, Sollentuna

IMG_5471.jpg

För den som har tid och lust finns det möjlighet att lära sig lite mer om Isle of Man när jag besöker MC-Collection i Sollentuna imorgon torsdag 16 feb med mitt föredrag.

Kl 19:00 är tiden som gäller och jag tror att inträdet ligger på 125 kr.

http://mc-collection.com/kalender/

På återhörande!
/Björn
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top