ISLE Of MAN - racerapport!

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Drygt 2600 besök på den här tråden senaste veckan! Hang on!
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
God Jul & Gott Nytt 2017 till alla här på tråden!
image001.jpg
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
God fortsättning...

God fortsättning på det nya racingåret allihopa!
Jag hoppas att julen och nyårshelgen har varit till belåtenhet för alla och envar.

Jag har från och med idag blivit av med de sista restriktionerna för min högerhand efter operationen för sex veckor sedan. Det betyder att jag nu ska kunna använda den som vanligt, även om det fortfarande saknas lite styrka i framför allt tummen och att handleden fortfarande är lite svullen. Detta märks dock främst när man rör handen i ytterlägena eller lägger tryck på handloven vid t.ex en armhävning. Själva såret har dock läkt fantastiskt fint utan någon besvärande ärrvävnad. Nu handlar det om att succesivt försöka få tillbaka styrkan i överkroppen innan säsongen drar igång i mars. En bra sak är dessutom att jag nu kan använda båda händerna på tangentbordet vilket gör det betydligt lättare att skriva inlägg. Å fler inlägg ska det bli inom kort då jag har lite roliga nyheter att berätta om gällande årets TT.

Ikväll får ni dock hålla tillgodo med en kort filmsnutt som fångar fartkänslan från publikplats vid St Ninians korsningen. Den har legat ute ett tag men jag uppmärksammades på den härom dagen och kan inte låta bli att posta den här...
https://www.youtube.com/watch?v=TSmB4dtDAq8

På återhörande!
/Björn
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Lightweight TT med DP Coldplaning/TC Racing!

14729399_1773437976241361_1311224233367151005_n.jpg
Nytt år - nya offentliggöranden! Nu är nämligen tiden inne att presentera ett av mina kompletterande åtaganden under nästa års Isle of Man TT!

Förutom vår svenska BMW-satsning i Superstock 1000, Superbike och Senior-klasserna så är jag glad att också kunna berätta att det blir en fortsättning för mig i DP Coldplaning/TC Racing-teamet med deras Lightweight-maskin. Jag har ju tävlat för dem i Lightweight-klassen under mina två tidigare TT-år och i somras bar det som bekant ända fram till en niondeplacering. TC Racing, med sin huvudsponsor DP Coldplaning, har sina rötter på Isle of Man och förutom mig kommer även holländaren Jochem Van Den Hoek och österrikaren Julian Trummer att tävla för teamet. Van Den Hoek gjorde sitt första TT i somras och nådde som bäst en väldigt fin 34:e plats i Superstock 1000 medan Trummer gick den långa vägen och gjorde sin debut i Manx GP i höstas. Där blev han tredje bästa newcommer i den rena nybörjarklassen och framför allt satte han sitt bästa varv med en genomsnittsfart på 117 MPH vilket är mycket starkt på en 600:a för en förstaårsförare. Båda mina teamkollegor kommer att köra Honda men Van Den Hoek kommer att göra det i Superbike, Senior och Superstock medan Trummer kommer att ställa upp i de båda Supersport-racen på TC Racings nybyggda CBR600. Jag önskar dem båda lycka till med säsongsförberedelserna och ser fram emot att lära känna dem i TT-depån i maj.

Nedan finns en länk till TC-racings facebooksida där nyheten presenterades häromdagen.

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1808772192707939&id=1418581845060311

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Real Road Racing News...

I går öppnade anmälningen inför Isle of Man TT 2017. Road Racing News, en av de ledande informationskanalerna beträffande real road racing (eller landsvägsracing som vi brukar säga i Sverige) har tentaklerna ute över hela världen och har skrivit följande artikel...

Bjorn Gunnarsson Plans Step Into 1000cc Classes At TT 2017
13494954_1168024983219862_4223963813635515279_n.jpg
Photo by Jim Gibson

Having focused on the Supersport and Lightweight classes, in his first two TT campaign’s, Sweden’s Bjorn Gunnarsson is planning to step into 1000cc competition for the first time, at TT 2017.

Bjorn is set to pilot a S1000RR BMW, ran under his own teams BG Racing banner in the Superbike, Superstock and Senior races, as he embarks on a fresh new challenge around the momentous Mountain Course.

Thus far his impressive TT Races record includes a great ninth place finish, in this years Lightweight TT.

Regarded by many as Sweden’s leading pure road racer, Bjorn has also impressed in 2016, on his debut at the returning Imatra Road Races, in Finland.

One of the main highlights of his time at Imatra, was finishing sixth, in the opening Supersport race, as he finished in front of many an accomplished IRRC exponent.

Since first showcasing his roads ability at the Manx Grand Prix in 2013 and 2014, Bjorn has in recent years, established himself as a proven competitive rider, capable of always sealing top class results.

Expect more of the same at TT 2017, with his planned new S1000RR BMW mount, which is due to run in a striking black, yellow and red livery.

Words by Stevie Rial


Källa: http://roadracingnews.co.uk/bjorn-gunnarsson-plans-step-into-1000cc-classes-at-tt-2017/

Kul att vi får vara med och sätta Sverige på "real road racing-kartan", eller hur? Ingen av mina uppräknade framgångar i artikeln hade nämligen varit möjliga utan er supportrar och sponsorer, för att inte tala mitt team som just nu har bråda dagar med ombyggnationen av "Alternativ1-BMW:n".

På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Testar signatur. :)
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
MC-mässan...

Bra artikel, din framfart på Ön har ju inte varit obemärkt i alla fall.:tummenupp
Kul med Lightweight också.:)

Antar att du ska till MC mässan, så vi syns där i så fall.

Hej Semper!
Självklart kommer jag till MC-mässan i Stockholm. Det är ju vinterns stora höjdpunkt för oss MC-åkare, eller hur? Dels för att klämma och känna på årets nyheter men framförallt för atmosfären och att träffa alla sommarhalvårets bekanta från depåerna och vägarna som man sällan annars ser under vinterhalvåret. Jag kommer att finnas på plats fredag-söndag enligt plan men återkommer med detaljerna när det börjar närma sig.

På återhörande!
/BG
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
"The overall leading roads exponent from Scandanavia!"

Mer skryt...:tungan
Även nyheten om mitt kontrakt med TC Racing och Lightweight-styrningen har recenserats av Road Racing News i en egen artikel som jag lyckats missat tidigare. Artikelförfattaren får nog anses som mer än lovligt snäll när han uttrycker sin egen åsikt här och befordrar mig från "Sweden’s leading pure road racer" till "the overall leading roads exponent from Scandanavia". Han har dock helt rätt i att det är i Lightweight-klassen jag har störst chans till en framskjuten placering eftersom jag räknar med en ordentlig inkörningsperiod på BMW:n...

Bjorn Gunnarsson Remains In TC Racing Fold

13524298_1168025149886512_8415220724991327462_n.jpg
Photo by Jim Gibson

Bjorn Gunnarsson remains in the TC Racing fold for TT 2017, forming part of the teams Lightweight TT challenge.

Set for action on high spec ER6 Kawasaki machinery, Bjorn has in recent years excelled in the Super Twins class, around the Mountain Course.

This was illustrated in full at TT 2016, when he wrapped up a huge new personal best TT result, finishing in ninth place.

Since moving into TT competition in 2015, Bjorn has enjoyed sustained positive moments.

Planning to pilot his own teams S1000RR BMW in the Superbike, Superstock and Senior races at TT 2017, alongside the DP Coldplaning/TC Racing ER6 Kawasaki, it’s fair to say he has a high quality stable of machinery, for next years TT Races.

Regarded by many as Sweden’s leading pure road racer, he is also in my opinion at this moment in time, the overall leading roads exponent from Scandanavia.

Looking towards TT 2017, expect Bjorn to be at least contending for another top ten finish in the four lap Lightweight race, plus don’t discount him from springing a surprise or two in the 1000cc encounters.

Words by Stevie Rial


Källa:http://roadracingnews.co.uk/bjorn-gunnarsson-remains-in-tc-racing-fold/

På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Tidsfördrif.

Så här års har de som inte mekar kanske lite tid över om de inte har offroadhoj med rallydubbar. Det är jättehäftigt och slukar tid! Andra kanske behöver något som kallas tidsfördriv. Här kommer lite sån’t!

Jag är medlem i MCHK, Motorcykelhistoriska Klubben, här i Örebro. Jag framträder där ibland om sådant som jag råkar känna till lite grann. För ett år sedan visade jag klipp från YouTube och berättade en del runt dessa klipp. Klubben lade ut det på sin hemsida också och nu har de bett mig att komma med lite nya klipp och det har just blivit klart. Det mesta är motororienterat och mycket handlar om Isle of Man och motorcyklar.

Det är, då detta skrivs, 135 dagar till träningen 2017 börjar på Isle of Man. För att vänja öron och ögon inför The TT så föreslår jag en titt på den bifogade länken. Vissa klipp kräver att ljudet i datorn är på högsta! De finns här: http://www.masen.st/MCHK Klicka högst uppe på YouTube!

Mycke nöje! (Hoppas jag!)
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
TT-skvaller...

Det börjar presenteras spännande nyheter i snabb takt nu inför årets Isle of Man TT! Visserligen är det någon vecka kvar innan anmälningskontoret slutgiltigt stänger sina portar och sedan lär vi få vänta ytterligare några veckor innan de officiella startlistorna anslås.

Just denna "happening" när årets startlistor presenteras för respektive klass är lika spännande för en TT-förare som julklappsutdelningen är för en femåring. Det startnummer som du tilldelas är ju nämligen inget annat än en ranking på var du förväntas kunna placera dig enligt arrangörernas prognoser, baserat på dina tidigare resultat och varvtider. Det blir med säkerhet något som vi kommer att få anledning att återkomma till i februari med andra ord.

Redan nu offentliggörs emellertid toppförarnas val av team och motorcyklar. Den absolut hetaste nyheten hittills tillkännagavs idag och innebär att publikfavoriten Guy Martin gör comeback efter ett års frånvaro. Guy har ägnat sig åt diverse programledarjobb åt TV, mountainbike-tävlingar m.m. under sin frånvaro men som det brukar sägas; "Once you've caught the TT-racing bug you always come back -sooner or later!" Senast det begav sig gränslade Guy en BMW för Tyco-teamet men 2017 är han tillbaka på Honda. Teamkompis blir föga förvånande John McGuinness som jagar sin 24:e TT-vinst.

Ännu mer förvånande för TT-fansen än Guy Martins comeback är nog dock att Josh Brookes väljer att ställa upp i TT-17 på nytt efter att ha deltagit 2013-14. Josh som vann världens tuffaste nationella Superbike-serie, Brittiska BSB, för ett par år sedan har sedan dess huserat i Superbike-VM. Nu väljer han dock att göra comeback på Isle of Man med Nortons nya värsting. Jag gissar att det måste ha kostat Norton-teamet en slant för att få Brookes signatur på kontraktet. Nortons andra hoj kommer att köras av min gamla teamkompis i TC Racing, David Johnson. "Davo" och jag körde ju varsin Lightweight-Kawasaki för TC Racing under mitt första TT-år 2015 som någon kanske minns?

Ytterligare en av toppförarna som har förutsättningar att placera sig i topp-tio och som är bekant för en del svenskar är Dan Kneen. Dan lärde jag känna genom vår gemensamme bekant Tuukka Korhonen för några år sedan och Dan var också en av de förare som kom för att hälsa på den svenska kontingenten av SMC:are i Hailwood center i TT-depån i somras. I år har han skrivit på för BMW i det tyska Penz13.com-teamet tillsammans med Danny Webb (känd från Moto3-VM) och Alex Polita från Superbike-VM.

DSC_1642.jpg
Dan Kneen iklädd gul Yamaha-tröja bredvid mig längst bak i salen på Hailwood center - påpassligt fångad av Mats Klingborg.

Det ser ut att kunna bli en riktigt stark "line up" inför årets Isle of Man TT! Kul för oss som planerar att befinna oss på plats, eller hur? Om någon av er läsare sent om sider kommit på att ni vill uppleva TT-17 på plats så tror jag att Peter kan förmedla 4-5 platser på vår supporterresa från deltagare som tvingats till avhopp under vintern och att SMC eventuellt fortfarande har några platser kvar på sin resa.

På återhörande!
/Björn
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Lite maskinskvaller. Nortons racehoj för året, SG6 kommer även den att ha Apriliamotor. Till 2018 utlovas racehojen få den egna V4n krympt till 1000cc.
 
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Onsala
Hoj
Yamaha YZF 125
För er som har Cmore så har cmore dokumentären "Closer to the edge" som handlar om Guy Martin samma år som Hutchy vann alla 5 loppen. Värd att se för er som inte gjort det.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Undergången och McPint och Guy.

För några dagar sedan så kom ju nyheten att John McGuinness och Guy Martin blir Hondas förare på The TT 2017! Det tog inte lång tid innan det kom en grej på YouTube.

2004 gjordes en film i Tyskland som heter Undergången - Hitler och tredje rikets fall på svenska. Huvudrollen spelas av Bruno Ganz.

Det har blivit en sport att sätta subtitles på ett annat språk på filmens tyska dialog. Här kommer en variant om Hondas beslut att kontraktera McGuinness och Martin:

https://www.youtube.com/watch?v=-vi1SM1uU50&feature=youtu.be
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2

Som det ser ut så dyker jag upp en snabb sväng på förmiddagen på lördag. Var hittar jag dig då? Jag måste ju få inspektera ärret. ;)



Bruno Ganz gör en av tidernas starkaste skådespelarinsatser i "Undergången". Många versioner av just det här klippet är dessutom hysteriskt roliga med nya textningar.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top