ISLE Of MAN - racerapport!

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Och jag kommer finnas på plats utanför stadshuset och bland annat visa teckningarna på Björn :)
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Posa Serenius 17:e sept och petersevenemang.se

IMG_1505.jpg
Världsmästarbesök i vårt depåtält förra helgen i Imatra

När jag ändå slår ett slag för mc-relaterade aktiviteter i höst måste jag verkligen rekommendera alla läsare att surfa in på petersevenemang.se. Förslagsvis lägger ni upp denna web-sida bland era favoriter och tar för vana att kika in där emellanåt för att undersöka vad som är på gång.

Mannen bakom initiativet är samme Peter Karlsson som jag anordnat mina BG-supporterresor till Isle of Man tillsammans med under mina tre senaste tävlingssäsonger där borta. Ni som varit med vet ju att Peter är den som dragit hela det tunga reseledaransvaret med alla planering, hotellbokning, flygchartering m.m. och att han dessutom gjort det med bravur. Speciellt med tanke på att Isle of Man TT under tävlingsveckan måste vara bland ett av de absolut svåraste resmål som man kan ge sig på att arrangera en gruppresa till som nog alla insatta kan skriva under på.

Peter Karlsson har, efter all positiv respons han fått från mig och våra resenärer, fått blodad tand och vill därför nu ge sig på att bredda verksamheten lite. Därför har han skapat ett bolag och den nya hemsidan med målsättning om att med jämna mellanrum kunna erbjuda motorintresserade allt från resor till föredrag och andra aktiviteter med motoranknytning.

Först ut blir en helkväll i Kumla-trakten den 17 september där man kommer att få ta del av berättelser och anekdoter från den flerfaldige isracingvärldsmästaren Per-Olof "Posa" Serenius långa karriär. Posa blev världsmästare sista gången 2002 (då vid 54 års ålder) men tog sitt 22:e och senaste SM-guld så sent som 2012. Dessutom har Posa lovat berätta historierna från vad som hände bakom kulisserna när bl.a. han, Ove Fundin, Varg-Olle Nygren m.fl. körde äventyrshoj från Mongoliet till Sverige. En resa och ett äventyr som resulterade i en dokumentärfilm som sändes på TV4 under namnet "Den sista färden".

Själv är jag dock kanske mest nyfiken på Posas upplevelser från alla resor till Sibirien i det gamla Sovjetunionen där isracing var nationalsport och där Posa togs emot som en kung och fick se saker som ingen annan svensk varit i närheten av. Jag fick ett (alltför) kort möte med denna hjälte och legend när han vänligt nog stack in huvudet i vårt depåtält under Imatranajo förra veckan. Posa har nämligen även utvecklat ett stort real road racing-intresse och han besökte därför Isle of Man TT i våras under träningsveckan. Det visade sig att han fått sådan mersmak av upplevelsen på ön att han nu hade tagit husbilen över till Imatra för att bevittna festen som en av de 40000 åskådarna i publiken.

Posa är även högaktuell då han kommer att medverka i nästa omgång av "Mästarnas Mästare" på SVT. Gissa om jag kommer att sitta bänkad framför TV:n då och hålla tummarna för att han kan göra lika bra ifrån sig som endurostjärnan Anders Eriksson gjorde senast.

All info om Peters event med Posa hittar ni om ni följer länken nedan. Vila dock inte för länge på hanen med att anmäla er eftersom antalet sittplatser är begränsat i lokalen på Folkets hus där skådespelet äger rum.

http://www.petersevenemang.se/

På återhörande!
/Björn
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
View attachment 433050

Real Road Racing-säsongen lider mot sitt slut men istället börjar föredrags-säsongen för min del. Ni som följer min rapportering regelbundet vet ju att jag som ett led i att få ihop medel för mina Isle of Man-eskapader tar chansen att komma ut och berätta om mina erfarenheter från min racing i allmänhet och den berömda ön i synnerhet varhelst jag får en inbjudan.

Först ut bland de publika föreställningarna blir i Mariestad nu på lördag 3 september kl 15:00. Min presentation kommer att ske i Gamla Teatern i centrala Mariestad. Det sker i samband med Speed Art Design som arrangeras vart tredje år i Mariestad. Jag var inbjuden som föreläsare även senast arrangemanget hölls 2013 och jag kan varmt rekommendera upplevelsen. Min egen föreläsning kommer visserligen att begränsas tidsmässigt till en knapp timme men timmen före mig håller racerföraren och den gamle Viggen/Gripen-piloten Peter Lindén låda på scenen och efter mig har ökenprinsessan Annie Seel föredrag om sina Dakar-upplevelser. Jag har haft förmånen att få bevittna både Peter och Annie tidigare och jag kan lova att deras berättelser är minst lika spektakulära som min.

Missa inte chansen att besöka Mariestad till helgen med andra ord!

Nedan har jag saxat in Speed Art Designs programförklaring och den som vill veta mer följer med fördel länken till evenemangets hemsida där man kan hitta alla detaljer om tider och platser.

"Syftet med evenemanget är mötet mellan konst i bred bemärkelse och motorsport. Målet är att bredda det publika intresset för konst genom att koppla intresset för motorsport till måleri, grafik, konsthantverk, foto, litteratur, design och modellbygge. Och i sammanhanget visa på sjöstaden Mariestad och sätta kommunen på evenemangskartan.

Genom den unika kopplingen mellan fart, konst och design finns det mycket för alla att upptäcka och inspireras av för såväl gammal som ung. Allt från flyg, sportvagnar, veteranfordon, båtar, motorcyklar till ett stort antal nationellt erkända konstnärer och designer, till för de yngre med b.la musikteatergruppen Mammut, miniracing, virtuell motorsport och bilstyling."


http://speedartdesign.se/

På återhörande!
/Björn

Då ses vi där Björn; jag ställer ut hojen och visar upp RR! Kul!
:)
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Ett brett spektrum av MC-upplevelser!

Hej igen!

Jag har inte hunnit vara så flitig i bloggarna under de senaste veckorna sedan jag kom hem från Imatra eftersom jag varit på resande fot mest hela tiden. Idag befinner jag mig däremot på hemmaplan och regnet skvalar ner utanför fönstret så vad passar väl bättre än att sätta sig framför datorn för att ge er en liten återblick av vad jag ägnat mig åt. Även om det inte varit någon ren tävlingsverksamhet sedan Imatra så går ju det här med motorcyklar som en röd tråd genom det mesta jag ägnar mig åt i livet och alltid kan det kanske intressera någon läsare med en liten inblick "behind the scene"...

Efter hemkomsten från Finland bevistade jag en konferens å yrkets vägnar i Stockholm med tema MC-utbildning i den nya organisationen. Vi var ett 30-tal kollegor från hela landet som har det gemensamma att vi instruerar i MC-körning på olika nivåer och sällan har det stått så uppenbart att för den som en gång bitits av MC-körningens tjusning blir det snabbt ett sätt att leva. Även om vi primärt sammankallats av arbetsgivaren för att hitta lösningar på vissa strukturella förändringar genomsyrades verkligen även all fritid också av MC-diskussioner. Det fanns en diger bank av privat mc-erfarenhet att ösa ur från alla håll och kanter och snacket på hotellet på kvällen hade kunnat varit hämtat från vilken hojklubb som helst. Det är kort sagt jäkligt stimulerande att få ingå i ett sammanhang där omgivningen drivs av ett glödande engagemang, speciellt om det gäller motorcyklar...:)

På väg hem från Stockholm passade jag på att hälsa på en sponsor i Norrtälje och dessutom sticka in huvudet på Ynglingagatan hos racerkompisen Christer Miinin som jobbar som testchef på OK-förlagets tidning Bike sedan ett par år. Med tanke på alla MC-tidningar jag läst genom åren så har det här med tidningsproduktion alltid fascinerat mig. Christer, som ju även han tävlat på Isle of Man, och Tobias Petersson ägnade ett par timmar åt att snacka hojar och att visa mig runt i lokalerna. Supertrevligt!

Från Stockholm bar det hem till västkusten för att efter 50 mil i bil sätta mig på min gamla offroadhoj och knattra 25 mil upp till Karlstad samma kväll. Där väntade ett par dygns grussmiskande bakom kompisen Jacobs eld- och stensprutande KTM 950 Superenduro. En motorcykel som enbart måste ha konstruerats för att bombardera bakomvarande med så stora stenblock som möjligt. Gräsligt kul hade vi hur som helst och vi hann avverka 60 verkliga kvalitetsmil på GPS-rutter som skulle kunna få vilken inbiten asfaltsåkare som helst att omedelbart lägga ut knäpucksstället och sporthojen på blocket för att istället ägna sig åt gyttjebad och dyngsprätteri...:kär

14199161_1154513791289594_3914617846909497792_n.jpg
Jag och Tom fyllde nogsamt i omdömena om respektive hoj under jämförelsetestet med Allt om MC. Bilden stod Joachim Cruus för och fler foton från dagarna finns på Allt om MC:s hemsida.

Veckan därefter skulle upplevelsen hos OK-förlaget övertrumfas av att jag bjudits ner till Albinsson & Sjöberg-förlagets mc-tidning Allt om MC nere i mitt gamla uppväxtlän Blekinge. De tog kontakt redan i vintras och frågade om jag skulle kunna tänka mig att ställa upp som testförare för dem i samband med ett test av streetfighters under sommaren. En sådan chans fick ju såklart inte missas, eller hur?

Under ett par intensiva dagar fick jag nöjet att spendera tid med redaktören Björn Magnusson, bild- och testchef Joachim Cruus samt endurance VM-härdade Tom North. Till vårt förfogande hade vi fyra testhojar som är bland det värsta som går att köpa bland nakna sporthojar utan kåpa, eller streetfighters som de brukar kallas i dagligt tal.

Ducati Monster 1200R, Triumph Speedtriple, BMW S1000R och Yamaha MT10 stod uppradade på förlagets eget flygfält i Emmaboda när jag anlände. Behöver jag påpeka att jag kände mig som en femåring i en godisfabrik inför åsynen? Fyra hojar med 140-160 hästar och ett eget flygfält till sitt förfogande. Testet inleddes med diverse olika accelerationstester och den största svårigheten kom att bli att hålla framhjulet i backen på de tre första växlarna för att få till hyffsade mätdata från stillastående. För mig kom det att utvecklas till en utmärkt startträning. Den långa och breda flygbanan använde vi sedan för att utvärdera bromskapacitet och lite mer avancerad kurvtagning med knäskrap för att få en inblick i hur hojarna beter sig på gränsen under exempelvis en bandag. Behöver jag inflika att det blev en hel del bakhjulsåkning också på den inhägnade start- och landningsbanan eftersom den här typen av hojar har hög bus- och lekpotential som en del i sitt breda användningsområde. Till och med undertecknad, som egentligen aldrig ägnat särskilt mycket tid åt ren stuntkörning, gjorde mina livs längsta wheelies efter bara några försök och lärde mig t.o.m. växla BMW:n på bakhjulet med kontroll tack vare den fina speedshiften. Min bakhjulsåkarfavorit blev dock en av de andra hojarna i gänget.

Nästa dag ägnade vi åt att lägga en faslig massa landsvägsmil på krokiga asfaltsvägar och till och med några mil grus, även om det nog mest var ett misstag i navigeringen. Det blev dock ett utmärkt tillfälle att känna på hur tractionkontroll-systemen jobbar i de olika inställningslägena. En hel del tid ägnades också åt fotografering och här fick jag för första gången prova på svårigheterna med att försöka se snabb ut på bild fast hastighetsmätarnålen bara pekar på 60 km/h i timmen. Något som ibland kunde vara lättare sagt än gjort...:näsblod Fotograf Joachim gjorde dock ett mästerligt arbete med att instruera oss och komponera bilderna så att vi alla såg ut att passera "flat out" genom toppfartsfällan vid Sulby straight på Isle of Man i fotoögonblicket.

Vilken hoj var då bäst? Tja, alla hojarna hade egentligen egenskaper där de briljerade över sina tre konkurrenter inom de olika områdena, och vilken typ av körning man som ägare tänkt sig bör därför vid sidan om personlig smak och tycke, fälla avgörandet vid ett inköp. Testet kommer att publiceras i Allt om MC under hösten/vintern och jag kommenterar gärna närmare mina upplevelser från de olika hojarna då, men tills dess får ni ger er till tåls...:tungan

IMG_1599.JPG
En av världens främste bilillustratörer Rony Lutz, som stod för illustrationerna i alla SAAB:s broschyrer mellan 1969-2003, ställde ut sina alster under Speed Art Design och kom att bli min konstfavorit i år. Han jobbar i akvarell och har liksom jag och Mossberg #22 en svaghet för streamliners. Här är Mercedes rekordbil från 1938 som enligt uppgift ska vara den som nått högst toppfart på vanlig väg i Europa. Minns jag rätt skedde det i östra Tyskland på det då nybyggda Autobahn-nätet. 432 knyck är hur som helst respektabelt än idag.

Från Blekinge bar det sedan direkt av upp till Mariestad och Speed Art Design där jag lovat att hålla föreläsning om Isle of Man. Jag hade två fina dagar i Mariestad med massor av olika motoraktiviteter och hastighetsrelaterad konst att titta på. En av de absoluta höjdarna under helgen var dock att träffa ökenrallyhjältinnan Annie Seel och roadracingräven Peter Lindén som hade sina föreläsningar före och efter mig på Gamla Teatern mitt i stan. Dessa båda mc-sportsikoner har upplevt så gott som allt som är värt att göra på två hjul och att få ingå i samma sammanhang som dem var en ära.

Var det någon som ställde frågan om vad jag gjort alla de övriga dagarna mellan mina mc-utflykter åt olika håll i landet sedan Imatra? Jobbat så klart, heltid! Måste ju ha ihop stålar till Isle of Man TT 2017, eller hur?:D

Lite senare ikväll kommer ett rent inlägg med vad som händer med förberedelserna inför nästa års TT. Missa inte det!!!

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Har du varit här utan att säga hej? :(

Beklagar vännen...:krama Det blev en blixtvisit den här gången, men körningen i de värmländska skogarna gav mersmak så det kommer säkert att bli ett återbesök så småningom.

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Hundra stycken BG-supportrar till Isle of Man TT 2017!

20160827_124918.jpg
En kommande vy från BG-supporterläktaren i Hillberry 2017 för dem som vill åka med till Isle of Man nästa år...

Det är RIKTIGT stora saker på gång när det gäller mitt deltagande på Isle of Man nästa år!!!

Det jobbas hårt i kulisserna med satsningen inför TT 2017 kan jag skvallra om och på pappret ser det nästan overkligt bra ut. En del arbete återstår dock innan jag känner mig mogen att presentera satsningen i sin helhet genom de officiella kanalerna med maskinmaterial och vilka team jag ska tävla för, men däremot kan jag offentliggöra en annan glad nyhet idag.

Det gäller BG-supporterresan till Isle of Man som kommer att genomföras för fjärde gången nästa år. Intresset har ökat för varje år och det kan väl inte tolkas på annat sätt än att jag och framför allt min reseledare Peter måste ha gjort något rätt under de tidigare resorna. Inspirerande tycker vi!

Faktum är att de 50 platserna som vi kunnat erbjuda inför 2017 i stort sett redan var tingade innan årets TT hunnit gå av stapeln. Alltså mer än ett år i förväg. Häftigt, eller hur? Det födde tankar på att försöka utöka resan ytterligare men de största begränsningarna har legat i att få tag i hotellrum och ett större flygplan. Dessa hinder är nu undanröjda och därmed kan vi stolt presentera följande:

Till Isle of Man TT 2017 kommer vi kunna erbjuda 100 stycken BG-supportrar att flyga över och heja på plats på ön.

Supporterresan äger rum mellan datumen 1-10 juni och grundpriset (som inte är riktigt fastslaget på kronan ännu) kommer att hamna på ca. 20 000 kr. Ungefär som i år alltså.

En nyhet inför nästa år (som egentligen ska vara en omöjlighet) är att vi lyckats boka läktaren i Hillberry i syfte att inrätta en särskild BG-supporteravdelning under en av racedagarna. Ni som varit på ön vet att Hillberry är en av de mest spektakulära kurvorna längs med hela banan och ett av de ställen som ger den starkaste fartupplevelsen för åskådarna. Läktaren står dock på privat mark och är normalt sett inte bokningsbar. Ägaren tyckte emellertid att det lät som en kul idé och kommer att se till så att det finns tillgång till både förtäring och toalett för alla BG-supportrar.

Ni som åkte med oss i år känner även till att vi hade ett stort knippe enduroåkare med oss över till ön då det finns väldigt fina offroadmöjligheter för den som så önskar. Ytterligare en rolig grej inför 2017 kommer därför bli att vi lyckats utverka 10 stycken starttillstånd för våra svenska BG-supportrar för att få lov att delta i strandcross-tävlingarna som traditionsenligt hålls som kvällsunderhållning på Douglas Beach varje år under TT-veckorna. Tävlingarna är öppna för alla men internationell licens kommer att krävas och intresserade anmäler sig till extremenduroföraren Morgan Rosell som lovat ta på sig ansvaret som lagkapten för BG-gänget.

Förutom ovanstående har vi en del ytterligare jippon på gång som vi dock väntar lite med att avslöja tills senare i höst. Grunderna från tidigare resor finns så klart kvar med guidad busstur runt banan med mig för alla som önskar m.m. Eftersom det blev succé med upplägget att köra över en trailer med hälften av deltagarnas egna motorcyklar att disponera på ön så kommer vi försöka oss på något liknande även nästa år.

Observera att vi redan har fått in drygt 70 förhandsanmälningar till den här resan så alla som går i tankar om att följa med till Isle of man TT 2017 bör därför snarast skicka in en egen förhandsanmälan med sina kontaktuppgifter till:
peterportimao@gmail.com

Inom någon månad kommer vi att anslå alla nödvändiga detaljer kring resan med exakta kostnadsberäkningar m.m. och då kommer även alla intresserade att ombedjas inkomma med en delbetalning på 3000 kr för att bekräfta sin anmälan.

Dela och sprid gärna denna information till alla som ni känner och som kan tänkas vara intresserade.

På återhörande!
/Björn
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
BG:
Du är ursäktad. Hur skulle jag kunna vara arg eller ledsen på dig? (Men gör inte om det! ;) )

Nästa gång du kommer hit skall jag visa dig de fina asfaltsvägarna vi har här.



Fantastiska nyheter om TT 2017! :banana
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
:banana:banana:bananaLängtar redan till TT:t.
Det är ett fantastiskt arbete som du och Peter har lagt ner för att ännu fler kan få uppleva racen på Ön.:Bugar:Bugar:Bugar
100 personer är ju helt fantastiskt, inte ens toppförarna har ett så stort entourage:fakta.
Förutsättningarna finns för att det blir bästa resan ever:).

Jag väntar otåligt på att få veta vilka klasser du ska köra nästa år:fakta
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
BG:
Du är ursäktad. Hur skulle jag kunna vara arg eller ledsen på dig? (Men gör inte om det! ;) )

Nästa gång du kommer hit skall jag visa dig de fina asfaltsvägarna vi har här.



Fantastiska nyheter om TT 2017! :banana
Ser fram emot detta men gissar att jag måste sko om gammel-DR:ens TKC80 då...:hihi

:banana:banana:bananaLängtar redan till TT:t.
Det är ett fantastiskt arbete som du och Peter har lagt ner för att ännu fler kan få uppleva racen på Ön.:Bugar:Bugar:Bugar
100 personer är ju helt fantastiskt, inte ens toppförarna har ett så stort entourage:fakta.
Förutsättningarna finns för att det blir bästa resan ever:).

Jag väntar otåligt på att få veta vilka klasser du ska köra nästa år:fakta

Nix, det är väl bara Muhammad Ali som kunnat matcha det entouraget!:rock ;)
"Float like a BG-supporter, sting like a beemer" you know...:crash

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Vafalls!? Insinuerar du att BG inte är en av toppförarna? :smasha



Det finns hojar här som du kan få låna. :)
Just det, glömde ju att jag borde ha känt mig kReNGt över Sempers degradering av min superstarstatus...:gnissla Tack för påminnelsen PeteR1!:lol;)

På återhörande!
/Björn
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Vafalls!? Insinuerar du att BG inte är en av toppförarna? :smasha

Här insemineras ingenting :D


Nix, det är väl bara Muhammad Ali som kunnat matcha det entouraget!:rock ;)
"Float like a BG-supporter, sting like a beemer" you know...:crash

På återhörande!
/Björn

Konstigt att du refererar till Muhammad Ali, han är ju Heavyweight och boxare medans du är lite mer Lightweight och RRR förare:)




Just det, glömde ju att jag borde ha känt mig kReNGt över Sempers degradering av min superstarstatus...:gnissla Tack för påminnelsen PeteR1!:lol;)

På återhörande!
/Björn

Ojojojoj... Trodde inte att en RRR förare kunde bli kReNGt, jag trodde att bara miljöpartister, feminister och dokusåpadeltagare kunde bli det.:). Men jag kunde ju varit mer tydlig angående toppförarna, jag menade ju förarna i absoluta toppen, dvs. TT vinnare och topp 5 i sina klasser. Men om du bara laddar ordentligt i Sommarens TT, och blir topp 5, så ska jag gå tillbaka till mitt inlägg och ändra till "Ingen av dem andra toppförarna har ett så stort entourage.:D

En vis gammal man sa " If you want to become a hero, you have to start from zero":)
 

amaktor

svettig
Gick med
15 May 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Nej, tyvärr
Hej BG,
En fundering jag har svårt att släppa, är hur man förhåller sig till markeringar i vägbanan (övergångsställen, filpilar..) när man kör rrr. Planerar man efter dem, eller håller man stumt med blicken långt fram?
Inte för att jag har privata ambitioner, men när höstfukten sätter in så kommer både hjärnspöken och sådana här funderingar upp till ytan! :)
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Hej BG,
En fundering jag har svårt att släppa, är hur man förhåller sig till markeringar i vägbanan (övergångsställen, filpilar..) när man kör rrr. Planerar man efter dem, eller håller man stumt med blicken långt fram?
Inte för att jag har privata ambitioner, men när höstfukten sätter in så kommer både hjärnspöken och sådana här funderingar upp till ytan! :)

Haha... det är en högst befogad fråga så här års amaktor.
Man planerar i hög grad efter vägmarkeringarna i asfalten när det är fuktigt. I årets TT hade man dock lagt nya mittlinjer vid både Sarahs cottage och waterworks och dessa var snorhala även i torrt. Efter klagomål från stjärnförarna så fräste vägverket helt sonika bort mittlinjen vid Sarahs men den heldragna genom waterworks 2 fick vara kvar vilket medförde tvåhjulssläpp varje gång man passerade, både in och ut ur kurvan. Å då hade jag ändå justerat mitt spårval för att inte svängpunkten skulle hamna precis över sträcket.

I filmen från mitt första år på IoM så kan du se i klättringen över berget från ca. 26 min hur regnet tilltog allt mer och att jag därför var tvungen att backa av på gasen en del som den rookie jag var. Det är inte ovanligt att det kommer regnstänk på en del av banan under loppen. Då, 2012, kommer jag ihåg att jag fick problem med att bakhjulet ville sladda iväg i vissa partier (speciellt över mittlinjen) där det var blötare medan jag i andra partier kunde öka tempot igen eftersom det var torrare. P.g.a de tveksamma väderutsikterna innan start valde jag att starta med intermediate-däck fram och torrdäck bak eftersom det är lättare att tygla en sladd bak än fram.

https://www.youtube.com/watch?v=lDKegf3Lgk8

Att hålla stumt är inget jag kan rekommendera under de där förhållandena men blicken långt fram har du garanterat nytta av även här hemma i höstmörkret...:tummenupp ;)

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Isle of Man TT review 2016!!!

1954.jpg

I somras, någon månad efter att årets TT avslutats, släppte Duke som vanligt den nästan sex timmar långa officiella sammanfattning på DVD (eller Blue Ray) med det bästa och mest spektakulära filmmaterialet från tränings- och tävlingsveckan.

Jag fick hem mitt eget exemplar för ett par månader sedan, men sedan har fodralet bara blivit liggande ouppackat på soffbordet i brist på tid att sätta sig framför TV:n. För någon kväll sedan tog jag dock och matade in den första skivan i blue ray-spelaren. Som den smygnarcissit man är började jag så klart med att kolla in de träningar och race där jag visste att jag hade deltagit. Mycket riktigt skymtade jag förbi här och där på både supersport- och lightweighthojen. Jag skulle ljuga om jag påstod annat än att tuppkammen växer en del när "Hutchy" passerar i ena sekvensen och man sen ser sig själv i nästa. Ganska fräckt faktiskt! Det måste man väl ändå få tycka när man sitter hemma på kammaren så här 4 månader senare och nyper sig i armen och stilla undrar "Har jag verkligen gjort det där??"?:näsblod

Egentligen hade jag inte tid att bli sittande någon längre stund, men var ändå nyfiken på Michael Dunlops ombordvarv på skiva nummer två så jag matade in den för att åtminstone kolla rubrikerna. Hajade till när jag såg att programserien "Inside track" fanns med. Det var en reportageserie som gjordes under veckorna i depån med ett antal utvalda förare som befinner sig under det absoluta elitskiktet, i syfte att visa villkoren för oss som inte får betalt för att tävla. Som jag nämnde i somras så har ju Duke märkt av ett ökat svenskt intresse i försäljningsstatistiken de senaste åren för TT, och det var bl.a. därför de la upp ett ombordklipp från min hoj på youtube som tack till de svenska fansen under träningsveckan.

Jag och Tuukka var två av förarna som valdes ut som intressanta nog att följa i ett antal återkommande intervjuer som sändes i programmet. Självklart är det alltid kul att bli uppmärksammad för att man gör något bra, men att se och höra sig själv i intervjusituation, till råga på allt på (sv)engelska blir nästan "too much", även för en smygnarcissist...:hihi

Resten av materialet håller dock hög klass :)D) i årets TT-Review så om ni inte redan har inhandlat den kan jag varmt rekommendera er att göra detta genom att följa länken nedan:
https://www.dukevideo.com/prd1954/TT-2016-Review-2-Disc-DVD

https://www.youtube.com/watch?v=MIvhVamZgxk

På återhörande!
/Björn
 

Bifogat

  • 1954.jpg
    1954.jpg
    688.9 KB · Visningar: 53
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top