ISLE Of MAN - racerapport!

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Jäkla va fin Duccen du körde på Sviestad är :fakta
Grattis till pallplatserna:Bugar:Bugar & :Bugar:Bugar:Bugar

:(Tyvärr så kan jag inte åka till Imatra, jag hade verkligen velat se dig köra där.
Men jag får ju snart se en massa hojrejs ändå, dock utan ditt deltagande, eftersom jag åker till IoM GP.:)

Lycka till i Finland.
Ser fram emot racerapporten.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Jamenvaf...!!!:mad::4skrika:gnissla

Kunde du inte sagt det lite tidigare!
Nu har jag ju tagit bort väskorna på Bolldåren, lånat ut tältet och lovat gå på svärmors födelsedagskalas!
:gråta:gråta:gråta

:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet

Minä rakastan TT-räisinki ju!

Ledsen Ryddarn men det är ganska nyligen det blev helt klart med finansieringen av resan till Imatra så det var inte läge att gå ut mycket tidigare än så här. /BG

Ooohh...! :yoparty

Undrar om mamma förlåter mig om jag åker till Imatra istället för till henne...eller om det kanske går att väva in och ta en liten, liiiten omväg. Det är ju inte målet som är målet utan vägen som är vägen, eller nåt...

Självklart förstår mamma om du kommer och besöker henne en vecka senare istället ifall förklaringen lyder landsvägsracing i Finland. Hon har säkert koll på att det inte bjuds på så många chanser att se real road racing i Norden. Bjud med henne på resan vet ja! R1:eek:r kommer väl med skjutspinnar som standard...:crash /BG

Jäkla va fin Duccen du körde på Sviestad är :fakta
Grattis till pallplatserna:Bugar:Bugar & :Bugar:Bugar:Bugar

:(Tyvärr så kan jag inte åka till Imatra, jag hade verkligen velat se dig köra där.
Men jag får ju snart se en massa hojrejs ändå, dock utan ditt deltagande, eftersom jag åker till IoM GP.:)

Lycka till i Finland.
Ser fram emot racerapporten.

Tack men det är ju Tomas och MC-Collection som ska äras för att de håller hojen i ett sådant fint skick. Riktigt trevlig att köra chassimässigt, en låg vikt på 142 kg tack vare luftkylningen och med moderat trimningsgrad verkade den ju hållbar också. /BG

På återhörande!
/Björn
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
...

Självklart förstår mamma om du kommer och besöker henne en vecka senare istället ifall förklaringen lyder landsvägsracing i Finland. Hon har säkert koll på att det inte bjuds på så många chanser att se real road racing i Norden. Bjud med henne på resan vet ja! R1:eek:r kommer väl med skjutspinnar som standard...:crash /BG

...

Jo, det vore ju något det! Mamma har suttit på bönpallen på en hoj en enda gång. Det var när hon var ung och en av de lokala förmågorna skulle imponera på henne. De fick toksläpp i en kurva på en grusväg och mamma, iförd tunn sommarklänning och finskor, var helt säker på att hon skulle dö. Den upplevelsen var det som låg till grund för det A-kortförbud som låg över mig i 38 år tills jag hittade ett kryphål. Jag tror inte jag skulle få med mig henne bak på R1:an till Imatra oavsett hur många gröna gelékulor jag lockade med...
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Ny Norton. Mera välljud?

Det börjar dyka upp information om en ny Norton, kanske redan till TT 2017.

http://www.ttwebsite.com/forums/showthread.php?tid=23011

Årets Norton-upplaga på the TT var ju försedd med en V4-motor från Aprilia och den lät fint. Jag hade nöjet att höra den live och några av mina inspelningar finns här på tråden på sida 97 #2888 och sida 102 #3043.

Nu blir det brittisk V4:a i den ram som alltså bara var en test inför nya motorn! Det skall bli intressant att höra hur den låter! :)
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Nej nu jäv....

Liksom över en miljon andra svenskar har jag ComHem som TV-leverantör och nu är jag förbannad, inte på dem men på Viasat! Det är ju Viasat som har köpt sändningsrättigheterna till årets OS.

Jag abonnerar på enbart Viasat Motor som inte är ett Viasatpaket. Under OS sänder ComHem Viasat OS Tennis på programplatsen för Viasat Motor. Ingen motorsport där alltså. Jag har fått tips från ComHem om att jag skall kunna se Viasat Motor med Viaplay men det går inte att aktivera då jag inte har något viasatpaket utan bara Viasat Motor. Det krävs Viasatpaket för att aktivera Viaplay!

Nu i helgen är det MotoGP i Österrike som jag alltså inte kan se trots att jag betalat avgiften för Viasat Motor! Hur gör man???

HAT!!! images.jpg
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Efter att ha stångats med mediejättarna kan jag nu meddela att MotoGP sänds på TV6 i morgon söndag 13.55-15.00. Inget Moto2 eller Moto3 alltså. Det kan ju inte få plats på en timme!

DÅLIGT!!!
 
Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Liksom över en miljon andra svenskar har jag ComHem som TV-leverantör och nu är jag förbannad, inte på dem men på Viasat! Det är ju Viasat som har köpt sändningsrättigheterna till årets OS.

Jag abonnerar på enbart Viasat Motor som inte är ett Viasatpaket. Under OS sänder ComHem Viasat OS Tennis på programplatsen för Viasat Motor. Ingen motorsport där alltså. Jag har fått tips från ComHem om att jag skall kunna se Viasat Motor med Viaplay men det går inte att aktivera då jag inte har något viasatpaket utan bara Viasat Motor. Det krävs Viasatpaket för att aktivera Viaplay!

Nu i helgen är det MotoGP i Österrike som jag alltså inte kan se trots att jag betalat avgiften för Viasat Motor! Hur gör man???

HAT!!! View attachment 432739

Jag streamar det via en externkanal och kollar via Aceplayer

Viaspratt totalvägrar jag av olika anledningar.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
TV - nåt för er som inte har 4 gamla engelska motorcyklar som kräver omvårdnad.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jo, det vore ju något det! Mamma har suttit på bönpallen på en hoj en enda gång. Det var när hon var ung och en av de lokala förmågorna skulle imponera på henne. De fick toksläpp i en kurva på en grusväg och mamma, iförd tunn sommarklänning och finskor, var helt säker på att hon skulle dö. Den upplevelsen var det som låg till grund för det A-kortförbud som låg över mig i 38 år tills jag hittade ett kryphål. Jag tror inte jag skulle få med mig henne bak på R1:an till Imatra oavsett hur många gröna gelékulor jag lockade med...

Min mor sa ju strängt NEJ då jag kolla på "tung" MC som 17 åring.. 28 år senare tyckte jag att jag borde vart mogen nog att gå emot mamma.. och så gjorde jag ju. Med mediokert resultat :p
 

CBX1000

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2012
Ort
Strax söder om Helsingborg
Hoj
Yamaha MT 09 Tracer
Hej!

Är ni sugna på lite filmklipp från Imatra så kolla youtube; Imatranajo 2016-08-20 Björn Gunnarsson, så har jag lagt upp några klipp från dagens körningar.
Kolla även BG's facebooksida!
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Racerapport från Imatra, Imatranajo 19-21/8 2016!

14102570_1164370613621675_9058614281421709300_n.jpg
Vi tog färjan från Stockholm i onsdags eftermiddag och var framme i Helsingfors efter frukost dagen efter. De knappa 30 milen upp till staden Imatra vid ryska gränsen klarades av relativt smärtfritt och vi letade oss fram till det vackra stadshotellet, byggt 1903 och utsett till Finlands vackraste byggnad för något år sedan om jag förstod informationsskyltarna rätt, för att klara av inskrivningen till tävlingen.

Därefter fortsatte vi till depån någon kilometer längre bort och som låg mycket vackert med start och målrakan på ena långsidan och strandkanten till floden Vuoksi på den andra. Depån tjänar som grusfotbollsplan och friidrottsanläggning i vanliga fall vilket betydde att det fanns fasta installationer för duschar m.m. Efter att vi slagit upp tältlägret tog jag några varv runt banan tillsammans med min kompis Christer och den hoj han kört över med för att vara med som åskådare under helgen. Vi stannade och kollade extra noga på de nybyggda chikanerna som lagts till den ursprungliga bansträckningen från 1979-86. De var totalt tre till antalet och ett par av chikanerna var belägna på bakrakan och dessa var riktigt smala och långsamma. Det är inte ofta man behöver använda ettans växel på en standardväxellåda men på Imatras 5 km långa bansträckning blev jag tvungen att använda den 4 gånger per varv eftersom den långa start&mål-rakan trots allt krävde en ganska hög utväxling.

Fredagen började i makligt tempo men på eftermiddagen var det dags för ett kort träningspass i varje klass. Arrangörerna lät oss köra två varv bakom en safety car och det var väl ett lovvärt initiativ på en helt ny bana, men därefter hanns det bara med 4-5 fria varv på egen hand. Jag ägnade tiden åt att känna på olika spår och växlar i de olika kurvorna. Banans layout var dock mycket simpel att lära sig. Jag trodde att jag skulle kunna använda mina fjädringsinställningar från Isle of Man rakt av men trots att det är landsvägsbanor båda två så har de överhuvudtaget inget gemensamt i vilka föraregenskaper som premieras.

The mountain course på Isle of Man har svepande högfartsböjar och otroligt ojämn beläggning. På Imatra är banan relativt jämn och har överhuvudtaget inga snabba kurvor. Istället handlar allt om att ha mycket motoreffekt och bra bromsar eftersom det är en utpräglad "start&stopp"-bana med många hårda accelerationer rakt fram och lika hårda inbromsningar där växelfoten får jobba som en lärkvinge upp och ner genom lådan.

Supersportträningarna i IRRC och Open-klassen gick fint men däremot på Lightweight 250cc-Hondan gick styrdämparen sönder innan jag ens rullat ut till start. Dåliga styrdämpare är något som förföljt mig den här säsongen. Ni som följde min rapportering från Isle of Man vet att jag körde sönder 3-4 dämpare av märket GPR där borta eftersom de helt enkelt inte pallade trycket. På den lånade TSR-Hondan jag skulle köra i helgen satt det en konventionell rammonterad WP och denna var helt nyrenoverad inför helgen. Första intrycket var dock att det krävdes onormalt mycket handkraft för att vrida på justeringsratten. Dessutom var den oprecis i lägena och när jag innan första passet vred styret fram och tillbaka lossnade helt enkelt hela bakgaveln på dämparen och gled ner längs med kolvstången. Att ge sig ut på landsvägen med en 250 GP-hoj utan styrdämpare är inte att tänka på så jag fick hoppa över träningspasset och rulla tillbaka i depåtältet.

Min tvåtaktsmekaniker för helgen, finske Ilari som tyvärr inte kunde köra själv då han brutit foten i en krasch några veckor tidigare, gjorde ett fenomenalt jobb med att leta upp och låna en ny styrdämpare av danske Chris Jensen. Denna gång en svensk Öhlinsdämpare, det enda man kan vara säker på att det fungerar när det verkligen gäller.

Lördagförmiddagens tidsträning genomfördes i regn med Lightweighten och jag hann med ett tio varv vilket resulterade i fjärde snabbaste tid vilket jag var nöjd med då regn aldrig varit något favoritunderlag för mig. Även supersport 600-träningarna påverkades av vädret och det varierade från dyngblött till upptorkande vid de tre tidsträningarna. Mina slutliga startpositioner blev nia i IRRC och 14:e i Open klassen.

På lördagseftermiddagen gick första tävlingen i IRRC och banan hade nu helt torkat upp. Jag kom iväg bra från startplattan och min 9:e startposition. Därefter kunde plocka några placeringar under de första varven för att därefter leda en klunga på 3-4 förare under större delen av racet på 10 varv. Jag blev omkörd när det var ett par varv kvar men kunde kontra på sista varvet och slutade 7:a av de 26 anmälda förarna vilket jag var mycket nöjd med. Även om min hoj gick fint så saknade lite effekt eftersom IRRC:s reglemente är väldigt fritt när det gäller trimning och maskinval och startfältet innehöll t.o.m. en moto 2-hoj. Dessutom håller toppförarna imponerande hög klass och det visade sig finnas meriter från både Moto GP och endurance-VM samt olika europiska stockserier bland IRRC-förarna.

På söndagen såg jag fram emot warm-up-passet på 10 min med Lightweighten. Den gick fint under något varv för att sedan plötsligt tappa kraft och inte vilja varva längre. Det var bara att rulla i depå. Efter att Ilari lyft på främre topp och cylinder kunde konstateras att det var färdigåkt med tvåtaktaren för helgen. Den hade nämligen dragit i sig merparten av reedventilen i kolfiber med risk för lagerskador som följd. Synd då jag hade haft goda möjligheter till en pallplacering i den klassen om Lightweight-Hondan gått som det var tänkt under helgen.

I Open 600-racet startade jag mitt i fältet från 14:e startruta i femte led. Det hade varit upptorkande under kvalet och jag valde att inte chansa i onödan på mina torrdäck vilket betydde att jag stod lite längre ned i fältet än vad jag hade kapacitet för. Jag kom på nytt i väg bra från linjen men fick i friläge för någon sekund när jag växlade från ettan till tvåan vilket betydde att jag direkt tappade ett par platser under dragracet ner mot den första tvära högersvängen.

Därefter började jag dock plocka placering efter placering och jag passerade mållinjen som 6.a efter ett roligt race med många omkörningar. Den insatsen var jag mest nöjd med under helgen. Någon timme senare var det dags för den andra IRRC 600-tävlingen. Det var så här dags riktigt varmt väder och jag hade försökt att få i mig så mycket vätska som möjligt under vilopausen. Jag gjorde en lite sämre start denna gång och men försökte bita mig fast i ryggen på framförvarande och gjorde någon omkörning på första varvet bara för att bromsa ut mig själv ini första kurvan efter start&mål på andra varvet. Misstaget var emellertid inte värre än att jag kunde hålla mig kvar på banan men det fick bli en vid sväng genom böjen vilket gjorde att jag tappade ett 70-tal meter på klungan framför. Därefter hamnade jag i ett vakuum tills jag blev omkörd med ett par varv kvar av en holländare. Jag satsade allt på att försöka ta tillbaka placeringen på sista varvet på den långa målrakan. Trots en mycket bättre utgång ur sista kurvan och att jag var alldeles uppe i ryggen på honom räckte inte min motoreffekt mer än att hålla mig kvar i slipsteamen. Så fort jag gick ut i vid sidan om holländaren tappade jag fart och jag fick finna mig i att sluta som tia, fem hundradelar bakom niondeplatsen. En lite trist avslutning på en annars väldigt lyckad helg enligt eget tycke.

Sammanfattningsvis är intrycket från återupplivandet av Imatranajo (= Imatras race) ofantligt lyckat. Arrangören, Motorclub Imatra, gjorde ett väldigt gott jobb med att vi som förare och team skulle trivas under helgen. Något som inte minst underströks av att de bjöd alla förare med teammedlemmar på en fantastiskt fin bankett under söndagskvällen på stadshotellet. Kuvertkostnaden uppgick till 50 euro per man enligt servitrisen så det hade verkligen inte sparats på maten när motorklubben bjöd flott.

Kan hända tyckte man att vi hade förtjänat denna avslutande uppmuntran eftersom man haft fler än 36000 betalande åskådare under helgen och dragit in 6,5 miljoner euro till stan med alla kringarrangemang enligt lokaltidningen. Visst är det något speciellt med real road racing!

På återhörande!
/Björn

P.S. Tack Betsy för bilden! D.S.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
View attachment 432969
Sammanfattningsvis är intrycket från återupplivandet av Imatranajo (= Imatras race) ofantligt lyckat. Arrangören, Motorclub Imatra, gjorde ett väldigt gott jobb med att vi som förare och team skulle trivas under helgen. Något som inte minst underströks av att de bjöd alla förare med teammedlemmar på en fantastiskt fin bankett under söndagskvällen på stadshotellet. Kuvertkostnaden uppgick till 50 euro per man enligt servitrisen så det hade verkligen inte sparats på maten när motorklubben bjöd flott.

Kan hända tyckte man att vi hade förtjänat denna avslutande uppmuntran eftersom man haft fler än 36000 betalande åskådare under helgen och dragit in 6,5 miljoner euro till stan med alla kringarrangemang enligt lokaltidningen. Visst är det något speciellt med real road racing!

Bra kört Björn! :tummenupp

Tänk om vi kunde ha krafter i Sverige som kunde göra likadant när det gäller motortävlingar.
MotoGP på Anderstorp.
Tänk er Hedemoras politiker som stolt dragit in 50 miljoner efter en lyckad tävling på den klassiska banan...

Nåja, drömma kan man...
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Ruskigt bra kört och världsklassrapport som vanligt! Tack!

:Bugar
Tackar, tackar! Försöker ju anstränga mig lite extra i rapporteringen när det är frågan om landsvägsrace. Var dock väldigt svårt att hitta kul åkbilder på mig själv från Imatra. Nu är jag väl inte någon mästare i bildsökning men det har varit betydligt lättare att hitta bilder från Isle of Man. Med 40000 människor på plats runt 5 km bana i Imatra borde man ju fastnat på bild några fler gånger, även om jag missade några träningspass p.g.a. maskintrubbel m.m.

Bra kört Björn! :tummenupp

Tänk om vi kunde ha krafter i Sverige som kunde göra likadant när det gäller motortävlingar.
MotoGP på Anderstorp.
Tänk er Hedemoras politiker som stolt dragit in 50 miljoner efter en lyckad tävling på den klassiska banan...

Nåja, drömma kan man...
Träffade ett par trevliga gossar med anknytning till Hedemora på färjan hem från Finland som vi pratade ganska mycket med. De hade bl.a. varit med och arrangerade jubileumsracen (för classicmaskiner) på Hedemora för ett tiotal år sedan. Även om modern racing på Hedemorabanan kanske är en utopi så kan man hoppas att Imatra stad och dess motorklubbs exempel kan så ett frö och få efterföljare i andra nordiska länder. Landsvägsracing är definitivt på frammarsch i Europa. IRRC-serien håller hög kvalitet och även om det inte kan jämföras med IoM TT, Ulster GP, NW200 och de andra klassiska landsvägstävlingarna så visar det på bredden i real road racing.

Bra kört Björn!!!!:tummenupp
Tack min vän!:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Speed Art Design, Mariestad 3/9 kl 15:00!

SpeedArtDesign-2016-1335x500.jpg

Real Road Racing-säsongen lider mot sitt slut men istället börjar föredrags-säsongen för min del. Ni som följer min rapportering regelbundet vet ju att jag som ett led i att få ihop medel för mina Isle of Man-eskapader tar chansen att komma ut och berätta om mina erfarenheter från min racing i allmänhet och den berömda ön i synnerhet varhelst jag får en inbjudan.

Först ut bland de publika föreställningarna blir i Mariestad nu på lördag 3 september kl 15:00. Min presentation kommer att ske i Gamla Teatern i centrala Mariestad. Det sker i samband med Speed Art Design som arrangeras vart tredje år i Mariestad. Jag var inbjuden som föreläsare även senast arrangemanget hölls 2013 och jag kan varmt rekommendera upplevelsen. Min egen föreläsning kommer visserligen att begränsas tidsmässigt till en knapp timme men timmen före mig håller racerföraren och den gamle Viggen/Gripen-piloten Peter Lindén låda på scenen och efter mig har ökenprinsessan Annie Seel föredrag om sina Dakar-upplevelser. Jag har haft förmånen att få bevittna både Peter och Annie tidigare och jag kan lova att deras berättelser är minst lika spektakulära som min.

Missa inte chansen att besöka Mariestad till helgen med andra ord!

Nedan har jag saxat in Speed Art Designs programförklaring och den som vill veta mer följer med fördel länken till evenemangets hemsida där man kan hitta alla detaljer om tider och platser.

"Syftet med evenemanget är mötet mellan konst i bred bemärkelse och motorsport. Målet är att bredda det publika intresset för konst genom att koppla intresset för motorsport till måleri, grafik, konsthantverk, foto, litteratur, design och modellbygge. Och i sammanhanget visa på sjöstaden Mariestad och sätta kommunen på evenemangskartan.

Genom den unika kopplingen mellan fart, konst och design finns det mycket för alla att upptäcka och inspireras av för såväl gammal som ung. Allt från flyg, sportvagnar, veteranfordon, båtar, motorcyklar till ett stort antal nationellt erkända konstnärer och designer, till för de yngre med b.la musikteatergruppen Mammut, miniracing, virtuell motorsport och bilstyling."


http://speedartdesign.se/

På återhörande!
/Björn
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top