ISLE Of MAN - racerapport!

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S

Trevlig Round-up från årets TT där en av huvudpersonerna i youtubekanalen "44 Teeth" körde.
Man får se en snabb glimt av BGs hoj. Tyvärr inte BG som sitter på den.
Syns vid 03:25

F.ö är 44Teeth and väldigt trevlig kanal på tuben för de som gillar RR och lite mer sportiga hojar. :)
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Dödsryttare för en dag!

Sommartider är intensiva tider för mig, inte minst arbetsmässigt...

Jag vet att jag inte hunnit med att avrapportera EM-deltävlingen på Anderstorp ännu men det betyder inte att jag legat på latsidan beträffande att samla på mig nya spännande mc-erfarenheter att dela med er läsare. I våras, innan min avresa mot Isle of Man TT, tipsade jag läsekretsen här om dokumentären "Dödsryttarens dröm" som tack vare reprisering fortfarande är aktuell på SVT play i ytterligare drygt en vecka. I samband med det råkade jag också avslöja att det var en gammal dröm för mig att någon gång få möjlighet att prova denna spektakulära och ytterst traditionsrika form av mc-körning. En ursprunglig rest från en av de äldsta och mest hårresande (läs livsfarliga) motorcykelgrenar som någonsin funnits, nämligen 1910-talets amerikanska Board Track!

Under tiden som jag var fullt upptagen med att ta mig an årets TT-tävlingar smidde en av er läsare, mer eller mindre i hemlighet, planer på att låta mig förverkliga önskningen om att försöka köra på en lodrät trä-pallisad. När jag så kom åter från ön i juni ställdes jag inför faktum: Man eller mus? Å jag som nyss trodde mig ha bevisat i vilken kategori jag hörde hemma genom att erövra en niondeplats på Isle of Man TT. Aldrig får man slappna av. Nu fick jag verkligen anledning att begrunda det gamla talesättet om att man ska vara försiktig med vad man önskar sig.:näsblod

Skämt åsido, en sådan chans att få en inblick i en dödsryttares vardag fick så klart inte försummas, oavsett om jag aldrig skulle lyckas lämna botten på tunnan innan jag ramlade ihop i en hög för att kräkas i hjälmen av yrsel. Ett misslyckande är också en erfarenhet, eller hur?

https://www.youtube.com/watch?v=2jJtYxK7cvg

Vår läsare som gjort denna upplevelse möjlig visade sig nämligen vara ungdomskamrat med "Monkey" som sedan början på 90-talet tagit över driften av Sveriges äldsta dödsryttar-motordrom, nämligen William Arnes Motorcirkus.

William Arne Nilsson debuterade på Kiviks marknad 1934 med sin nybyggda motordrom, eller tunna som det också kallas. Även om han själv lämnade ifrån sig livsverket 1976 betyder det att hans motorcirkus är Sveriges äldsta som fortfarande är i regelbundet bruk. Till råga på allt framförs artisterierna huvudsakligen på samma Indian Scout-hojar från 1920-talet som funnit med sedan starten. Under 50-talet tillkom dessutom den Triumph-motoriserade bil som nuförtiden framförs som avslutande paradnummer av "Monkey" själv. Förr i tiden turnerade William Arnes under 6-8 månader om året och har till och med gett shower ända borta på Kanarieöarna. Det senaste decenniet reses den arbetskrävande motordromen vanligtvis dock bara en gång om året och det sker i samband med Sveriges största marknad i Kivik som brukar räkna in ca. 100 000 besökare varje år.

Hedrad, väl medveten om den ynnest som visades mig, begav jag mig till Kivik idag söndag för att om möjligt få chans till ett försök att ge mig på den bortåt 5 meter höga lodräta väggen. Det vore en lögn att påstå annat än att jag var full av fundersamhet för om jag verkligen skulle lyckas i mitt företag under nedresan från Göteborg. Inte minst för att jag fortfarande mycket väl kan dra mig till minnes hur åksjuk jag blev i barndomen när jag ibland fick följa med pappa upp i något av F17:s SK61 eller SK60-flygplan och det skulle göras loopingar och rollar. Att be en dödsryttare avslöja sina hemligheter för hur han till synes upphäver tyngdlagen borde väl dessutom vara som att be en trollkonstnär att berätta om illusionen bakom sina trick?

Jag blev dock oerhört väl omhändertagen av Monkey, Freddy, Hasse, Christer, Dan, David och alla andra som utgör den stora familj som en gång om året håller traditionen vid liv i William Arnes fotspår. De ansträngde sig verkligen för att ge mig en god inskolning i yrket. Även om jag självklart aldrig kommer att röja hela sanningen bakom dödsrytteriets svåra konstart i detalj, det vore väl ofint när man nu fått äran av att tillhöra de invigdas skara, kan jag åtminstone glänta lite på locket till hemligheten bakom att köra på en lodrät vägg. Den består av fyra delar: Den första och viktigaste delen stavas mod, den andra förståelse för de fysikaliska krafter som påverkar en mc under extrema förhållanden, den tredje delen handlar om att bemästra yrsel och kräkreflexer och den fjärde delen utgörs av en gnutta magi.:tungan

Jag vet att jag kommer att få anledning att komma tillbaka till hur det hela avlöpte när jag fått ordning på de bilder och filmer som togs av mina trevande försök att bemästra väggen. Jag kan dock berätta att jag inte varit så här adrenalinstinn efteråt sedan jag gjorde mitt första träningspass på The Mountain Course på Isle of Man under mitt första år där 2012.

IMG_1275.jpg
En glimt av min utbildning till dödsryttare. Till skillnad från en fullfjädrad dödsryttare, som självklart uppträder i minimalt med skyddsutrustning, fann jag dock för gott att dra på mig hela Isle of Man-dräkten för att inte äventyra resten av tävlingssäsongen i onödan.

Till dess vill jag bara uppmana envar av er läsare att ta chansen att besöka William Arnes Motorcirkus som kommer att ha regelbundna shower under Kiviks marknad, vilken slår upp portarna imorgon måndag, och som sedan pågår i tre dagar fram till onsdag 20/7 kl 17:00! Det ni har möjlighet att bevittna hos William Arnes är inget annat än ett stycke svensk motorhistoria som likt Isle of Man för tankarna till en svunnen tid och även om banan i motordromen bara är ca. 31,5 meter lång istället för 6 mil som på Isle of Man så är närvarokänslan likvärdig. Det kan jag intyga som har körerfarenhet från båda ställena.:tummenupp

På återhörande!
/Björn (nu inte bara IoM TT-förare utan också dödsryttare;) )
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Glimt-bilden visar att du är uppe på väggen, alltså anser jag det hela vara en succé! Jag ser dock fram mot de kommande bilderna och filmerna. :)

Du börjar få ett klart coolt CV nu! :fakta
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Aningen mager utdelning denna helg, givet körskickligheten vi vet Björn har. Med tre tillgängliga hojar och anmäld i fyra klasser, blev det på åtta racemöjligheter endast tre målflaggor. 2a, 4a och 5a.
Gamla grejer kan gå sönder...

Sånt händer som vi vet Ralf. Tack för lånet av Kawan!! Du har en bra grund att jobba vidare från med den och med fräsch frambroms och mjukare bakfjädring duger hojen till bättre placeringar än den 4:e och 5.e plats som jag lyckades åstadkomma på Anderstorp.
/BG

Fler än jag som reagerat på att Motorrad inte nämnt ett dugg om BG:s väldigt bra resultat på Ön på sin första sida här på SH.

Jag vet inte riktigt vem det är som administrerar Motorrads internet-sidor. Jag vet dock att bl.a. Tomas Lofterud följer min framfart på tävlingsbanorna och att han grattat mig personligen här i min racerapportstråd. Dessutom har jag bra kontakt med Rashid Rashid som sköter sportsidorna i papperstidningen Motorrad och han har verkligen varit exemplarisk i sin rapportering! Han fick ju till och med in en bild på hela supportergänget framför BG-Airlines-planet(;)) i senaste tidningen.
/BG

Glimt-bilden visar att du är uppe på väggen, alltså anser jag det hela vara en succé! Jag ser dock fram mot de kommande bilderna och filmerna. :)

Du börjar få ett klart coolt CV nu! :fakta

Jag är en lyckans ost som tack vare en välvillig omgivning fått sådana här möjligheter att bredda min motorcykelerfarenhet. Jag är grymt tacksam!:Bugar:Bugar:Bugar

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Björnskinn gånger två!

Fan vad coolt att du gjorde det:banana

Träffade på "Björn" idag i Aurora Sky station i Abisko, tur man hade både Björntröja och mössa så han inte blev arg:D

View attachment 432212


Den där bilden är så jäkla bra att den förtjänar ett svar i eget inlägg (försöker annars multicitera mina svar så mycket som möjligt för att inte tråden ska bli odrägligt lång)!:D

Jag har ju ett eget Björn-skinn, daterat Isle of Man 2012, som jag ska ha framför öppna spisen den dag jag skaffar en sådan...:crash
DSC01090.jpg

På återhörande!
/Björn
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Den där bilden är så jäkla bra att den förtjänar ett svar i eget inlägg (försöker annars multicitera mina svar så mycket som möjligt för att inte tråden ska bli odrägligt lång)!:D

Jag har ju ett eget Björn-skinn, daterat Isle of Man 2012, som jag ska ha framför öppna spisen den dag jag skaffar en sådan...:crash
View attachment 432274

På återhörande!
/Björn

Trodde nästan du skulle ge det till Jonathan ( heter han så?) som "fällde" dig skulle ha det med dina gaffelben korslagda ovanför på väggen.

Sen det med SH menade att de inte uppmärksammat det på första sidan med andra nyheter.
För det är som sagts flera ggr nåt riktigt stort du har presterat
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Tack för lånet av Kawan!! Du har en bra grund att jobba vidare från med den och med fräsch frambroms och mjukare bakfjädring duger hojen till bättre placeringar än den 4:e och 5.e plats som jag lyckades åstadkomma på Anderstorp.
/BG

..och med det har den cykeln konverterats till ren träningshoj. Om man nu uppgraderar den från version 0 till till en version 1 och sedan tävlar sig in på plats 26..
Å andra sidan har ju Ducati samma "problem" i MotoGP, med en testförare :7peta som är snabbare är fabriksförarna ..
:va

Nu är det snart Årsracet i Linköping och då får vi se BG på en fantastiskt vacker 750 Ducce i F2!
:hej:hej:hej
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Mc-collection och racerapport från "swedish tt" på anderstorp!

7CF2 160702.jpg

I vintras höll jag föredrag på motorcykel-museet "MC-Collection" i Sollentuna norr om Stockholm. Temat var mina erfarenheter från Isle of Man men det två timmar långa föredraget blev tydligen så uppskattat bland de 170 åhörarna (nytt publikrekord i museets lokaler) att museichefen Elisabeth Björkgren hörde av sig efteråt och bad att jag skulle börja blogga på deras hemsida.

Som bekant har jag redan ganska många järn i elden men jag lovade Elisabeth att jag skulle försöka hinna med något inlägg emellanåt även på deras hemsida. Villkoret jag ställde var att jag skulle bli tvungen att ägna mig åt en del "klipp&klistra" från mina inlägg i andra sammanhang. Att enbart författa unika inlägg skulle ta oproportionerligt lång tid och bli väldigt arbetskrävande. Jag har ju redan dåligt samvete emellanåt över att jag inte hinner med att avrapportera allt jag skulle vilja hinna berätta om. Detta hade man dock full förståelse för från MC-Collections sida och därför började jag blogga där i liten skala fram på vårkanten, strax innan min avresa till Isle of Man TT.

Eftersom MC-Collections mål bland annat är att lyfta fram det klassiskt vackra i motorcykeldesign över seklerna passar det bra att jag lägger lite extra krut på deras hemsida när det kommer till classic road racing. Speciellt som museet har vänligheten att emellanåt låta mig tävla på deras klenoder. Höjdpunkten i det avseendet var när MC-Collection ställde en Paton GP 500 bicilindrica till mitt förfogande under 50-års racet i Linköping i fjol. En hoj som värderas till en knapp miljon svenska kronor...

Klicka gärna på länken nedan och läs hela min racerapport från Swedish TT på MC-Collections hemsida.

http://mc-collection.com/swedish-tt-em-deltavling-pa-anderstorp-classic-racing/

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
51-årsracet i Linköping 5-7 augusti och Ducati TT1!

DucceTT1.jpg

Kommande helg, den 5-7 augusti, är det dags för mig att ge mig ut på racerbanan på nytt!

Det är dags för sommarens Årsrace som traditionsenligt hålls första helgen i augusti varje år. I år är det dags för det 51:a i ordningen och för er som inte är bekanta med tävlingen så kan det enklast beskrivas som årets största classic racing helg där man samlar nästan alla mc-grenar på en gång vid Linköpings motorstadion under tre dagar. Inom gångavstånd kan man se allt från cross, enduro eller trial till speedway och road racing och maskinmaterialet spänner från 30-tal till 90-tal.

Vid 50-års jubileet ifjol tror jag det var fler än 10 000 åskådare på plats och även om det nog inte förväntas bli riktigt samma tryck i år så kommer det garanterat ändå att vara den största road racing-tävlingen i Sverige publikmässigt sett.

Ingmars Seeley G50 som jag vanligtvis använder i 500cc-klassen är tyvärr inte körbar efter motor-raset på Anderstorp för en månad sen. Det betyder att jag inte kommer att kunna försvara segern och andra-platsen i klassen från i fjol som jag då visserligen tog på MC-Collections Paton.

Istället har museet MC-Collection i Sollentuna vänligheten att genom Tomas Sandström låna ut sin Ducati TT1 för mig att tävla med i F2-klassen. Jag stiftade bekantskap med hojen för första gången under EM-deltävlingen på Anderstorp för en månad sedan. Tyvärr sköt jag emellertid en packbox i framgaffeln redan under lördagens första race vilket medförde att det inte blev så mycket åkt som jag hoppats.

Ducati TT1 är designklassiker i motorcykelhistorien och var en vidarutveckling av den Ducati TT2:a som Tony Rutter blev fyrfaldig världsmästare med i F2-klassen under första halvan av 80-talet. F2 var förenklat uttryckt föregångaren till dagens supersport-VM för 600cc produktionshojar. F2-klassen hade dock ett friare reglemente och Rutter tog sina VM-tecken med den för Ducatifabriken då nymodiga Pantah-motorn med kamremmar istället för traditionell kamskaftsdrivning. 1981,-82,-83 och -85 vann dessutom Rutter Isle of Man TT i F2 med sin Ducce. Den 597cc stora F2-motorn utvecklade väl i sanningens namn inga våldsamma effektsiffror, istället var det den låga vikten och det kompakta chassit som var hojens styrkor.

TT2:an var emellertid en sådan succé att Ducati till säsongen 1984 beslöt att stoppa en större motor på 748cc i den Verlicchi-konstruerade ramen för att även kunna tävla i F1-klassen, föregångaren till dagens Superbike-klass. Sin vackert minimalistiska design till trots blev dock TT1:an aldrig lika dominant i den större klassen och kom till året efter att ersättas av vidareutvecklingen Ducati F1, vilken snabbt kom att bli en gigant i den nyinstiftade serien "Battle of Twins" med den gamle GP 500-världsmästaren Marco Lucchinelli i sadeln.

Eftersom det förefaller ha varit uppskattat bland er BG-supportar som varit ute för att heja vid mina tidigare tävlingshelger, så fortsätter vi väl med konceptet att hålla kaffekitteln kokande för alla som dyker upp i BG-racingkläder i depån under 51-årsracet, eller hur. Senast i Anderstorp hade jag och teamet 3 hojar i fyra klasser att hålla reda på, men vid 51-års racet kommer schemat att vara betydligt lugnare med bara Duccen på programmet vilket betyder att det förhoppningsvis finns gott om tid att snacka motorcyklar och Isle of Man med alla som vill. Håll utkik efter vår vita transportbuss med den diskreta BG-racing loggan som står uppställd bredvid MC-Collections röda buss på innerplan.

Mer info om tävlingarna på länken: http://lms.se/arsracet/
Väl mött i Linköping!

På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Rekommenderas på engelska ITV4!

Man kan se utländsk TV på datorn här i Sverige. Onsdag 3/8 sändes första delen av ett program som kallas TT Blues. Det handlar bl.a. om polisens arbete och om det som händer under TT-veckorna på Isle of Man. Det innehåller även lite racing. Det är värt att se och sänds i repris på ITV4 fredag 5/8 21.30 och lördag 6/8 19.00 lokala tider.

Avsnitt två av två sänds första gången nästa onsdag 10/8 22.00 lokaltid och även detta avsnitt går i repris senare. Man lägger till en timme för att få svensk tid.
ITV:s tablå: http://www.itv.com/tvguide/

Nu har jag fått lära mig att det finns ett enklare sätt att titta på direktsänd TV från utlandet. Nedanstående länk funkar att titta på direktsänd TV. Inget knep o knåp eller registrering för att det ska funka.
Det finns många kanaler på http://www.filmon.tv/ Man får välja UK LIVE TV för att få upp alla kanaler man kan se och där väljer man ITV4.

Länk direkt till ITV4:
http://www.filmon.tv/tv/itv4

ITV har också en playkanal där första programmet finns då detta skrivs. OBS! att det inte verkar att finnas någon playfunktion på Film On TV.
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Racerapport från 51-årsracet!

Helgens 51-års race blev en lyckad tillställning med till största delen vackert väder och mycket publik. Vi hade ju bara en hoj att hålla reda på i teamet den här helgen, vilket var Tomas Sandströms och MC-Collections Ducati TT1:a i F2-klassen för hojar tillverkade mellan 1980-87.

IMG_2273.jpg

I Classic road racing är det många klasser som delar på bantiden vilket betyder att det inte blir så värst många varv om man bara deltar i en klass. Fredagen innebar alltså två pass på ca. 15 minuter för min del och dessa användes för att återbekanta sig med hojen som jag ju fick pröva ett par pass i tävlingen på Anderstorp för någon månad sen innan en packbox i gaffeln sa upp sig under lördagsracet.

Det första passet var en fri träning men redan till det andra passet, tillika helgens första tidsträning, satte jag helgens snabbaste tid för egen del med hojen. Jag fick ett par fria varv i slutet på passet och med helt nya däck kunde jag köra till mig en andra tid på startplattan bakom omöjlige Klas Eriksson på sin snabba ESW med Yamaha 350-motor som kvalade in på fina 1:00:8. Jag fick behålla andra startposition även efter den andra tidsträningen på lördagens morgon vilket betydde att jag sprängt en kil i första led mellan Klas och norske Hans Riksfjord, även han på en Yamaha tvåtaktare.

I lördagseftermiddagens race tog jag som väntat starten då min Ducati-Twin hade betydligt mer vrid än de tvåtaktsracers som jag hade på var sin sida om mig i första led. Även om Ducatin är lätt och svänger fint så kan den dock inte mäta sig med kurvhastigheten som är möjlig att hålla med de lätta tvåtaktarna. Eftersom min Ducatimotor dessutom lämnats förhållande vis standard hade jag ett toppfartsunderläge mot Klas och det dröjde inte länge innan han passerade och försvann i fjärran, körandes snyggt och snabbt som alltid. Även Riksfjord var uppe och stötte med sin TZ 250 innan han fick bryta med motorproblem. Johnny Nordberg skuggade mig på sin FZR600 genom hela loppet men jag lyckades hålla undan på andraplatsen över mållinjen.

IMG_5640b.jpg

Söndagens race utvecklade sig likadant med mig först iväg från linjen. Riksfjord tryckte sig dock förbi i första kurvan och nere i Torparkurvan fick jag ett framhjulssläpp som jag räddade med knäpucken. Jag fick dock en dålig utgång på långrakan p.g.a. detta och både Johnny Nordberg och Klas passerade mig lätt. Därefter låg jag på fjärde plats större delen av loppet. När vi så småningom började varva den bakre delen av startfältet kunde jag knappa in på Riksfjords försprång och på näst sista varvet lyckades jag komma så nära att jag kunde hålla mig kvar i slipsteamingen bakom hans något snabbare TZ för att till sist bromsa mig förbi i ingången till nya kurvan. Tredjeplatsen var därmed bärgad bakom Klas och Johnny.

IMG_2366.jpg

Sammanfattningsvis en mycket trevlig tillställning under helgen med roliga och justa fighter på banan. Det blir alltid kul racing i Classic tack vare att maskinmaterialet som möts på banan är så varierande med olika styrkor och svagheter i olika sektioner. Dessutom många kära återseenden av BG-supportrar från när och fjärran som tittade förbi vårt depåtält under de tre dagarna för att språkas och dricka en kopp kaffe. Road racing när den är som trevligast och mest avspänd med andra ord!

På återhörande!
/Björn

P.S. Tack Fredrik Eklöf och Dan Stenberg för bilderna. D.S.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Björn "bg" gunnarsson kör landsvägsracing i finska imatra!

Ni som gästade 51-årsracet i Linköping under helgen fick höra speakern berätta om ovanstående nyhet i högtalarna. Ni som till äventyrs missade detta får istället informationen här:

Nu är det dags sikta på nästa stora Real Road Racing-tävling för mig under den här säsongen, nämligen Imatra GP i Finland 19-21 augusti 2016.

rata1979-86.jpg

Bansträckningen som den såg ut mellan åren 1979-86 och som den enligt hörsägen till största delen kommer att se ut även nu. Ryktet säger att det dock lagts till en chikan ytterligare på varvet p.g.a. ett tunnelbygge i modern tid.

Efter framgångarna I TT-tävlingarna på Isle of Man i början på sommaren fick jag en inbjudan från den finska arrangören, Motorclub Imatra. De ville att jag skulle närvara som representant för Sverige vid premiärtävlingen på den berömda finska Grand Prix VM-landsvägsbanan som i år väcks till liv på nytt efter 30 års Törnrosasömn.

Mellan 1964-82 var landsvägarna runt byn Imatra nära ryska gränsen värd för Finlands deltävling i Grand Prix-VM för motorcyklar. När VM-förarna övergav Imatra arrangerades istället EM där 1983-86 men till sista säsongen 1986 fick faktiskt banan även tillbaka VM-statusen tack vare en deltävling i F1 som var föregångaren till dagens Superbike-VM för produktionshojar. Därefter var det till synes färdigkört för gott eftersom den snabba landsvägsbanan inte längre kunde svara upp mot de allt högre säkerhetskraven i sporten.

I år är det emellertid 30-års jubileum sedan senaste VM-tävlingen och Motorclub Imatra har satsat hårt på att återigen arrangera ett äkta landsvägslopp på nordisk mark. Klubben har backats upp helhjärtat i sina ansträngningar av kommunen som i sin tur satsat fyra miljoner svenska kronor på att rusta upp den 5 km långa bansträckningen och dessutom har man knutit till sig den kontinentala landsvägsracingserien IRRC, International Road Racing Championship. I klartext betyder det att Imatra ingår som en deltävling i IRRC som enbart avgörs på landsvägsbanor i länder som Tyskland, Belgien, Holland och Tjeckien.

Imatra var den sista rena landsvägsbanan som ingick i GP-VM. Fixstjärnor som Barry Sheene, Kenny Roberts och Randy Mamola har slagits om titeln i 500cc-VM där och några år senare utmanade alltså vår egen hjälte Anders Andersson Isle of Man-ikonen Joey Dunlop om F1-VM på samma bansträckning som jag nu får chans att tävla på. Snacka om motorcykelhistoria i tungviktsklass!.

ANDERS86.JPG

Anders Andersson 1986 vid start&mål-rakan med sjön Vuoksi i bakgrunden om jag fattat rätt. Fotograf: Juha Elin

Kommunens turistråd har gjort beräkningar baserat på hotellbokningar m.m. och tror på över 20 000 åskådare och knytningen till IRRC garanterar ett stort internationellt startfält. Det kan bli hur spännande som helst och jag hoppas verkligen att det blir många svenska supportar som tar chansen att komma och heja på plats nu när vi äntligen har ett riktigt landsvägslopp i Norden igen. Jag kommer att tävla för Nordgren Racing i både Supersport och i Lightweight-klassen enligt överenskommelsen med arrangören.

I supersport blir det på samma Honda CBR600RR som jag gränslade under Isle of Man TT ifjol och i Lightweight blir det ett kärt återseende med den Honda TSR 250 GP som jag tog ett SM-silver på senast jag körde den 2010.

På återhörande!
/Björn
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jamenvaf...!!!:mad::4skrika:gnissla

Kunde du inte sagt det lite tidigare!
Nu har jag ju tagit bort väskorna på Bolldåren, lånat ut tältet och lovat gå på svärmors födelsedagskalas!
:gråta:gråta:gråta

:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet

Minä rakastan TT-räisinki ju!
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Ooohh...! :yoparty

Undrar om mamma förlåter mig om jag åker till Imatra istället för till henne...eller om det kanske går att väva in och ta en liten, liiiten omväg. Det är ju inte målet som är målet utan vägen som är vägen, eller nåt...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top