ISLE Of MAN - racerapport!

TOHI

Medlem
Gick med
20 Nov 2012
Ort
Mariestad
Hoj
CRTT
Föreläsning

Kanske lte tidigt på säsongen men varför inte boka in en föreläsning med Björn.
Datumet är 3:e september och platsen Mariestad.
Övriga föreläsare är bl.a Peter Lindén och Annie Seel.
Varg-Olle med flera kommer med sina böcker.
Och för att det inte skall bli alltför mossigt har MOZZ lovat att komma och styra upp:tummenupp
Dessutom utställning av Konst, MC, bilar mm samt flyguppvisning med JAS. Peter kommenterar.:banana
.
Mycket mer info finns påhttp://speedartdesign.se/
eller på https://www.facebook.com/SpeedArtDesign-123754227664518/

TH
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
De tre snabbaste svenska förarna genom tiderna efter The TT 2016.

Kalenderbitar'n tog sig en tugga...
De tre snabbaste svenskarna på The TT-course genom åren.
(Med reservation för något osäkra data i äldre resultatlistor.)

1000cc:
Mats Nilsson Dianese Superbike TT 2009.
Yamaha 998cc YZF-R1 Black Horse Motorcycle.
Bästa varvtid 18.20.69, 123.403 mph = 198.598 km/t på varv 6.

Helt race:
Dianese Superbike TT 2009.
6 varv inkl. 2 depåstopp. Tid 1.52.24.13.
Genomsnittsfart 120.841 mph = 194.475 km/t som gav plats 15.


Christer Miinin Pokerstars Senior TT 2007.
2006 Suzuki GSXR 1000cc/Martin Bullock Race Team.
Bästa varvtid 19.19.40, 117.153 mph = 188.539 km/t på varv 2.

Hela race:
Bennetts Superbike TT 2007.
6 varv inkl. 2 depåstopp. Tid 2.00.22.05.
Genomsnittsfart 112.84 mph = 181.60 km/t som gav plats 42.

Pokerstars Superstock TT 2007.
4 varv inkl. ett depåstopp. Tid 1.18.38.94.
Genomsnittsfart 115.13 mph = 185.284 km/t som gav plats 39.

Pokerstars Senior TT 2007.
Christer bröt tävlingen efter drygt fyra varv men körde alltså sitt snabbaste varv på Ön i det racet.


600cc:
Mats Nilsson Relentless Supersport TT race 1 2009.
Yamaha R6 Black Horse Motorcycle Finance/Yamaha UK.
Bästa varvtid 18.29.10, 122.47 mph = 197.10 km/t på varv 4.

Helt race:
Relentless Supersport TT race 1 2009.
4 varv inkl. ett depåstopp. Tid 1.15.07.21.
Genomsnittsfart 120.543 mph = 193.0 km/t som gav plats 12.


Björn Gunnarsson Monster Energy Supersport TT 2 2016.
Honda / DP Coldplaning / TC racing.
Bästa varvtid 18.46.448, 120.581 mph = 194.1 km/t på varv 4.

Helt race:
Monster Energy Supersport TT 2 2016.
4 varv inkl. ett depåstopp. Tid 1.16.15.796.
Genomsnittsfart 118.736 mph = 191.1 km/t som gav plats 20.

På träning 3/6 2016 satte BG nytt personligt rekord på varv 2.
Bästa varvtid 18.44.463, 120.794 mph = 194.40 km/t.


Lightweight 650cc twin:
Björn Gunnarsson Bennetts Lightweight TT 2016.
Kawasaki / DP Coldplaning / TC racing.
Bästa varvtid 19.49.516, 114.188 mph = 183.77 km/t på varv 4.

Helt race:
Bennetts Leightweight TT 2016.
4 varv inkl. ett depåstopp. Tid 1.20.25.519.
Genomsnittsfart 112.591 mph = 181.2 km/t som gav plats 9.


Topplista snabbaste racevarv oavsett klass:
Mats Nilsson 18.20.69 (1000cc).
Björn Gunnarsson 18.46.448 (600cc). På träning 18.44.463.
Christer Miinin 19.19.40 (1000cc).

OBS! att BG har kört 4 varv på en 600cc snabbare än Christer Miinin på en 1000cc. Men Christers tid gjordes för nio år sedan och nu är banan i bättre skick och kanske några få (max 10) meter kortare. Dessutom så måste det ha hänt en hel del med däck och stötdämpare under de nio åren!
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
MC-bruden!

När får vi se gruppbilden du tog vid Bungalow?
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Trevlig midsommarhelg!

Så här i midsommartider passar jag på att önska alla läsare en fin midsommarhelg med en personlig hälsning till alla svenska TT-fans från en av de riktigt stora superstjärnorna inom Isle of Man TT, australiensaren Cameron Donald.

Cam 2.jpg

"Cam" som han kallas har vunnit IoM TT i superbike och superstock och kört för alla de stora teamen under de senaste tio åren som exempelvis TAS Suzuki, Honda Legends och de senaste två åren varit Nortons affischnamn i deras stora racingsatsning. Nätet är nedlusat av videoklipp där Cam förekommer i intervjuer och racingklipp men för den stora massan är han kanske mest känd som en av stjärnorna som porträtterades i bio-succén "Closer to the edge" som handlar om TT-tävlingarna och som kom för några år sedan.

Vad få nog känner till är att Cam började sin karriär på Isle of Man körandes för TC racing, samma team som jag tävlade för i år, och han är den ende förutom mig som lyckats slå sig in bland topp tio i resultatlistan på någon av teamets tävlingshojar tidigare. Cam, hans fru "Kaz" och deras dotter Lola har förblivit nära vänner till TC-racing familjen och bakgrunden till fotot är följande:

I slutet av träningsveckan skulle vi fira att allt hade gått så bra med en liten grillfest i depån. Cam med familj kom så klart förbi för att vara med under kvällen. Min flickvän Karin hade kläckt den briljanta idén att vi skulle ge vårt Isle of Man-baserade team en inblick i svenska midsommartraditioner. Hon hade därför sonika släpat över lite exklusiviteter som olika sorters sill, svensk ost, knäckebröd och självklart det svenskaste av allt, Kalles kaviar ihop med lite mer globalt erkända varor som rödlök, gräddfil m.m. som införskaffades på plats.

Vi dukade upp hela spektaklet som förrätt innan grillen på traditionsenliga papptallrikar med svenska flaggor som vi lyckat nog fått av Bettan och Thomas i depån samma dag. Reaktionerna bland det 20-tal personer som närvarande var som väntat ganska ehh..., låt oss säga blandade. Nästan alla hittade dock något de uppskattade men kaviaren verkade ha svårast att hitta sympatisörer bland britterna. Australiensarna, och då framförallt Cam, blev emellertid stormförjust i både sill och Kaviar då de tydligen har mat som påminner om dessa saker i hemlandet.

Självklart passade jag på att fråga Cam om han skulle kunna tänka sig att ställa upp på en idolbild för sina svenska fans inför den stundande midsommarhelgen. Cam, som är en sällsynt lättsam kille trots sin status som superstar och att han tyvärr drabbades av en massa mekaniska bekymmer med Wilson Craig-Hondorna i årets TT, poserade glatt och ville som synes rekommendera både sill och kaviar.

En annan upplevelse under kvällen var vår introduktion av det nordiska verktyget osthyveln. Flera av oss nordbor tänker inte på att i resten av världen skär man enbart ost med kniv och försöken att hantera detta märkliga redskap ledde till många stora garv under kvällen när vi svenskar och finnar i teamet gjorde tålmodiga utbildningsinsatser. Men det är en annan historia som det brukar heta...

På återhörande!
/Björn
 

Bifogat

  • Cam .jpg
    Cam .jpg
    979.6 KB · Visningar: 121
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Kalles kaviar 1971.

1971 var jag på Isle of Man och mekade åt Börje Jansson. Han har gjort de bästa placeringarna som någon svensk hittills har gjort på solomaskiner. Han kom 2:a i 125cc både 1970 och 1971.

Vi bodde i depån i "skunken" en Ford Taunus Transit skåpbil från 60-talet. På grund av trångboddhet så åt vi alltid utomhus vid ett Origo campingbord med ett par fällbara stolar då vädret tillät. I depån bodde vi bredvid Chas Mortimer en stjärna på uppgång på den tiden.

En solig morgon satt vi som vanligt och drack the och "finska skorpor", Finn Crisp. Börje var sponsrad av Kalles kaviar och vi hade flera kartonger av varan under understa våningssängen.

Vi var tidiga och precis då jag klämde ut läckerheten ur kaviartuben på min "skorpa" öppnades Chas' bildörr och ett yrvaket och något rufsigt huvud stacks ut. Med stora förvånade ögon utbrast Chas: - Christ tooth paste!

Han hade väl aldrig sett mat i tub och trodde uppenbarligen att vi borstade tänderna samtidigt som vår frukost inmundigades...men då hade han fel!
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Missa inte EUROSPORT 2!!!

Nu på onsdag 29/6 klockan 13.00 med repris 21.00 sänds ett nära två timmar långt program från årets Isle of Man TT. Eurosport 2 heter TV-kanalen. Det kommenteras på svenska av någon som var med oss på TT-resan 2016! Det kanske kommer flera repriser senare...
index.png
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Komplettering till Kalles kaviar 1971!

Ford Taunus Transit FK 1000 tillverkades 1953 till 1965 i Tyskland. Börjes exemplar hade bakaxel från en personbil (Ford Taunus) för lite högre utväxling som gav högre fart och lägre bränsleförbrukning. På bilden, som togs av Åke Jakobsson 1970, syns bilen till vänster. Klicka för större bild.
Åke065 kopia.jpg
På bilden provstartas Bosse Granaths 500cc Husqvarna twin i depån på Isle of Man 1970. Anders Hallberg och Tommy Jansson skjuter på Bosse. Börje Jansson och Ippi, Martti Pesonens mekaniker tittar på "evenemanget".

Mera av Åkes bilder (mest från Isle of Man 1970) med mina bildtexter kan avnjutas i kommande Classic Bike som kommer ut den 30/6, alltså om några dagar.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Australiensarna, och då framförallt Cam, blev emellertid stormförjust i både sill och Kaviar då de tydligen har mat som påminner om dessa saker i hemlandet.

Har man som Australiensarna uppfunnit och gillar Vegemite, så måste Kalles kaviar vara relativt enkelt att ta till sig....

- - - Updated - - -

Mera av Åkes bilder (mest från Isle of Man 1970) med mina bildtexter kan avnjutas i kommande Classic Bike som kommer ut den 30/6, alltså om några dagar.

Ser fram emot det!
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Hoppas att ni hann se Björn!

Han var med max fyra sekunder i avsnittet från träningen i Lightweight. Någonstans uppe på berget såg det ut som... :) Han har startnummer 20.
Nu på onsdag 29/6 klockan 13.00 med repris 21.00 sänds ett nära två timmar långt program från årets Isle of Man TT. Eurosport 2 heter TV-kanalen. Det kommenteras på svenska av någon som var med oss på TT-resan 2016! Det kanske kommer flera repriser senare...
View attachment 431757

PS. Nu har jag tagit en titt till. Bilden på BG är är nog bortåt 5 sek!!! och den är från Kate's Cottage och nedför backen och det lilla hoppet ner mot Creg-ny-Baa. Snyggt motljus. DS.
 
Last edited:

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Aningen mager utdelning denna helg, givet körskickligheten vi vet Björn har. Med tre tillgängliga hojar och anmäld i fyra klasser, blev det på åtta racemöjligheter endast tre målflaggor. 2a, 4a och 5a.
Gamla grejer kan gå sönder...
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Ja.
Smart av mig att låta honom fixa så den skulle bli fin att köra.
Tyckte jag.
Det blev den inte...
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
I fredags så hade några av oss från årets TT resa, en reunionfest i Nora.
Det var supertrevligt:fakta

Värdinnans släkting hade bakat en tårta som inte bara var supergod, utan också döhäftig.:)P1000901.jpg
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Fler än jag som reagerat på att Motorrad inte nämnt ett dugg om BG:s väldigt bra resultat på Ön på sin första sida här på SH.
Jo jag har också tänkt liknande tankar. Men i dagens läge så verkar det krävas en riktigt otäck vurpa för att nämnas i någon form av svenska massmedia...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top