ISLE Of MAN - racerapport!

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Senior

Dunlop 133,962 på andra varvet.
Drar han in en 134:a idag?

Nej det blev inte fortare idag men observera att tiden blev 16.53.929. Innan årets TT var banrekordet 17.03.567 satt av John McGuinness förra året. En putsning med nära 10 sek. Inte dåligt!
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
5st omkomna i årets tävlingar:( Inget facit att skryta med. Underbar tävling att se men
tyvärr farlig att köra.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Lite filmgodis!

Å vem är det som kommer här strax på en vinröd scooter? Jo Peter, researrangören följd av Tobbe Blårök från Örebro. Inte konstigt att Peter blev röd på bena! Det sved väl ordentligt? Smörj!
https://www.youtube.com/watch?v=j3Xf2lR9ESo
Filmen är från paraden på Mad Sunday med drygt 7000 hojar!
Originalet ser ut så här!
Rödbena.jpg
Rödbena.

Skämt åsido...:rodnar TACK Peter för en fantastisk resa!!! Å TACK BG för flera otroligt spännande race på Ön!!!
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Rekordsiffror!

Sedan söndagen 29/5 klockan 11.00 ungefär till idag söndag 12/6 cirka 15.30 har den här tråden haft 26 307 besök.
Det är två veckor och genomsnittet blir alltså drygt 13 000 per vecka!

Vindögd var ordet sa' Bill, just det sa' Bull...
 
Last edited:

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Så var årets TT äventyr slut:(.

Jag vill åter igen gratulera Björn och teamet för dom fantastiska resultaten:Bugar:Bugar:Bugar.

Jag vill även tacka alla medresenärer och framför allt Peter för att denna supporterresa blev så lyckad.

Det är inte bara tävlingsförarna som måste förbereda sig innan rejsen. Även vi åskadare lägger ner mycket tid på att planera var man ska stå,hur man kommer dit, och framförallt hur man kan ta sig därifrån. Nu när vi hade möjligheten att ta med egna motorcyklar så blev det mycket enklare att förflytta sig.

Eftersom man vill ha så bra plats som möjligt under rejsen så gäller det att vara ute i god tid. I fredags så drog vi från hotellet kl 0500 och åkte till Cronk-y-Voddy för att få dom bästa platserna. och eftersom vi var först så lyckades vi med det:). Vi etablerade ett litet svenskläger för dom som skulle komma lite senare, bland annat så fick vi besök av Björn och Karin:). Sen började väntans tider, rejset skulle starta kl 11 men blev förskjutet till 13,30. Men trots alla timmars väntan så var det värt det, vilka rejs vi fick se:banana:banana:banana:banana.

Nu är man tillbaka i ekorrhjulet och funderar på vilken sida av soffan som jag ska sitta och deppa i.

Fi fan vad jag saknar Isle of Man just nu.:fakta
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Epilog: Isle of Man TT 2016!

Idag har jag min sista dag på Isle of Man...

Årets TT vill jag summera som otroligt lyckat för min del!:banana

Henrik Luthman.jpg
Ramsey Hairpin under supersportracet. Fotograf:Henrik Luthman

Jag knäckte den magiska 120 MPH-spärren och körde fortare än jag någonsin gjort runt The Mountain Course med ett snitt på nästan 195 km/h. Dessutom tog jag min första topp 10-placering i Isle of Man TT. Även DP Coldplaning/TC Racing-teamet som jag kört för i år förefaller väldigt nöjda med vad jag lyckats prestera på deras hojar. Utan att veta helt säkert så tror jag inte att de har haft någon chaufför i teamet som slutat topp 10 i TT förutom Cameron Donald (och möjligen David Johnson) sedan teamet bildades för drygt 10 år sedan. Både "Cam" och David är ju superstars i TT-sammanhang så det är sannerligen ett fint sällskap att få ingå i.

Det är fem dagar sedan jag gjorde mitt sista framträdande i TT-16 och tankarna har så klart funnits på er supportrar hemma i Sverige och att jag skulle försöka hinna med lite racerapportering. Vi har dock haft fullt upp, inte bara med att fira framgångarna tillsammans med alla TT-fans här borta på ön, utan också att packa ihop alla saker för transport hem till Sverige, säga tack och farväl till alla fantastiska människor som hjälpt oss här på Isle of Man sen jag kom hit för 3 veckor sedan, etc.

Imorgon bitti går mitt flyg hem till Landvetter och sen blir det till att kasta sig direkt in i arbetsselen på jobbet på onsdag. Med mig hem har jag dock en massa roliga anekdoter och bilder från årets TT. I takt med att jag så småningom kommer in i vardagslunken ska jag se till att dela med mig av dessa guldkorn i mina bloggar under sommaren och hösten. Jag ska också gå tillbaka bland era inlägg och försöka svara på era frågor och funderingar och annat som jag inte hunnit med under de senaste veckorna. Dessutom kommer jag ju att tävla hemma i norden i sommar och självklart kommer jag då att fortsätta rapportera om mina upplevelser även under dessa tävlingshelger.

Tack alla läsare för det fina stödet ni gett mig under årets TT!:Bugar
Jag har precis läst Siljas sammanställning om att vi numera har 8700 visningar i veckan på Sporthoj och ska man tro facebook-statistiken så har vi ännu fler följare där. Sånt inspirerar inte bara till att försöka prestera stordåd på banan utan även bakom tangentbordet...:)

På återhörande!
/Björn

P.S. Om det är någon av er supportar som befann er på ön under årets TT och som likt Henrik Luthman råkade få med mig på en bra bild eller filmsekvens, så vore jag innerligt tacksam om jag får ta del av detta för mina framtida föredrag och blogginlägg. D.S.
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
BG:
Ta den tid du behöver. Vi finns här och väntar, förvisso en smula otåligt, men låt dig inte stressas. Du har ju faktiskt 50 veckor på dig att berätta om årets TT innan nästa rullar igång. ;)
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Tack alla läsare för det fina stödet ni gett mig under årets TT!:Bugar
Jag har precis läst Siljas sammanställning om att vi numera har 8700 visningar i veckan på Sporthoj och ska man tro facebook-statistiken så har vi ännu fler följare där. Sånt inspirerar inte bara till att försöka prestera stordåd på banan utan även bakom tangentbordet...:)

På återhörande!
/Björn

Jag har blivit lite vindögd och vimsig. Ursäkta! Skrev och tänkte fel. Så här ser statistiken ut!

Sedan söndagen 29/5 klockan 11.00 ungefär till söndag 12/6 cirka 15.30 har den här tråden haft 26 307 besök.
Det är två veckor och genomsnittet blir alltså drygt 13 000 per vecka!

Vindögd var ordet sa' Bill, just det sa' Bull...
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Lite mera statistik.

Jag fick många av frågor statiskisk karaktär då vi var på Ön. Jag gav nog lite olika svar då och då och här kommer en del fakta som jag kollat sedan vi kom hem.

Ön är ungefär 52 km lång och 22 km bred. Ytan är 572 kvm något mindre än halva Öland som är 1347 kvm.

2010 bodde det nära 85.000 människor på Ön, cirka 26.000 av dem bodde i Douglas 2006.

Besöksantalet på The TT i år 2016 gick ner något jämfört med förra året. Det kom
13.228 hojar och 35.500 passagerare med The Steam Packet Company till Ön under TT 2016. Några till kom med flyg (som vi vet) så det var nog några tusen till som kom till Ön.

Det kan konstateras att Douglas befolkning fördubblades med råge under The Biggest Show On Earth!
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
6% var nedgången i publik mot förra året.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
6% var nedgången i publik mot förra året.
Jo jag såg det med. Det är antalet motorcyklar med färjorna. Om flera börjar göra som vi så måste man väga in antalet resenärer till Ronaldsway också och jag har inte sett några siffror därifrån. Å hojarna som vi hade med är inte räknade för de kom en annan väg.

Läs här: http://www.iomtoday.co.im/news/isle-of-man-news/drop-in-tt-ferry-passengers-for-this-year-s-event-1-7952845

PS!!! PETER MEDDELAR ATT DET BARA FINNS PLATS FÖR YTTERLIGARE CIRKA 10 HOJAR I CONTAINERN TILL THE TT 2017!!! DS.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top