ISLE Of MAN - racerapport!

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Fast...att använda "Redigera inlägg" går ju lika fort som att skriva ett nytt. Det tar ju inte en kvart. ;)
Jag personligen tycker det är smidigt att ha ett inlägg uppe och febrilt uppdatera sidan och se hur inlägget växer. Hellre det än att behöva scrolla. Och det är mindre risk att jag missar något inlägg om jag inte har möjlighet att följa en träning/tävling och vill hoppa över rapporteringen. (Ja, jag svär i kyrkan, men det händer ibland. Jag skall göra bot med 200 "Ave BG" ikväll.)

Visst men den information som jag skrev 15 minuter innan föraren kommer till mål blir ju inte publicerad förrän jag trycker på spara. Eller tänker min gamla hjärna fel???
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Visst men den information som jag skrev 15 minuter innan föraren kommer till mål blir ju inte publicerad förrän jag trycker på spara. Eller tänker min gamla hjärna fel???

Med all respekt ( :Bugar ) så tänker din hjärna fel.

Skriv ett inlägg. Klicka "Posta snabbsvar". Ny info kommer. Klicka "Redigera inlägg". Skriv till ny info. Klicka "Spara". Upprepa.

Under tiden du redigerar ligger senast sparade inlägg uppe. Det uppdateras när du sparar. Så funkade Rickars inlägg för mig.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Han tappade 5 sek från Cronk ny Mona till Grandstand jämfört med förra varvet.
Beror det på att han går in i bandepån eller?
Nej det borde inte kosta fem sek. Man passerar mållinjen i full speed och hinner bromsa innan infarten till depån. Beror troligen på något annat. Dåligt med soppa t.ex. Kanske missade inbromsningen till Governor's?
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Med all respekt ( :Bugar ) så tänker din hjärna fel.

Skriv ett inlägg. Klicka "Posta snabbsvar". Ny info kommer. Klicka "Redigera inlägg". Skriv till ny info. Klicka "Spara". Upprepa.

Jo så gjorde jag 2014 och fick kritik för det. Finns det flera synpunkter från andra som hänger här?
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Här är BG:s bästa varvtider i kväll. Resultatlistan kommer väl snart och det pekar mot cirka 11 i Lightweight och runt 30 i Supersport. Många körde tre varv i SS och passerade på slutet.
BG.jpg Klicka för större bild.
36 sek snabbare än i lördags i Lightweight och 7 sek långsammare än igår i Supersport, men idag var det 33 sek snabbare än i lördags i Supersport..
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Resultat från tisdag.

BG 13 i Lightweight och 31 i Supersport.

Supersport.jpg

Lightweight.jpg
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Ett önskemål från en stackars icke-resenär.

Skulle du Silja och ni andra som rapporterar kunna använda Rickars syntax och använda ett inlägg per varv (eller kanske till och med träning/tävling) som redigeras allt eftersom? Det gör att det blir som små miniracerapporter och det gör tråden mycket, mycket lättare att följa och det blir lättare att jämföra varvtider och hastigheter. Annars får vi två-tre sidor per träning/tävling att scrolla igenom istället för att vi kan ha kvar samma inlägg framme och bara uppdatera sidan...

OK jag skall prova den andra, tidigare kritiserade (2014), metoden igen så får vi se. Ett problem som kan uppstå är att om många, med all rätt, är med och skriver på tråden under träning eller race så behåller det inslag som är under uppdatering sitt item-nummer och blir kvar på sin ursprungliga plats i kön. Effekten kan bli att inslaget som är aktuellt och under uppdatering kan bli "efter" i kön och till och med befinna sig på en eller, i värsta fall, två sidor bakåt på tråden. Då kan man konstatera att ett item för helt race inte blir praktiskt utan det får bli ett item per varv.

Onsdag kväll är jag i en bil på väg till Arlanda och kommer inte att följa live timing.
Torsdag kväll skall jag, som redan 1970, enligt traditionen vara i Bray Hill med många andra i BG-gänget. Citerar Iréne - Det är så mysigt! Då blir det inte heller någon rapportering från mig med hjälp av live timing.
Fredag kväll osäkert för min del. Det finns ju annat att göra på Ön och det är ju hobby av servicekaraktär för mig och inte kneg att följa live timing.

Lördag skall jag ut på banan under Superbike race och försöka spela in motorljud att publicera här på tråden. Men måndag och onsdag då BG tävlar, ja på onsdag skall han ju köra två race=8 varv eller drygt 50 mil i 200 knyck, kommer jag absolut att vara i presscentret och rapportera så gott jag kan. Senior nästa fredag har jag inte tagit ställning till ännu men det får bli reservdag för ljudinspelningar vid behov!

Nu hoppas jag att vi som skall iväg till Ön får en fin resa och att ni som blir kvar här hemma får njuta av allt som erbjuds från tävlingarna via diverse källor här på nätet!
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
OK jag skall prova den andra, tidigare kritiserade (2014), metoden igen så får vi se. Ett problem som kan uppstå är att om många, med all rätt, är med och skriver på tråden under träning eller race så behåller det inslag som är under uppdatering sitt item-nummer och blir kvar på sin ursprungliga plats i kön. Effekten kan bli att inslaget som är aktuellt och under uppdatering kan bli "efter" i kön och till och med befinna sig på en eller, i värsta fall, två sidor bakåt på tråden. Då kan man konstatera att ett item för helt race inte blir praktiskt utan det får bli ett item per varv.

...

Tack! Jag tror inte du behöver oroa dig Silja. När du väl är igång med rapporteringen kommer nog ingen annan att rapportera samtidigt. Möjligen kommer det att postas lite strökommentarer och glada tillrop, men rapporteringen kommer nog bli självreglerande så att en person sköter det. Och om man gör som jag och har rapportinlägget framme och uppdaterar så är det rapportinlägget som syns hela tiden.

Ni kommer att få en bra resa i år också. Jag sitter här och ångrar mig lite att jag inte följer med, men det hade krockat med familjära åtaganden och Ön finns ju kvar. Jag får leva på dina/era rapporter och njuta av bilder, filmer och ljudklipp.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Träningsrapport 2015-05-31!

Gårdagen bjöd på optimala förutsättningar vädermässigt. Jag gick ut två varv på supersporthojen och satte 116 MPH från stående start vilket kändes helt okey. Det andra varvet blev dock lite stört av att jag kom ikapp en framförvarande förare som jag inte kom förbi tillräckligt snabbt vilket gjorde att sekunderna tickade iväg men det blev ett 117 MPH-varv i alla fall vilket var lite långsammare än jag hoppats på men det är mycket som måste stämma för att få till en bra varvtid här borta.

Hojen kändes stabilare än tidigare vilket jag tillskrev den nya stryrdämparen. Tyvärr upptäckte vi olja på övre gaffelkronan på nytt när jag ställde ifrån mig hojen. Teorin är att det var rester från den gamla som letat sig fram. Till ikväll har teamet gjort ett minituöst rengöringsarbete så det lär visa sig om även denna nya dämpare sprungit läck eller om det förhoppningsvis får vara torrt och fint.

Gjorde därefter två varv på Lightweighten och den känns jättebra chassimässigt. Även motorn känns kanon så det var lite förvånande att min toppfart inte var högre i Sulby än vad den var. Får se om jag kan hitta lite bättre utgångsfart genom Quarry Bends till nästa pass. Tror det blev ett 111 MPH-varv i alla fall.

Nu har IoMTT-hemsidan fått upp ett 2 min klipp från mitt första varv under måndagens träning genom sträckan Ballacraine till Crronk-Y Voddy straight. Kul kameravinkel där man kan se hur gaffeln får jobba över alla ojämnheter. Det var väl mitt långsammaste varv för kvällen men gissar att linsen snabbt blev full av flugor och det är därför som det fick bli den biten. Kul i alla fall med lite ombord-film, eller hur?

https://www.youtube.com/watch?v=ZO1JtVn1oNc

På återhörande!

/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Radonkonsult och Westins Tryckteknik!!!

IMG_0683.jpg

Dagens tanke tycker jag annars att vi ägnar åt de två personliga sponsorer, Radonkonsult och Westins Tryckteknik, som har haft godheten att hjälpa mig med hemgiften för att kunna betala styrningen hos DP Coldplaning/TC Racing-teamet i årets Isle of Man TT!

Ledningen bakom både Radonkonsult och Westins Tryckteknik har ett mc-intresse i grunden och liksom ni övriga därför börjat följa mina bloggar och så småningom kommit fram till att de vill vara med och hjälpa till, varpå de självmant tagit kontakt och frågat hur de bäst skall kunna assistera.

Att tävla på Isle of Man är inte billigt och jag hade förmodligen inte haft råd att vara här om det inte hade varit för den här typen av privata initiativ. I så fall hade jag ju inte heller haft möjligheten att ge er läsare hemma i Sverige den här typen av rapportering direkt genom kåpglaset. Därför är mitt förslag att så många som möjligt av er där hemma som uppskattar min rapportering från Isle of Man och att företag som Radonkonsult och Westins tryckteknik går in med pengar för att göra det möjligt, klickar på "gilla-knappen" längst upp i hörnet på detta inlägg för att visa er uppskattning. För att er support-handling ska registeraras kan det dock krävas att ni skapar ett konto här på sporthoj eller lånar någon annans.

Tack!:Bugar

På återhörande!
/Björn
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag var först med att klicka på "Gilla"! :banana



(Allt är en tävling och någon gång skall jag också vara snabbast...)



Nu har jag varit inne på deras hemsidor och klickat runt också så de får lite trafik. Radonkonsult har en vackert orange sida, men Westins Tryckteknik är jag lite besviken på, den är under konstruktion.
 
Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Gårdagen bjöd på optimala förutsättningar vädermässigt. Jag gick ut två varv på supersporthojen och satte 116 MPH från stående start vilket kändes helt okey. Det andra varvet blev dock lite stört av att jag kom ikapp en framförvarande förare som jag inte kom förbi tillräckligt snabbt vilket gjorde att sekunderna tickade iväg men det blev ett 117 MPH-varv i alla fall vilket var lite långsammare än jag hoppats på men det är mycket som måste stämma för att få till en bra varvtid här borta.

Hojen kändes stabilare än tidigare vilket jag tillskrev den nya stryrdämparen. Tyvärr upptäckte vi olja på övre gaffelkronan på nytt när jag ställde ifrån mig hojen. Teorin är att det var rester från den gamla som letat sig fram. Till ikväll har teamet gjort ett minituöst rengöringsarbete så det lär visa sig om även denna nya dämpare sprungit läck eller om det förhoppningsvis får vara torrt och fint.

Gjorde därefter två varv på Lightweighten och den känns jättebra chassimässigt. Även motorn känns kanon så det var lite förvånande att min toppfart inte var högre i Sulby än vad den var. Får se om jag kan hitta lite bättre utgångsfart genom Quarry Bends till nästa pass. Tror det blev ett 111 MPH-varv i alla fall.

Nu har IoMTT-hemsidan fått upp ett 2 min klipp från mitt första varv under måndagens träning genom sträckan Ballacraine till Crronk-Y Voddy straight. Kul kameravinkel där man kan se hur gaffeln får jobba över alla ojämnheter. Det var väl mitt långsammaste varv för kvällen men gissar att linsen snabbt blev full av flugor och det är därför som det fick bli den biten. Kul i alla fall med lite ombord-film, eller hur?

https://www.youtube.com/watch?v=ZO1JtVn1oNc

På återhörande!

/Björn


Noterade hur framhjulet ville i sidled ett par ggr över guppen i slutet på klippet!!!

Keep up the good work Björn:yoparty
 
Last edited:

Ma Dalton

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Solna
Hoj
Yamaha FZS1000 -01, Yamaha XT660X-05
OUCH IGEN!!!!
Det är ju tur att du inte kan tappa rösten när du skriver din stollerier.
Ett par händer i paket kanske är lösningen. Jag kan gipsa. Ha ha.
Ma Dalton
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top