ISLE Of MAN - racerapport!

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Det låter bra! :tummenupp

Vilken Zoom-modell har du?

Om jag får lämna in ett önskemål så skulle jag vilja höra ljudklipp på vissa förbifarter. Suter MMX 500 och Honda RC213V-S står överst på listan. Snääällaaa...?

Skall försöka med min Zoom H1:a! H1 hette också min första Kawa 1969, närmare bestämt 500 H1 Mach III. Blir de' bra vid Harold Leece's vid Gorse Lea? En fullfarts höger vid milsten 7 strax före Ballacraine. Planerar att vara där på Senior!

Edit: Hmmm...kanske redan på lördag på Superbike. Ifall något går sönder så det blir inställd körning på dina önskehojar på Senior!
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Perfekt! Tack! :tummenupp

Jag har också en H1:a. En Zoom alltså, inte en Kawasaki. Jag är riktigt nöjd med den med tanke på storleken på enheten och på priset. Om du inte har "riktiga" vindmuffar så funkar det att dra dubbla strumpor över den. Det ser inte så proffsigt ut, men det dämpar vindbruset.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Perfekt! Tack! :tummenupp

Jag har också en H1:a. En Zoom alltså, inte en Kawasaki. Jag är riktigt nöjd med den med tanke på storleken på enheten och på priset. Om du inte har "riktiga" vindmuffar så funkar det att dra dubbla strumpor över den. Det ser inte så proffsigt ut, men det dämpar vindbruset.

Jag pungade ut med alla tillbehören inkl. puffskydd!
 

Ma Dalton

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Solna
Hoj
Yamaha FZS1000 -01, Yamaha XT660X-05
Uppladdningen inför resan fick sig en törn

Hej!
Planerad åktur med klubben var det i lördags. 22 mil på mindre vägar ned mot Nyköping och Vagnhärad och lite annat. Nu började det hela inte så bra. Joe fick fel på hojen efter bara ett par hundra meter.Hojen gick helt plötsligt varm, så vi fick stanna på Essingeleden vid Hornsberg. Tack och lov finns de en ny avfart när man kör söder ut, så att man inte står så illa till. Det medhavda vattnet användes till att fylla på och för att få ned tempen på hojen. Det var nu vi blev varma och stressade att hinna till den utsatta tiden för samling. Vi tog oss till Shell Alby där Joe kunde komstatera att ett tändstift gett upp.
Han hade inga verktyg med sig och inga av våra passade. Macken hade i alla fall en polygrip så att det felande tändstiftet kunda avlägsnas. Nu är mackarna inte vad de har varit, så något tändstift kunde inte köpas. Biltema ligger däremot inte allt för långt från macken, så Joe blev i fullt raceställ skjutsad på en ny Tenere' för att göra nödvändiga inköp. Det var en udda syn. Efter att ha ersatt stiftet, så kom vi äntligen iväg på åkturen. Jag säger bara två-takt.
Jag som är åkgeneral och har planerat den lilla åkturen tar förstås spets.
Alldeles innan vi kommer fram till slutet av Vällingevägen får jag uppleva precis hur VR46 m fl känner sig när man helt plötsligt har blivit av med hojen. Helt utan förvarning och på rätt sida av vägen i en vänstersväng, försvann framhjulet och hojen. Jag hör hur den skrapar där den fortsätter mot vägkanten.
Själv dunsar jag i vägen rullar ned i ett litet dike. Det blev en hel del svordomar över det inträffade.
Jag tar mig upp och stänger av tändningen, får hjälp med att resa upp hojen så att jag kan göra en skadedömning. Det mesta är kosmetiska skador och motorkåpan över generatorn håller. Efter att ha kollat de egna blessyrena är det bara att ta tjuren vid hornen och fortsätta åkturen. Jag kände att höger knä fått sig en smäll, men inget så att det inte gick att stödja på benet. Vi fick vara glada att inga fler gick omkull då vi kunde konstatera att det låg väldigt fin sand genom svängen. Det fanns inte en chans att se detta. Farten var ca 50 km/h och jagtillhör inte de som försöker köra med knät i backen.Två meter från där motorcykeln stannade stod en ståtlig talll. Hade hojen landat i den hade det definitivt varit färdigkört för dagen. Det är mest självkänslan som tagit störst skada. Tvåa kommer plånboken. Hur som helst genomfördes åkturen och kvällen avlutades med ett besök hos Rapido MCK på deras vårfest.

Nu sitter man och laddar för den kommande resan till IoM med ett hyfsat svullet knä.
Ma Dalton
 
Last edited:

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Träningen igång.

Björn passerat Glen Helen 117,44 mph

Ballaugh 121,5 mph

Sulby Speedtrap 161,7 mph

Ramsey 125,31 mph. Nu bär det av upp på berget :)

Bungalow 122,29 mph

John Mcguinness passerar Grandstand med 126,285 mph från Stadning start

Björn passerar Cronk ny Mona med 118,75 mph

Björns första varv från Standing start... 115,251 mph - tid 19.38.530

Efter första varvet har Björn sjunde snabbaste topspeed i Sulby speedtrap utav Supersporthojarna... Såhär långt är han åttonde snabbast av supersporthojarna (som är ute just nu, många av stjärnorna är ute på de stora hojarna)
 
Last edited:

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Andra varvet

Glen Helen 121,8 mph

Ballaugh 124,999 mph

Sulby Speedtrap 162,9 mph = 262,1km/h :)

Ramsey 128,4 mph

Bungalow 124,84 mph, tid 15.40

Cronk ny Mona 120,67 mph

Grandstand. Andra varvet komplett från flying start, 116,9842... tid 19,21,079 Bra jobbat

Förmodar att han tankar och dricker lite vatten för att åka ut ett par varv till.

Idag är inte träning för Lightweight så han kan inte byta hoj...
 
Last edited:

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
De intervjuvade John Mc Guinness efter andra varvet... How was it? -"Scared me to death... First two laps of the year on the big bike... terrifying... Absolutely terrifying..."
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Då är Björn ute igen... 3e varvet

Glen Helen 119,5828 mph

Ballaugh 123,852 mph

Sulby Speedtrap 163,3 mph = 262,75 km/h

Ramsey 127,40 mph

Bungalow 123,995 mph

Cronk ny Mona 120,215 mph

Grandstand 116,750 mph tid 19,23,401
 
Last edited:

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Fjärde varvet påbörjat... med all sannolikhet flying start

Glen Helen 122,6179

Ballaugh 125,714

Sulby Speedtrap 163,3 mph

Ramsey 129,9 mph

Bungalow 125,655 mph

Cronk ny Mona 121,927 mph

Grandstand 118,3707 mph!!!!! tid 19,07,479

Det är 190,45 km/h I SNITTFART runt The Mountain Course!!!

Fantastiskt bra!!!!
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Här är svart på vitt. BG 23:a i Supersport i kväll. Bara 14 sek. långsammare än hans snabbaste var någonsin. Bådar gott! Bästa tiden hittills är från förra årets Supersport 2 sista varvet som var nytt pers 119,839 mph = 192,86 km/t. Varvtid 18.53.422. Sulby Speed Trap var då 165.3 mph = 266,02 km/t.
Bra kört! Klicka för större bild!
23PracticeMon2016.jpg
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Har precis fått leverans av tishorna jag beställde.:)
Jag får ju en till när vi reser iväg.:banana:banana:banana

Börjar få riktig resfeber nu, längtar till Torsdag:fakta

View attachment 430951

Jag fick också en tischa! Fast den klåfingrige brevbäraren hade rivit upp ett stort hål i kuvertet så jag vet inte om det var något mer än tischan i, som en lapp med betalningsinfo till exempel. Men vi kanske betalar samma summa som vanligt till samma konto som vanligt?
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Hej!
Planerad åktur med klubben var det i lördags. 22 mil på mindre vägar ned mot Nyköping och Vagnhärad och lite annat. Nu började det hela inte så bra. Joe fick fel på hojen efter bara ett par hundra meter.Hojen gick helt plötsligt varm, så vi fick stanna på Essingeleden vid Hornsberg. Tack och lov finns de en ny avfart när man kör söder ut, så att man inte står så illa till. Det medhavda vattnet användes till att fylla på och för att få ned tempen på hojen. Det var nu vi blev varma och stressade att hinna till den utsatta tiden för samling. Vi tog oss till Shell Alby där Joe kunde komstatera att ett tändstift gett upp.
Han hade inga verktyg med sig och inga av våra passade. Macken hade i alla fall en polygrip så att det felande tändstiftet kunda avlägsnas. Nu är mackarna inte vad de har varit, så något tändstift kunde inte köpas. Biltema ligger däremot inte allt för långt från macken, så Joe blev i fullt raceställ skjutsad på en ny Tenere' för att göra nödvändiga inköp. Det var en udda syn. Efter att ha ersatt stiftet, så kom vi äntligen iväg på åkturen. Jag säger bara två-takt.
Jag som är åkgeneral och har planerat den lilla åkturen tar förstås spets.
Alldeles innan vi kommer fram till slutet av Vällingevägen får jag uppleva precis hur VR46 m fl känner sig när man helt plötsligt har blivit av med hojen. Helt utan förvarning och på rätt sida av vägen i en vänstersväng, försvann framhjulet och hojen. Jag hör hur den skrapar där den fortsätter mot vägkanten.
Själv dunsar jag i vägen rullar ned i ett litet dike. Det blev en hel del svordomar över det inträffade.
Jag tar mig upp och stänger av tändningen, får hjälp med att resa upp hojen så att jag kan göra en skadedömning. Det mesta är kosmetiska skador och motorkåpan över generatorn håller. Efter att ha kollat de egna blessyrena är det bara att ta tjuren vid hornen och fortsätta åkturen. Jag kände att höger knä fått sig en smäll, men inget så att det inte gick att stödja på benet. Vi fick vara glada att inga fler gick omkull då vi kunde konstatera att det låg väldigt fin sand genom svängen. Det fanns inte en chans att se detta. Farten var ca 50 km/h och jagtillhör inte de som försöker köra med knät i backen.Två meter från där motorcykeln stannade stod en ståtlig talll. Hade hojen landat i den hade det definitivt varit färdigkört för dagen. Det är mest självkänslan som tagit störst skada. Tvåa kommer plånboken. Hur som helst genomfördes åkturen och kvällen avlutades med ett besök hos Rapido MCK på deras vårfest.

Nu sitter man och laddar för den kommande resan till IoM med ett hyfsat svullet knä.
Ma Dalton
Trist med kraschen, men skönt att du inte fick värre skador:fakta:krama
Vi syns på Torsdag:)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Ma Dalton:
Ta kontakt med SMC och be om hjälp om det är så att de kan ha spridit ut sand eller snabellagat. Då kanske inte plånboken blir så lidande. Blir den det så är det ändå bra att du kom så lindrigt undan trots allt!

Rickar:
Stort tack för rapporterna! Jag gillar verkligen ditt upplägg där du sammanfattar varje varv i ett eget inlägg och inte skriver en massa separata poster. Det gör det lätt att följa och jämföra varven med varandra. Jag har inte hunnit få in rutinerna för att följa Manx Radio på mobilen (jag lärde mig på BG:s sida på Facebook att Manx Radio finns som app också, inte längre bunden till datorn!).
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top