ISLE Of MAN - racerapport!

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Passerat Grandstand med ett snitt på 107,2 mph från "Standing start".

Vet dock inte om han stannar och byter hoj...

TUkka fick 105,4 i snitt med sin ErA6A
 
Last edited:

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Björn fortsätter på ER6an

113,3 i snitt vid Glen Helen

Ballaugh 116,5 mph

Ramsey 119,8 mph

Bungalow 116,3 mph
 
Last edited:

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
108,19 mph (175 km/h) på flygande varv med en Er6a

Inte illa första träning....
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Nu är Björn ute på Hondan

Glen Helen 112 Mph

Balaugh 116 mph

Sulby Speedtrap 159,4 = 256,5 km/h

Ramsey 120,4 mph

Bungalow 117,7 mph

Passerat Grandstand med Standing start 110,7 i snitt med Hondan :)

Eller som komentatorn på Manx Radio sade: "Bjorn Gnaaarsen passing on hundredntenpoinseven..."
 
Last edited:

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Första flygande varv med Supersport Hondan: 114,2 mph.

Inte illa för en första träning med tanke på att han har 119,8 som personbästa :)
 
Last edited:

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Det ser ut som om Björn tar ytterligare ett stint på Lightweight Kawasakin...

Glen Helen 111,4 från Standing start...

Sulby Speedtrap 144 mph med Er6an.... tionde snabbaste Lightweight i Sulby Speedtrap om jag räknar rätt...

Grandstand 107,19 på tredje varvet med Kawan från Standing start...

Tror det är slut för ikväll nu...

Nope... han tar en sväng till på Kawan... då blir det flygande varv nu...

Glen Helen 113,3 mph

Sulby speedtrap 143,1

Ramsey 118, 4

The Bungalow 114,99

Cronk ny Mona 110,8 mph

Grandstand 107,74 mph varvtid 21,00,599

Bra jobbat!!!
 
Last edited:

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Kul att det äntligen är igång:)
Och det verkar som Björn fick några bra varv, det bådar gott inför fortsättningen

Nu längtar man verkligen till avresedagen på Torsdag. Det är fan magiskt att vara på Ön under racen.:fakta
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Bra rapportering Rickar!

Första flygande varv med Supersport Hondan: 114,2 mph.

Inte illa för en första träning med tanke på att han har 119,8 som personbästa :)

Tack Rickar för en lysande väl genomförd rapportering!:Bugar:Bugar:Bugar

Kom hem till rummet vid 12-tiden i natt efter att vi gjort efterarbetet klart i depån. Borde så klart gått och lagt mig direkt (som PeteR1 skulle ha rått mig till om han sett mig;)) men var ju bara tvungen att starta igång datorn för att se om det hade varit någon aktivitet på sporthoj under träningen. Pappa ringde efter målgång och berättade att han och mamma suttit och följt din rapportering framför datorn och säkert var det många fler även om de inte gav sig till känna här. Kul också för mig att få läsa om vad som hänt eftersom jag aldrig var förbi sekretariatet i depån och fick några tider, även om det inte var det som var det viktigaste igår.

Om en stund kommer det en träningsrapport i ett separat inlägg...:banana

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Träningsrapport från första passet, TT-16!

636_4727_24680802.jpg
Eftersom jag inte hunnit leta efter någon bild på nätet från gårdagens träningar får ni hålla tillgoda med en bild från ifjol... Jag hoppas att CBX1000 med flera läsare fortsätter den fina traditionen med att leta upp filmklipp och bilder från nätet och postar här i tråden. Jag har begränsat med tid här borta och om jag försöker sköta textuppdateringarna så gott jag hinner så hoppas jag att ni övriga kan förgylla tråden med lite bildmaterial så blir det roligare för oss alla, eller hur?


Innan träningarna började igår fick nybörjarna för året åka runt banan bakom föråkare i sina orangea newcomers-västar under ett så kallat "speed controlled lap". Därefter var det dags att öppna upp för första träningspasset kl. 18:40 för supersport och lightweight-klasserna.

Tävlingsledningen meddelade i högtalarna att startgrupp 1, det vill säga det 20 första förarna i respektive klass skulle få rulla ut till start först. Eftersom jag bestämt mig för att inleda på lightweighten och sålunda hade talet 20 på mina nummerbottnar så vinkade min teamchef Mick fram mig mot utsläppet. Vi var placerade ganska nära rampen till uppfarten mot banan och eftersom övriga förare inte var lika snabba i vändningarna så fann jag mig plötsligt stå först i ledet.

Mina damer och herrar, detta betydde att träningarna för Isle of Man TT 2016 officiellt inleddes utav undertecknad som alltså var först med att kasta sig utför Bray Hill med storheter som "Hutchy", McGuinness och bröderna Dunlop i hälarna.

Nåväl, även om denna händelse förvisso föranledde ett omnämnande i den officiella rapporteringen från kvällens träningar, så blev jag så småningom upphunnen av de stora pojkarna på de snabbare supersportmaskinerna, men jag fick i alla fall två varv för att känna mig för om hur hojen upplevdes i högre farter än de vi testade i på Jurby häromdagen.

Efter två varv var bensinen slut och jag gick i depå. Där blev det några klunkar vatten innan jag bytte till supersport-Hondan och gav mig ut på nytt. Successivt slipade jag till linjerna bättre och bättre för varje varv och hojen kändes helt okey chassimässigt efter att jag vridit på två klick på styrdämparen någonstans i höjd med Ramsey. Efter ytterligare två varv var det dags även för tankstopp på Hondan.

Eftersom det var gott om tid kvar så tankade vi upp lightweight-Kawan för ytterligare två varv och jag gav mig ut för att försöka öka på tempot lite nu när jag visste att hojen verkade fungera med de förändringar i inställningarna som vi gjort. Det bar sig dock inte bättre än att jag lämnade depån precis bakom en av nybörjarna på en 1000cc superbike. Det betydde att jag blev uppehållen i de tekniska partierna där jag var snabbare p.g.a. bättre bankännedom medan han drog i från på rakorna i kraft av mer motoreffekt. I bromsningen till Parliament Square tog jag mig förbi genom att bromsa mig om på innern och jag kunde sedan hålla honom bakom mig resten av varvet.

När vi passerat ut på den långa raksträckan ut ur Union Mills kom dock nybörjaren tillbaka och passerade mig på nytt. Jag låg bakom och det blev snabbt ganska tydligt för mig att han körde över sin förmåga. Han är säkert en duktig förare men han hade inte förstått att Montain Course inte liknar något annat och att den måste behandlas med respekt. Med tanke på nybörjarens yviga körsätt fann jag för klokt i att inte köra om då risken att han skulle försöka kontra och sätta oss båda av banan var alltför stor. Jag skulle ändå inte ha motoreffekt nog att skaka av mig hans superbike. Jag tappade ett hundratal meter på honom i de snabba partierna över berget. Med facit i hand var det kanske min smala lycka eftersom det gav mig tid att reagera och göra en undanmanöver när nybörjaren kraschade i stor stil i första lilla högerknycken uppför Hailwood Height innan Brandywell. Hoj och förare gick in i vallen på vänster sida och rikoschetterade tvärs över banan och ner i dalen på högersidan av vägen. Det var fullt av jord och vrakdelar på vägen och ett stort dammoln som skymde sikten. Jag hade för hög fart för att helt kunna stanna men fick i alla fall ner farten så pass att jag kunde undvika de största bitarna på banan.

Detta hände på mitt sjätte och avslutande varv. Förutom en del gulflaggor och oljespil på ett par ställen så var det dock mycket goda förhållanden ute på banan med fin temeratur och nästan ingen vind. För egen del kändes det fint i sadeln på båda hojarna. Gällande lightweighten är jag nöjd med inställningarna i nuläget och tror mig ha rätt mycket mer att hämta varvtidmässigt om jag får lite fria varv på den längre fram i veckan. Å andra sidan så behöver jag inte utföra några hjältedåd på den under träningsveckan eftersom jag är garanterad 20:e startposition tack vare min seedning i första startgrupp.

Gällande supersporthojen så känns den också fin chassimässigt och jag var ganska nöjd med min varvtid för att vara första kvällen. Däremot ska vi försöka montera större stopgrips på tanksidorna för att jag ska få bättre kontakt med hojen i de ojämna partierna. Vid ett par, tre tillfällen sladdade mina fötter av fotpinnarna igår för att jag inte kunde få något riktigt bra knästöd. Dessutom hoppas jag att vi ska kunna hitta en lösning för att inte slirfunktionen i kopplingen ska gå in lika kraftigt vid nedväxlingar. Som det är nu så känns det som att jag har i princip noll motorbroms och eftersom massan är betydligt högre än i en tvåtaktsracer så rullar det på onödigt fort in i de snabba kurvorna. Följden blir att jag antingen måste slå av omotiverat tidigt eller också måste dutta till handbromsen när det går lite för fort vilket direkt skapar instabilitet i chassit.

Idag har varit en fridag som har spenderats genom en utflykt på öns norra delar i sällskap med Gary och Tanja och dessutom försöka återställa kroppens energi och vätskebalans efter gårdagens sex varv i rad. Imorgon ska jag försöka få tid hos massörena i depån på förmiddagen och sen blir det att ladda för måndags kvällens träning. Då ska jag förhoppningsvis försöka bättra på tiden en smula med supersport-Hondan...

På återhörande!
/Björn
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Riktigt bra jobbat, BG! Men...hur gick det med nybörjaren...? :(
i #2727 finns en länk med rapport från första träningen. där står sista stycket four riders came off but all reported uninjured
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
i #2727 finns en länk med rapport från första träningen. där står sista stycket four riders came off but all reported uninjured

Det var jag som länkade till den nyheten. Men på BG:s beskrivning låter det ju rätt illa och media rapporterar inte alltid allt. Därav frågan, eftersom de tävlande ofta har mer info "bakom kulisserna".
 

CBX1000

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2012
Ort
Strax söder om Helsingborg
Hoj
Yamaha MT 09 Tracer
Sitter och scannar diverse medier efter filmer och foto med ett klibbigt kycklinglår i ena handen och telefonen i andra handen. Lyckades hitta dessa foton på fejjan när jag scrollade mellan alla bilder. Man ser tydligt DP' s blå "paddock" och även BG står där lite till vänster om hojjarna.
Det pratades innan om att det var mycket insekter i luften, det syns tydligt på vad jag tror är McGuiness cykel.
FB_IMG_1464608955200.jpg
FB_IMG_1464609060254.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top