ISLE Of MAN - racerapport!

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Smygtagna bilder från första träningen har dykt upp!

Här är BG vid Soyledundawherry Corner
brown-bear-riding-a-motorcycle-at-the-bertram-mills-circus.jpg


:D:D:D

Haha... den där borde ju jag ha som avatar "juh"...:rock
/BG

Gå och lägg dig BG! Du måste se till att vara utvilad! :mattias

Jag ska, jag ska...;)

På återhörande!
/Björn
 

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Läs mera här på engelska:
http://www.ttwebsite.com/forums/showthread.php?tid=22426
Det sägs att prislappen på en sådan hoj ligger runt 140.00 pund eller SEK 1.700.000.

COOL på riktigt! :yoparty

"I love Bruce to bits and I wanted to give him the best motorcycle in the world to ride. That’s what this bike is all about,” concluded Clive Padgett.
BA verkar rackarns sympatisk och jag önskar honom lycka till i Senior (BG är ju ändå inte med där...)! :tummenupp
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
BG! Kommer du att köra Senior? Eller hur var det? Får man köra Senior TT på en 600:a? Kommer inte ihåg riktigt.
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
BG! Kommer du att köra Senior? Eller hur var det? Får man köra Senior TT på en 600:a? Kommer inte ihåg riktigt.

Förr kunde det vara 600:eek:r med i Senior men när TT-tävlingarna började professionaliseras i samband med att Paul Phillips & Co tog över arrangörsskapet för 10 år sedan har den möjligheten försvunnit (gissningsvis för 7-8 år sedan). I Manx GP som fortfarande kör efter de gamla superbikereglerna (den så kallade Toyman-eran för oss sporthojare ;) ) får man dock fortfarande ställa upp med 600cc i Senior MGP och tävla mot 750cc fyror och 1000cc tvinnar. Jag har startat i två Senior MGP-tävlingar och den första kommer ju min vänsterfot aldrig att glömma...:näsblod

Bjorn.jpg

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Träning på Jurby!

13315655_1704745199777306_1402725239680703424_n.jpg
Min finske teamkompis Tuukka Korhonen till vänster som likt mig ska köra Lightweiht för DP Coldplaning/TC Racing-teamet. Hojarna med startnummer 20 och 40 är mina tävlingsredskap i årets TT



Klockan är mycket men här kommer några rader om dagens förberedande träning på Jurby, Isle of Mans enda permanentbana. Säg vilka uppoffringar är man inte beredd att göra för att få ge er läsare en inblick i världens kanske mäktigaste motorsportsevent!:hej

Denna träningskväll hade egentligen inget med TT att göra men anordnas årligen av den lokala motorsportsklubben och utnyttjas av en del av oss TT-förare som en sista "shakedown" innan allvaret börjar på lördag. Banan är en typisk brittisk flygplatsbana men ganska kort och knixig och har alltså föga likheter med Mountain Course, frånsett att den är ganska ojämn. Det är dock ett bra ställe för att kolla hur hojen funkar vid snabba kursändringar.

Supersport-Hondan har jag ju som sagt fått försedd med min egen Öhlins-fjädring från Sverige och målet för kvällen var att försöka få hojen att kännas så lik min egen i uppförandet som möjligt. Tack vare ett noggrant arbete med att överföra alla måtten till TC-racings Honda så kändes den väldigt förtroendeingivande från början. Den stora skillnaden var att slirkopplingen gav marginell motorbroms vilket är "the way to go" inom landsvägsracing. Lite ovant när man själv vant sig vid att köra utan slirkoppling då det är en förbjuden modifiering av Hondorna hemma under SM i Sverige. Annars styrde och bromsade hojen som jag önskade så frånsett några mindre förändringar av körpositionen behövde vi inte lägga mer energi på Hondan för kvällen.

På Lightweight-Kawasakin hade jag i förväg bett Mick och John att hissa upp "ride heighten" ganska radikalt bak då jag önskade få den mer snabbstyrd. Chassit i sig är ganska sävligt och med den något lägre motoreffekten är det viktigt att kunna vara precis i kurvtagningen för att hålla uppe farten genom böjarna. Därför eftersträvade jag en hoj som svarar direkt på styrkommandon utan tvekan. Dessutom hade jag valt att gå upp till ett snäpp hårdare bakfjäder för att bättre matcha gaffelns inställningar. Summa summarum blev att jag valde att behålla den styvare fjädern men backade hem något på "ride hieghten". Fortfarande är den dock spetsigare i egenskaperna än i fjol men utan att det verkar ha gått ut särskilt mycket över stabiliteten.

Vi hade tur med vädret under kvällen då det visserligen fanns blöta fläckar efter en tidigare regnskur men vi slapp åtminstone nederbörd uppifrån vilket medförde att jag fick testat det jag skulle. Jag lämnade Jurby med en from förhoppning inför vad som komma skall. Man ska dock vara väldigt medveten om att väghållningsproblem som man kan komma att möta på Mountain Course aldrig går att simulera fullt ut någon annanstans. Med den erfarenhet som jag hunnit bygga upp från mina tre tidigare år på Isle of Man så vill jag dock tro att vi är ganska nära sanningen.

Imorgon ska vi inreda vårt depåtält på förmiddagen och kl 13:00 öppnar inskrivningen vilket brukar betyda några timmars köande, därefter är det förarmöte, tekniska inspektioner av utrustning för förare och mekaniker m.m. Kort sagt allt förarbete som krävs innan första träningskvällen drar igång på lördag på 6 mil långa Mountain Course. Jag behöver väl inte påpeka att längtan efter att få kasta sig nedför Bray Hill för första gången i år verkligen är monumental vid det här laget efter de senaste månadernas förberedelser...:)

På återhörande!
/Björn
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Tack för rapporten! Det låter hoppfullt med inställningarna så här långt, hoppas det känns så på lördag också. :tummenupp

Men...

Gå och lägg dig BG! Du måste se till att vara utvilad! :mattias
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Island Racer TT-16!

Det finns så mycket jag skulle vilja berätta för er därhemma om vad som händer här men tiden räcker inte alltid till. Tills vidare får ni nöja er med vad som skrivs om mig i årets upplaga av Island Racer TT-16!:) Det är något av en bibel för TT-fans och priset på knappt 8 pund är oförskämt billigt för 148 kolorerade sidor och dessutom med tanke på att man alltid får en dvd med i priset. Går dessutom att beställa hem till Sverige över internet!:tummenupp

13321688_872992342846707_6137069584508240465_n.jpg

Klockan 18:45-20:50 lokal tid ikväll är det dags för första träningspasset. Manx radio sänder live. Min plan är att hinna känna på båda hojarna...

På återhörande!

/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Klockan 18:45-20:50 lokal tid ikväll är det dags för första träningspasset. Manx radio sänder live. Min plan är att hinna känna på båda hojarna...

På återhörande!

/Björn

Lokala tider plus en timme ger svensk tid!

Å Manx Radio finns här: Du kan lyssna på träning och TT-loppen på Manx Radio: http://www.manxradio.com/ Klicka på LISTEN LIVE och sedan på Listen to AM. Där sänds träningarna och tävlingarna direkt.

Live timing skall vara igång på träningen i kväll.
Livetiming (transpondertider) kommer att finnas här: https://www.iomtt.com/TTLive/SignUp
Var positiv till cookies! Den funkar inte förrän de börjar köra på banan. Träningen börjar på kvällen idag lördagen den 28/5. http://www.ttwebsite.com/forums/showthread.php?tid=22455

Själv kan jag inte vara med här på tråden i kväll på grund av ett extrajobb...
 
Last edited:

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Björn passerat Glen Helen. Hastighet 108,9 mph

Tukka 108,4 mph i snitt vid Glen Helen
 
Last edited:

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Passerat Balaugh

113,1 mph i snitt :)

Björn kör Lightweighten just nu

139,3 mph i Sulby Speed trap = 225 km/h... inte illa med en Er6a
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top