ISLE Of MAN - racerapport!

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Riktigt kul läsning! Och en imponerande seger! :Bugar

Nu får du samla kraft, samla tankarna och ladda mentalt. Kom ihåg att köra snyggt och vet att du har en stor mängd människor som hejar på dig, både på Ön och här hemma. :)

Ett stort grattis till hela teamet för segern:Bugar

Håller med PeteR1, ladda ordentligt nu inför TT:t.

Vi syns snart på Ön:banana:banana

Thanks boys!:tummenupp

Ikväll ska jag ta mig ner till DFDS terminal "Nordatlanten" på Hisingen och lämna over en bunt kollin till vår vän Jorka som snällt nog har erbjudit sig att forsla över allt som jag inte har möjlighet att ta med på flyget. Det har visat sig bli en hel del. Tur att han har gott om plats i Dodgen...:)

På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Thanks boys!:tummenupp

Ikväll ska jag träffa Jorka och lämna over en bunt kollin till vår vän som snällt nog har erbjudit sig att forsla över allt som jag inte har möjlighet att ta med på flyget. Det har visat sig bli en hel del. Tur att han har gott om plats i Dodgen...:)

På återhörande!
/Björn

Tog en titt in i Dodgen igår eftermiddag. Rätt fullt men det skall nog gå bra! Den stora frågan är hur Jorka skall kunna sova i bilen under resan till Ön. Han får knyckla ihop sig en hel del!

Då Dodgen är urlastad skall Jorka och jag bo i bilen under min vistelse på Ön. Sedan bor Jorka kvar i bilen på Ön över Manx Grand Prix och kommer hem i början av september! En sann entusiast 76 år!!! :)
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Conor Cummins byter stall!

Padgetts Honda has announced that Conor Cummins will ride for the Batley based outfit on Valvoline by Padgetts liveried bikes at the 2016 Isle of Man TT Races fuelled by Monster Energy. He will compete for the team in the two Monster Energy Supersport Races and the RL360 Quantum Superstock class.

The Manxman will continue to campaign his Honda CBR1000RR Fireblade SP in the RST Superbike and PokerStars Senior TT races with the Honda Racing factory team.

Team manager Clive Padgett knew the Manxman would be a good fit with the team:

“I’m absolutely thrilled to have Conor on board, when it looked like it might come about I didn’t have to think twice. He’s the perfect addition to the team. We’re currently building his bikes and look forward to getting to the TT.”
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Ryan Farquhar mår bättre efter sin krash på North West 200! Det blir inget TT i år.

Road racer Ryan Farquhar has praised North West 200 medical staff as he recovers from injuries sustained in a crash on the circuit.


The 40-year-old from Dungannon suffered six broken ribs and a lacerated liver after colliding with Dan Cooper.

"I remember crashing and the marshalls telling me not to move until Dr Fred MacSorley got there," said Farquhar.

"When I got to hospital they told me that whoever prepared me for the journey have saved my life."

It was a race meeting marred by the death of Malachi Mitchell-Thomas following a crash in the second Supertwins race on Saturday.

Farquhar and English rider Cooper were among five competitors injured at the event.

The five-times NW 200 winner was airlifted to Belfast after being treated at the roadside by Dr MacSorley and the MCUI Medical team.

"I lost the front end and I went down hard," added Farquhar as he recalled the crash

"I hit the Recticel bale and bounced back out into the road but everything happened so fast that I don't really remember being hit by the other bike.

"I can't thank the doctors enough who saved my life - money couldn't pay them for what they have done for me.

"I was taken straight into surgery when I arrived at the Royal Victoria Hospital and I was lucky that the top liver surgeon in the country was available to operate on me.

"I am looking forward now to getting myself sorted and getting home with my wife Karen, my girls Keeley and Mya and our two donkeys."


He also paid tribute to Mitchell-Thomas, with the 20-year-old from Lancashire dying following a crash at almost the same spot as Farquhar's accident two days previous.

"Having raced against Malachi it was obvious to me that he was a huge talent." said Farquhar.

"What has happened to the young fella is very sad. Malachi didn't do anything more wrong than I did but I am still here to tell the tale and he is not."
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Lougher kör Suter!

Those fortunate enough to be heading to this year's Isle of Man TT races are in for a treat with the announcement that Ian Lougher has come out of TT retirement and signed a contract to ride the two-stroke Suter MMX500 in the Superbike and Senior TT's.

Lougher last raced at the TT in 2013, by which stage he had notched up ten TT wins and the honour of having the most replicas awarded to any rider in the history of the event.

He has however continued to race at the Classic TT, scoring a double in the 500cc and Formula 2 Classic TT's in 2014, and only denied a repeat of his 500cc win by a thirty second pit lane speeding penalty in the 2015 event.

Ian's exploits over the years on two stroke machinery are the stuff of legend with numerous victories and lap and race records to his credit, including the only rider with the distinction of winning five 125cc North-West 200 races in consecutive years.

His maiden TT victory in the 1990 Lightweight TT is still remembered vividly to this day by those fortunate enough to have witnessed it.

In one of the closest races in TT history, Ian beat his good friend and pre-race favourite Steve Hislop by 1.8 seconds and in the process set a new race record, and a lap record that stood the test of time for nine years.

Lougher is also no stranger to racing big two-strokes to good effect.

Back in 1999 he put the Sabre Sport Honda NSR500V Honda on the podium in the Senior TT in third, narrowly losing out to second placed man Iain Duffus.

Ian's credentials are of course familiar to Eskil Suter, one of his fellow 250cc European Championship competitors from 1991, and now the Suter Racing CEO.

It's these credentials that make the popular Welshman the ideal man to take Suter forward in what is a three year project.

Ian Lougher:

"To be honest a comeback was never part of my plan, particularly as my role as team owner/manager of Team ILR keeps me on my toes pretty much all year round.

However, every so often an opportunity presents itself that is just too hard to ignore, and the chance to race a special 500cc two-stroke round the TT circuit is one such opportunity.

I've been to the factory and witnessed first hand the technical know-how of everyone at Suter Racing.

Eskil Suter’s enthusiasm and professional approach to his work, and in particular to this project is infectious, and these are qualities I relate to.

We will take this three-year TT adventure step by step on what is an incredible bike, we've a lot of hard work ahead of us and I will be getting my head down with the aim of doing the Suter team and the bike justice.”
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Jorka med sin Dodge på strandpromenaden i Douglas.

Den här bilden tog jag för några år sedan före "omlackeringen" av Dodgen. Lackering sker alltid med pensel och billig vanlig målarfärg. Dagen före avfärden till Ön 2016 var inte färgen riktigt torr ännu. - Luta dig inte mot det gula, varnade Jorka, - det klibbar! Snart är han framme i Douglas.
Jorka.JPG
Bilden tog jag med min mobiltelefon på strandpromenaden i Douglas 2007 då vi var där på The Centenary TT, alltså 100-årsjubileet för tävlingarna.

Ni vet väl att Jorka är en av grundarna till SMC? Det skedde för drygt 50 år sedan! Han har varit knutte och verksam i MC-branschen sedan början av 1960-talet.

Här är han på en Honda CB77 och året är 1966 utanför hans firma MC-huset i Örebro. Det är precis för 50 år sedan nu! Hmmm...det är nå't magiskt med 50 år...
002_66JorkaPåCB77 kopia 2.jpg
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
BG-supporterresan 2017!

DSC00142.JPG
BG-supportrarna i 2015 års resa på väg att äntra det direktchartrade planet på Arlanda

Sista helgen innan min avresa på måndag och vid sidan om hårdpluggande av The Mountain Course på DVD för att hitta ytterligare någon sekund här och där, är det allt annat som det måste fixas med, packning, gräsklippning m.m.

Igår tog jag svängen förbi Maxi för att komplettera med lite användbara medikamenter för stela nackar, blåsor i händer och annat som hör landsvägsracing till. Plötsligt hörde jag mitt namn nämnas och jag fick frågan från någon av er som brukar läsa mina inlägg här (förlåt om jag inte kan minnas er alla vid namn) om hur han skulle gå tillväga för att teckna sig för BG-supporterresan 2017.

Vi pratade en stund om detta och jag hänvisade till Peter Karlssons mailadress. Som jag nämnt i tidigare inlägg så är nästa års resa redan bokad till lite mer än hälften. Det går dock utmärkt att göra en intresseanmälan om man vill veta mer om nästa års resa utan några förbindelsekrav. Först i höst behöver man bestämma sig slutgiltigt.

Om man vill ha mer info om BG-supporterresan 2017 föreslås alltså att man mailar Peter på:

peterportimao@gmail.com


På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
360°-bilder från depån på Ön!

Min vän sedan många år med pseudonymen Stroller bor på Ön. Det är tradition sedan några år att han lägger upp bilder på hur depån sakta fylls på med racingteam som anländer till The TT. Det är Stroller som härbergerar kartorna som jag har gjort över banan på sin server. Vi har ett gott samarbete.

Depåbilder, det kommer flera:
http://www.ttwebsite.com/forums/showthread.php?tid=22377

Kartor av TT-banan att ladda ner i olika upplösning och storlekar:
http://www.luff.org.uk/tt_map/
 
Last edited:

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
View attachment 430587
BG-supportrarna i 2015 års resa på väg att äntra det direktchartrade planet på Arlanda

Sista helgen innan min avresa på måndag och vid sidan om hårdpluggande av The Mountain Course på DVD för att hitta ytterligare någon sekund här och där, är det allt annat som det måste fixas med, packning, gräsklippning m.m.

Igår tog jag svängen förbi Maxi för att komplettera med lite användbara medikamenter för stela nackar, blåsor i händer och annat som hör landsvägsracing till. Plötsligt hörde jag mitt namn nämnas och jag fick frågan från någon av er som brukar läsa mina inlägg här (förlåt om jag inte kan minnas er alla vid namn) om hur han skulle gå tillväga för att teckna sig för BG-supporterresan 2017.

Vi pratade en stund om detta och jag hänvisade till Peter Karlssons mailadress. Som jag nämnt i tidigare inlägg så är nästa års resa redan bokad till lite mer än hälften. Det går dock utmärkt att göra en intresseanmälan om man vill veta mer om nästa års resa utan några förbindelsekrav. Först i höst behöver man bestämma sig slutgiltigt.

Om man vill ha mer info om BG-supporterresan 2017 föreslås alltså att man mailar Peter på:

peterportimao@gmail.com


På återhörande!
/Björn

Inte så långt kvar till TT 2017, El ler hur.:)

Men först TT:t 2016.:banana:banana:banana:banana:banana:banana

Ha det så bra på Ön nu. Vi i supportergänget får ju hålla oss till tåls 12 dagar till, innan vi anländer.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Björnen har landat...

13254192_1096786963720911_1053788652489485654_n.jpg

Bilden är tagen sekunderna efter att piloten satt ner kärran på Ronaldsway AirPort på Isle of Man vid 21:30-tiden ikväll. Nu börjar årets TT-äventyr för mig och jag hoppas kunna stilla er nyfikenhet med lite mer ordentliga rapporter de närmaste dagarna. Nu är det dock läggdags efter en lång resdag.

På återhörande!
/Björn
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
FIFAN, det är något visst när planet landar! Det är då det börjar.... äventyret....:yoparty:rock:banana

Lyckat till nu, vi är många som håller tummarna!!!!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp:hej:hej:hej
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Smygtagna bilder från första träningen har dykt upp!

Här är BG vid Soyledundawherry Corner
brown-bear-riding-a-motorcycle-at-the-bertram-mills-circus.jpg


:D:D:D
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Första dagen på ön!

Hej alla!

Den senaste en och en halv månaden har varit oerhört intensiv med allt som varit tvunget att förberedas inför Isle of Man TT. Man kan tycka att situationen borde varit lugnare eftersom jag ju inte skulle släpa över eget team från Sverige i år och visst har det inneburit lite mindre arbete med hojpreparering, men samtidigt har det ställt mycket högre krav på att jag lyckats med koordineringen av alla måsten då jag till skillnad från tidigare stått ensam med helhetsansvaret. Jag har visserligen fått fantastisk hjälp från alla er som jag bett om stöd och lagt ut olika uppdrag på, och ni har dessutom lyckats hålla tidramarna och fixat allt på bästa sätt, men jag kan säga att det varit ganska många bollar i luften den senaste tiden. Om jag har upplevts som något frånvarande den senaste tiden så har ni förklaringen där. Jag har helt enkelt varit tvungen att prioritera det som haft direkt bäring på TT-tävlandet för att överhuvudtaget hinna och orka med. När jag hade lyckats fånga den sista flyganslutningen i går från London till Isle of Man, trots diverse förseningar på vägen, var det en stor lättnad måste jag erkänna eftersom mycket av pressen kring förberedelserna därmed var över. Nu är det bara resten kvar...:näsblod;)

IMG_0602.jpg
I morse tog jag sovmorgon till nio. Därefter var det frukost och sen blev jag upplockad av John, chief mechanic i teamet, för vidare transport till hans bostad. Där fick jag tillgång till den skoter som ska bli mitt transportmedel under TT och därefter bar det av till Micks, team managerns, garage för att kolla in hojarna. Dagen har ägnats åt att montera min Öhlins-fjädring som jag hade med mig från Sverige på Supersport-Hondan samt justera in körställningen på båda mina hojar. På Lightweight-Kawasakin ändrade vi en del i chassigeometrin i jämförelse med hur den var inställd i fjol. Mitt önskemål är att få den lite mer snabbstyrd. På torsdag blir det förhoppningsvis ett testtillfälle (om det inte regnar) uppe på Jurby, öns enda permanentbana, och då får vi se hur mina teorier funkar i praktiken.

Det har visat sig att mitt telefonabonnemang bara fungerade under 12 timmar efter ankomsten till ön. Sen i morse har min telefon alltså inte kunnat ansluta till nätet. Det har aldrig hänt tidigare under mina besök på Isle of Man. I kväll letade jag därför upp en telefonbutik men det visade sig att hade att göra med avtalen operatörer emellan. Detta måste fixas hemma i Sverige och min lösning fick därför bli att skaffa ett inhemskt telefonkort. Om jag är svår att nå framöver så beror det alltså på detta men jag ska försöka få ut det till er som jag vet kommer att behöva ringa mig här på ön inom kort.

Ett varv runt banan och en visit hos mina vänner Gary och Tanja fulländade dagen.:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top