ISLE Of MAN - racerapport!

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
View attachment 428971

fler blir intresserade av satsa mot att utbilda sig till MC-poliser, även om jag är medveten om att vissa säkert anser att det vore att gå över till fiendesidan...:tungan:D:krama. Om det kanske kan vara till någon tröst (och för att motivera inlägget i den här tråden) så passar jag på att flika in att mc-polisyrket åtminstone erbjuder gott om träningstillfällen för den som tänkt sig att sikta mot deltagande i Isle of Man TT...:brynad

På återhörande!
/Björn

Jag mötte runt 15 som tränade för IoM idag. :D De långsammaste körde 30+ på 70-vägen, några liite fortare. Väldigt gott ljud! :tummenupp
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Tekniken går framåt! Här är en länk från Ön. En liten film med ett sidvagnsekipage filmat i 360°. Håll nere musknappen över bilden och dra åt olika håll! De kör först banan baklänges från Creg-ny-Baa till Windy Corner vänder och kör tillbaka igen. Proceduren görs två gånger på avlyst väg förstås! Vad kommer härnäst???
https://youtu.be/ytyx_qpcOPA
 
Last edited:

Perry Eriksson

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
SUZUKI DR350S -91
Jag skall köpa ett ex Björn. Tyvärr verkar det som att jag gör ett karriärsbyte, ofrivilligt, men det har du säkert märkt. /Perry
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
För en tid sedan passerade den här tråden 500.000 besökare. Antalet ökar för tillfället med cirka 3000 besökare i veckan.

Vi pensionärer har ju en del tid att sitta ner och tänka. Jag gjorde det i morse. Detta kom jag fram till. (Hoppas ni står ut med lite amatörfilosofi).

En halv miljon är ett större tal än man oftast tänker på. Ett exempel: Tänk er att en motor går på mycket hög tomgång 3000 rpm. Det är 50 varv i sekunden (60x50). Hur långt hinner du räkna på en sekund??? :va Titta på hur det snurrar och tänk efter lite...Då roterar vevaxeln 180.000 varv på en timme (60x3000). Då det har gått nästan tre timmar så har alltså vevaxeln snurrat 500.000 varv. Efter fem timmar "bara" 900.000 varv! Fortfarande 100.000 kvar till en miljon!

På tre timmar med 3000 rpm på högsta växeln åker man nästan hela vägen från Örebro, där jag bor, till Göteborg! En halv miljon är mycket mera än, i alla fall jag, oftast tänker på!!!

Nu vilar jag hjärnan och tar en pilsner till lunchen...
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Touringkursen i Linköping 15-17 april.

Jag vill rikta ett stort tack till BMW MC-klubben Sverige, Svedea samt alla engagerade instruktörer och motiverade deltagare som medverkade i helgens touring-kurs i Linköping. Det var faktiskt länge sedan jag upplevde en sådan uppslukande positiv atmosfär bland så många människor på en gång. Det var helt enkelt omöjligt att inte ryckas med...:tummenupp

http://www.bmwklubben.se/artikel/2016/01/touringkurs-15-17-april-2016

13015360_10207671289594735_8584584462798698438_n.jpg

Greppet var helt nytt (åtminstone för svenska förhållanden i modern tid) och gick ut på att utbilda den stora breda massan av mc-förare som främst använder sina hojar för kortare och längre resor på landsväg. BMW-klubben var initiativtagare med försäkringsbolaget Svedea som sammarbetspartner och även SMC fanns med på ett hörn genom att tillhandahålla instruktörer.

Min uppgift bestod i att planera, leda och genomföra den del av utbildningen som ägde rum ute på allmän väg i närheten av Sviestad motorstadion, vilket annars utgjorde basen för resten av tvådagarsutbildningen. Jag hade ganska tidigt klart för mig vad jag ville förmedla till de hundratalet deltagande förarna (samt ett 20-tal passagerare) beträffande strategier för att kunna köra så säkert och snyggt som möjligt på allmän väg.

12993574_10207661464629117_413091823620750996_n.jpg

Mest möda och tankeverksamhet lade jag istället på vilket pedagogiskt upplägg jag skulle välja för att kunna nå så många som möjligt av den ganska heterogena skaran som bestod av allt från relativt nyblivna körkortstagare till rutinerade rävar med många tiotusentals mil av mc-erfarenhet i bagaget. Att hantera grupper på 25-30 personer med tillhörande hojar krävde också en del eftertanke för att inte orsaka fullständigt kaos eller i värsta fall olyckor när vi vistades ute bland andra, tämligen aningslösa trafikanter. Nu gick allt fantastiskt fint men utan stöd och hjälp av Bror, Susanne, Hans och Peter hade jag säkerligen inte lyckats lika bra. Tack för fin support!!

13051647_10153467564321560_2872182098448247275_n.jpg

När vi i kursledning och instruktörslag sammafattade helgen under söndagskvällen verkade allt ha gått långt över förväntan sett till att det var första gången vi anordnat något liknande. Enligt Peter S som ägnat en stor del av söndagseftermiddagen åt att inhämta synpunkter från deltagarna föreföll konceptet träffat helt rätt och många röster hade redan höjts där man ville se en uppföljning inom snar framtid.

Även för egen del kändes det som att jag nådde min personliga målsättning med att inte bara medverka till att utbilda säkra, framsynta hojåkare under de två kursdagarna, utan också ge deltagarna ett antal verktyg för att de på egen hand ska kunna analysera och utveckla sin körning i framtiden. Föreläsningen jag höll på lördagskvällen om körteknik hämtat från mina Isle of Man-erfarenheter var dock avsedd som en smula ÖVERkurs...:hihi

Faktum är att upplevelserna under helgen, såhär med ett dygns perspektiv, gav sådan mersmak att jag bestämt mig för att sjösätta ett projekt som jag länge gått och grunnat på, nämligen att erbjuda halv- och heldagskurser för en till tre förare åt gången med individbaserad coaching mot målet att bli säkrare och smartare landsvägsmotorcyklister.

11141256_10207661493109829_4220835251454610468_n.jpg

Först har jag dock ett TT på Isle of Man att klara av. Imorgon bär det av mot Slovakien för försäsongsträning. Rapporter kommer så småningom...:)

På återhörande!
/Björn

P.S. Tack Jenny Martinsson och Niclas Elneus för lånet av bilderna. D.S.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Faktum är att upplevelserna under helgen, såhär med ett dygns perspektiv, gav sådan mersmak att jag bestämt mig för att sjösätta ett projekt som jag länge gått och grunnat på, nämligen att erbjuda halv- och heldagskurser för en till tre förare åt gången med individbaserad coaching mot målet att bli säkrare och smartare landsvägsmotorcyklister.

View attachment 429509

Sådana kurser gick jag på 80-talet vilket präglat min körning sedan dess! :)

Lite annan inställning till hastighet på den tiden, innan Noll Vision, så vi anpassade hastigheten! :D

Att köra med tvåhjulssladd i god fart och sedan få kommentaren av instruktören

-Nu grabbar börjar ni få upp farten! :Bugar

Hjälpte mig att bli en gammal grävling! :tummenupp

Först har jag dock ett TT på Isle of Man att klara av. Imorgon bär det av mot Slovakien för försäsongsträning. Rapporter kommer så småningom...:)

På återhörande!
/Björn

Ser fram emot det! Lycka till! :)
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
30 dagar kvar till The TT börjar. Ingen har skrivit här på nio dagar trots att mera än 6500 har varit här och läst under dessa nio dagar. Måste prova om det funkar...:hej
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Ni som ska dit är väl så lyckliga att ni inte behöver skriva nåt och vi andra sitter bara tyst och surar.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
30 dagar kvar till The TT börjar. Ingen har skrivit här på nio dagar trots att mera än 6500 har varit här och läst under dessa nio dagar. Måste prova om det funkar...:hej
Haha...:D Vi har tur som har dig Silja som hjälper till att hålla den här Isle of Man-tråden levande när vi andra är upptagna på annat håll. En Slovakia-rapport kommer senare ikväll. Men stämmer verkligen det att vi har haft 6500 besök här under de senaste nio dagarna???:confused: Å här sitter jag ibland och funderar på om det verkligen är lönt att fortsätta lägga timmar framför tangentbordet när man bara har 3-4 gillamarkeringar på sitt senaste inlägg när man loggar in på nytt efter något dygn eller två för att bevaka tråden.
Nu fick jag nya skrivkrafter igen...:banana


Ni som ska dit är väl så lyckliga att ni inte behöver skriva nåt och vi andra sitter bara tyst och surar.
App app app, inget surande i den här tråden...:tungan Skriv istället ett inlägg och ställ en fråga eller bidra med någon obskyr IoM-film som du hittat tuben eller något annat värdefullt vetande om ön eller tävlingarna (värdelöst vetande existerar inte inom detta ämnesområde ;):kär).

På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Jo Björn det stämmer säkert. Räknaren då detta skrivs står på 526 330 och i måndags förmiddag var det 524 676 = 1654. Det ökar mest i veckosluten!
Söndagen 17/4 var det 517 175 = 9 155! på 11 dagar! (526 330 - 517 175)
Det blir nog 600 000 då the TT på Ön är slut!

He, he du vet...är man kalenderbitare så är man...
 
Last edited:

Täppas

Guest
Det är nog många som jag som följer dina bravader med stort intresse men som inte är Lika stora fan av Facebook så sluta inte uppdatera här !!!
Fixar du dessutom en prislista och Swishuppgifter så ska kan du få lite support via BG merchandise :)


Ihopkrafsat från Tapatalk
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Lycka till Björn, hoppas det går bra för dig i årets TT :tummenupp Själv har jag varit på Ön två gånger men inte när det varit TT race tyvärr, måste ändra på detta någon gång :glömdet
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Träningsrapport Slovakia Ring -16

Racingsäsongen har nu officiellt startat på allvar för min del.

I tisdags kom jag hem till Sverige igen efter exakt en vecka på resande fot till Slovakien tur och retur. Eftersom det då bara var frågan om att dumpa alla saker på hallgolvet för att i alla hast svida om till jobbkläderna och påbörja ett nattpass följt utav ett kvällspass igår har träningsrapporten fått anstå till ikväll. Mitt schema är mer än hektiskt just nu så jag ber om överseende med att det kan uppstå vissa glapp i rapporteringen även om det finns mycket att berätta om så här veckorna innan IoM TT ska dra igång.

De knappa hundra milen av nedresa från färjeläget i Rostock till Bratislava skedde i ett sträck frånsett några timmars sömn i bilen på en rastplats i södra Tyskland. Det är tredje året i rad som jag valt att återvända till Zenergy/Axxons träningsläger på Slovakia Ring. Orsaken är inte bara att det ligger rätt i tiden för min Isle of Man-satsning utan att hela arrangemanget är både prisvärt och proffsigt. Det är till stor del även den slovakiska banpersonalens förtjänst som håller världsklass när det gäller att hålla banan i topptrim och rensa sandfållorna efter krascher, sanera oljespill m.m vilket hjälper till att maximera bantiden.

IMG_0107.jpg

Vi slog upp vårt läger i depån under onsdagskvällen och på torsdag morgon var det förarmöte kl 07.30. Första dagen handlade det för mig egentligen enbart om att skaka av sig vinterns ringrost och hitta linjerna runt den bitvis tekniska, 6 km långa banan. Min hoj jag hade med mig var samma Honda CBR 600 RR som jag tävlade med i TT ifjol, frånsett att vi bytt alla kåpor och satt i en helt standard träningsmotor. Jag tyckte att jag kom in i körningen tämligen snabbt efter bara några pass. Jag brukar visserligen ha lätt att hitta tempot relativt omgående, en jätteviktig egenskap för en landsvägsracingförare eftersom träningsmöjligheterna oftast är små, men min egen analys var att jag nog hade väldigt stor nytta av de senaste veckornas MC-polisavrostningar som jag genomfört i egenskap av instruktör. Även om körställning och körsätt skiljer sig åt så är all tid i sadeln av godo såhär i början på året.

13010613_1143184402389858_757187095683222546_n.jpg

Fredagsförmiddagen bestod av tidsträningar inför eftermiddagens klubbrace som skulle genomföras i Zenergys regi. Förra året var det lite för många heta, ringrostiga chaufförer under första dagens tävling vilket gjorde att vi hade tre krascher på det inledande varvet, varav en ganska allvarlig med två förare som körde ihop i sin iver att hinna först in i böj och helikoptertransport till sjukhus som följd. En smula onödigt i mina ögon med tanke på att det flesta av oss har betydligt större uppgifter framför oss i internationella tävlingar och nationella mästerskap. Jag dristade mig till att påpeka detta under förarmötet med en förhoppning om att åtminstone inte bli ramponerad i sidan av någon annan.

Det var väl knappast min förtjänst men första dagens tävling förflöt så vitt jag kunde märka helt utan incidenter i den snabbaste startgruppen där jag ställde upp. Själv körde jag dock extremt defensivt de två första varven bland de 40-talet förare som deltog. Detta eftersom tävlingen bara utgjorde nyttig startträning för mig och tjänade som en chans för racesimulering. Problemet är att risken att bli involverad i olyckor är som störst i början av ett race när fältet ligger tätt samlat. Jag känner mina egna gränser relativt hyggligt men att få någon överoptimistisk konkurrent som kraschar in i sidan på mig skulle lätt kunna ödelägga hela satsningen mot IoM. Jag höll därför tighta innerspår genom de första kurvorna för att inte inbjuda till chansartade omkörningar. Efter de första två varven hade fältet börjat spridas ut och jag började en uppkörning av de platser jag tappat i början. Då startfältet bestod av en mix av superbike- och supersport-hojar har jag ingen riktig koll på var jag befann mig i fältet i förhållande till mina konkurrenter i pro-supersportklassen. När jag gick i mål visade det sig dock att jag blivit 2:a och hade en sekund snabbare varvtid en dansken som kom på första plats. Nu betydde som sagt inte resultatet så jättemycket, viktigare var att min körning kändes så bra och att jag satt nytt personbästa på banan trots att alla däck jag medfört till Slovakien var begagnade fjolårsdäck i varierande skick.

13051495_10154178961404421_7890160615972745017_n.jpg

Lördagsförmiddagen gick även den helt okey, även om de ganska slitna fjolårsdäcken jag använde för att träna på inte gav mig förutsättningar att matcha gårdagens tider. Under näst sista träningspasset upptäckte jag dock att hojen började låta märkligt. Det visade sig vara titanavgassystemet som spruckit vid en infästning. Det var bara att rulla i depå och inse att vi inte hade delar med oss för att kunna reparera felet. Trist förstås att missa den kvarvarande en och en halv dagens körning, men värre var att jag hade behövt två resultat i form av målgångar från årets säsong för att kunna kvittera ut min Mountain Course licens för 2016. För att tävla på The Mountain Course på Isle of Man räcker det inte med en vanlig svensk A-(elit)licens. Man måste dessutom ansöka om en speciell Mountain Course-licens från ACU, Storbritanniens motsvarighet till SVEMO, där man uppvisar 6 målgångar från de senaste 13 månaderna. Minst två av dessa måste vara från samma säsong som den där man avser att ställa upp på ön. Alla former av road racing-tävlingar räknas och jag tror att man även kan tillgodoräkna sig backtävlingar och det råder heller inga krav på några särskilda placeringar. Meriterna har istället betydelse för om du får starttillstånd på ön överhuvudtaget och där det är betydligt svårare att få start i TT än i Manx GP. Reglerna för Mountain Course-licensen är dock desamma för MGP som för TT och hela syftet är att ACU vill förvissa sig om att man är aktiv som förare och kommer någorlunda väl förberedd.

13010862_1143182762390022_6001544347885871764_n.jpg

När nu min egen Honda behagade krångla så var det tur att min flickvän Karin hade en likadan Honda med sig som hon tränat och tävlat på under veckan. Skillnaden bestod i att hennes hoj är helt standard i fjädring, bromsar m.m. där min är modifierad och förbättrad. Karin hade nu vänligheten att låna ut sin hoj och med den kunde jag ställa upp för att framgångsrikt åtminstone bevaka de sista platserna i den snabbaste startgruppen. Nu blev det visserligen som väntat inget besök på prispallen men jag fick den där viktiga målgången som gör att oavsett om jag får maskinfel eller vurpar i SM-premiären på Anderstorp om en dryg vecka så kan jag åtminstone redan nu ansöka om min Mountain Course-licens.

De första tre dagarna på banan hade vi haft utmärkt väder med sol och runt 20 grader men den fjärde och sista dagen innehöll både lite regn och starka vindar. Inte värdens roligaste mc-väder kanske men perfekta förhållanden för att förbereda sig för Isle of Man. Under mina tre år på ön hittills har jag inte haft något år där vi inte tränat eller tävlat i sådant väder under åtminstone ett tre, fyra dagar. Då många andra deltagare packade ihop och styrde hemåt fanns det mycket plats på banan och Zenergy-Thorleif och Axxon-Viktor lät mig därför köra dubbla pass något som gav mig 40 min-stintar ute på banan vilket var värdefullt ur kör-konditionshänseende. Fyra varv på Isle of Man tar ju som bekant närmare 80 min att fullfölja.

Nästa tillfälle att komma ut på racerbana blir SM-premiären i Anderstorp 7-8 maj men det ska jag berätta mer om i ett separat inlägg...

På återhörande!
/Björn

P.S. Tack Bo Pedersen för lånet av kör-bilderna D.S.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Det är nog många som jag som följer dina bravader med stort intresse men som inte är Lika stora fan av Facebook så sluta inte uppdatera här !!!
Fixar du dessutom en prislista och Swishuppgifter så ska kan du få lite support via BG merchandise :)

Ihopkrafsat från Tapatalk
Tjenare Täppas!
Jag vet hur det är, jag använder inte heller fejjan för privat bruk men har tvingats inse vilket suveränt verktyg det är för att nå resten av världen i egenskap av BG-racing.:tummenupp Den här tråden är ju istället tänkt för de mer uttalade hardcore-fansen och kalenderbitarna och då blir det ju extra kul när Silja lyckas plocka fram statistik på att vi numera har många tusen besök varje vecka här. Hmm... det kan ju förstås vara Silja, PeteR1 och Semper Idem som stått för 2000 besök var - tänkte inte på det...:näsblod:D

Gällande [möörschendajjs] så blir det nog bäst om du kontaktar Karin på bg.racing.iom@gmail.com för din beställning. Hon har "switsch" och andra sådana där elektroniska nymodigheter som vi facebookmotståndare har svårt att förlika oss med...:7peta
/BG;)

Lycka till Björn, hoppas det går bra för dig i årets TT :tummenupp Själv har jag varit på Ön två gånger men inte när det varit TT race tyvärr, måste ändra på detta någon gång :glömdet
Kul att du ger dig till känna och skriver ett inlägg här polymoog. Klart du ska ta dig till ön för att spana in världens mest spektakulära mc-tävlingar när du får chansen. Vi ses där då...:hej

På återhörande!
/Björn
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
BG:
Tack för helsidan i MC Folket! :tummenupp

(Det är tur att det inte finns individuella besöksräknare med tanke på hur ofta jag är här. Du känner oss nog bättre än du tror... :3freak)
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Kul att du ger dig till känna och skriver ett inlägg här polymoog. Klart du ska ta dig till ön för att spana in världens mest spektakulära mc-tävlingar när du får chansen. Vi ses där då...:hej

På återhörande!
/Björn

Men snälla BG...var vi inte överens om att Ön stavas med kapital i början??? :)
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top