ISLE Of MAN - racerapport!

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
I kväll på Eurosport 2 fick vi se ett kraftigt förkortat sammandrag av det som heter episode 5 - episode 13 i ITV4, men med svensk speaker. I ITV4 tog det 9 timmar med reklam, här 2 timmar med reklam. Det kallar jag förkortning, men det var ju förstås mycket bättre än ingenting.

Alla race var med så det som kommer att visas i morgon onsdag 15-17 är säkert en repris. Då får vi hoppas att ljudet är i synk med bilden och att vi slipper en massa svartrutor. Konstigt att man lägger sååå mycket tid på "dödsnack" vid en måltid och förkortar ett Senior-race till några minuter.

Men som sagt mycket bättre än ingenting och BG:s resultat omnämndes också. Stort! (OBS! Ej ironi!)

På ITV:s ITVPlayer ligger de 15 episoderna kvar ytterligare minst 16 dagar. De äldsta 16 dagar till och de senast sända 30 dagar till då detta skrivs.
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
tack, men det är klassen tekniska reglemente jag söker, alltså det man får rätta sig efter när man bygger en hoj till klassen.

Har du verkligen tagit dig tid att läsa igenom dokumentet jag hänvisade till?:7peta
Appendix E på sid 45... "LIGHTWEIGHT TT RACE – TECHNICAL REGULATIONS":tummenupp
Ska man bygga en hoj för Isle of Man måste man läsa ALLT noggrant...;)

Lycka till med bygget Petter! Jag vet att du skulle ha förmåga att få ihop något riktigt vackert med ditt sinne för estetik!:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
"BG"-supporterprylar till stöd för satsningen mot TT 2015 hittas här:
https://www.facebook.com/media/set/?...5357358&type=1


Sendt 2 mail og fått 0 svar.

Ooupps! Ber om ursäkt för det. Vi har nog legat av oss en smula efter hemkomsten från urladdningen på Isle of Man. Vi har ju en speciell E-mail adress för beställningen av supporterprylar och jag ska be Karin leta efter dina (och kanske andras) mail där.

Tack för att du påminde mig här!:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Inte en enda människa har skrivit här på 10 dagar. Sommartorka? Måste bara kolla att allt funkar som det är tänkt.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Inte en enda människa har skrivit här på 10 dagar. Sommartorka? Måste bara kolla att allt funkar som det är tänkt.
Allt funkar säkert som det är tänkt Silja men vi som inte uppnått den aktningsvärda ålder där man kan dra sig tillbaka från förvärvslivet som pensionär, måste nu jobba ihop till brödfödan efter att ha förlustat oss på Isle of Man under vår och försommar...;) Själv har jag jobbat 18 skiftpass på 21 dagar sedan jag kom hem och de tre fridagar jag haft har gått åt till att klippa gräs och häckar, spika nytt tak på redskapsskjulet, packa upp etc...:brinnerup




Funker fint.
Nå har man fått kort,hoj,og bg prylar.
Fifan,livet leker.
Fint att paketet kom fram och stort grattis till A-behörigheten!:tummenupp:tummenupp:tummenupp
Extra stolt är jag ju i just ditt fall eftersom du berättat att det är mina berättelser från äventyren på Isle of Man som bidragit till att inspirera dig att göra slag i saken och faktiskt ta körkort för hoj. Knuttekollektivet har alltid plats för nya bröder och systrar!
:krama

Blev det en Guzzi förresten? Oavsett vilket så håller jag tummen för att du hittat något lämpligt ställe att placera BG-klibban på.;)

På återhörande!
/Björn
 

Kolben

I vägen!
Gick med
10 Jun 2015
Ort
Skogen
Hoj
Ja
Nei,ingen Gootzi dessverre.Denne gangen.
Det ble en Yamaha MT-09.
Var helt tilfeldig da jeg knapt visste at den eksisterte,før jeg testet.
Litt mer pulver enn jeg egentlig ville ha på min første,men det går fint.

Etter jeg har begynt å kjøre selv,så er jeg faktisk enda mer imponert av alle som har kjørt der borte.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Nei,ingen Gootzi dessverre.Denne gangen.
Det ble en Yamaha MT-09.
Var helt tilfeldig da jeg knapt visste at den eksisterte,før jeg testet.
Litt mer pulver enn jeg egentlig ville ha på min første,men det går fint.

Etter jeg har begynt å kjøre selv,så er jeg faktisk enda mer imponert av alle som har kjørt der borte.

Aha... Det verkar vara en trevlig och prisvärd modell. Du kommer säkert att bemästra den på ett bra sätt. När du känner dig tillräckligt varm i kläderna som MC-förare föreslår jag en semesterresa som åskådare till Isle of Man.:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Tt 2015 - official review!

1935.jpg


Nu har Duke släppt det 4 timmar långa sammandraget på DVD från TT 2015...:banana

Ett måste för alla oss som var där p.g.a. igenkänningsfaktorn och ett måste för alla som inte var där för att förstå vad de missade...:tummenupp

Finns att beställa här:
http://www.dukevideo.com/prd1935/TT-2015-Review-DVD

På återhörande!
/Björn
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Den skall såklart beställas! Tack för länken! :tummenupp

BG:
Du har ett mail som ligger och väntar med en annan länk. Hoppas jag, för annars har en annan BG fått det...
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Hmm... jag erkänner utan omsvep att jag enbart sporadiskt suttit framför datorn de senaste veckorna då jag varit fullt upptagen med att jobba ihop nya semestertimmar och pengar nog för att kunna delta i 50-års racet på Sviestad i början av augusti.:tummenupp

Ikväll har jag dock haft skrivarkväll och besvarat de PM jag kunnat hitta på sporthoj och BG-racing. Kollade även av min mailbox men något meddelande från dig har jag inte hittat. Gör ett nytt försök, ty som du nämner måste jag tydligen ha en namne där ute någonstans...;)

På återhörande!
/Björn
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Ska bli kul att kika på dig på en Paton i Linköping. Blir racedebut för mig där, men inte på 350'n. Förhoppningsvis hinner jag se lite fler sekunder av dig där. På ön hann man knappt se numret på hojen innan du försvunnit igen.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Hmm... jag erkänner utan omsvep att jag enbart sporadiskt suttit framför datorn de senaste veckorna då jag varit fullt upptagen med att jobba ihop nya semestertimmar och pengar nog för att kunna delta i 50-års racet på Sviestad i början av augusti.:tummenupp

Ikväll har jag dock haft skrivarkväll och besvarat de PM jag kunnat hitta på sporthoj och BG-racing. Kollade även av min mailbox men något meddelande från dig har jag inte hittat. Gör ett nytt försök, ty som du nämner måste jag tydligen ha en namne där ute någonstans...;)

På återhörande!
/Björn

Jag provade att skicka det igen. Första försöket var förra onsdagen. Jag skickar brödtexten från första mailet som PM här också, för säkerhets skull. :)
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Fan Björn, Paton liksom, stoltheten hos far och mor måste vara betydande, Håkan som kanske får pilla på den är säkert nöjd också, och dig blir man mest avis på. Grattis till den styrningen.
Jag gissar att en av de förare som du beundrar mest är Farquhar, han kör också Paton fast det visste du väl.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Ska bli kul att kika på dig på en Paton i Linköping. Blir racedebut för mig där, men inte på 350'n. Förhoppningsvis hinner jag se lite fler sekunder av dig där. På ön hann man knappt se numret på hojen innan du försvunnit igen.
Spännande med racedebut! Kom jättegärna bort till trailern där MC-collection har sin utställning och titta närmare på det gröna underverket från Italien. Jag fick en första skymt i förra veckan när jag fick tillfälle att torrbryta lite på den.

Fan Björn, Paton liksom, stoltheten hos far och mor måste vara betydande, Håkan som kanske får pilla på den är säkert nöjd också, och dig blir man mest avis på. Grattis till den styrningen.
Jag gissar att en av de förare som du beundrar mest är Farquhar, han kör också Paton fast det visste du väl.
Jo, Paton blir en milstolpe i karriären!:tummenupp Det är dock MC-collections förtjänst att denna dyrgrip kommer att kunna visas upp under 50-årsracet och den tas fram ur museisamlingarna speciellt för att hedra detta unika tillfälle. Hur som helst, exklusivare hoj kommer man nog aldrig att får gränsla. Du vet ju vad det är Thomas men så fort jag får tid ska jag skriva ihop en liten presentation av hojen för övriga läsare också. Paton har för övrigt fler beröringspunkter med Isle of Man än vad man skulle kunna tro.

På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Jag har sett och framför allt hört rätt många Patons på Isle of Man genom åren. Det finns inte många twinnar som låter så gött. Här ett exempel, McPint vid Halfway House eller Waggon and Horses som det också kallas.
https://www.youtube.com/watch?v=4Jrh2_Rsajw
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Paton och 50-årsracet...

Jubilerande 50-årsracet på Sviestad-banan i Linköping 1-2 augusti närmar sig och för min del blir det första tävlingstillfället sedan hemkomsten från Isle of Man TT. Tack vare välvilliga svenska entusiaster från MC-collection har jag där äran att gränsla den mest exklusiva racerhoj jag någonsin kört till dags dato. Nämligen en Paton GP 500cc Bicilindrica...

DSC_1010.jpg

Det är inte många svenskar, bortsett från de främsta road racing-entusiasterna, som känner till det italienska racingfabrikatet Paton och här följer därför en kortare introduktion.

Märket grundades 1958 av Giuseppe Pattoni och Lino Tonti och båda kom från Mondials tävlingsavdelning som lagt ner sin verksamhet efter säsongen -57. Namnet är en hopsättning av PAttoni och TONti och trots att Lino Tonti snart försvann till andra uppdrag har Paton funnits kvar i racingsammanhang intill våra dagar. Anledningen till att så få känner till märket är att den Milano-baserade firman aldrig brytt sig om att (fram till helt nyligen) tillverka gatlegala motorcyklar utan satt en ära i att vara ett rent racing-fabrikat. En sådan kompromisslös inställning utgör så klart en oemotståndlig dragkraft för alla oss med fäbless för motorsport, och att fabrikatet aldrig haft några stora pengar att röra sig med och därför alltid varit en underdog som istället konkurrerat med innovativt ingenjörstänk förstärker attraktionskraften ytterligare.

Pattoni stack in huvudet i lejonets kula redan första säsongen genom att begå tävlingsdebut på allvar i TT på Isle of Man våren 1958. Förare var ingen mindre än Mike "The bike" Hailwood, en av världshistorens främste förare i alla kategorier med segrar i RR-VM och IoM TT samt pallplatser i F1 på 4 hjul i kamp med bl.a. vår egen Ronnie Peterson. Det var Hailwoods debut i IoM TT och han slutade på 7:e plats med sin encylindriga Paton i 125-klassen.

Under de följande åren konstruerade Paton de tvåcylindriga motorer som sedan skulle bli märkets kännetecken under storhetstiden på 60-talet. Först i form av en 250cc som man bl.a. kom på tredje plats med i IoM TT 1964 och därefter en 350cc innan Pattoni till säsongen 1966 introducerade en 500cc för kungaklassen i road racing. Hojarna lär inte bara ha varit lätta och snabbstyrda för sin tid utan också hyggligt tillförlitliga och finurligt konstruerade. Bl.a. sägs Paton ha varit en av de första med kassettväxellåda (vilket avsevärt underlättar anpassning av utväxlingen till olika banor) och när 8-ventilstopparna introducerades 1968 fick hojen en effekt som gjorde att förare som bl.a. Roberto Gallina (VM-vinnande teamchef på 80-talet) och Virgino Ferrari (VM-2.a 1979 på Suzuki efter Kenny Roberts) nästan rådde på de vid den här tiden närmast oövervinneliga MV Augustorna.

Fyrtaktsmotorernas dagar var dock räknade i roadracing-sammanhang och tvåtaktarna kom att helt ta över all MC-sport under 70-talet tack vare sin effektöverlägsenhet. Giuseppe Pattoni fick därför nedlåta sig till att trimma Honda CB 500 under några år i slutet på 70-talet för Italienska mästerskapet innan han 1980 kunde presentera en V4-tvåtaktare med enkel vevaxel, snarlik den NSR 500 V4 som Honda konstruerade fyra år SENARE! Med denna grundkonstruktion tävlade man sedan av och till i VM ända fram till 500cc-klassens död 2001.

DSC_1014.jpg

Den maskin jag ska tävla med på årsracet har ramnummer 007 och har specifikationerna från 1968 års modell med en 180 graders parallelltwin som begåvats med 8 ventiler. Den kan normalt beskådas i ett av Sveriges främsta MC-museum, nämligen MC-Collection i Sollentuna (http://www.mc-collection.com/) och körs bara vid speciellt högtidliga tillfällen. Jag fick tillfälle att lyssna på den 2012 när den var nyinköpt till MC-Collection och då framfördes av en Italienare under 47-årsracet i Linköping. Jag kan intyga att motorn ger ett fantastiskt, mycket distinkt ljud ifrån sig. Att just det här exemplaret dessutom tidigare tävlades med i historisk racing i England under säsongerna 2007-08 av Steve Linsdell gör det hela lite extra speciellt för mig. Linsdell var nämligen den sista att ställa upp med en 500cc tvåtaktare i Senior i IoM TT. Denna historiska händelse ägde rum 2007 och redskapet var faktiskt en av de sista Paton V4-hojarna som pensionerats från GP-VM en handfull år tidigare. Snacka om att få sluta cirkeln för en Paton- och Isle of Man-entusiast som mig!:) Vetskapen om att den som vill äga en likadan Paton 500 GP får vara beredd att slanta upp ca 90 000 euro från fabriken i Italien, där man faktiskt fortfarande tillverkar hojar på beställning för Classic racing enligt -68 års ritningar, gör inte det hela mindre nervöst när jag ställer upp på startlinjen i Linköping nästa helg.

Ta chansen att besöka 50-årsracet i Linköping (http://lms.se/arsracet/) 1-2 augusti och njut av historiska tävlingshojar inom grenarna Road Racing, Motocross, Enduro, Trial och Speedway. Jubileumet till ära har alla svenska världsmästare på två hjul bjudits in att närvara och en massa spännande kringaktiviteter är planerade. Men glöm inte heller bort att komma förbi MC-Collections trailer i RR-depån för att beundra utställningen av unika RR-hojar och kanske snacka lite Isle of Man med mig. Väl mött där!
:tummenupp

https://www.youtube.com/watch?v=jzkt4KHX7r8

På återhörande!
/Björn
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top