ISLE Of MAN - racerapport!

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Grattis Björn!:tummenupp
Har varit utan dator (och mörker, midnattssol!) i 10 dagar så det är lite att hinna ifatt.

Som Björn har berättat får man inte vara klen. Klarar man inte köra med "tankslappers" i 200+ så ska man inte ens överväga att tävla. Omkörningar är inte lika "lätta" som på kortbana heller. Stoppa vid 0.15...:D

https://www.youtube.com/watch?v=ePf-XExQEZ4

Grattis Tuukka! :tummenupp
Jag lånade en finländsk hojåkares telefon i norra Finland och visade honom ett varv med Tuukka på Kawasakin förra fredagen. Då utan att veta resultatet och denna hittade jag inte tyvärr...

https://www.youtube.com/watch?v=AJRnC4i-5EI
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
OBS nytt datum!
Edit: Datum ändrat till 5/9 på kvällen!
Nu är lokalen i Örebro bokad. Efterträffen blir lördagen 5/9 2015 på kvällen. Närke kulturbryggeri heter det och de är goda vänner till mig. Vi återkommer med mera detaljer då det närmar sig. Det kanske blir föranmälan. Beror på hur stort intresset verkar bli. Vi får plats cirka 100 sittande. EDIT: Vi planerar för någon form av mat och då är det plats för 70 ätande sittande. Så nu kan ni börja planera. Tag med ett USB-minne med cirka 20 bästa bilderna eller filmsnuttar. Vi återkommer med detaljer!
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Lightweight-TT 2015-06-12 - Racerapport!

Här följer min tredje och avslutande racerapport från mitt äventyr under Isle of Man TT 2015. Den är lite lång men jag hoppas att ni orkar läsa hela ändå...:näsblod


11412294_911300345592782_405920157572190823_n.jpg
Fullt på 6:ans växel med framhjulet i luften för att förhindra wobbel i vänstersvängen över Conker Fields! Landsvägar kräver en delvis annan körteknik än den som används på vanliga släta racerbanor...


Avslutningsdagen på TT-tävlingarnas racevecka innebar för min egen del deltagande i Supertwin eller Lightweight som klassen kallas med TT-termer. Jag var ganska sliten i kroppen efter min andra supersporttävling två dagar tidigare, men tack vare massage och tejpning av mina stela nackmuskler i physiotherapy-tältet hos Isla Scott kände jag mig ganska fräsch ändå.

Isla och hennes stab av sjukgymnaster ställer upp och jobbar gratis med behandling av alla TT-förare och sidvagnspassagerare under tränings och tävlingsveckan. Det intressanta är att alla förare verkligen verkar gå dit, kända som okända, då Scott physiotherapy har rykte om sig att vara otroligt duktiga på att ta hand om kraschade förare och få dem i skick för nästa race. Vid de handfull tillfällen jag besökte tältet hade jag äran att ligga sida vid sida med storheter som Michael Dunlop (som mer eller mindre verkade bo i massagaetältet efter sin krasch i första Superbikeracet där han bokstavligen slog sig gul och blå (jag har sett det med egna ögon;)) - han var där så gott som varje gång), Connor Cummins m.fl. Fick även tillfälle att prata lite med Steve Plater på britsen jämte som varit stor BSB och TT-stjärna men som nu är TV-kommentator och Adam Child som är skribent på MCN och som rapporterade i sin egen TT-krönika varje vecka i MCN om sin upplevelser som TT-deltagare i Lightweight. När man ligger sida vid sida, en meter ifrån varandra i bara kalsonger under varsin handduk är alla på samma nivå, oavsett hur välfyllda prisskåpen är hemma i vardagsrummen...;)

Det mesta av körtillfällena under träningsveckan hade vi i teamet valt att ägna åt vår egen supersport-Honda för att försöka få den så optimal som möjligt chassimässigt. Ni som läst mina racerapporter från SS-race 1 & 2 vet att vi lyckades med den ambitionen. Baksidan var dock att det Kawasakimotoriserade supertwin-bygget som jag
skulle tävla med i Lightweight för DP Coldplanning/TC Racing inte fått särskilt stor uppmärksamhet av mig. Jag tror att jag bara hade hunnit med 5 träningsvarv runt Mountain Course förutom de tre 15 minuters körpass jag gjort på Jurby-banan för att ställa in styre m.m.

18174900233_e21b2e7fe0_z.litenjpg.jpg
Tack till Westins tryckteknik som gjorde styrningen i Lightweight-klassen möjlig...:Bugar


Jag hade bett teamet göra vissa chassijusteringar vilket gjort hojen mer snabbstyrd och lite bättre avvägd fjädringsmässigt. Jag hade dock inte kört tillräckligt många varv för att vara helt säker på vilka växlar jag borde använda i kurvorna. Det kan tyckas som en detalj i sammanhanget men eftersom banan runt Isle of Man är så oerhört snabb är det viktigt att aldrig tappa fart när man kör en effektsvagare hoj. Det beror på att man inte kan kompensera en dålig kurvhastighet med acceleration på nästa raka. Råkar man gå ner en växel för mycket är det lätt att övervarva motorn i ingången och har man en för hög växel genom kurvan svarar inte motorn på gas och man tappar värdefulla sekunder. Växellådan på Kawa-motorn är dessutom ganska grovhuggen och kräver verkligen en bestämd växelfot om man inte ska hamna i friläge mellan växlarna.

När starten gick kom jag iväg fint från linjen men efter att ha kört in mig på Hondans radfyra i supersport drog jag självklart den tvåcylindriga motorn i varvstoppet ett par gånger under den första kilometern innan jag vant mig vid den sävligare motorkaraktären hos Kawasakin.

Motorgången och det förtroendeingivande chassit hos Kawasakin påminner dock en hel del om den Classic racer jag tävlar med hemma i den Nordiska cupen och höga kurvhastigheter i riktigt snabba böjar har ju alltid varit min paradgren. Att skifta från en motorcykel till en annan och snabbt byta körteknik för att kompensera för att inställningarna inte är riktigt hundraprocentiga brukar jag också vara riktigt bra på och jag fann mig undan för undan tillrätta på min lånehoj.

Lightweight-klassen avgörs över tre varv och reglementet förskriver ett obligatoriskt depåstopp. I övriga TT-klasser som antingen kör 4 eller 6 varv runt banan sker alltid depåstoppen vartannat varv eftersom ingen hoj kan frakta tillräckligt med bensin för mer än två varv. I Lightweight blir det dock en fråga om strategi eftersom man kan välja att tanka efter första eller andra varvet. Vi hade rådfrågat mer rutinerade team i depån och slutligen bestämt oss för att stanna efter det första varvet. Det skulle underlätta tankningen eftersom vi visste att vi skulle behöva toppfylla då, istället för att behöva kalkylera uppskattat bränslebehov för ett ensamt avslutningsvarv. Nackdelen var att vi obönhörligen skulle vi vara borta ur sammandraget om racet av någon anledning skulle avbrytas i förtid genom rödflagg.

Jag hade ju rankats som startnummer 47 i den här klassen men överträffat organisationens förhandsprognoser genom att kvala in mig själv på 38:e plats. Redan på första varvet körde jag emellertid snabbare än de som kvalat strax före mig och jag hamnade därför i en del trafik med omkörningar av långsammare förare som följd. Efter mitt depåstopp var förvirringen dessutom fullständig ute på banan då en del förare i likhet med mig valt att tanka efter första varvet, medan andra förare längre bak i fältet passerade oss som stod i depå då de chansade på att vänta ytterligare ett varv.

11109010_897020653697544_8617849577296887942_n.jpg
"Airborne" över Ballaugh Bridge under träningsveckan!


Under det andra varvet var skillnaderna på dem jag kom ikapp därför större än tidigare. Dessutom var det gulflagg i Braddan bridge då någon konkurrent kraschat in i muren på utsidan av den inledande vänstersvängen där. Efter att ha fått grönflagg av funktionärerna bort mot Snugborough som ett tecken på att banan var fri, gav jag järnet igen. Jag hade lärt mig av misstagen från det första varvet där jag några gånger hamnat på fel växel i vissa sektioner och mitt tempo ökade undan för undan.

Mitt tredje och avslutande varv var verkligen "flyin´" som det heter där borta. Jag fick allt att stämma och speciellt i de ultrasnabba kurvorna nedför berget höll jag ett tempo som inte kan ha varit långt efter mina tider i supersport.

När jag passerade målflaggan hade jag inte en aning om vilken placering det rörde sig om för min del, även om jag visste att det gått fort på slutet. Jag hade emellertid verkligen svårt att tro min teampersonal när de stormade fram och gratulerade till min 14:e plats. Jag vågade inte ta ut något förrän jag fått bekräftelsen med egna ögon på datamonitorn i depån. En 14:e plats i Tourist Trophy på Isle of Man i konkurrens med världselitens främsta förare inom real roadracing. Det blir väl något att sitta och berätta om framför brasan på ålderdomshemmet så småningom, eller hur?;)

Att jag sedan slog DP/TC-teamets försteförare David Johnson från Australien på 15:e plats, som körde teamets förstahoj med några extra hästar, lättare hjul m.m. och att jag till råga på allt satte mitt snabbaste varv i klassen med 114 MPH i snittfart på sista rundan var bara en bonus i sammanhanget.:)

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Björn, jag säger bara FIFAN!!!! FIFAN!!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Haha... Ni lärare har då alltid några väl valda ord på tungan som fångar varje sammanhang, varje känsla och varje sinnestämning. Jag skulle inte kunnat formulerat det bättre själv...:Bugar;)

På återhörande!
/Björn
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Haha... Ni lärare har då alltid några väl valda ord på tungan som fångar varje sammanhang, varje känsla och varje sinnestämning. Jag skulle inte kunnat formulerat det bättre själv...:Bugar;)

På återhörande!
/Björn

Tror inte det har med att han är lärare att göra.
Mozz är Mozz helt enkelt!!!

Men kan bara stämma in i hans klang och jubelrop:banana
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Är det bara jag som funderar på hur en kärleksklon mellan Mozz och BG skulle bli? :va

Vänta. Det slog mig precis...

Guy Martin. :fakta
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Proper, skulle Guy säga!

Tänk er ett stall med båda förarna på IoM! :banana

Inga svårigheter att få spons där. :tummenupp

Kom igen Mozz, starta en ny tråd, Mozz väg till IoM! Har du förstått en bråkdel av vad Björn skrivit så är det :kär
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
BG skrev: "Äntligen hemma och med tillgång till en internetuppkoppling värd namnet...
Andra bilden är tagen några meter senare och visar vad som kan hända någon av de gånger framhjulet faktiskt vidrör backen och chassit inte riktigt råkar vara i harmoni vid just det tillfället. Det blir omedelbart ett slag i styret när hojen ruskar på framhjulet från sida till sida, en så kallad "tankslapper" på engelska (underbart ord, eller hur??) och det är anledningen till att en racerhoj måste ha större styrstoppar för att begränsa styrutslaget. Tittar ni noga så ser ni hur mitt framhjul pekar åt höger, istället för i färdriktningen på den andra bilden. Upplevelsen är över på några hundradelar av en sekund och vanligen omöjligt för åskådarna att uppfatta, men jag lovar att det känns desto tydligare när man sitter i sadeln."


TANKSLAPPER MIN KOMMENTAR: Kommer inte ihåg om jag har publicerat det här på Sporthoj tidigare men gör det nu för säkerhets skull. Det är en något vetenskaplig förklaring på engelska av vad tankslapper är för något:

"Wobble or shimmy begins when some otherwise minor irregularity accelerates the wheel to one side. The restoring force is applied in phase with the progress of the irregularity, and the wheel turns to the other side where the process is repeated. If there is insufficient damping in the steering the oscillation will increase until system failure. The oscillation frequency can be changed by changing the forward speed, making the bike stiffer or lighter, or increasing the stiffness of the steering, of which the rider is a main component. While wobble or shimmy can be easily remedied by adjusting speed, position, or grip on the handlebar, it can be fatal if left uncontrolled.

Since shimmy frequency is independent of bike speed, gyroscopic effects "are clearly not essential to the phenomenon."The top five influences on wobble have been found to be lateral stiffness of the front tire, steering damper, height of bike center of mass, distance of bike center of mass from rear wheel, and cornering stiffness of the front tire.

An academic paper that investigated wobble through physical experimentation and computer modeling concludes: "the influence on wobble mode of front tire characteristics, front frame inertia and chassis stiffness were shown. In particular, it shows that [by] increasing front tire inflation, chassis stiffness, and front frame inertia about steering axis and decreasing sideslip stiffness of front tire, wobble mode damping is improved, promoting vehicle stability."
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Jag har just fått fram siffror på hur mycket nedförsbacken Bray Hill lutar. Det är ganska brant. 43 meters höjdskillnad på de 547 metrarna mellan St. Ninian's och the bottom of Bray Hill. EDIT: Något osäkra siffror så de kommer troligen att justeras.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Proper, skulle Guy säga!

Tänk er ett stall med båda förarna på IoM! :banana

Inga svårigheter att få spons där. :tummenupp

Kom igen Mozz, starta en ny tråd, Mozz väg till IoM! Har du förstått en bråkdel av vad Björn skrivit så är det :kär

Ojojoj, vilken tanke! Ja du, det finns nog ingen som jag hellre skulle genomföra ett sådant projekt med än Björn, med sin STORA erfarenhet, dokumenterade snabbhet och framför allt, stora respekt för sporten med allt vad det innebär i relation till medtävlare och sig själv.

Men, det kommer inte att ske! Jag har lovat mig själv, och andra, att skojigare än Spa-Francorchamps blir det inte. Hur lockande det än är! Men ett kul och dynamiskt team hade det blivit!!!!:fakta
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Bray Hill och tankslappers...

Jag har just fått fram siffror på hur mycket nedförsbacken Bray Hill lutar. Det är ganska brant. 43 meters höjdskillnad på de 547 metrarna mellan St. Ninian's och the bottom of Bray Hill.
Intressant! Men det egentliga krönet där det börjar bli brant på allvar ligger ju ett 100-tal meter efter St Ninian's, dvs där Bruce klipper kantstenen på videon ni postat i tråden tidigare. Höjdskillnader går ju tyvärr inte fram i onboard-sekvenser men en liten uppfattning kan man få om man pausar videon vid 0:27 min och kollar på de vita överliggarna på betongmuren på vänstersidan. Överliggarna på staketen nedför backen är horisontella.

Skickar med videon på nytt för den som inte orkar scrolla...
https://www.youtube.com/watch?v=6pg16iOryCE

BG skrev: "Äntligen hemma och med tillgång till en internetuppkoppling värd namnet...
Andra bilden är tagen några meter senare och visar vad som kan hända någon av de gånger framhjulet faktiskt vidrör backen och chassit inte riktigt råkar vara i harmoni vid just det tillfället. Det blir omedelbart ett slag i styret när hojen ruskar på framhjulet från sida till sida, en så kallad "tankslapper" på engelska (underbart ord, eller hur??) och det är anledningen till att en racerhoj måste ha större styrstoppar för att begränsa styrutslaget. Tittar ni noga så ser ni hur mitt framhjul pekar åt höger, istället för i färdriktningen på den andra bilden. Upplevelsen är över på några hundradelar av en sekund och vanligen omöjligt för åskådarna att uppfatta, men jag lovar att det känns desto tydligare när man sitter i sadeln."


TANKSLAPPER MIN KOMMENTAR: Kommer inte ihåg om jag har publicerat det här på Sporthoj tidigare men gör det nu för säkerhets skull. Det är en något vetenskaplig förklaring på engelska av vad tankslapper är för något:

"Wobble or shimmy begins when some otherwise minor irregularity accelerates the wheel to one side. The restoring force is applied in phase with the progress of the irregularity, and the wheel turns to the other side where the process is repeated. If there is insufficient damping in the steering the oscillation will increase until system failure. The oscillation frequency can be changed by changing the forward speed, making the bike stiffer or lighter, or increasing the stiffness of the steering, of which the rider is a main component. While wobble or shimmy can be easily remedied by adjusting speed, position, or grip on the handlebar, it can be fatal if left uncontrolled.

Since shimmy frequency is independent of bike speed, gyroscopic effects "are clearly not essential to the phenomenon."The top five influences on wobble have been found to be lateral stiffness of the front tire, steering damper, height of bike center of mass, distance of bike center of mass from rear wheel, and cornering stiffness of the front tire.

An academic paper that investigated wobble through physical experimentation and computer modeling concludes: "the influence on wobble mode of front tire characteristics, front frame inertia and chassis stiffness were shown. In particular, it shows that [by] increasing front tire inflation, chassis stiffness, and front frame inertia about steering axis and decreasing sideslip stiffness of front tire, wobble mode damping is improved, promoting vehicle stability."

"The mother of all tankslappers" har även den inträffat i Bray hill, närmare bestämt under TT 1999 med en Fireblade. Det här är vad man riskerar att utsättas för om man inte har lyckats med chassiinställningarna och inte reagerar tillräckligt snabbt på signalerna om att hojens kråmande är på väg att passera bortom all kontroll. Vill dock minnas att jag hört att just den här specifika kraschen skulle ha sin orsak i en trasig styrdämpare...
https://www.youtube.com/watch?v=Zu-vReD3Jx0

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Proper, skulle Guy säga!

Tänk er ett stall med båda förarna på IoM! :banana

Inga svårigheter att få spons där. :tummenupp

Kom igen Mozz, starta en ny tråd, Mozz väg till IoM! Har du förstått en bråkdel av vad Björn skrivit så är det :kär


Ojojoj, vilken tanke! Ja du, det finns nog ingen som jag hellre skulle genomföra ett sådant projekt med än Björn, med sin STORA erfarenhet, dokumenterade snabbhet och framför allt, stora respekt för sporten med allt vad det innebär i relation till medtävlare och sig själv.

Men, det kommer inte att ske! Jag har lovat mig själv, och andra, att skojigare än Spa-Francorchamps blir det inte. Hur lockande det än är! Men ett kul och dynamiskt team hade det blivit!!!!:fakta

Du har så rätt Old Badger; Isle of Man Racing is pure love!:kär

Men mest rätt har ändå Mozz! Man kan aldrig uppmana någon annan att tävla på Mountain Course - den önskan måste komma inifrån var och ens eget hjärta. Annars är det tveksamt om det är värt uppoffringarna för att ens ta sig till startlinjen och det är definitivt inte värt priset man riskerar att få betala för ett misstag eller en smula otur. Överhuvudtaget är jag personligen tveksam till om det är rätt att tävla på ön om man har minderåriga barn som Mozz, men det är till syvende och sist den enskildes ensak att avgöra i samråd med sina närmaste.

DÄREMOT UPPMANAR JAG ALLA ATT ÅKA TILL ISLE OF MAN SOM ÅSKÅDARE!:rock
DET INGÅR I MC-ALLMÄNBILDNINGEN ATT HA VARIT DÄR OCH JAG VET I FAN OM MAN ENS HAR RÄTT ATT KALLA SIG FÖR KNUTTE UTAN DEN ERFARENHETEN I BAGAGET!!:fakta

;)
På återhörande!
/Björn
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
...

DÄREMOT UPPMANAR JAG ALLA ATT ÅKA TILL ISLE OF MAN SOM ÅSKÅDARE!:rock
DET INGÅR I MC-ALLMÄNBILDNINGEN ATT HA VARIT DÄR OCH JAG VET I FAN OM MAN ENS HAR RÄTT ATT KALLA SIG FÖR KNUTTE UTAN DEN ERFARENHETEN I BAGAGET!!:fakta

;)
På återhörande!
/Björn

Borde man inte ha kört hoj på Ön för att få kalla sig knutte på riktigt? :7peta

(Det kan jag skriva bara för att jag tack vare Peter den Store faktiskt har gjort det.) :banana
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Överhuvudtaget är jag personligen tveksam till om det är rätt att tävla på ön om man har minderåriga barn som Mozz,

Sååååååå sant, och SÅKLART en starkt bidragande orsak till att mina IoM-tankar aldrig ens lämnat det filosofiska stadiet.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Vet inte hur man citerar delar av ett meddelande så jag klipper å klistrar.
BG skrev:
Intressant! Men det egentliga krönet där det börjar bli brant på allvar ligger ju ett 100-tal meter efter St Ninian's, dvs där Bruce klipper kantstenen på videon ni postat i tråden tidigare. Höjdskillnader går ju tyvärr inte fram i onboard-sekvenser men en liten uppfattning kan man få om man pausar videon vid 0:27 min och kollar på de vita överliggarna på betongmuren på vänstersidan. Överliggarna på staketen nedför backen är horisontella.

Det finns en karta som man kan klicka på. Har inte lärt mig riktigt hur den funkar men jag har kommit fram till att från korsningen med Ballanard Road vid macken ner till Tromode Road som går till höger i botten på Bray Hill är det 560 meter mätt med on board dator. Höjdskillnaden enligt den länkade kartan här nedanför är 38,1 meter om jag har sett rätt. Tacksam för någon annans åsikt efter ett besök på kartan. Vet inte hur pålitlig den är men den baseras på GPS.
Här är den!
http://ridewithgps.com/routes/385980
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Här är några frysbilder på det som BG skriver om. Det riktigt branta börjar cirka 200 meter efter macken på höger sida vid Ballanard Road. I höjd med Lancaster Road, här:
Lancaster.jpg

Cirka 100 meter senare vid Hildeslay Road:
Hildeslay.jpg

Ytterligare cirka 100 meter senare vid Malvern Road. Den förare som ligger först på bilden är strax nere i botten av Bray Hill:
Malvern.jpg

Det är här strax före Lancaster Road (första frysbilden) som Bruce Anstey åker på trottoaren på HÖGER sida!:
Bruce.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top