ISLE Of MAN - racerapport!

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Nä, givetvis gjorde jag inte det, helt stört mycket hojar och folk i rörelse!
Men vi hade en grym tid på ön med fantastiskt väder och fick kört 6 hela varv plus 2-3 till om man lägger ihop delsektioner i samband med transport till och från åskådarplatser.
Var uppe TIDIGT och körde, så slapp i princip övrig trafik samt hann köra innan nån crashat och stängt banan.
Invigde tom min nya fina IoM-puckar.
Är en sjukt skön känsla att köra omkring på banan, känns fortfarande lite overkligt att man kört The Mountain Course med sin egen hoj.
Har massor med film att gå igenom, ska lägga upp klipp på Bg här sen, har några bra på honom, bla i kurvan efter Sulbyrakan och i Kirk Michael Michael.
Kan bara instämma i ditt inlägg. Har man själv kört banan på egen hoj så
inser man vilken utmaning det är att köra den i racefart.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Träffade en nära vän till John McG sen barnsben på jobbet idag.
Berättade om dig Björn och han tyckte du gjort nåt stort.
Visade BG klistermärket jag har på jobbhjälmen men hade tyvärr inga kvar att ge honom och John.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Nä, givetvis gjorde jag inte det, helt stört mycket hojar och folk i rörelse!
Men vi hade en grym tid på ön med fantastiskt väder och fick kört 6 hela varv plus 2-3 till om man lägger ihop delsektioner i samband med transport till och från åskådarplatser.
Var uppe TIDIGT och körde, så slapp i princip övrig trafik samt hann köra innan nån crashat och stängt banan.
Invigde tom min nya fina IoM-puckar.
Är en sjukt skön känsla att köra omkring på banan, känns fortfarande lite overkligt att man kört The Mountain Course med sin egen hoj.
Har massor med film att gå igenom, ska lägga upp klipp på Bg här sen, har några bra på honom, bla i kurvan efter Sulbyrakan och i Kirk Michael Michael.

Kul att höra att ni hade det bra! Jag har också åkt på egen hoj genom åren. Uppåt 50 varv. Började 1970. Dessutom så har jag gått ett varv på tre dagar 2009.

Det kanske smakar mera? Peter Den Store peterportimao@gmail.com här i Örebro har stora planer för nästa år! Återkommer om det då bitarna ligger på plats!
 
Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Kul att höra att ni hade det bra! Jag har också åkt på egen hoj genom åren. Uppåt 50 varv. Började 1970. Dessutom så har jag gått ett varv på tre dagar 2009.

Det kanske smakar mera? Peter Den Store peterportimao@gmail.com här i Örebro har stora planer för nästa år! Återkommer om det då bitarna ligger på plats!

Givetvis vill man dit igen, men nästa år går pengarna till annat, plus att sådana här långa resor när man har småbarn hemma strular till det ganska mycket på hemmaplan, frugan måste avsäga sig alla natt- och helgpass osv.
Men blir troligtvis fler besök i framtiden, dock i liten annan form.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Ett försök att förklara körupplevelsen för läsarna...

Äntligen hemma och med tillgång till en internetuppkoppling värd namnet...

Har börjat med att läsa ikapp vad jag missat på tråden, facebook m.m. och ämnar som sagt kommentera en del av era frågor och påståenden så småningom, men jag börjar med att lägga upp bilderna som jag försökte illustrera mitt inlägg med från SuperSportrace No. 2. Det var nämligen stört omöjligt att bifoga bilder på WiFI-uppkopplingen jag hittade i England för några dagar sedan när jag postade racerapporten.

Dessa foton är tagna i den beryktade backen Bray Hill i Douglas av min kompis John Baker som bor i Kirk Michael på Isle of Man. Nedförsbacken svänger svagt vänster innan man strax innan slutet av backen måste kasta över hojen åt höger för att hamna rätt i den hårda kompressionen "Bottom of Bray Hill" där fjädringen bottnar ur och många cyklar skrapar i kåpor och ramdelar innan det bär av upp mot hoppet "Agos leap" 100 meter längre fram i den efterföljande uppförsbacken.

Fotona är kanske inte hundra skarpa och inte så spektakulära vid en första anblick, men jag vill visa dem för er eftersom de illustrerar något av den utmaning som Mountain Course innebär för förare och maskin. Tillsammans med en förklarande text ger fotona förhoppningsvis en inblick i ett ögonblick som går de flesta åskådare förbi även om de stod och följde mig på plats i backen. Det handlar om några hundradelar av en sekund och det krävs nog en hel del tur för att det ska fastna på bild men från förarplats känns det tydligt i styre, sadel och fotpinnar. Kort sagt i alla kontaktytor du har med hojen och höjer garanterat pulsen med ett par extra slag.

_MG_3638liten.jpg_MG_3639liten.jpg

I bildögonblicket går det på högsta växeln och visserligen har man inte riktigt nått toppvarv på 6:an men farten med en SuperSport-maskin är troligen ändå i närheten av 250 km/h. Nedförsbacken Bray Hill har en lutningsvinkel som är svår att förklara för den som aldrig varit på plats eftersom bilder och filmer aldrig gör den rättvisa. De flesta förare brukar beskriva upplevelsen av att hålla fullt över krönet vid backens början på sitt första flygande varv, som att det känns som att köra över kanten vid jorden slut.

Första bilden visar tydligt hur lätt framhjulet blir när man försöker hålla fullgas i en sådan brant nedförsbacke. Man får titta noga (det underlättas om man förstorar bilden genom att klicka på den) men tack vare att fotografen fångat skuggan från framhjulet kan man ganska tydligt se att det är någon cm luft under det. Hojen går i princip mer eller mindre på bakhjulet nedför hela backen så länge man håller trotteln öppen och framhjulet snuddar bara vid marken. Styra får man försöka göra genom att trycka knäna mot tanken och "peka in" hojen i rätt riktning.

Andra bilden är tagen några meter senare och visar vad som kan hända någon av de gånger framhjulet faktiskt vidrör backen och chassit inte riktigt råkar vara i harmoni vid just det tillfället. Det blir omedelbart ett slag i styret när hojen ruskar på framhjulet från sida till sida, en så kallad "tankslapper" på engelska (underbart ord, eller hur??) och det är anledningen till att en racerhoj måste ha större styrstoppar för att begränsa styrutslaget. Tittar ni noga så ser ni hur mitt framhjul pekar åt höger, istället för i färdriktningen på den andra bilden. Upplevelsen är över på några hundradelar av en sekund och vanligen omöjligt för åskådarna att uppfatta, men jag lovar att det känns desto tydligare när man sitter i sadeln.

För att ytterligare försöka ge er en inblick i förarupplevelsen vid ett sådant moment (som man har fler av under varje varv än man kan minnas efteråt), så bifogar jag också ett videoklipp från det första supersportracet där jag blev 31:a. Jag förekommer visserligen inte i klippet eftersom fotografen slutar filma strax innan jag startar som nummer 38 men klippet är taget gissningsvis ca. 50 meter efter den plats där Johan Baker tagit stillbilderna på mig. Klippet är taget direkt efter start av tävlingen och man har visserligen inte riktigt hunnit upp i samma hastighet som man har under ett flygande varv men bildvinkeln ger ändå en fin fartupplevelse och kan hjälpa till att förklara vilka korta tidsrymder som saker och ting händer under på Isle of Man...

https://www.youtube.com/watch?v=3HL2DY5DmJA

Efter två veckors brottande med wobbel och slag på The Mountain Course är det kanske inte så konstigt att mina handflator ser ut som om de skulle kunna tillhöra en munk som levt i livslångt celibat på kloster...:tungan
DSC_0920[9].jpg

På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Jag har glädjen att meddela att Björn Gunnarsson numera är näst snabbaste svensk genom tiderna på ett varv runt the TT-Course! Så här ser det ut:

1) Mats Nilsson Superbike 1000cc 2009 Lap 6 18.20.69 (123.403 mph)
(87th overall all-time fastest riders)

2) Bjorn Gunnarsson Supersport 2 600cc 2015 Lap 4 18.53.422 (119.839 mph)

3) Christer Miinin Senior 1000cc 2007 Lap 2 19.19.40 (117.153 mph)
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Kör han emot trottoaren på innesidan? Eller vad händer?

Ja Bruce Anstey kör upp på trottoaren. Jag har tittat på klippet i slowmotion flera gånger och gjort en frysruta. Han kör över trottoarkanten, upp på trottoaren nästan 1 meter och har otrolig tur. Passerar en gatukorsning som är ungefär 5 meter framför hojen på frysbilden, över kanten efter korsningen och upp på trottoaren igen. Kommer nära muren och får på ett otroligt sätt ordning på grejorna!
Skall prova att publicera slowfilmen i nästa post.
Bruce.jpg
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Honda CBR 600 RR

I övrigt håller jag med ang supersport, lagom "slöa/starka" motorer så man får höra dem med full gas lite längre än literhojarna :tummenupp
Jag tror att jag har skrivit det förut här på tråden men det skadar inte med en gång till. På Isle of Man visar dataloggar att en 600:a går på fullt i 75% av varvet. En superbike bara 15% fullt på ett varv!
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag tror att jag har skrivit det förut här på tråden men det skadar inte med en gång till. På Isle of Man visar dataloggar att en 600:a går på fullt i 75% av varvet. En superbike bara 15% fullt på ett varv!

Det betyder att en 1000:ing är 5 gånger lEskigare än en 600:a. :fakta

Jag vill också minnas att Lightweight går med full gas 80% av varvet.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag tror att jag har skrivit det förut här på tråden men det skadar inte med en gång till. På Isle of Man visar dataloggar att en 600:a går på fullt i 75% av varvet. En superbike bara 15% fullt på ett varv!

Fantastiskt! När jag kör på Åsen håller jag fullt 8,5 % av varvet! Åtta komma fem!!!! En Superbike håller fullt 4 %!!!!!!!! Liiiiiiiiite annan bana!:D
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Fantastiskt! När jag kör på Åsen håller jag fullt 8,5 % av varvet! Åtta komma fem!!!! En Superbike håller fullt 4 %!!!!!!!! Liiiiiiiiite annan bana!:D

Jag håller aldrig fullt... Min 1000:ing är lEskig... :3freak


(Hur vet du hur mycket du håller fullt? Sitter du och räknar hur många sekunder du håller fullt och jämför det med varvtiden...? :va)
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Man mäter längden av den bruna randen i kallingarna och sedan har man en beräkning som tar hänsyn till antal varv, snittfart, lufttryck, temperatur, polisonglängd mm
Jag skulle kunna skriva ut hela formeln här, men den är lEskig!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top