ISLE Of MAN - racerapport!

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Yes Delicato!
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
TT Supersport-race #2, 2015-06-10!

Det har nu gått några dygn sedan TT-veckorna avslutades i fredags och det är hög tid sammanfatta intrycken från de sista racen. De senaste dagarna har ägnats åt att turista på ön och göra allt det där som man inte har tid, ro och lust att göra när man har större uppgifter framför sig iform av träningar och tävlingar på världens mest krävande racerbana. Det har varit skönt att få släppa allt och bara glida omkring för att spana in lite av allt det där som Isle of Man har att erbjuda vid sida om racingen. Igår lämnade vi emellertid ön och på färjan över till England fick jag tid att skriva det här inlägget, men det är först nu, ett dygn senare, som jag kommit över WiFI...

Till det andra SuperSport-racet hade jag flyttats upp en placering i startordningen och startade följaktligen som nummer 37. Jag är lite osäker på anledningen till detta eftersom vi inte genomfört något nytt kval mellan det första SS-racet på måndagen och det andra racet i klassen på onsdagen. Troligtvis var det dock någon av deltagarna framför mig som strukits ur startlistan.

Jag tog det försiktigt iväg från startlinjen för att spara kopplingen som ju hade börjat slira för mig två dagar tidigare och därför var nybytt dagen till ära. Helst vill man undvika att ge sig ut på ett race med någon så väsentlig del som en koppling helt oprövad, men nöden har som bekant igen lag och mina mekaniker, Håkan och Tomas, hade gjort sitt bästa för att försäkra sig om att allt var ihopsatt som det skulle genom att köra en testrepa dagen före i dynojet-bänken som stod till förfogande i depån.

Som vanligt är man alltid lite försiktig genom de första kurvorna med full tank och nya däck men ut ur Union Mills kunde jag skymta Paul Shoesmith uppe i Ballahutchin en knapp kilometer bort. Jag visste då att jag hade gjort en bättre start eftersom jag kört in en del av de 10 sekunders försprång som han haft från startlinjen. I det föregående racet hade jag kört ikapp ”Shoei” som han kallar sig, teamägare av det stora Ice Vally-teamet, redan vid Greeba men nu höll Shoesmith i bättre och jag var inte ikapp förrän vid Cronk Y Voddy-straight om jag minns rätt. Omkörningar är särskilt svåra på Mountain Course eftersom det ofta bara finns ett spår genom sektionerna och på TT är farterna mellan hojar och förare dessutom väldigt snarlika i jämförelse med på Manx GP, vilket gör marginalerna för omkörning ännu mindre. Jag kom dock förbi relativt enkelt men Shoesmith, som är en rutinerad TT-förare, hängde sig fast i ryggen på mig och kunde kontra i bromsningen in till Parliament Square i Ramsey.

Jag vet med mig att jag framförallt har mycket kvar att lära på låglandet från Ballacraine upp till Ramsey då denna del av banan är mycket tekniskt svår och oerhört ojämn. Min starkaste del av banan är istället över berget eftersom de ultrasnabba kurvorna där uppe helt enkelt passar mina förmågor som racerförare. Mycket riktigt kunde jag därför också relativt enkelt köra ifrån både Shoesmith och dessutom passera ytterligare någon förare innan vi var nere på havsnivå i Douglas igen och hade fullbordat första varvet.

Varven flyter ihop en smula så här i efterhand men jag vill minnas att jag fick en gulflagg på andra varvet i Ramsey efter att någon kraschat men annars flöt depåstopp och allt annat enligt plan. Väderförutsättningarna var nog de bästa jag någonsin tävlat i med bara en svag vind över berget men för övrigt både torrt och varmt. Under sista varvet sprängde jag 19-minutersvallen genom att köra de 6 milen på 18 minuter och 53 sekunder. Det ger en genomsnittshastighet av 193 km/h, vilket är min snabbaste varvtid någonsin runt The Mountain Course.

De kändes obeskrivligt skönt att få genomföra mitt andra och sista supersportrace i TT-15 på en hoj som fungerade precis som jag önskade motor- och fjädringsmässigt. Allt arbete vi lagt på att pröva olika inställningar under träningsveckan i sammarbete med Jocke Jansson på FJJ Racing, hade betalat sig och när så slutligen allt stämde så fick jag ner de varvtider på resultatbladen som jag innerst inne vetat att jag har kapacitet för. En total 25 plats i sammandraget för racet skäms inte för sig för en amatör från Sverige som gör sitt första TT, eller hur?

Supersportklassen räknas som TT-tävlingarnas tuffaste och jämnaste klass med flest potentiella segrare och att vi med vårt lilla team från Sverige skulle kunna spöa killar som Davy Morgan (26:a) och Hudson Kennaugh (28:a) eller sluta blott sju platser bakom en TT-legend som Michael Rutter (18:e) är tveklöst en av mina främsta prestationer som racerförare någonsin.

Att få ta emot min andra TT-replica på podiet i Villa Marina i onsdags kväll var sannerligen ett minne för livet för mig och att få dela den stoltheten med mina 5 medhjälpare i teamet Gun, Lasse, Karin, Håkan och Tomas som satt publiken var pricken över i.

Redogörelsen för min 14:e plats i fredagens Lightweight(Supertwin)-klass kommer så fort tillfälle ges. Senast till helgen eftersom vi landar på svensk mark på fredag...

På återhörande!
/Björn

Edit: Har gjort ett antal försök att bifoga en bild på ett stabilt styrwobbel nerför Bray Hill som min kompis John Baker från Kirk Michael tog på mig under SS-racet, men det verkar som om uppkopplingen är för dålig. Den får väl också vänta tills jag är hemma igen...
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Hej alla läsare!

Det är verkligen jättekul att se vilken aktivitet det varit på den här sidan sedan jag hade möjlighet att logga in här senast. Det verkar som om jag har närmare tio sidor att läsa ikapp när jag är väl hemma igen om några dagar. Jag lovar att kommentera era inlägg och svara på eventuella frågor så fort jag hinner.

Vi har varit ganska isolerade i vår bubbla på Isle of Man under de senaste veckorna men det verkar ju som ni där hemma i Sverige haft minst lika bra koll på vad som hänt på ön som vi som befann oss i depån. Som sagt, fantastiskt skoj att Isle of Man-intresset är så starkt hemma i Sverige och tack för alla filmer och bilder som ni lagt upp och letat fram från internet.
:tummenupp:tummenupp:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vi stod på rakan, jag och Marja, ca 100 meter före högerkurvan vid Ballacraine.
De varvtider jag fick blev för
ca 80% 1a varvet + ca 20% 2a varvet 19:11
ca 80% 2a varvet + ca 20% 3e varvet 20:11 med depåstoppet
ca 80% 3e varvet + ca 20% 4e varvet 18:54
Så det gick snabbare redan på 3e varvet !
Bra med din Gul-Svarta hjälm och som bekräftelse Gul-Svart skinnställ bakifrån.
För några nummer på hojen hann jag aldrig se.
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Medans denna för Hutchy är nära bara.

https://www.youtube.com/watch?v=etiQXJTnemQ

På Isle of Man visade någon mig en stillbild i en mobiltelefon på samma situation med Ian Hutchinson. Det är i utgången av Bedstead. En mycket bra bild! Har googlat efter bilden utan resultat.

Alltså måste det vara någon i Pete 'n' BG-gänget som tog den. Skulle vara kul att få se den igen här på tråden!
 
Last edited:

Delicato

#3395
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Götet
Hoj
999s -03
Manx Radio TT@fb

11402940_909280605794756_8598911700525644780_n.jpg


11401052_906226959433454_3725523369347013975_n.jpg
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
PSYCHOBIKER!!!
Jo, det är sant, kommer att vara späckat ned folk och hojar, och känner man inte varandra sen innan så är det inte så lätt heller.
Är första besöket, så nu håller jag på att luska ut så mycket tips så möjligt inför resan. Intyget från FK är beställt, så allt är i princip fixat nu.
Provkörde regnstället igår också, är inte så ofta man blir glad över att det regnar när man ska ut o åka.

Såg du oss? Vi såg inte dig. Nu kanske du förstår varför det är svårt. Steamshipping körde över mera än 15.000 hojar. Då blir det marigt att ses spontant så där... Hoppas att ni hade kul!
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Medans denna för Hutchy är nära bara.

https://www.youtube.com/watch?v=etiQXJTnemQ

På Isle of Man visade någon mig en stillbild i en mobiltelefon på samma situation med Ian Hutchinson. Det är i utgången av Bedstead. En mycket bra bild! Har googlat efter bilden utan resultat.

Alltså måste det vara någon i Pete 'n' BG-gänget som tog den. Skulle vara kul att få se den igen här på tråden!

Njaa det är ett engelskt fotograf-team där jag känner en av dem som tog den, men jag hittar den inte med Google (ännu). Hutchy kör verkligen på gränsen! Men han vann! Det är Superstock-rejset!
HutchyBedstead.jpg
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
EDIT!!! ÄNDRAT DATUM TILL LÖRDAG 5/9 PÅ KVÄLLEN!
Det planeras för en efterträff efter IoM-resan 2015 på Närke Kulturbryggeri i Örebro troligen någon gång i andra halvan av augusti. Datum är inte bokat ännu. Helst en fredag eller lördag om det går. Tanken är att man tar med ett USB-minne med sina kanske 20 bästa bilder och filmer så att alla får se. Dator, projektor, filmduk och ljudanläggning finns. Det är plats för cirka 100 personer och det finns öl i massor! Man kan ta med respektive om de vill. Matfrågan är inte planerad ännu. Men det går att boka catering eller ta med egen mat. Vi får återkomma med detta då vi vet hur många som kommer. EDIT: Vi planerar för någon form av mat och då är det plats för 70 ätande sittande. Kanske det blir förhandsbokning, men ta det lugnt tills vidare besked kommer. Vi fixar boende till dem som bor lite längre bort.

Det blir en resa till TT nästa år också. Det verkar bli otroligt bra angående boende och det planeras också för andra trevligheter. De som är intresserade bör ta kontakt med Peter via mail: peterportimao@gmail.com
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Manx Radio TT@fb

11402940_909280605794756_8598911700525644780_n.jpg


11401052_906226959433454_3725523369347013975_n.jpg

Lite sorgligt att se bilden längst ner igen. Det var startnummer 81 Franck Petricola som omkom på träningen, jag tror samma kväll som bilden togs. Han avled efter en krasch vid Sulby Straight.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
EDIT: DATUM ÄNDRAT TILL 5/9 PÅ KVÄLLEN!
Nu är lokalen i Örebro bokad. Efterträffen blir lördagen 5/9 2015 på kvällen. Närke Kulturbryggeri heter det och de är goda vänner till mig. Vi återkommer med mera detaljer då det närmar sig. Det kanske blir föranmälan. Beror på hur stort intresset verkar bli. Vi får plats cirka 100 sittande. EDIT: Vi planerar för någon form av mat och då är det plats för 70 ätande sittande. Så nu kan ni börja planera. Tag med ett USB-minne med cirka 20 bästa bilderna eller filmsnuttar. Vi återkommer med detaljer!
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
PSYCHOBIKER!!!


Såg du oss? Vi såg inte dig. Nu kanske du förstår varför det är svårt. Steamshipping körde över mera än 15.000 hojar. Då blir det marigt att ses spontant så där... Hoppas att ni hade kul!


Nä, givetvis gjorde jag inte det, helt stört mycket hojar och folk i rörelse!
Men vi hade en grym tid på ön med fantastiskt väder och fick kört 6 hela varv plus 2-3 till om man lägger ihop delsektioner i samband med transport till och från åskådarplatser.
Var uppe TIDIGT och körde, så slapp i princip övrig trafik samt hann köra innan nån crashat och stängt banan.
Invigde tom min nya fina IoM-puckar.
Är en sjukt skön känsla att köra omkring på banan, känns fortfarande lite overkligt att man kört The Mountain Course med sin egen hoj.
Har massor med film att gå igenom, ska lägga upp klipp på Bg här sen, har några bra på honom, bla i kurvan efter Sulbyrakan och i Kirk Michael Michael.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top